ChargePanel AB är ett GreenTech-företag vilka erbjuder en white-label SaaS-plattform för drift och hantering av laddinfrastruktur för eldrivna fordon, eller Electric Vehicle (”EV”). Bolagets SaaS-plattform är en ledande B2B-lösning inom e-Mobility, som underlättar övergången från fossildrivna fordon till elfordon för både privatpersoner och företag oavsett geografisk marknad. Bolaget tillhandahåller även tjänster som Fleet Management, för eldrivna företagsflottor, och e-Roaming, ett laddningsnätverk med tiotusentals ladd-punkter. Bolaget har idag en bred kundportfölj om 15 företag vilka är verksamma inom Norden, Europa och Afrika. Bolaget har varit noterat sedan år 2021 och handlas på Nasdaq First North Growth Market. Hemsida: https://www.chargepanel.se/
Pressmeddelanden
Accelererar mot hållbar tillväxt
ChargePanel är ett GreenTech-företag som erbjuder en white-label SaaS-plattform för drift och hantering av laddinfrastruktur för eldrivna fordon (EV). Bolagets ledande B2B-lösning inom e-Mobility har under året kompletterats med tilläggstjänsterna Fleet Management och e-Roaming. Med befintlig kundportfölj och fortsatt kundanskaffning står Bolaget redo för fortsatt geografisk expansion. ChargePanel estimeras nå en nettoomsättning om 15,1 MSEK under helåret 2023 och baserat på en EV/S-multipel om 10,5x, motiveras ett potentiellt nuvärde per aktie om 9,5 kr i ett Base scenario.
- Produktportföljen växer – bäddar för långsiktig tillväxt
ChargePanel har hittills under år 2022 ingått sju kommersiella avtal med Enterprise-kunder, vilket innebär att kundstocken har expanderats till 15 företag per dagens dato. Genom ChargePanels skalbara SaaS-lösning tillåts Bolaget växa tillsammans med sina kunder, där flertalet kunder dessutom ämnar expandera geografiskt. ChargePanel är via sina kunder positionerat mot den strukturella och långsiktiga tillväxten i marknaden och kan dessutom undvika exponering mot den mer volatila B2C-marknaden, som exempelvis konsumenternas val av laddningsoperatör.
- GreenTech som bidrar till en hållbar framtid
ChargePanel är verksamma inom e-Mobility där Bolaget förenklar, förbättrar och ökar ladd-infrastrukturen för elfordon via sina kunder. Marknaden drivs av en tydlig och stark omställning inom fordons-industrin där omställningen går ifrån fossildrivna fordon till fossilfri drivkraft. Globala biltillverkare ställer om i ökad utsträckning till elfordon, på bekostnad av fossildrivna fordon, vilket följaktligen ställer krav på infrastrukturen för elbilsladdning. Majoriteten av länderna idag når inte upp till en tillräcklig ladd-infrastruktur. Antalet laddpunkter estimeras globalt öka från ca 2,4 miljoner stycken år 2022 till 14,6 miljoner år 2027, motsvarande en CAGR om 44,1 %.
- Återkommande intäkter ger finansiell stabilitet
Bolaget har under 2022 ökat de månatliga åter-kommande intäkter från ca 70 tSEK i januari 2022 till ca 200 tSEK i juli 2022, motsvarande en ökning om 186 %. Ökningen härleds till att Bolagets befintliga kunder successivt ansluter laddpunkter och ökar antalet använda tjänster hos ChargePanel. Idag utgör intäkter från onboarding en majoritet av de totala intäkterna. Bolagets återkommande intäkter estimeras utgöra en större andel av försäljningen framgent, vilket bäddar för stabilare intjäning och en stärkt finansiell styrka. Parallellt medför intäktsmodellen en hög skalbarhet, där Bolaget kan växa med sina kunder utan att öka sina kostnader.
