ChargePanel AB (publ) är ett GreenTech-företag vilka erbjuder en white-label SaaS-plattform för drift och hantering av laddinfrastruktur för eldrivna fordon, eller Electric Vehicle (”EV”). Bolagets SaaS-plattform är en ledande B2B-lösning inom e-Mobility, som underlättar övergången från fossildrivna fordon till elfordon för både privatpersoner och företag oavsett geografisk marknad. Bolaget har idag en bred kundportfölj om 18 företag vilka är verksamma inom Norden, Europa, USA och Afrika. Bolaget har varit noterat sedan år 2021 och handlas på Nasdaq First North Growth Market.
Pressmeddelanden
Accelererar tillväxten under år 2023
ChargePanel AB (”ChargePanel” eller ”Bolaget”) har inlett år 2023 med hög fart genom att ha knutit betydande kunder såsom Blue Planet EV och EVPoint LTD, samt utökat samarbetet med Assemblin genom att tillstå tjänster till Securitas. Det utökade samarbetet med Assemblin påvisar ChargePanels förmåga att växa med befintliga kunder, och med befintlig kundportfölj, strategiska samarbetspartners och fortsatt kundanskaffning står Bolaget redo för fortsatt geografisk expansion och tillväxt. ChargePanel estimeras nå en nettoomsättning om 13,1 MSEK under helåret 2023, baserat på en EV/S-multipel om 10,5x motiveras ett potentiellt nuvärde per aktie om 7,8 kr (8,0) i ett Base scenario.
- Substantiell tillväxt under fösta kvartalet
ChargePanels uppvisar en substantiell tillväxt under Q1-23 där Bolaget dels uppvisar en tillväxt i intäktsföring med en tillväxt om 201 % Y-Y, dels antalet uppkopplade laddpunkter, vilket utgör en viktig komponent i ChargePanels återkommande intäkter, och likväl antalet nya kunder och samarbeten. Under Q1-23 uppgick ChargePanels nettoomsättning till 2,0 MSEK (0,7) och vid jämförelse mot föregående kvartal växte intäkterna med 31 %, trots att intäktsökning i absoluta tal är på relativt låga nivåer, uppvisar Bolaget en betydande tillväxt både Y-Y och Q-Q. Antalet uppkopplade laddpunkter växte med 37 % Q-Q och överstiger vid kvartalets utgång 5000 stycken, vilket motsvarar en tillväxt om ca 288 % Y-Y. Bolaget har även under Q1-23 tecknat ett samarbete med Easypark, en ny kund i Malta (EVPoint) och efter kvartalets utgång även tecknat den första kunden och återförsäljaren i USA (Blue Planet).
- Resultatförbättring om 33 % Q-Q
Under årets första kvartal uppgick EBIT-resultatet till -3,2 MSEK (3,2), vilket utgör en marginell försämring mot samma period föregående år. Vid jämförelse mot föregående kvartal förbättras EBIT-marginalen med 33 %, vilken uppgick till 4,5 MSEK. Därtill ska det tilläggas att ChargePanel resultatförbättring inte skett i bekostnad av tillväxt mot jämförelsebara perioder. Sett till Bolagets totala rörelsekostnader (inkl. COGS) uppgick dessa till 5,3 MSEK, vilket kan jämföras med 6,5 MSEK föregående kvartal. Dock ska det tilläggas att bruttomarginal försämras från 41 % under Q4-22 till 27 % Q1-23. Exklusive COGS minskar de totala rörelsekostnaderna med 1,3 MSEK Q-Q, vilket är ett första resultat avseende ChargePanels organisationsförändringar.
- Förlängd prognosperiod till år 2025
Analyst Group har förlängt prognosperioden till 2025, nettoomsättning estimeras uppgå till 48,6 MSEK år 2025, drivet av att ChargePanel fortsätter knyta till sig nya kunder, i synnerhet ESMP- och CPO-bolag, i kombination med att Bolaget skalar upp Bolagets återkommande intäkter i takt med att ChargePanels befintliga kunder expanderar. Med bakgrund till den starka inledningen av 2023 och en nettoomsättning i linje med våra förväntningar, väljer Analyst Group att bibehålla våra prognoser för år 2023 och 2024.
7
Värdedrivare
2
Historisk lönsamhet
8
Ledning & Styrelse
6
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Står inför tillväxt
ChargePanel AB (”ChargePanel” eller ”Bolaget”) erbjuder en SaaS-plattform för drift och hantering av laddinfrastruktur för eldrivna fordon (EV). Under helåret 2022 har ChargePanel knutit betydande kunder såsom Bumblebee EV och P-Air, samt efter kvartalets utgång ingått ett samarbetsavtal, med Easypark, det tekniska samarbetsavtalet underlättar roaming mellan plattformar och stärker kund-erbjudandet. Med befintlig kundportfölj, strategiska samarbetspartners och fortsatt kundanskaffning står Bolaget redo för fortsatt geografisk expansion och tillväxt. ChargePanel estimeras nå en nettoomsättning om 13,1 MSEK under helåret 2023, baserat på en EV/S-multipel om 10,5x motiveras ett potentiellt nuvärde per aktie om 8,0 kr (9,5) i ett Base scenario.
- Nettoomsättning något under våra förväntningar
Nettoomsättning under det fjärde kvartalet 2022 uppgick till 1,6 MSEK (1,0), motsvarande en tillväxt om 55 % mot jämförbart kvartal föregående år och 72 % Q-Q. Intäktsökningen härleds i synnerhet till att ChargePanel har signerat två nya kunder under kvartal fyra, Bumblebee EV i oktober och P-Air i december, samt ett ökat antal uppkopplade laddpunkter. För helåret 2022 uppgick nettoomsättning till 4,6 MSEK (4,1), vilket var något under vårt estimat om 5,3 MSEK, vilket är ett resultat av mindre onboarding-intäkter än estimerat. ChargePanel meddelade under Q3-22 att Bolaget har påbörjat arbetet med att optimera affärsmodellen mot en mer renodlad SaaS-modell, vilket antas stabilisera Bolagets intjäning framgent. Därutöver guidar Peter Persson, VD för ChargePanel, att intäkterna i januari månad har ökat med 457 % Y-Y vilket ger en antydan om tillväxten, samtidigt som Bolaget fortsatt har expanderat kundportföljen.
