Neovici AB är ett snabbväxande SaaS-bolag inom fintech som har utvecklat Cosmoz, en AI-driven plattform som automatiserar finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalningar. Cosmoz intäktsmodell bygger på återkommande intäkter genom plattforms- och transaktionsavgifter samt konsulttjänster för implementering. Bolaget har nyligen vidareutvecklat affären genom den senaste lanseringen, Retail Brain, vilken bland annat möjliggör optimerad varuprissättning och lagersaldo för fysiska butiker. Neovici har även tillträtt förvärvet av Wraptech, vilka erbjuder hård- och mjukvara riktat mot fysiska retailbutiker. Bolaget har varit noterat på First North Stockholm sedan år 2024.
Pressmeddelanden
Strategiskt förvärv banar väg för accelererad tillväxt
Neovici AB (”Neovici” eller ”Bolaget”) är ett snabbväxande SaaS-bolag inom fintech som har utvecklat Cosmoz, en AI-driven plattform vilken automatiserar finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalningar samt optimerar kunders datahantering vilket möjliggör utökade affärer. Plattformen används idag av starka referenskunder såsom ICA och Reitan Convenience (Pressbyrån & 7-Eleven). Cosmoz intäktsmodell bygger på återkommande intäkter, vilket möjliggör en effektiv uppskalning av intäkterna genom både utökade affärer med befintliga kunder och genom nykundsanskaffning. Med ett unikt erbjudande, en skalbar affärsmodell, starka referenskunder och ett Proof of Concept står Bolaget väl rustat för att växa de kommande åren. Genom en sum-of-the-parts-värdering av Neovicis ”Core Business” samt det nya förvärvet Wraptech, härleds ett sammantaget potentiellt nuvärde per aktie om 11,7 kr i ett Base scenario.
- Unikt erbjudande och tillväxtpotential genom förvärv
Bolagets AI-plattform, Cosmoz, automatiserar alla typer av finansiella transaktioner. Cosmoz integreras med befintliga affärssystem och optimerar kunders datahantering vilket möjliggör skräddarsydda lösningar för kundens ändamål. AI-plattformen tränas konstant och lär sig en kunds processer, vilket löpande utökar erbjudandet, illustrerat av ökande Net Retention Revenue (”NRR”). Tillträdet till Wraptech, som förvärvades vid slutet av år 2024 och vars kundportfölj uppgår till 1 000 unika kunder, möjliggör för Neovici att kapitalisera på det befintliga kundförtroende som Wraptech redan erhållit, varför betydande uppsälj förväntas under de kommande åren. Med ett unikt erbjudande som omedelbart ökar effektiviteten estimerar Analyst Group en omsättning om 274 MSEK år 2027.
- Inlåsningseffekt genom breddat erbjudande
Cosmoz har en inlåsningseffekt, illustrerat av en obefintlig churn. Neovici har dessutom ökat NRR varje år via Bolagets största kunder. Denna utveckling har uppnåtts genom att bredda erbjudandet med Bolagets senaste lansering, Retail Brain, vilken bland annat optimerar kundens varuprissättning och lagersaldo. Wraptech-förvärvet möjliggör tydliga synergier, genom att exempelvis addera elektroniska prisetiketter till erbjudandet, vilka automatiserar prisuppdateringar och synkroniserar priset mellan hyllkanten och kassan i butiken. Cosmoz AI beräknar exempelvis optimal varuprissättning, medan Wraptech överför uträkningen till automatiserade prisuppdateringar.
- Skalbar affärsmodell med nätverkseffekt
Stora företag med höga transaktionsvolymer utgör Cosmoz primärkunder, samtidigt erbjuds en förenklad Cosmoz-variant, Cosmoz Basic, för primärkunders leverantörer, vilken optimerar betalflöden och betaltider mellan samtliga parter och skapar därmed en win-win. Bolagets primärkunder har därför ett incitament att uppmana den egna värdekedjan att ansluta till Cosmoz, vilket minskar Neovicis kundanskaffningskostnad och bidrar till en nätverkseffekt som förstärks för varje ny aktör i värdekedjan som ansluts. Affärsmodellen har stora skalfördelar, vilka Neovici förväntas kapitalisera på framgent.
