Neovici tillhandahåller automatiserade finansiella tjänster genom en SaaS-modell (Software-as-a-Service). Bolaget utvecklar, säljer och implementerar en molnbaserad plattform för finansiell automatisering. Plattformen hanterar affärstransaktioner för företag inom främst detaljhandeln, energi- och telekombranschen. Neovici grundades 2009 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
Pressmeddelanden
Analytikerkommentarer
Analyst Group inleder analysbevakning av Neovici
2024-11-28
Neovici är ett snabbväxande SaaS-bolag inom fintech som har utvecklat Cosmoz, en AI-driven plattform vilken automatiserar finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalningar. Plattformen används redan idag av starka referenskunder såsom Reitan Convenience (7-Eleven och Pressbyrån) samt Mexikos ledande telekomföretag, Telcel. Cosmoz intäktsmodell bygger på återkommande intäkter genom plattforms- och transaktionsavgifter, vilket möjliggör en effektiv uppskalning av intäkterna genom både befintliga kunder och genom nykundsanskaffning. Med en skalbar affärsmodell, starka referenskunder och ett Proof of Concept står Bolaget väl rustat för att växa med större befintliga kunder, samt genom nykundsbearbetning, under år 2025.
Neovici grundades år 2009 och adresserar idag större företag med höga transaktionsvolymer genom plattformen Cosmoz. AI-plattform Cosmoz automatiserar hanteringen av finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalning. Cosmoz har utvecklats genom nära samarbete med Bolagets kunder för att möta ett växande behov av automatiserad hantering av stora betalflöden, vilken sömlöst kan integreras med andra system, vilket ger flexibilitet för Bolagets kunder. Plattformen sparar tid och resurser genom att detektera och eliminera felaktigheter vid fakturor, både småfel och direkta bedrägeriförsök. Vidare löser AI-plattformen konflikten som finns mellan kunder och leverantörer avseende betaltider, där kunder ofta vill ha så långa betalningstider som möjligt, medan leverantörer vill det motsatta. Tjänstens algoritmer kringgår denna problematik genom att möjliggöra för leverantören att erbjuda en rabatt som överskrider beloppet kunden tjänar på förlängd betaltid, men som underskrider alternativ finansieringskostnad för leverantören. Genom bevisad kundnytta, starka referenskunder samt en befäst position inom automatiserad fakturahantering erbjuder Cosmoz en unik lösning som eliminerar ekonomiskt läckage, samt reducerar friktion mellan kunder och leverantörer, vilket är värdeskapande för Bolagets kunder.
Unikt erbjudande och en skalbar affärsmodell
Bolagets AI-plattform Cosmoz, som konstant tränas samtidigt som tilläggstjänster kontinuerligt adderas, växer en kunds användning över tid, vilket bekräftas bland annat av Bolagets senaste lansering, Retail Brain. Retail Brain är en skräddarsydd lösning från Cosmoz som har vidareutvecklats till en standardiserad produkt. Tjänsten breddar Neovicis lansering mot butiker, vilken möjliggör automatisering och datadriven styrning av affärsprocesser, däribland köp, lageroptimering och minskat svinn. Tjänsten utgör ett kvitto på hur Neovici kan utöka marknaden och kundbasen genom tilläggstjänster från Cosmoz. Därutöver ökar optimeringen av en kunds betalflöden desto fler partners som är anslutna till Cosmoz, varför Bolagets primärkunder med ett Business-abonnemang har ett incitament att addera leverantörer och egna kunder till Basic-varianten och blir därmed ambassadörer och indirekta säljare av Cosmoz. Varje ny primärkund genererar i sin tur potential för fler leverantörer att ansluta som Basic-användare, utan att Neovici behöver avsätta säljresurser för detta segment. I takt med att fler primärkunder ansluter sjunker den genomsnittliga säljkostnaden, då Basic-kunderna ökar exponentiellt. Detta möjliggör för Bolaget att fokusera sina säljresurser på att attrahera fler primärkunder, vilket driver skalbar tillväxt och förbättrar lönsamheten över tid.