- Bygger långsiktigt värde
Antalet uppkopplade laddpunkter till ChargePanels SaaS-plattform utgör en viktig framåtblickande datapunkt avseende Bolagets återkommande intäkter och enligt Analyst Groups estimat har Bolaget kontinuerligt ökat antalet uppkopplade laddpunkter. Bolaget har under det fjärde kvartalet 2022 ökat antalet uppkopplade laddningspunkter med ca 278 % Y-Y, vilka därmed estimeras uppgå till ca 3 780 laddpunkter. Ökningen av antalet uppkopplade laddpunkter bygger ett långsiktigt värde och bäddar för en stabilare intjäning framgent. Ökningen härleds i synnerhet till att ChargePanel har knutit till sig åtta Enterprise-kunder under året och genom att befintliga kunder expanderar sina laddningsnätverk.
- Reviderat värderingsintervall
Givet en något lägre omsättning och högre EBITDA-förlust under Q4-22 än estimerat har vi valt revidera våra finansiella prognoser för perioden 2023-2024, likväl vårt värderingsintervall. Detta då vi bedömer att ChargePanel kan möta svårigheter att uppfylla våra tidigare prognoser för helåret 2023. Samtidigt ställer Bolaget om affärsmodellen mot en mer renodlad SaaS-modell, vilket estimeras resultera i en något lägre omsättning i ett kortare perspektiv, men samtidigt resultera i en minskad kostnadsmassa.
7
Värdedrivare
2
Historisk lönsamhet
8
Ledning & Styrelse
6
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Accelererar mot hållbar tillväxt
ChargePanel är ett GreenTech-företag som erbjuder en white-label SaaS-plattform för drift och hantering av laddinfrastruktur för eldrivna fordon (EV). Bolagets ledande B2B-lösning inom e-Mobility har under året kompletterats med tilläggstjänsterna Fleet Management och e-Roaming. Med befintlig kundportfölj och fortsatt kundanskaffning står Bolaget redo för fortsatt geografisk expansion. ChargePanel estimeras nå en nettoomsättning om 15,1 MSEK under helåret 2023 och baserat på en EV/S-multipel om 10,5x, motiveras ett potentiellt nuvärde per aktie om 9,5 kr i ett Base scenario.
- Produktportföljen växer – bäddar för långsiktig tillväxt
ChargePanel har hittills under år 2022 ingått sju kommersiella avtal med Enterprise-kunder, vilket innebär att kundstocken har expanderats till 15 företag per dagens dato. Genom ChargePanels skalbara SaaS-lösning tillåts Bolaget växa tillsammans med sina kunder, där flertalet kunder dessutom ämnar expandera geografiskt. ChargePanel är via sina kunder positionerat mot den strukturella och långsiktiga tillväxten i marknaden och kan dessutom undvika exponering mot den mer volatila B2C-marknaden, som exempelvis konsumenternas val av laddningsoperatör.
- GreenTech som bidrar till en hållbar framtid
ChargePanel är verksamma inom e-Mobility där Bolaget förenklar, förbättrar och ökar ladd-infrastrukturen för elfordon via sina kunder. Marknaden drivs av en tydlig och stark omställning inom fordons-industrin där omställningen går ifrån fossildrivna fordon till fossilfri drivkraft. Globala biltillverkare ställer om i ökad utsträckning till elfordon, på bekostnad av fossildrivna fordon, vilket följaktligen ställer krav på infrastrukturen för elbilsladdning. Majoriteten av länderna idag når inte upp till en tillräcklig ladd-infrastruktur. Antalet laddpunkter estimeras globalt öka från ca 2,4 miljoner stycken år 2022 till 14,6 miljoner år 2027, motsvarande en CAGR om 44,1 %.
- Återkommande intäkter ger finansiell stabilitet
Bolaget har under 2022 ökat de månatliga åter-kommande intäkter från ca 70 tSEK i januari 2022 till ca 200 tSEK i juli 2022, motsvarande en ökning om 186 %. Ökningen härleds till att Bolagets befintliga kunder successivt ansluter laddpunkter och ökar antalet använda tjänster hos ChargePanel. Idag utgör intäkter från onboarding en majoritet av de totala intäkterna. Bolagets återkommande intäkter estimeras utgöra en större andel av försäljningen framgent, vilket bäddar för stabilare intjäning och en stärkt finansiell styrka. Parallellt medför intäktsmodellen en hög skalbarhet, där Bolaget kan växa med sina kunder utan att öka sina kostnader.
7
Värdedrivare
2
Historisk lönsamhet
8
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Analytikerkommentarer
Analyst Group kommenterar ChargePanels avtal med Blue Planet EV
2023-04-25
ChargePanel AB (publ) meddelade den 24 april att bolaget har ingått ett avtal för både ChargePanel Enterprise-tjänsten och ett återförsäljaravtal med Blue Planet EV. Blue Planet EV är verksamma på den amerikanska marknaden och har som mål att äga och driva 2 000 eller fler kommersiella laddningsuttag innan utgången av 2024. Avtalet innebär att ChargePanel expanderar till USA både genom att tillhandahålla drift och e-mobilitetstjänster till Blue Planet EV, samt så möjliggör avtalet vidare expansion på den amerikanska marknaden genom att Blue Planet EV agerar återförsäljare i USA.