8
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
9
Ledning & Styrelse
7
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Snabbväxande SaaS-bolag inom en unik nisch
Neovici AB (”Neovici” eller ”Bolaget”) är ett snabbväxande SaaS-bolag inom fintech som har utvecklat Cosmoz, en AI-driven plattform vilken automatiserar finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalningar samt optimerar kunders datahantering vilket möjliggör utökade affärer. Plattformen används idag av starka referenskunder såsom ICA och Reitan Convenience (Pressbyrån & 7-eleven). Cosmoz intäktsmodell bygger på återkommande intäkter, vilket möjliggör en effektiv uppskalning av intäkterna genom både utökade affärer med befintliga kunder och genom nykundsanskaffning. Med ett unikt erbjudande, en skalbar affärsmodell, starka referenskunder och ett Proof of Concept står Bolaget väl rustat för att växa de kommande åren. Givet en estimerad försäljning om 274 MSEK år 2027 och en applicerad målmultipel om EV/S 3x, härleds ett potentiell pris per aktie om 11,7 kr i ett Base scenario.
- Unikt erbjudande och tillväxtpotential genom förvärv
Bolagets AI-plattform, Cosmoz, automatiserar alla typer av finansiella transaktioner. Cosmoz integreras med befintligt affärssystem och optimerar kunders datahantering vilket möjliggör skräddarsydda lösningar för kundens ändamål. AI-plattformen tränas konstant och lär sig en kunds processer, vilket löpande utökar erbjudandet, illustrerat av ökande Net retention revenue (”NRR”). Det nyligen genomförda förvärvet av Wraptech, vars kundportfölj kompletterar Neovicis, förenklar nykundsanskaffning genom att möjliggöra för Neovici att kapitalisera på det befintliga kundförtroende Wraptech redan erhållit, för att därigenom överföra kundstocken till Cosmoz. Med ett unikt erbjudande som omedelbart sparar tid och pengar står Bolaget väl positionerat för att växa framgent.
- Inlåsningseffekt genom breddat erbjudande
Cosmoz har en inlåsningseffekt, illustrerat av en obefintlig churn. Neovici har dessutom ökat NRR varje år via Bolagets största kunder. Denna utveckling har uppnåtts genom att bredda erbjudandet med Bolagets senaste lansering, Retail Brain, vilken optimerar kundens varuprissättning och lagersaldo. Wraptech-förvärvet möjliggör tydliga synergier, genom att bland annat addera elektroniska prisettiketter till erbjudandet, vilka automatiserar prisuppdateringar och synkroniserar priset mellan hyllkanten och kassan i butiken. Cosmoz AI beräknar exempelvis optimal varuprissättning medan Wraptech överför uträkningen till automatiserade prisuppdateringar.
- Skalbar affärsmodell med nätverkseffekt
Stora företag med höga transaktionsvolymer utgör Cosmoz primärkunder, samtidigt erbjuds en förenklad Cosmoz-variant, Cosmoz Basic, för primärkunders leverantörer, vilken optimerar betalflöde och betaltider mellan samtliga parter och skapar därmed en Win-Win. Bolagets primärkunder har därför ett incitament att uppmana den egna värdekedjan att ansluta till Cosmoz, vilket minskar Neovicis kundanskaffningskostnad och skapar en nätverkseffekt som förstärks för varje ny aktör i värdekedjan som ansluts. Affärsmodellen har stora skalfördelar vilka Neovici förväntas kapitalisera på framgent.