7
Värdedrivare
2
Historisk lönsamhet
8
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Analytikerkommentarer
Analyst Group kommenterar senaste avtalet med Pair
2022-12-22
ChargePanel AB (publ) meddelade den 21 december att bolaget har ingått ett samarbete med P-Air AB (”Pair”) för laddning av elfordon i Sverige med ambitionen att utrullas till fler länder i Europa. Inledningsvis kommer Pair att ansluta ca 400 laddpunkter under första kvartalet 2023 till plattformen och under resterande del av 2023 förväntas ytterligare 1 200 laddpunkter att anslutas.
Avtalet som har ingåtts med Pair innebär att ChargePanel fortsätter att expandera på den svenska marknaden inom laddinfrastruktur och där Pair har ambitionen att växa till flera länder i Europa, vilket är enligt ChargePanels uttalade strategi. Avtalet med ChargePanels prenumerationstjänst innebär att Pair kommer kunna erbjuda en effektiv och säker hantering av laddinfrastrukturen hos befintliga och framtida affärspartners. Det kommer att ske via Pairs app ”Pair Recharge”, där kommunikationen mellan ChargePanels plattform och Pair Recharge kommer att ske via OCPI (Open Charge Point Interface protocol).
Om P-Air
Pair digitaliserar, elektrifierar och automatiserar hotellparkeringar med hjälp av smart teknik. Tillsammans med partnerskap inom hotell- och fastighetsbranschen utformar Pair en digital parkeringslösning, där hotellgästen får möjligheten att förboka sin parkering- eller laddningsplats redan innan påbörjad bilresa. Pair har idag avtal med flera stora hotellkedjor, däribland Best Western, Elite Hotels, Nordic Choice Hotels, Scandic Hotels och Radisson Hotels.
”Avtalet med Pair innebär att ChargePanel stärker den redan etablerade marknadspositionen på den svenska marknaden, där Pair har ambitionen att växa till fler länder inom Europa. Vi ser positivt på att ChargePanel tecknar avtal med företag som dels har en etablerad position idag, där Pair redan idag har partnerskap med flertalet aktörer inom hotell- och fastighetsbranschen, dels har tydliga expansionsplaner, som möjliggör för ChargePanel att växa tillsammans med sina kunder, där Pair har ambition att vidare växla upp antalet laddplatser och geografiska marknader. Avtalet innebär att ChargePanel ökar antalet ladduttag som är uppkopplade till ChargePanels SaaS-plattform, vilket bäddar för en ökad andel återkommande intäkter under år 2023 och framåt. Vidare är Pair den åttonde kunden som ChargePanel presenterar under år 2022, varför vi anser att bolaget idag är väl positionerade både på den svenska och internationella marknaden, vilket förväntas, tillsammans med en stark underliggande marknadstillväxt, driva bolagets tillväxt än mer framöver”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Under det tredje kvartalet redovisade ChargePanel att antalet uppkopplade laddningspunkter ökade med ca 160 % Y-Y, där antalet uppkopplade laddpunkter till ChargePanels SaaS-plattform utgör en viktig datapunkt avseende bolagets återkommande intäkter. Givet tidigare kommunicerade avtal efter kvartalets utgång med den Brittiska laddstationsinstallatören Bumblebee, där ca 200 laddpunkter skulle anslutas initialt, och avtalet med Pair om ca 400 anslutna laddpunkter initialt under första kvartalet 2023, innebär det att ChargePanel ökat antalet laddningspunkter med ca 600 stycken efter kvartalets utgång.
Diagrammet nedan visar Analyst Groups estimerade uppkopplade ladduttag av ackumulerat antal per år 2020–2021 och Q1 – Q3-2022, givet rapporterad tillväxt i antalet anslutna ladduttag. Samt, illustrativ ny nivå givet tecknade avtal med Bumblebee och Pair efter kvartalets utgång. Observera att detta endast utgör Analyst Group estimat och beräkning, det faktiska utfallet kan därför avvika.