ChargePanel är idag verksamma genom kunder inom Norden, Europa och Afrika och har den senaste tiden fått ett ökat antal förfrågningar från potentiella kunder på den amerikanska marknaden. Avtalet med Blue Planet EV innebär att ChargePanel knyter sin första kund till bolagets White Lable Enterprise-tjänst på den amerikanska marknaden för att tillhandahålla drift av laddpunkter och e-mobilitetstjänster, samt möjliggör för ChargePanel att växa tillsammans med Blue Planet EVs expansion i USA. Därutöver har ChargePanel och Blue Planet EV tecknat ett återförsäljaravtal, vilket innebär att Blue Planet EV agerar återförsäljare åt ChargePanel på den amerikanska marknaden. Genom det strategiska avtalet kan ChargePanels bearbetning på den amerikanska marknaden förenklas och bolaget förväntar ytterligare ett avtal på denna marknad under år 2023.
Om Blue Planet EV
Blue Planet EV är ett privatägt bolag med huvudkontor i Sagamore Beach, Massachusetts, USA. Bolaget designar, bygger och driver laddinfrastruktur för elbilar över hela USA. Blue Planets EV mål är att äga och driva 2 000 eller fler kommersiella laddningsuttag fram till slutet av 2024. Tillväxtstrategin bygger på att betjäna akademiska, kommersiella, industriella och kommunala organisationer genom att expandera verksamheten från nordöstra USA.
Istället för att kunder köper installation och utrustning, samt pågående underhåll kopplat till laddning av elbilar, äger Blue Planet EV allt och hyr ut kundens parkeringsplatser, vilket genererar intäkter för kunden.
Analyst Groups syn på avtalet
Avtalet med Blue Planet EV innebär att ChargePanel fortsätter bolagets geografiska expansion och nu adresserar den amerikanska marknaden. Med en Enterprise-kund på den amerikanska marknaden möjliggörs ytterligare tillväxt för ChargePanel genom kundens expansion, vilka förväntas äga och driva 2 000 kommersiella ladduttag vid slutet av 2024, vilket på sikt kan innebära ökade ARR genom att fler ladduttag ansluts till plattformen.
Utöver att ChargePanel tecknat en betydande kund och expanderar till USA, knyter ChargePanel ett strategiskt avtal för att effektivare och enklare bearbeta fler kunder på den amerikanska marknaden genom att Blue Planet EV agerar återförsäljare i USA. Detta förväntas innebära, i kombination med ett befintligt intresse från aktörer på den amerikanska marknaden, att ChargePanel kan knyta till sig fler Enterprise-kunder och fortsätta expansionen i USA. Blue Planet EV blir genom avtalet en strategisk kund till ChargePanel, vilket även är i linje med bolagets strategi att växa tillsammans med befintliga kunder och att knyta till sig nya kunder.
Vid slutet av år 2022 uppskattar Analyst Group att ca 3 780 laddpunkter var uppkopplade till ChagePanels SaaS-plattform. Därutöver har ChargePanel i mars tecknat ett avtal med EVPoint som förväntas ansluta 300 laddpunkter under år 2023. Genom att ChargePanel har tecknat ett avtal med både EVPoint i mars och Blue Planet EV i april förväntas bolagets återkommande intäkter kunna uppvisa en betydande tillväxt under år 2023 och framgent, enbart på de två avtalen.
Analyst Group kommenterar ChargePanels senaste avtal med EVPoint LTD Malta
2023-03-10
ChargePanel AB (publ) meddelade den 10 mars att bolaget har ingått ett samarbete med EVPoint Ltd Malta för laddning av elfordon. Avtalet innebär att ChargePanel expanderar till en ny marknad i Europa. EVPoint avser att använda ChargePanels SaaS-plattform för utbyggnad och förvaltning av laddningsnätverk för elfordon på Malta.
Avtalet som har ingåtts med EVPoint innebär att ChargePanel fortsätter att expandera i Europa och dessutom stärker ChargePanels strategi att expandera in i nya marknader. EVPoint besitter stora möjligheter att växa och ta en dominerande position på den Maltesiska marknaden. Därutöver förväntas EVPoint att ansluta både AC- och DC-laddningsstationer där över 300 laddningsuttag är anslutna till ChargePanels Enterprise-tjänst under helåret 2023.
”Avtalet med EVPoint innebär att ChargePanel fortsätter bolagets geografiska expansion och adresserar nu ytterligare en marknad i Europa. Genom avtalet vinner ChargePanel en första Enterprise-kund under år 2023, ChargePanel är redan idag väl positionerade på den europeiska marknaden med kunder i Sverige, Norge, Storbritannien, Rumänien och nu även på Malta, därutöver är bolaget sedan tidigare positionerade i Afrika genom kunder i Marocko, Kenya och Uganda. Vi ser positivt på att ChargePanel har möjlighet att fortsätta öka antalet ladduttag som är uppkopplade till ChargePanels SaaS-plattform, vilket bäddar för en ökad andel återkommande intäkter under året 2023 och framgent.”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
ChargePanel redovisade i samband med bolagets bokslutskommuniké för år 2022 en tillväxt i antalet uppkopplade laddpunkter om ca 278 % och enligt Analyst Groups egna beräkningar innebär det att ca 3 780 laddpunkter var anslutna till ChargePanels SaaS-plattform vid slutet av år 2022. Givet att EVPoint ansluter 300 laddpunkter under helåret 2023 fortsätter ChargePanel att öka bolagets återkommande intäkter, vilket tillsammans med att befintliga kunder antas expandera sina laddningsnätverk bäddar det för en hög tillväxt och en stabilare intjäning under år 2023 och framgent.