Proof of Concept och starka referenskunder
Inkommande fakturor med felaktigheter, både vad gäller direkta bedrägeriförsök såväl som småfel, binder upp betydande resurser för Bolag i form av tid och pengar. Ett bedrägeriförsök som inte detekteras av ett system kan få förödande konsekvenser, medan manuell granskning binder upp stora personalresurser. Småfel i fakturor, som missas av andra system, utgör också ett stort problem. Det kan exempelvis handla om rabatter från en leverantör som inte uppdaterats korrekt till en kund. Detta tvingar företag att antingen lägga resurser på noggrann manuell granskning av fakturor, eller riskera att småfelen passerar obemärkt förbi. Även om sådana fel kan verka försumbara vid enstaka tillfällen, leder de till betydande pengarläckage över tid. Neovici adresserar dessa utmaningar med sin AI-plattform, som automatiskt granskar, identifierar och korrigerar felaktigheter i fakturor, vilket sparar både tid och pengar åt kunderna. Plattformens effektivitet valideras av starka referenskunder, inklusive några av Sveriges största detaljhandelsföretag och Mexikos ledande telekomföretag. Denna validering fungerar som en kvalitetsstämpel som stärker Neovicis position och möjliggör fortsatt marknadspenetration, särskilt i takt med att kundbasen av stora företag expanderar.
Uttalad förvärvsstrategi
Neovici har en uttalad förvärvsstrategi och verkar i en fragmenterad marknad vilket skapar intressanta möjligheter. Analyst Group anser att bolagets uttalade förvärvsstrategi bör betraktas som en intressant option i Bolaget, där bolaget avser att expandera kundbasen och tjänsteerbjudandet genom att förvärva konkurrerande system, där värdefulla kundbaser kan tas över och/eller lösningar integreras i Cosmoz för ett breddat produktutbud. Detta minskar tidsåtgången för att erhålla nya primärkunder och medför tillväxtpotential både vad gäller att växa hos övertagen kundbas men också genom att addera de nya kundernas värdekedjor, i form av leverantörer och egna kunder till Cosmoz-plattformen.
Tre anledningar till varför Neovici är en intressant investering
Unikt erbjudande
Konkurrenter missar idag det läckage som uppstår till följd av höga transaktionsvolymer och ackumulerat över tid blir detta en stor kostnadspost som en kund sparar tack vare Cosmoz. Vidare medför tjänsten att handelspartners fullständiga betalflöde integreras vilket ökar spårbarhet och transparens i hela värdekedjan, något som både är tids- och kostnadseffektivt.
Skalbar affärsmodell
Både Business- och Basic-tjänsterna har en skalbarhet då tilläggstjänster och ett ökat användande innebär högre intäkter till en lägre marginalkostnad för Neovici. Vidare är Bolagets tillväxtmodell skalbar eftersom den genomsnittliga kostnaden för nykundsanskaffning inom Basic-varianten sjunker i takt med att fler primärkunder kopplas på vilka agerar indirekta säljare av Basic-alternativet.
Hög inträdesbarriär
AI-plattformen utvecklas löpande i nära kontakt med starka referenskunder, däribland 7-Eleven och Pressbyrån, vilket kontinuerligt förbättrar Cosmoz. Vidare tränas AI-modellen och blir mer robust för varje ny kund som tillkommer. Eftersom en kunds värdekedja avses integreras i Cosmoz blir samtliga parter beroende av plattformen, och sammantaget skapar detta en hög inträdesbarriär för konkurrenter.
Neovici Holding publicerade den 27 november 2024 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet år 2024.
- Nettoomsättningen uppgick till 16 MSEK (15,2) – återkommande intäkter når en rekordhög nivå
- ARR uppgick vid kvartalets utgång till 68,7 MSEK – motsvarande en tillväxt om 41 %
- Bruttomarginalen ökade till 69,1% (59,5 %).