8
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
9
Ledning & Styrelse
7
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Neovicis Q4-rapport
2025-02-28
Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen uppgick till 13,8 MSEK (13,3) – främst drivet av återkommande intäkter
- ARR uppgick vid kvartalets utgång till 68,7 MSEK – motsvarande en ökning om hela 24,2 %
- Bruttoresultatet ökade och uppgick till 10,4 MSEK (10,3) – fortsatt stark bruttomarginal om 75,3 %
- Tillträde till förvärvet av det ledande IoT-bolaget Wraptech ägde rum under inledningen av 2025 och ökar omedelbart kundbasen med 1 000 nya kunder
- Säkrad finansiering genom omförhandlad kreditfacilitet till en längre löptid samt upptaget lån om 11 MSEK i anslutning till förvärvet av Wraptech
- Lansering av Retail Brain, en intelligent plattform för butiker som möjliggör väsentligt ökad automation i hela butiksflödet
- Dagens redovisade siffror fångar varken de konsoliderade siffrorna med Wraptech, vilka tillkommer framgent, eller den stora potential som existerar i Neovicis affärsmodell och som förväntas bli än mer synliggjord de kommande åren. Den konsoliderade omsättningen mellan Neovici och Wraptech överstiger 100 MSEK på årsbasis, och Wraptech uppvisar dessutom lönsamhet redan idag och bidrar i ökande takt till Koncernens framtida resultat allt eftersom synergierna får effekt.
- Neovici kommunicerar att fler förvärv kan vara aktuella under år 2025, vilket utgör en ytterligare potentiell värdedrivare, utöver den organiska tillväxt som förväntas.
Krattar manegen för stark tillväxt under år 2025
Bolagets nettoomsättning uppgick till 13,8 MSEK under det fjärde kvartalet och 65,3 MSEK på helårsbasis, vilket var 1,7 MSEK under Analyst Groups prognos för helåret och förklaras av en periodiseringseffekt av Bolagets återkommande intäkter (68,7 MSEK), med följden att differensen intäktsbokförs under år 2025 i stället. Bolagets intäktsbas, inklusive Wraptech, överstiger nu 100 MSEK, varför väsentligt högre intäkter än dagens redovisade är att vänta när år 2025 summeras.
Neovici avslutar år 2024 i ett högt tempo avseende framgångsrik exekvering på den utstakade strategin om att nå lönsam tillväxt under år 2025. Bolaget demonstrerar en fortsatt stark intäktsbas, främst drivet av återkommande intäkter genom den egenutvecklade AI-plattformen Cosmoz. Denna intäktsbas består av abonnemang och transaktionsbaserade avgifter, vilka kontinuerligt vuxit över tid genom ett utökat användande hos Bolagets största kunder såsom ICA och Mexikos största telekombolag, Telcel. En stabil grund av primärkunder utgör Neovicis grundstomme, vilken Bolaget nyttjar för att såväl diversifiera antalet intäktsben som att öka total intäktsbas ytterligare. Detta sker dels genom utrullning av nya innovativa och skräddarsydda lösningar till befintlig kundbas, demonstrerat av den senaste ICA-anpassade Retail Brain-lanseringen, vilken sammanflätar och automatiskt korrigerar data från olika källor.
Retail Brain möjliggör att stora delar av den finansiella kedjan i en butik integreras till ett automatiserat flöde, hela vägen från inköp av varor via leverantörer till optimerad prissättning och slutligen försäljning av dessa varor i butik eller via e-handel. Vidare utgör de starka primärkunderna en potential för fortsatt penetration av respektive primärkunds egna leverantörer och kunder, vilka integreras in i AI-plattformen, Cosmoz och ingår tillsammans i ett växande ekosystem för automatiserad hantering av finansiella transaktioner med ett win-win-scenario för samtliga parter som följd. Neovicis starka utgångsläge genom kombinationen av stora primärkundanvändare av Cosmoz, samt lanseringen av Retail Brain, lade grunden för logiken i det nya strategiska förvärvet av Wraptech.