Kommentar på ChargePanels Q3-rapport
2022-11-23
ChargePanel publicerade den 21 november år 2022 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet 2022. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen uppgick till 0,9 MSEK (0,2) – minskade onboardingintäkter
- Antalet ladduttag fortsätter att öka – bäddar för stabilare intjäning framgent
- Ökad EBIT-förlust
Nettoomsättningen uppgick till 0,9 MSEK under det tredje kvartalet
ChargePanel redovisade under det tredje kvartalet 2022 en nettoomsättning uppgående till 0,9 MSEK (0,2), motsvarande en tillväxt om 370 % mot jämförbart kvartal år 2021. Vid jämförelse mot föregående kvartal (Q2-22) minskade dock nettoomsättningen med ca 37 %, då nettoomsättningen uppgick till 1,4 MSEK. Minskningen Q-Q kan härledas till minskade engångsintäkter i samband onboarding av nya kunder under kvartalet. Engångsintäkter har historiskt utgjort en majoritet av ChargePanels intäkter, vilket ger upphov till en relativt fluktuerande omsättning kvartal till kvartal. Trots en minskad nettoomsättning Q-Q, förklarat av minskade onboarding-intäkter, har ChargePanel ökat intäkterna LTM vilket påvisar en underliggande tillväxt.
Diagrammet nedan visar bolagets nettoomsättning på LTM-basis, justerat för en jämförelsestörande post under Q2-21 (engångsintäkt om 1,5 MSEK, avseende försäljning av källkod).
En positiv datapunkt från rapporten var att bolagets återkommande intäkter avseende abonnemang, uppkopplade uttag och andra kringliggande tjänster ökade med ca 170 % jämfört med samma period föregående år. Den substantiella ökningen av återkommande intäkter bäddar för stabilare kassaflöden och kontinuitet i bolagets intjäning framgent. Därtill har bolaget ökat antalet uppkopplade laddningspunkter med ca 160 % Y-Y. Antalet uppkopplade laddpunkter till ChargePanels SaaS-plattform utgör en viktig framåtblickande datapunkt avseende bolagets återkommande intäkter och enligt Analyst Groups estimat har bolaget kontinuerligt ökat antalet uppkopplade laddpunkter.
Diagrammet nedan visar Analyst Groups estimerade uppkopplade ladduttag av ackumulerat antal per år 2020–2021 och Q1 – Q3-2022. Observera att detta endast utgör Analyst Group estimat, det faktiska utfallet kan därför avvika.
ChargePanel har under kvartalet presenterat ett avtal med Africa E-Mobolity Solutions SARL, vilka är verksamma i Marocko med uttalade expansionsplaner i nordvästra Afrika. Efter kvartalets utgång presenterade bolaget även ett avtal med en av Storbritanniens största laddstationsoperatörer, vilket vi kommenterade under oktober månad, läs här. Ur kvartalsrapporten går det även att urskilja att bolaget har påbörjat arbetet med att optimera affärsmodellen mot en mer renodlad SaaS-modell, vilket antas bygga ytterligare långsiktigt värde, genom att engångsintäkterna i samband med onboarding fasas ut för att ersättas i större utsträckning av återkommande intäkter genom bolagets plattform.
Ökad EBIT-förlust under det tredje kvartalet
EBIT-resultatet uppgick under det tredje kvartalet till -3,7 MSEK, vilket är en försämring både mot föregående kvartal (-3,5), tillika motsvarande period föregående år (-2,7). Vid en närmare titt på bolagets kostnadskostym kan vi dock urskilja att övriga externa kostnader har minskat med ca 0,3 MSEK Q-Q, från 1,6 MSEK (Q2-22) till 1,3 MSEK (Q3-22), samtidigt som personalkostnaderna är i linje med föregående kvartal. Utöver ovan har bolaget sedan utgången av Q3-22 minskat personalstyrkan för att säkerställa behovet av rörelsekapital för att möjliggöra omställningen i affärsmodellen. Bolaget har därmed utvecklats med en något förbättrad kostnadskontroll Q-Q, där den ökade EBIT-förlusten snarare är ett resultat av en minskad nettoomsättning under kvartalet.