Kommentar på ChargePanel Q4-rapport
2023-02-24
ChargePanel publicerade den 23 februari år 2023 bolagets delårsrapport för det fjärde kvartalet 2022. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen uppgick till 1,6 MSEK (1,0)
- Antalet ladduttag fortsätter att öka
- Ökad EBIT-förlust
Nettoomsättningen uppgick till 1,6 MSEK under det fjärde kvartalet
ChargePanel redovisade under det fjärde kvartalet 2022 en nettoomsättning uppgående till 1,6 MSEK (1,0), motsvarande en tillväxt om 55 % mot jämförbart kvartal år 2021. Vid jämförelse mot föregående kvartal (Q3-22) ökade nettoomsättning med ca 0,7 MSEK i absoluta tal (0,9). Under kvartalet har ChargePanel signerat avtal med två nya kunder, Bumblebee EV i oktober och P-Air i december, vilka har antagits varit starkt drivande till intäktsökningen, samt ett ökat antal uppkopplade laddpunkter. Sett till bolagets intäkter rullande tolv månader, vilket således motsvarar helårsintäkterna för 2022, uppgick dessa till 4,6 MSEK (4,1), motsvarande en tillväxt om ca 13 %. I intäkterna föregående år (2021) ingår en jämförelsestörande post, avseende engångsförsäljning av källkod om ca 1,5 MSEK, varav tillväxten justerat uppgår till 78 %. I vår senaste analys hade vi estimerat att ChargePanels intäkter för helåret 2022 skulle vara något högre, vilket förklaras av att ChargePanels uppstartskostnader för nya kunder, det vill säga engångsintäkter i samband med onboarding, har varit något mindre än estimerat. En intäktsökning om 72 % Q-Q där de återkommande intäkterna har ökat med ca 26 % Q-Q är dock en stark prestation. ChargePanel har därutöver i februari ingått ett samarbetsavtal med Easypark för laddning av elfordon i fem länder (Sverige, Norge, Finland, Danmark och Slovenien), vilket betydligt stärker erbjudandet mot befintliga och nya kunder.
ChargePanel har sedan 2021 renodlat verksamheten med inriktning mot laddinfrastruktur, diagrammet nedan visar att bolaget har ökat intäkterna inom laddinfrastruktur (justerat för en jämförelsestörande post under 2021).
En positiv datapunkt från rapporten var att bolaget ökade antalet uppkopplade laddpunkter med
ca 278 % jämfört med samma period föregående år. Antalet uppkopplade laddpunkter avseende ChargePanels SaaS-plattform utgör en viktig framåtblickande datapunkt avseende bolagets återkommande intäkter, enligt Analyst Groups estimat har bolaget kontinuerligt ökat antalet uppkopplade laddpunkter. Därtill meddelade ChargePanel i föregående delårsrapporten (Q3-22) att bolaget ämnar transformera affärsmodellen för att ytterligare renodla intjäningen genom återkommande intäkter, vilket i kombination med en hög tillväxt inom uppkopplade laddpunkter förväntas stabilisera bolagets intjäning framgent.
Diagrammet nedan visar Analyst Groups estimerade antalet uppkopplade ladduttag vid utgången av år 2020–2021 och Q1 – Q4-2022. Observera att detta endast utgör Analyst Group estimat, det faktiska utfallet kan därför avvika.
Ökad EBIT-förlust under det fjärde kvartalet
EBIT-resultatet uppgick under det fjärde kvartalet till -4,9 MSEK, vilket är en försämring både mot föregående kvartal (-3,7), tillika motsvarande period föregående år (-1,9). Vilket förklaras av högre övriga externa kostnader och personalkostnader, vilka stiger med 0,2 MSEK respektive 0,8 MSEK. ChargePanel har dock under kvartalet genomfört förändringar kring administrativa funktioner, vilket förväntas ge en mindre effekt under första kvartalet 2023 och nå full effekt under andra kvartalet 2023. Därtill skriver Peter Persson, VD för ChargePanel, att resultatet förbättrats med 7 % under januari, vilket även ger en antydan på de genomförda omstruktureringarna. För helåret uppgår EBIT-förlusten till -15,3 MSEK (-4,0), vilket innebär en klar ökning mot föregående år och innebär även en försämring mot våra förväntningar om -13,8 MSEK.
Fortsatt hög kapitalförbrukning
Vid utgången av Q4-22 uppgick kassan till 10,0 MSEK, vilket kan jämföras mot föregående kvartal då kassan uppgick till 14,2 MSEK, motsvarande en minskning om ca 4,2 MSEK. Bolagets burn rate (efter förändringar av rörelsekapital) uppgick under Q4-22 till -4,1 MSEK (-1,4 MSEK/månad), vilket är en marginell ökning mot föregående kvartal, vilken uppgick till -4,0 MSEK (-1,3 MSEK/månad). ChargePanel har som tidigare nämnt genomfört omstruktureringar för att minska kostnadsmassan, vilket förväntas ge effekt under kommande kvartal, samtidigt som ChargePanel besitter en relativt god kassalikviditet, utan långfristiga skulder och en soliditet som uppgår till ca 82 %. Givet bolagets kassa och kapitalförbrukning under det tredje kvartalet, skulle ChargePanel vara finansierade fram tills H2-2023, allt annat lika. Däremot bör det tilläggas att bolaget befinner sig i en kraftig tillväxtresa och givet att bolaget uppehåller en god kostnadskontroll, samt i takt med att intäkterna skalas upp, förväntas bolagets burn rate minska betydligt.
Sammantaget anser Analyst Group att ChargePanel har utvecklats väl under det fjärde kvartalet, trots den ökade EBIT-förlusten. Bolaget påvisar en substantiell tillväxt, där man under kvartalet både har utökat kundbasen och antalet uppkopplade laddpunkter, samtidigt som VD Peter Persson guidar om att intäkterna i januari månad har ökat med 457 %, vilket ger en antydan för kommande kvartal. ChargePanel har därutöver tecknat ett samarbetsavtal med Easypark som stärker erbjudandet för att nå ut till nya potentiella kunder, vilket förväntas bidra till tillväxt samt ökad varumärkeskännedom.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av ChargePanel.