- EBITDA-resultatet uppgick till -4,9 MSEK
- Lansering av Retail Brain – En AI lösning för butiker
Starka tillväxttal
För det tredje kvartalet 2024 uppgick nettoomsättningen till 16,0 MSEK, en tillväxt om 5 % Y-Y, jämfört med 15,2 MSEK för motsvarande period föregående år (Q3-23). Tillväxten drevs i synnerhet av Bolagets flaggskeppsprodukt, Cosmoz, vars omsättning ökade med 39 % till 16 MSEK, vilket kan jämföras med 11,5 MSEK under det tredje kvartalet år 2023. Intäktsökningen är ett resultat av en stark nyförsäljning till bolagets befintliga kundbas, där tillväxten antas ha drivits starkt av ökade transaktionsvolymer som ett resultat av utrullningar av nya transaktionsflöden till befintliga kundavtal. En annan positiv datapunkt att urskilja ur delårsrapporten är Bolagets återkommande intäkter, ARR (Annualized Recurring Revenue), som uppgick till 68,7 MSEK (48,8), vilket motsvarar en ökning med hela 40,7 % och utgör en viktig framåtblickande datapunkt avseende Bolagets återkommande intäkter.
Efter kvartalets utgång har Neovici även lanserat Retail Brain, en AI-lösning för butiker. Den senaste lanseringen är baserad på Cosmoz-plattformen, vilken sammanflätar och automatiskt korrigerar data från olika källor i realtid vilket möjliggör fler AI-drivna beslut som överträffar mänsklig kapacitet både vad gäller hastighet och precision, vilken redan har väckt intresse hos kunder samt innebär att Neovici nu specificerar kunderbjudande mot detaljhandeln. Detta visar tydligt hur utökad användning och adressering av Cosmoz genom att addera fler applikationsområden är en central del av Bolagets tillväxtstrategi, samtidigt som det illustrerar tillväxtpotentialen när Neovici nu ska växa med kundbasen i Europa samt penetrera fler marknader i Latinamerika och Sydostasien.
Stärkt bruttoresultat men ökade rörelsekostnader
Under det tredje kvartalet ökade Bolagets bruttoresultat till 11,1 MSEK, vilket motsvarar en bruttomarginal om 69,1 %, upp från 59,5 % under motsvarande kvartal 2023. Rörelsekostnaderna steg med 13,9 % till 28 MSEK, delvis till följd av engångskostnader relaterade till börsnoteringen, därmed förväntas en lägre kostnadsmassa i förhållande till omsättningen framgent. Samtidigt genomförde Bolaget strategiska investeringar i produktutveckling, inkluderande personal- och konsultkostnader samt IT-infrastruktur, vilka är viktiga för att fortsatt driva tillväxt i återkommande intäkter som över tid förväntas bidra till ökad lönsamhet för Neovici.
Finansiell situation
Likvida medel vid periodens slut uppgick till 0,3 MSEK men Bolaget har säkrat en stabil finansiell grund genom flera åtgärder; upptagandet av nya långfristiga lån från aktieägare om 18,9 MSEK vilket stärker kapitalbasen och möjliggör fortsatt tillväxtfrämjande aktiviteter i form av mjukvaruutveckling och nykundsbearbetning. Samtidigt har Bolaget tillgång till kreditfaciliteter om totalt cirka 28 MSEK, där endast 18 MSEK har utnyttjats, vilket skapar ett ytterligare finansiellt utrymme. Genom ovan nämnda åtgärder förväntas nu Neovici vara i en position för att fortsatt exekvera på utstakad strategi för att uppnå positivt kassaflöde under det första halvåret 2025.
Analyst Group kommer att återkomma med en aktieanalys av Neovici.
Aktiekurs
7.75
Värderingsintervall
2024-11-27
Bear
N/ABase
N/ABull
N/AUtveckling
Huvudägare
2024-09-26
Kommentar på Neovicis avtal om förvärv av Wraptech och upptaget lån om 11 MSEK
2024-12-23
Neovici AB (”Neovici” eller Bolaget”) meddelade den 20 december att bolaget har ingått avtal avseende förvärv av samtliga aktier i Wraptech Svenska AB (”Wraptech”). Köpeskillingen uppgår till 5 MSEK, samt med en potentiell tilläggsköpeskilling om ytterligare högst 32 MSEK, förutsatt att förutbestämda finansiella mål och villkor uppfylls, varför den totala köpeskillingen kan uppgå till maximalt 37 MSEK. Tillträde förväntas ske i början av 2025 och förvärvet avses finansieras via ett upptaget lån om 11 MSEK som kommunicerades i anslutning till förvärvsnyheten. Lånet är utställt av Exelity AB i syfte att finansiera förvärvet samt genomföra operativa investeringar efter förvärvet. Lånet har en uppläggningsavgift om 6 % och löper med en ränta om 1,25 % per varje påbörjad 30-dagarsperiod på det totala utestående lånet, inklusive upplupen ränta och uppläggningsavgift.