Strategiskt förvärv med synergieffekter att vänta
Wraptech är ett ledande IoT-bolag, specialiserat på hårdvaror såsom bland annat elektroniska hyllkantsetiketter, vilka automatiserar prisuppdateringar. Givet Neovicis redan väletablerade bas innebär förvärvet av Wraptech betydande synergieffekter. Synergierna kan sammanfattas i att Wraptechs hårdvarulösningar integreras med Neovicis mjukvarulösningar och får till följd att en svåröverträffad helhetslösning för butiker skapas, en helhetslösning vilken bland annat automatiserar följande beslutskedjor:
- Inköp av varor med säkerställd realtidsuppdatering gällande inköpspriser, där exempelvis en på förhand överenskommen mängdrabatt och liknande aspekter i samarbetsavtalet upprätthålls utan avvikelser genom att leverantörer också är anslutna till Cosmoz
- Optimerad prissättning av varor, vilket gäller priser på veckobasis, ända ned till timbasis eller ännu lägre, beroende av rådande utbuds- och efterfrågesituation, möjliggjort av Bolagets AI-motor, vilken automatiskt beräknar prissättningen genom att ta hänsyn till samtliga relevanta datapunkter i realtid.
- Optimerad AI-beräknad prissättning blir synliggjord för kund, dels genom Wraptechs elektroniska hyllkantsetiketter vilka integreras med Neovicis AI-motor, dels genom interaktiv AR (Augmented Reality), vilken skräddarsyr kunderbjudanden och förbättrar butiksbesökarens upplevelse och stärker därmed besökarens butikslojalitet över tid.
Förvärvet av Wraptech med Neovici innebär ett stärkt helhetsgrepp av butiken och att Bolaget därmed ökar nyttjandet av Cosmoz hos befintlig kundbas samt kan adressera liknande aktörer på såväl den svenska som internationella spelplanen, bekräftat av VD Jan Berggren, som nämner ett riktat fokus på Europa, Sydamerika och Sydostasien framgent.
Därutöver medför förvärvet av Wraptech ett omedelbart övertagande av värdefulla kunder till Neovicikoncernen, bekräftat av Neovicis tillkännagivande i Q4-rapporten om en utökad kundbas uppgående till hela 1 000 nya kunder. Den nya kundbasen öppnar dessutom för ytterligare tillväxt genom den underliggande nätverkseffekt Cosmoz innehar, där ett övertagande av ett antal nya kunder medför en potential att addera dessa kunders leverantörer till Cosmoz, varför kundbasen förväntas öka ytterligare.
Sammantaget medför förvärvet betydande möjligheter till upp- och merförsäljning, vilket förväntas sätta ett tydligt positivt avtryck i Koncernens redovisade siffror framgent.
Det tillfredsställande utgångsläge som rådde inför Q4-perioden, gemensamt med ovan nämnda strategiska initiativ som vidtagits under Q4-perioden, har krattat manegen för en stark intäktstillväxt framgent.
God kostnadskontroll och förväntningar om lönsam tillväxt runt hörnet som följd
Under det fjärde kvartalet demonstrerar Neovici en god kostnadskontroll, givet de accelererade tillväxtsatsningar som genomförts. Bruttomarginalen ligger fortsatt kvar på en hög nivå, uppgående till 75,3 % (77,6 %). Bolagets operativa kostnader (OPEX) uppgick till 24,6 MSEK, en minskning om 11 % jämfört med Q4 år 2023, detta trots att Neovici ökat ARR med hela 24 % till 68,7 MSEK under samma period. Detta samband visar tydligt hur Neovicis intäkter växer snabbare än kostnadsmassan och lägger grunden för skalbar lönsam tillväxt framgent. Vidare är Wraptech, vilket inbringar drygt 40 MSEK i intäkter på helårsbasis, redan lönsamt på helårsbasis, varför Analyst Group antar lönsamhet på EBITDA-nivå för Koncernen när år 2025 summeras.