Kommentar på ChargePanels samarbetsavtal med Easypark
2023-02-03
ChargePanel AB (publ) meddelade den 3 februari att bolaget har ingått ett tekniskt samarbete med Easypark AB (”Easypark”) för laddning av elfordon i fem länder (Sverige, Norge, Finland, Danmark och Slovenien).
Samarbetsavtalet som har ingåtts med Easypark skapar möjlighet för ChargePanel White Label Enterprise-kunder att möjliggöra för bolagets offentliga laddstationer att bli tillgängliga för användning av elfordonsförare via EasyPark-appen. Kommunikationen mellan ChargePanels plattform och Easypark kommer ske via OCPI (Open Charge Point Interface protocol), vilket underlättar roaming mellan plattformarna och ger elfordonsförare som använder Easyparks app tillgång till godkända offentliga laddstationer anslutna till ChargePanels plattform.
”Samarbetsavtalet med Easypark innebär att ChargePanel stärker sitt erbjudande mot befintliga och nya kunder. Easypark har Sveriges och Europas mest använda parkeringsapp och öppnar därmed upp en stor möjlighet för ChargePanels Enterprise-kunder att kunna nå ut bredare via Easyparks stora nätverk av elfordonsförare. Samarbetet möjliggör för ChargePanels kunder att möjliggöra för sina laddstationer att bli tillgängliga för fler förare och ökar därmed affärspotentialen, vilket i sin tur stärker ChargePanels erbjudande mot både befintliga och nya kunder. ChargePanel har idag en etablerad marknadsposition på både den nordiska och europeiska marknaden, samtidigt som antalet ladduttag som är uppkopplade till ChargePanels SaaS-plattform ökar kraftigt. Genom att nu även kunna erbjuda laddstationsoperatörer att nå ut till än fler elbilsförare via Europas ledande parkeringsapp möjliggörs en betydande tillväxtmöjlighet för ChargePanel genom befintliga och nya kunder”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Om Easypark
Easypark är ett ledande globalt parkingtech-bolag och med den ledande parkeringsappen gör det möjligt för bilister över hela världen att enkelt och smidigt sköta sin parkering via mobilen. Bolaget hjälper idag bilförare att spara tid och pengar genom att hitta och hantera parkering samt elbilsladdning. Easypark kan därmed underlätta för företag, parkeringsoperatörer, fastighetsägare och städer att administrera, planera och fatta datadrivna beslut. Bolaget äger och utvecklar apparna Easypark, Park now, Parkmobile, ringgo och Park-line och finns i över 3 200 städer i mer än 25 länder.
Analyst Group kommenterar senaste avtalet med Pair
2022-12-22
ChargePanel AB (publ) meddelade den 21 december att bolaget har ingått ett samarbete med P-Air AB (”Pair”) för laddning av elfordon i Sverige med ambitionen att utrullas till fler länder i Europa. Inledningsvis kommer Pair att ansluta ca 400 laddpunkter under första kvartalet 2023 till plattformen och under resterande del av 2023 förväntas ytterligare 1 200 laddpunkter att anslutas.
Avtalet som har ingåtts med Pair innebär att ChargePanel fortsätter att expandera på den svenska marknaden inom laddinfrastruktur och där Pair har ambitionen att växa till flera länder i Europa, vilket är enligt ChargePanels uttalade strategi. Avtalet med ChargePanels prenumerationstjänst innebär att Pair kommer kunna erbjuda en effektiv och säker hantering av laddinfrastrukturen hos befintliga och framtida affärspartners. Det kommer att ske via Pairs app ”Pair Recharge”, där kommunikationen mellan ChargePanels plattform och Pair Recharge kommer att ske via OCPI (Open Charge Point Interface protocol).
Om P-Air
Pair digitaliserar, elektrifierar och automatiserar hotellparkeringar med hjälp av smart teknik. Tillsammans med partnerskap inom hotell- och fastighetsbranschen utformar Pair en digital parkeringslösning, där hotellgästen får möjligheten att förboka sin parkering- eller laddningsplats redan innan påbörjad bilresa. Pair har idag avtal med flera stora hotellkedjor, däribland Best Western, Elite Hotels, Nordic Choice Hotels, Scandic Hotels och Radisson Hotels.
”Avtalet med Pair innebär att ChargePanel stärker den redan etablerade marknadspositionen på den svenska marknaden, där Pair har ambitionen att växa till fler länder inom Europa. Vi ser positivt på att ChargePanel tecknar avtal med företag som dels har en etablerad position idag, där Pair redan idag har partnerskap med flertalet aktörer inom hotell- och fastighetsbranschen, dels har tydliga expansionsplaner, som möjliggör för ChargePanel att växa tillsammans med sina kunder, där Pair har ambition att vidare växla upp antalet laddplatser och geografiska marknader. Avtalet innebär att ChargePanel ökar antalet ladduttag som är uppkopplade till ChargePanels SaaS-plattform, vilket bäddar för en ökad andel återkommande intäkter under år 2023 och framåt. Vidare är Pair den åttonde kunden som ChargePanel presenterar under år 2022, varför vi anser att bolaget idag är väl positionerade både på den svenska och internationella marknaden, vilket förväntas, tillsammans med en stark underliggande marknadstillväxt, driva bolagets tillväxt än mer framöver”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Under det tredje kvartalet redovisade ChargePanel att antalet uppkopplade laddningspunkter ökade med ca 160 % Y-Y, där antalet uppkopplade laddpunkter till ChargePanels SaaS-plattform utgör en viktig datapunkt avseende bolagets återkommande intäkter. Givet tidigare kommunicerade avtal efter kvartalets utgång med den Brittiska laddstationsinstallatören Bumblebee, där ca 200 laddpunkter skulle anslutas initialt, och avtalet med Pair om ca 400 anslutna laddpunkter initialt under första kvartalet 2023, innebär det att ChargePanel ökat antalet laddningspunkter med ca 600 stycken efter kvartalets utgång.