Analyst Groups syn på förvärvet av Wraptech och det upptagna lånet
Neovici markerar startskottet som börsbolag med såväl organisk som förvärvsdriven tillväxt. Bolaget har genomfört ett förvärv av en ledande aktör inom Internet of Things (IoT)-produkter för detaljhandeln till ett förmånligt pris med en låg direktbetalning och stärker nu positionen mot Retail genom att addera en etablerad aktör med ett produkterbjudande som väl överensstämmer och kompletterar Neovicis nuvarande erbjudande inom Retail. Neovici och Wraptech har under flera år samarbetat som affärspartners vilket förenklar integrationsprocessen väsentligt.
Analyst Group ser tydliga synergier mellan de två bolagen då båda är specialister inom optimering av butiksprocesser och där goda förutsättningar för uppsälj till varandras kunder finns. Neovici har sedan tidigare en stark position inom Retail genom bland annat ICA som kund, vilka använder Bolagets senaste lansering, Retail Brain. Retail Brain sammanflätar olika datakällor och möjliggör för kunden att automatisera fler processer såsom inköp och lagerhantering. Retail Brain skapar kännedom kring bland annat återstående hållbarhetstid för varor och när det är dags att sänka priset. Ett exempel där Wraptech kommer in i denna process och ytterligare stärker erbjudandet blir genom Bolagets elektroniska prisettiketter som synkroniseras med kassasystemet och E-handeln. Retail Brain kommer nu utöver att prediktera optimal prissättning, också kunna uppdatera priset automatiskt vilket ytterligare automatiserar och optimerar kundens processer. Tillsammans kommer de två bolagens lösningar erbjuda betydande besparingar för kund vilket är av stor vikt inom Retailbranschen, vilken ofta präglas av låga marginaler.
Wraptechs produkter säljs i hela Sverige och öppnar därmed för ett vidgat nätverk av potentiella kunder att adressera för Neovici. Affärsmodellen har redan påvisat värdet av varje enskild kund genom stigande försäljning till befintliga kunder över tid. Därutöver öppnar nykundsförsäljning för ytterligare försäljning till kundens egna nätverk av leverantörer och kunder genom Cosmoz Basic. Sammantaget innebär därför förvärvet att erbjudandet stärks, samtidigt som förutsättningar ökar väsentligt för flertalet nya kunder att addera under år 2025.
Wraptech har uppvisat en stabil lönsamhet under de senaste tre åren, där Bolaget bland annat har uppvisat en genomsnittlig EBITDA-marginal om 5,7 % (år 2021–2023). Vidare har Neovici kommunicerat att lönsamheten för Wraptech ökat ytterligare under 2024. Med en tydlig exponering mot retailsegmentet, där över 50 % av intäkterna under helåret 2023 kommer från Retail, förväntas Neovicis starka marknadsposition och etablerade kontaktnätverk inom Retailsegmentet kunna bidra till en tydlig tillväxtpotential framgent.
Neovici är redan idag specialister på automatisering av butiker genom Bolagets senaste lansering, Retail Brain och ovan nämnt exempel av lösningar från Wraptech illustrerar hur Neovicis erbjudande gentemot butiker kompletteras ytterligare och möjliggör för Bolaget att bli en helhetsleverantör gällande uppkopplade affärssystem för detaljhandeln. Tillträde av Wraptech avses ske i början av 2025 och detta förväntas leda till betydande synergier inom försäljning och kostnadseffektivitet vilket därmed möjliggör förstärkt tillväxt och lönsamhet framgent.