Fortsatt hög kapitalförbrukning
Vid utgången av Q3-22 uppgick kassan till 14,2 MSEK, vilket kan jämföras mot föregående kvartal då kassan uppgick till 18,2 MSEK, motsvarande en minskning om ca 4,0 MSEK. Bolagets burn rate (efter förändringar av rörelsekapital) uppgick under Q3-22 till -4,0 MSEK (-1,3 MSEK/månad), vilket är en marginell ökning mot föregående kvartal vilken uppgick till -3,5 MSEK (-1,2 MSEK/månad). ChargePanel har som tidigare nämnt minskat personalstyrkan och kassalikviditeten är fortsatt god, därutöver har bolaget inga långfristiga skulder samt en soliditet som uppgår till ca 90 %. Givet bolagets kassa och kapitalförbrukning under det tredje kvartalet, skulle ChargePanel vara finansierade fram tills H2-2023, allt annat lika. Däremot bör det tilläggas att bolaget befinner sig i en kraftig tillväxtresa och givet att bolaget uppehåller en god kostnadskontroll, samt i takt med att de återkommande intäkterna skalas upp, förväntas bolagets finansiella ställning stärkas.
Sammantaget anser Analyst Group att ChargePanel har utvecklats väl under det tredje kvartalet och trots minskade intäkter Q-Q fortsätter bolaget att öka de återkommande intäkter samt antalet uppkopplade ladduttag, vilket Analyst Group ser positivt på och är en viktig datapunkt för de återkommande intäkterna. Bolagets nuvarande intäktsmodell resulterar i intäktsfluktuationer mellan kvartalen, och givet ett mindre antal onboardade kunder minskar engångsintäkterna och därmed bolagets totala nettoomsättning under kvartalet. Bolaget ämnar dock transformera affärsmodellen för att ytterligare renodla intjäningen genom återkommande intäkter, vilket antas stabilisera bolagets intjäning framgent.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av ChargePanel.
Analyst Group inleder bevakning på ChargePanel
2022-10-05
Analyst Group inleder idag den 5:e oktober 2022 bevakning på ChargePanel, vilket innefattar kontinuerlig analysbevakning med, bland annat aktieanalyser med kvartalsvis uppdatering, analytikerkommentar av pressmeddelanden samt VD-intervjuer.
Analyst Group kommenterar därmed senaste avtalet med Bumblebee EV Limited (”Bumblebee”).
ChargePanel AB (publ) meddelade den 5:e oktober att bolaget har ingått ett samarbete med Bumblebee avseende bolagets prenumerationstjänst Enterprise.
Avtalet som har ingåtts med Bumblebee innebär att ChargePanel fortsätter att expandera på den viktiga brittiska marknaden. Bumblebee är ett av Storbritanniens största och snabbast växande nätverk av laddstationsinstallatörer och har idag ett befintligt nätverk med nästan 4 500 installerade laddpunkter. Avtalet innefattar att initialt implementera ChargePanels SaaS-plattform i ca 200 av Bumblebees egenkontrollerade laddpunkter. Därefter är ambitionen att ansluta hela Bumblebees nätverk i Storbritannien till ChargePanels plattform, vilket skulle kunna resultera i stora ekonomiska värden för ChargePanel. Bumblebees laddnätverk täcker båda laddning publikt, på arbetsplatser och för privatpersoner.
Den brittiska regering har tidigare under året presenterat planen ”Taking charge: the electric vehicle infrastructure strategy” för att stödja den brittiska laddinfrastrukturen med 1,6 miljarder pund för att nå 300 000 laddningspunkter för offentliga elfordon (EV) år 2030, vilket innebär en tiofaldig expansion av laddpunkter fram tills 2030.* ChargePanel har idag en god position för att tillsammans med sina kunder, däribland Bumblebee, expandera på den brittiska marknaden och förenkla laddinfrastrukturen för det växande antalet elbilsägare.