Diagrammet nedan visar Analyst Groups estimerade uppkopplade ladduttag av ackumulerat antal per år 2020–2021 och Q1 – Q3-2022, givet rapporterad tillväxt i antalet anslutna ladduttag. Samt, illustrativ ny nivå givet tecknade avtal med Bumblebee och Pair efter kvartalets utgång. Observera att detta endast utgör Analyst Group estimat och beräkning, det faktiska utfallet kan därför avvika.
Kommentar på ChargePanels Q3-rapport
2022-11-23
ChargePanel publicerade den 21 november år 2022 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet 2022. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen uppgick till 0,9 MSEK (0,2) – minskade onboardingintäkter
- Antalet ladduttag fortsätter att öka – bäddar för stabilare intjäning framgent
- Ökad EBIT-förlust
Nettoomsättningen uppgick till 0,9 MSEK under det tredje kvartalet
ChargePanel redovisade under det tredje kvartalet 2022 en nettoomsättning uppgående till 0,9 MSEK (0,2), motsvarande en tillväxt om 370 % mot jämförbart kvartal år 2021. Vid jämförelse mot föregående kvartal (Q2-22) minskade dock nettoomsättningen med ca 37 %, då nettoomsättningen uppgick till 1,4 MSEK. Minskningen Q-Q kan härledas till minskade engångsintäkter i samband onboarding av nya kunder under kvartalet. Engångsintäkter har historiskt utgjort en majoritet av ChargePanels intäkter, vilket ger upphov till en relativt fluktuerande omsättning kvartal till kvartal. Trots en minskad nettoomsättning Q-Q, förklarat av minskade onboarding-intäkter, har ChargePanel ökat intäkterna LTM vilket påvisar en underliggande tillväxt.
Diagrammet nedan visar bolagets nettoomsättning på LTM-basis, justerat för en jämförelsestörande post under Q2-21 (engångsintäkt om 1,5 MSEK, avseende försäljning av källkod).
En positiv datapunkt från rapporten var att bolagets återkommande intäkter avseende abonnemang, uppkopplade uttag och andra kringliggande tjänster ökade med ca 170 % jämfört med samma period föregående år. Den substantiella ökningen av återkommande intäkter bäddar för stabilare kassaflöden och kontinuitet i bolagets intjäning framgent. Därtill har bolaget ökat antalet uppkopplade laddningspunkter med ca 160 % Y-Y. Antalet uppkopplade laddpunkter till ChargePanels SaaS-plattform utgör en viktig framåtblickande datapunkt avseende bolagets återkommande intäkter och enligt Analyst Groups estimat har bolaget kontinuerligt ökat antalet uppkopplade laddpunkter.
Diagrammet nedan visar Analyst Groups estimerade uppkopplade ladduttag av ackumulerat antal per år 2020–2021 och Q1 – Q3-2022. Observera att detta endast utgör Analyst Group estimat, det faktiska utfallet kan därför avvika.
ChargePanel har under kvartalet presenterat ett avtal med Africa E-Mobolity Solutions SARL, vilka är verksamma i Marocko med uttalade expansionsplaner i nordvästra Afrika. Efter kvartalets utgång presenterade bolaget även ett avtal med en av Storbritanniens största laddstationsoperatörer, vilket vi kommenterade under oktober månad, läs här. Ur kvartalsrapporten går det även att urskilja att bolaget har påbörjat arbetet med att optimera affärsmodellen mot en mer renodlad SaaS-modell, vilket antas bygga ytterligare långsiktigt värde, genom att engångsintäkterna i samband med onboarding fasas ut för att ersättas i större utsträckning av återkommande intäkter genom bolagets plattform.
Ökad EBIT-förlust under det tredje kvartalet
EBIT-resultatet uppgick under det tredje kvartalet till -3,7 MSEK, vilket är en försämring både mot föregående kvartal (-3,5), tillika motsvarande period föregående år (-2,7). Vid en närmare titt på bolagets kostnadskostym kan vi dock urskilja att övriga externa kostnader har minskat med ca 0,3 MSEK Q-Q, från 1,6 MSEK (Q2-22) till 1,3 MSEK (Q3-22), samtidigt som personalkostnaderna är i linje med föregående kvartal. Utöver ovan har bolaget sedan utgången av Q3-22 minskat personalstyrkan för att säkerställa behovet av rörelsekapital för att möjliggöra omställningen i affärsmodellen. Bolaget har därmed utvecklats med en något förbättrad kostnadskontroll Q-Q, där den ökade EBIT-förlusten snarare är ett resultat av en minskad nettoomsättning under kvartalet.
Fortsatt hög kapitalförbrukning
Vid utgången av Q3-22 uppgick kassan till 14,2 MSEK, vilket kan jämföras mot föregående kvartal då kassan uppgick till 18,2 MSEK, motsvarande en minskning om ca 4,0 MSEK. Bolagets burn rate (efter förändringar av rörelsekapital) uppgick under Q3-22 till -4,0 MSEK (-1,3 MSEK/månad), vilket är en marginell ökning mot föregående kvartal vilken uppgick till -3,5 MSEK (-1,2 MSEK/månad). ChargePanel har som tidigare nämnt minskat personalstyrkan och kassalikviditeten är fortsatt god, därutöver har bolaget inga långfristiga skulder samt en soliditet som uppgår till ca 90 %. Givet bolagets kassa och kapitalförbrukning under det tredje kvartalet, skulle ChargePanel vara finansierade fram tills H2-2023, allt annat lika. Däremot bör det tilläggas att bolaget befinner sig i en kraftig tillväxtresa och givet att bolaget uppehåller en god kostnadskontroll, samt i takt med att de återkommande intäkterna skalas upp, förväntas bolagets finansiella ställning stärkas.