Solid finansiell position med potential för fler förvärv
I samband med förvärvet av Wraptech ingicks ett låneavtal om 11 MSEK, av vilka 5 MSEK nyttjades omedelbart i syfte att finansiera förvärvet. Vidare kommunicerades en förlängning till och med år 2027 av den kreditfacilitet som Bolaget sedan tidigare besatt om 28 MSEK, av vilka 18 MSEK nyttjats. Sammantaget säkerställer detta en solid finansiell bas, tills dess att Neovici når lönsamhet och är självfinansierat. Vidare öppnar lånen för flexibilitet gällande nya framtida förvärv. VD Jan Berggren kommenterade under Q4-rapporten att Neovici löpande undersöker möjligheten att genomföra nya attraktiva förvärv med en liknande profil som Wraptechs.
Sammanfattningsvis anser Analyst Group att Neovici tagit betydande framsteg i syfte att nå målet om lönsamhet med start under år 2025. Q4-24 fångar varken de konsoliderade siffrorna med Wraptech, som tillkommer framgent, eller den stora potential som existerar i Neovicis affärsmodell och som förväntas bli än mer synliggjord under de kommande åren. Analyst Group antar en stark tillväxt under året med lönsamhet under H2 år 2025.
Analyst Group kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Neovici.
Kommentar på Neovicis avtal om förvärv av Wraptech och upptaget lån om 11 MSEK
2024-12-23
Neovici AB (”Neovici” eller Bolaget”) meddelade den 20 december att bolaget har ingått avtal avseende förvärv av samtliga aktier i Wraptech Svenska AB (”Wraptech”). Köpeskillingen uppgår till 5 MSEK, samt med en potentiell tilläggsköpeskilling om ytterligare högst 32 MSEK, förutsatt att förutbestämda finansiella mål och villkor uppfylls, varför den totala köpeskillingen kan uppgå till maximalt 37 MSEK. Tillträde förväntas ske i början av 2025 och förvärvet avses finansieras via ett upptaget lån om 11 MSEK som kommunicerades i anslutning till förvärvsnyheten. Lånet är utställt av Exelity AB i syfte att finansiera förvärvet samt genomföra operativa investeringar efter förvärvet. Lånet har en uppläggningsavgift om 6 % och löper med en ränta om 1,25 % per varje påbörjad 30-dagarsperiod på det totala utestående lånet, inklusive upplupen ränta och uppläggningsavgift.
Analyst Groups syn på förvärvet av Wraptech och det upptagna lånet
Neovici markerar startskottet som börsbolag med såväl organisk som förvärvsdriven tillväxt. Bolaget har genomfört ett förvärv av en ledande aktör inom Internet of Things (IoT)-produkter för detaljhandeln till ett förmånligt pris med en låg direktbetalning och stärker nu positionen mot Retail genom att addera en etablerad aktör med ett produkterbjudande som väl överensstämmer och kompletterar Neovicis nuvarande erbjudande inom Retail. Neovici och Wraptech har under flera år samarbetat som affärspartners vilket förenklar integrationsprocessen väsentligt.
Analyst Group ser tydliga synergier mellan de två bolagen då båda är specialister inom optimering av butiksprocesser och där goda förutsättningar för uppsälj till varandras kunder finns. Neovici har sedan tidigare en stark position inom Retail genom bland annat ICA som kund, vilka använder Bolagets senaste lansering, Retail Brain. Retail Brain sammanflätar olika datakällor och möjliggör för kunden att automatisera fler processer såsom inköp och lagerhantering. Retail Brain skapar kännedom kring bland annat återstående hållbarhetstid för varor och när det är dags att sänka priset. Ett exempel där Wraptech kommer in i denna process och ytterligare stärker erbjudandet blir genom Bolagets elektroniska prisettiketter som synkroniseras med kassasystemet och E-handeln. Retail Brain kommer nu utöver att prediktera optimal prissättning, också kunna uppdatera priset automatiskt vilket ytterligare automatiserar och optimerar kundens processer. Tillsammans kommer de två bolagens lösningar erbjuda betydande besparingar för kund vilket är av stor vikt inom Retailbranschen, vilken ofta präglas av låga marginaler.