Neovici upptar även ett lån från Exelity om 11 MSEK samt omförhandlar löptid för befintlig kredifacilitet till 31 december år 2027, samtidigt som löptiden för Bolagets lån från Mikael Berggren också omförhandlas till 31 december år 2027. Lånet från Exelity kan efter ackumulerad ränta högst uppgå till 13,5 MSEK, givet att långivaren inte väljer att konvertera lånet till aktier i Neovici. En eventuell konvertering kan som högst leda till en utspädningseffekt om 3,04 % för befintliga aktieägare.
Neovici har sedan utgången av det tredje kvartalet 10 MSEK i outnyttjat belopp från kreditfaciliteten, samtidigt som 6 MSEK återstår av lånet från Exelity, efter direktbetalning för Wraptech. Dessa finansieringsåtgärder säkerställer därför en finansiering för förvärvet som överstiger direktbetalningen, samtidigt som finansiering av operativa investeringar, såväl som rörelsekapitalbehovet tillfredsställs. Neovici besitter därmed en stark position genom en stark kapitalstruktur för att fortsätta exekvera på en expansionsstrategi för tillväxt.
Förvärvet av Wraptech
Förvärvet avser samtliga aktier i Wraptech och den initiala köpeskillingen uppgår till 5 MSEK, varav tilläggsköpeskillingen uppgår till maximalt 32 MSEK, baserat på förutbestämda mål om att väsentligt ökad vinst uppnås, med årlig avstämning fram till och med år 2026. Baserat på helåret 2023 förvärvas Wraptech på en skuldfri basis som motsvarar en EV/S-multipel om 0,2x och en EV/EBITDA-multipel om 4,9x. Om hela tilläggsköpeskillingen inkluderas förvärvas Wraptech på en skuldfri basis som motsvarar en EV/S om 1,0x och en EV/EBITDA om 21,2 MSEK. Det ska dock tilläggas att tilläggsköpeskillingen har högt ställda krav för att bli verklighet samtidigt som EBITDA för år 2024 förväntas vara högre än år 2023. Neovici har därför lyckats genomföra förvärvet till ett förmånligt pris.
Om Wraptech
Wraptech är en ledande aktör inom Internet of Things (IoT)-produkter för detaljhandeln. Bolaget grundades år 2006 och är ett familjeägt företag baserat i Grums, Värmland. Wraptech erbjuder innovativ mjuk- och hårdvara inom butiksrelaterad utrustning. Wraptechs grundidé är att förbättra funktioner och effektivitet vilket därigenom ökar lönsamheten i kundens butik.
Bolaget erbjuder bland annat elektroniska hyllkantsetiketter, vilka säkerställer att priset på hyllkanten alltid är detsamma för såväl priset i kassan som priset i web-shoppen samtidigt som nya prisuppdateringar automatiseras. Produkterna möjliggör därmed för automatiserad flervägssynkronisering av priser vilket leder till betydande besparingar för kund, då manuella uppgifter i samband med prisuppdateringar och kontroller elimineras. Ett annat exempel på produkter som ökar kundens effektivitet och lönsamhet är Wraptechs prismärkare vilka med användarvänlig applikation läser av butiksvarors befintliga streckkoder och möjliggör för utskrivning av en ny etikett med exempelvis nedsatt pris och en ny uppdaterad streckkod för kassan, utan att förstöra originaletiketten. Detta leder bland annat till att kundens svinn reduceras kraftigt, då exempelvis varor med kort datum såsom kött, chark och mejeriprodukter kan säljas till lägre pris istället för att slängas.
Under helåret 2023 uppgick Wraptechs omsättning till cirka 43 MSEK och en vinst före skatt på 0,9 MSEK. Omsättningen för innevarande år förväntas vara i nivå med föregående år, men med en betydligt högre vinst. Bolagets nettoomsättning har ökat från 27,9 MSEK år 2020 till 43,2 MSEK år 2023 vilket motsvarar en CAGR om 15,5 %. Wraptech har varit lönsamma sedan 2021 med en EBITDA-marginal som pendlat mellan 6,7 % och 4,5 %.