Sammantaget anser Analyst Group att ChargePanel har utvecklats väl under det tredje kvartalet och trots minskade intäkter Q-Q fortsätter bolaget att öka de återkommande intäkter samt antalet uppkopplade ladduttag, vilket Analyst Group ser positivt på och är en viktig datapunkt för de återkommande intäkterna. Bolagets nuvarande intäktsmodell resulterar i intäktsfluktuationer mellan kvartalen, och givet ett mindre antal onboardade kunder minskar engångsintäkterna och därmed bolagets totala nettoomsättning under kvartalet. Bolaget ämnar dock transformera affärsmodellen för att ytterligare renodla intjäningen genom återkommande intäkter, vilket antas stabilisera bolagets intjäning framgent.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av ChargePanel.
Analyst Group inleder bevakning på ChargePanel
2022-10-05
Analyst Group inleder idag den 5:e oktober 2022 bevakning på ChargePanel, vilket innefattar kontinuerlig analysbevakning med, bland annat aktieanalyser med kvartalsvis uppdatering, analytikerkommentar av pressmeddelanden samt VD-intervjuer.
Analyst Group kommenterar därmed senaste avtalet med Bumblebee EV Limited (”Bumblebee”).
ChargePanel AB (publ) meddelade den 5:e oktober att bolaget har ingått ett samarbete med Bumblebee avseende bolagets prenumerationstjänst Enterprise.
Avtalet som har ingåtts med Bumblebee innebär att ChargePanel fortsätter att expandera på den viktiga brittiska marknaden. Bumblebee är ett av Storbritanniens största och snabbast växande nätverk av laddstationsinstallatörer och har idag ett befintligt nätverk med nästan 4 500 installerade laddpunkter. Avtalet innefattar att initialt implementera ChargePanels SaaS-plattform i ca 200 av Bumblebees egenkontrollerade laddpunkter. Därefter är ambitionen att ansluta hela Bumblebees nätverk i Storbritannien till ChargePanels plattform, vilket skulle kunna resultera i stora ekonomiska värden för ChargePanel. Bumblebees laddnätverk täcker båda laddning publikt, på arbetsplatser och för privatpersoner.
Den brittiska regering har tidigare under året presenterat planen ”Taking charge: the electric vehicle infrastructure strategy” för att stödja den brittiska laddinfrastrukturen med 1,6 miljarder pund för att nå 300 000 laddningspunkter för offentliga elfordon (EV) år 2030, vilket innebär en tiofaldig expansion av laddpunkter fram tills 2030.* ChargePanel har idag en god position för att tillsammans med sina kunder, däribland Bumblebee, expandera på den brittiska marknaden och förenkla laddinfrastrukturen för det växande antalet elbilsägare.
”ChargePanel är ett GreenTech företag som erbjuder en white-label SaaS-plattform för drift och hantering av laddinfrastruktur för eldrivna fordon. Bolagets SaaS-plattform är en ledande B2B-lösning inom e-Mobility, som underlättar övergången från fossildrivna fordon till elfordon för både privatpersoner och företag oavsett geografisk marknad. Vi ser positivt på att ChargePanel tar strategiska kliv i den fortsatta expansionen på den brittiska marknaden. Avtalet innebär att ChargePanel ökar antalet ladduttag som är uppkopplade till ChargePanels SaaS-plattform, vilket möjliggör att bolaget kan växa med sina kunder på den brittiska marknaden. Bumblebee är en av Storbritanniens största laddstationsoperatörer och har ett växande nätverk, samtidigt som den brittiska marknaden drivs av en statlig omställning, via regulatoriska krav och finansiellt stöd. Via avtalet med Bumblebee och ChargePanels befintliga position står bolaget inför att kunna öka antalet uppkopplade ladduttag och följaktligen öka sina repetitiva intäkter framgent. Vidare är Bumblebee den sjunde Enterprise-kunden som ChargePanel presenterar under år 2022, varför vi anser att bolaget idag är väl positionerade på den nordiska, brittiska och afrikanska marknaden, vilket förväntas driva bolagets tillväxt än mer framöver”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Vi kommer att återkomma med en fullständig aktieanalys av ChargePanel.
*https://www.gov.uk/government/news/tenfold-expansion-in-chargepoints-by-2030-as-government-drives-ev-revolution
Maj
Intervju med ChargePanels VD Peter Persson
Okt
Intervju med ChargePanels VD Jan Berggren
Aktiekurs
3.91
Värderingsintervall
2023-05-19
Bear
3,0 SEKBase
7,2 SEKBull
11,9 SEKUtveckling
Huvudägare
2023-03-31
Kommentar på ChargePanels Q1-rapport
2023-05-11
ChargePanel publicerade den 11 maj år 2023 bolagets delårsrapport för det första kvartalet 2023. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
Nettoomsättningen växte med över 200 % Y-Y
ChargePanel redovisade under årets första kvartalet 2023 en nettoomsättning uppgående till 2,0 MSEK (0,7), vilket motsvarar en tillväxt om 201 % mot jämförbart kvartal 2022 och en tillväxt om 31 % Q-Q (1,6). ChargePanels intäktsföringen härleds rent generellt till bolagets återkommande intäkter och uppstartskostnader för nya kunder, det vill säga engångsintäkter i samband med onboarding, kvartalets intäktsökning antas förklaras av att bolaget har fortsatt öka återkommande intäkter, men även genom engångsintäkter från onboarding av nya kunder. Vid en jämförelse Y-Y och Q-Q (Q1-22 och Q4-22) ökade nettoomsättning med ca 1,4 MSEK, respektive ca 0,5 MSEK, i absoluta tal. Trots ChargePanels höga tillväxttakt både Y-Y och Q-Q, är ökningen i absoluta tal på relativt låga nivåer, vilket delvis beror på att marknaden fortsatt är i en tidig fas samtidigt så bygger ChargePanels affärsmodell på en intjäning under en längre tid som avses skalas upp succesivt med kund.