Wraptechs produkter säljs i hela Sverige och öppnar därmed för ett vidgat nätverk av potentiella kunder att adressera för Neovici. Affärsmodellen har redan påvisat värdet av varje enskild kund genom stigande försäljning till befintliga kunder över tid. Därutöver öppnar nykundsförsäljning för ytterligare försäljning till kundens egna nätverk av leverantörer och kunder genom Cosmoz Basic. Sammantaget innebär därför förvärvet att erbjudandet stärks, samtidigt som förutsättningar ökar väsentligt för flertalet nya kunder att addera under år 2025.
Wraptech har uppvisat en stabil lönsamhet under de senaste tre åren, där Bolaget bland annat har uppvisat en genomsnittlig EBITDA-marginal om 5,7 % (år 2021–2023). Vidare har Neovici kommunicerat att lönsamheten för Wraptech ökat ytterligare under 2024. Med en tydlig exponering mot retailsegmentet, där över 50 % av intäkterna under helåret 2023 kommer från Retail, förväntas Neovicis starka marknadsposition och etablerade kontaktnätverk inom Retailsegmentet kunna bidra till en tydlig tillväxtpotential framgent.
Neovici är redan idag specialister på automatisering av butiker genom Bolagets senaste lansering, Retail Brain och ovan nämnt exempel av lösningar från Wraptech illustrerar hur Neovicis erbjudande gentemot butiker kompletteras ytterligare och möjliggör för Bolaget att bli en helhetsleverantör gällande uppkopplade affärssystem för detaljhandeln. Tillträde av Wraptech avses ske i början av 2025 och detta förväntas leda till betydande synergier inom försäljning och kostnadseffektivitet vilket därmed möjliggör förstärkt tillväxt och lönsamhet framgent.
Neovici upptar även ett lån från Exelity om 11 MSEK samt omförhandlar löptid för befintlig kredifacilitet till 31 december år 2027, samtidigt som löptiden för Bolagets lån från Mikael Berggren också omförhandlas till 31 december år 2027. Lånet från Exelity kan efter ackumulerad ränta högst uppgå till 13,5 MSEK, givet att långivaren inte väljer att konvertera lånet till aktier i Neovici. En eventuell konvertering kan som högst leda till en utspädningseffekt om 3,04 % för befintliga aktieägare.
Neovici har sedan utgången av det tredje kvartalet 10 MSEK i outnyttjat belopp från kreditfaciliteten, samtidigt som 6 MSEK återstår av lånet från Exelity, efter direktbetalning för Wraptech. Dessa finansieringsåtgärder säkerställer därför en finansiering för förvärvet som överstiger direktbetalningen, samtidigt som finansiering av operativa investeringar, såväl som rörelsekapitalbehovet tillfredsställs. Neovici besitter därmed en stark position genom en stark kapitalstruktur för att fortsätta exekvera på en expansionsstrategi för tillväxt.
Förvärvet av Wraptech
Förvärvet avser samtliga aktier i Wraptech och den initiala köpeskillingen uppgår till 5 MSEK, varav tilläggsköpeskillingen uppgår till maximalt 32 MSEK, baserat på förutbestämda mål om att väsentligt ökad vinst uppnås, med årlig avstämning fram till och med år 2026. Baserat på helåret 2023 förvärvas Wraptech på en skuldfri basis som motsvarar en EV/S-multipel om 0,2x och en EV/EBITDA-multipel om 4,9x. Om hela tilläggsköpeskillingen inkluderas förvärvas Wraptech på en skuldfri basis som motsvarar en EV/S om 1,0x och en EV/EBITDA om 21,2 MSEK. Det ska dock tilläggas att tilläggsköpeskillingen har högt ställda krav för att bli verklighet samtidigt som EBITDA för år 2024 förväntas vara högre än år 2023. Neovici har därför lyckats genomföra förvärvet till ett förmånligt pris.