”ChargePanel är ett GreenTech företag som erbjuder en white-label SaaS-plattform för drift och hantering av laddinfrastruktur för eldrivna fordon. Bolagets SaaS-plattform är en ledande B2B-lösning inom e-Mobility, som underlättar övergången från fossildrivna fordon till elfordon för både privatpersoner och företag oavsett geografisk marknad. Vi ser positivt på att ChargePanel tar strategiska kliv i den fortsatta expansionen på den brittiska marknaden. Avtalet innebär att ChargePanel ökar antalet ladduttag som är uppkopplade till ChargePanels SaaS-plattform, vilket möjliggör att bolaget kan växa med sina kunder på den brittiska marknaden. Bumblebee är en av Storbritanniens största laddstationsoperatörer och har ett växande nätverk, samtidigt som den brittiska marknaden drivs av en statlig omställning, via regulatoriska krav och finansiellt stöd. Via avtalet med Bumblebee och ChargePanels befintliga position står bolaget inför att kunna öka antalet uppkopplade ladduttag och följaktligen öka sina repetitiva intäkter framgent. Vidare är Bumblebee den sjunde Enterprise-kunden som ChargePanel presenterar under år 2022, varför vi anser att bolaget idag är väl positionerade på den nordiska, brittiska och afrikanska marknaden, vilket förväntas driva bolagets tillväxt än mer framöver”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Vi kommer att återkomma med en fullständig aktieanalys av ChargePanel.
*https://www.gov.uk/government/news/tenfold-expansion-in-chargepoints-by-2030-as-government-drives-ev-revolution
Okt
Intervju med ChargePanels VD Jan Berggren
Aktiekurs
4.6
Värderingsintervall
2022-06-30
Bear
3,8 SEKBase
9,5 SEKBull
13,2 SEKUtveckling
Huvudägare
2021-11-15
Kommentar på ChargePanels samarbetsavtal med Easypark
2023-02-03
ChargePanel AB (publ) meddelade den 3 februari att bolaget har ingått ett tekniskt samarbete med Easypark AB (”Easypark”) för laddning av elfordon i fem länder (Sverige, Norge, Finland, Danmark och Slovenien).
Samarbetsavtalet som har ingåtts med Easypark skapar möjlighet för ChargePanel White Label Enterprise-kunder att möjliggöra för bolagets offentliga laddstationer att bli tillgängliga för användning av elfordonsförare via EasyPark-appen. Kommunikationen mellan ChargePanels plattform och Easypark kommer ske via OCPI (Open Charge Point Interface protocol), vilket underlättar roaming mellan plattformarna och ger elfordonsförare som använder Easyparks app tillgång till godkända offentliga laddstationer anslutna till ChargePanels plattform.
”Samarbetsavtalet med Easypark innebär att ChargePanel stärker sitt erbjudande mot befintliga och nya kunder. Easypark har Sveriges och Europas mest använda parkeringsapp och öppnar därmed upp en stor möjlighet för ChargePanels Enterprise-kunder att kunna nå ut bredare via Easyparks stora nätverk av elfordonsförare. Samarbetet möjliggör för ChargePanels kunder att möjliggöra för sina laddstationer att bli tillgängliga för fler förare och ökar därmed affärspotentialen, vilket i sin tur stärker ChargePanels erbjudande mot både befintliga och nya kunder. ChargePanel har idag en etablerad marknadsposition på både den nordiska och europeiska marknaden, samtidigt som antalet ladduttag som är uppkopplade till ChargePanels SaaS-plattform ökar kraftigt. Genom att nu även kunna erbjuda laddstationsoperatörer att nå ut till än fler elbilsförare via Europas ledande parkeringsapp möjliggörs en betydande tillväxtmöjlighet för ChargePanel genom befintliga och nya kunder”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Om Easypark
Easypark är ett ledande globalt parkingtech-bolag och med den ledande parkeringsappen gör det möjligt för bilister över hela världen att enkelt och smidigt sköta sin parkering via mobilen. Bolaget hjälper idag bilförare att spara tid och pengar genom att hitta och hantera parkering samt elbilsladdning. Easypark kan därmed underlätta för företag, parkeringsoperatörer, fastighetsägare och städer att administrera, planera och fatta datadrivna beslut. Bolaget äger och utvecklar apparna Easypark, Park now, Parkmobile, ringgo och Park-line och finns i över 3 200 städer i mer än 25 länder.