ChargePanel har inlett år 2023 i en positiv anda, vilket rapporten är ett kvitto på, bolaget fortsätter att skala upp både bolagets återkommande intäkter, vilket bekräftas av ökade antal anslutna laddpunkter, och engångsintäkter genom nya ansluta kunder, och visar samtidigt en minskad rörelseförlust Q-Q. Ett kvitto på ChargePanels höga aktivitet hittills under år 2023 (Q1 och inledningen av Q2) är att bolaget har presenterat flertalet nya kunder, expanderat till flertalet nya marknader, utökade samarbeten med befintliga kunder och funnit ytterligare en samarbetspartner.
I början av februari månad ingick ChargePanel ett samarbetsavtal med EasyPark vilket dels stärker erbjudandet till nya och befintliga kunder, dels möjliggör det för bolaget att skala upp återkommande intäkter. EasyPark är ett globalt parkingtech-bolag och innehar Sveriges och Europas mest använda parkeringsapp, något vi kommenterat här. Under mars månad signerade ChargePanel därutöver ett avtal med EVPoint Ltd Malta för att ingå ett samarbete för laddning av elfordon på Malta, vilket vi kommenterade här. Vidare har ChargePanel efter kvartalets utgång ingått ett avtal med den första kunden och återförsäljaren i USA, vilket innebär att bolaget nu även penetrerat den amerikanska marknaden genom att teckna en första kund i USA och ett återförsäljaravtal för att effektiva bearbeta fler kunder på marknaden, mer om det kan läsas här. ChargePanel har dessutom utökat samarbetet med en redan befintlig kund, Assemblin, genom att teckna ett avtal med en av Europas största säkerhetsbolag, Securitas, för hantering av laddinfrastruktur. ChargePanel tillhandahåller den tekniska plattformen, vilket inkluderar bland annat tjänsterna EV Fleet Management, EV Roaming och kundtjänstverksamhet.
Antalet uppkopplade laddpunkter avseende ChargePanels SaaS-plattform utgör en viktig framåtblickande datapunkt avseende bolagets återkommande intäkter och kan ge en indikation på ChargePanels befintliga kunders expansion. ChargePanel uppger att antalet uppkopplade laddpunkter har ökat med närmare 37 % från den 1 januari till den 31 mars 2023 och överstiger därmed 5 000 uppkopplade laddpunkter, vilket motsvarar att antalet uppkopplade laddpunkter ökat med ca 288 % mot jämförbart kvartal föregående år. För att jämföra mot föregående kvartal (Q4-22), så uppgick tillväxten till ca 278 %, motsvarande ca 3800 uppkopplade laddpunkter vid kvartalets utgång. Därtill har ChargePanel kontinuerligt ökat antalet uppkopplade laddpunkter, vilket de ökade återkommande intäkter är ett kvitto på. ChargePanel antas ha ökat antalet laddpunkter genom nya kunder samt att befintliga kunder växer sina laddningsnätverk.
Diagrammet nedan visar Analyst Groups estimerade ackumulerade antal uppkopplade laddpunkter vid utgången av år 2020–2022 och per kvartalsbasis Q1-22 – Q1-2023. Observera att detta endast utgör Analyst Group estimat, det faktiska utfallet kan därför avvika.
Organisationsförändringar bidrar till resultatförbättring
Bruttomarginalen uppgick till ca 27 % under Q1-23, vilket kan jämföras med en bruttomarginal om ca 53 % under helåret 2022. ChargePanels varu- och materialkostnader ökade betydligt under kvartalet mot jämförbara kvartal och uppgick till 1,5 MSEK, vilket kan jämföras med 0,2 under Q1-22 och 0,9 MSEK under Q4-22. I den positiva vågskålen har EBIT-resultatet förbättrats med ca 33 % Q-Q och uppgick under årets första kvartal till -3,2 MSEK. Vid jämförelse mot jämförbar period föregående år (Q1-22) uppgick EBIT-resultatet till -3,2, vilket är i linje med Q1-23 och mot föregående kvartal (Q4-22) uppgick EBIT-resultatet till -4,9 MSEK, motsvarande en resultatförbättring om ca 33 % eller ca 1,6 MSEK i absoluta tal. Därmed kan vi se de första effekterna av den organisationsförändring ChargePanel aviserade under slutet av 2022, där personalkostnaderna minskat med ca 0,8 MSEK och övriga externa kostnader minskat med ca 0,5 MSEK Q-Q. Samtidigt ska det tilläggas vid jämförelsen Y-Y att ChargePanel har utvidgat sin organisation med fler anställda, vilket är ett kvitto på att ChargePanel har uppehållit en god kostnadskontroll under årets första kvartal.
ChargePanels nettoomsättning, EBIT-resultat och EBIT-marginal på kvartalsbasis, Q1-22 – Q1-23
Sammantaget anser Analyst Group att ChargePanel har inlett år 2023 starkt med ett högt affärsmomentum, där ChargePanel hittills i år har vunnit flertalet nya kunder, utökat samarbeten med befintlig kund, tecknat strategiska samarbeten och expanderat till nya marknader, däribland USA och Malta. Utöver ovan uppger Peter Persson, VD för ChargePanel, att bolaget hanterar fler inkommande leads än tidigare och har pågående kunddialoger i ett tiotal länder, vilket bäddar för ytterligare tillväxt. Delårsrapporten för årets första kvartal visade på en större intjäningsförmåga med tillväxt både Y-Y och Q-Q, samtidigt som bolaget har ökat antalet uppkopplade laddpunkter, vilket utgör en viktig datapunkt för återkommande intäkter framgent samt påvisat en resultatförbättring om 33 % genom organisationsförändringar, vilket tillsammans med affärsmodellens hävstång, bäddar för fortsatta resultatförbättringar framgent.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av ChargePanel.