Om Wraptech
Wraptech är en ledande aktör inom Internet of Things (IoT)-produkter för detaljhandeln. Bolaget grundades år 2006 och är ett familjeägt företag baserat i Grums, Värmland. Wraptech erbjuder innovativ mjuk- och hårdvara inom butiksrelaterad utrustning. Wraptechs grundidé är att förbättra funktioner och effektivitet vilket därigenom ökar lönsamheten i kundens butik.
Bolaget erbjuder bland annat elektroniska hyllkantsetiketter, vilka säkerställer att priset på hyllkanten alltid är detsamma för såväl priset i kassan som priset i web-shoppen samtidigt som nya prisuppdateringar automatiseras. Produkterna möjliggör därmed för automatiserad flervägssynkronisering av priser vilket leder till betydande besparingar för kund, då manuella uppgifter i samband med prisuppdateringar och kontroller elimineras. Ett annat exempel på produkter som ökar kundens effektivitet och lönsamhet är Wraptechs prismärkare vilka med användarvänlig applikation läser av butiksvarors befintliga streckkoder och möjliggör för utskrivning av en ny etikett med exempelvis nedsatt pris och en ny uppdaterad streckkod för kassan, utan att förstöra originaletiketten. Detta leder bland annat till att kundens svinn reduceras kraftigt, då exempelvis varor med kort datum såsom kött, chark och mejeriprodukter kan säljas till lägre pris istället för att slängas.
Under helåret 2023 uppgick Wraptechs omsättning till cirka 43 MSEK och en vinst före skatt på 0,9 MSEK. Omsättningen för innevarande år förväntas vara i nivå med föregående år, men med en betydligt högre vinst. Bolagets nettoomsättning har ökat från 27,9 MSEK år 2020 till 43,2 MSEK år 2023 vilket motsvarar en CAGR om 15,5 %. Wraptech har varit lönsamma sedan 2021 med en EBITDA-marginal som pendlat mellan 6,7 % och 4,5 %.
Analyst Group inleder analysbevakning av Neovici
2024-11-28
Neovici är ett snabbväxande SaaS-bolag inom fintech som har utvecklat Cosmoz, en AI-driven plattform vilken automatiserar finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalningar. Plattformen används redan idag av starka referenskunder såsom Reitan Convenience (7-Eleven och Pressbyrån) samt Mexikos ledande telekomföretag, Telcel. Cosmoz intäktsmodell bygger på återkommande intäkter genom plattforms- och transaktionsavgifter, vilket möjliggör en effektiv uppskalning av intäkterna genom både befintliga kunder och genom nykundsanskaffning. Med en skalbar affärsmodell, starka referenskunder och ett Proof of Concept står Bolaget väl rustat för att växa med större befintliga kunder, samt genom nykundsbearbetning, under år 2025.
Neovici grundades år 2009 och adresserar idag större företag med höga transaktionsvolymer genom plattformen Cosmoz. AI-plattform Cosmoz automatiserar hanteringen av finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalning. Cosmoz har utvecklats genom nära samarbete med Bolagets kunder för att möta ett växande behov av automatiserad hantering av stora betalflöden, vilken sömlöst kan integreras med andra system, vilket ger flexibilitet för Bolagets kunder. Plattformen sparar tid och resurser genom att detektera och eliminera felaktigheter vid fakturor, både småfel och direkta bedrägeriförsök. Vidare löser AI-plattformen konflikten som finns mellan kunder och leverantörer avseende betaltider, där kunder ofta vill ha så långa betalningstider som möjligt, medan leverantörer vill det motsatta. Tjänstens algoritmer kringgår denna problematik genom att möjliggöra för leverantören att erbjuda en rabatt som överskrider beloppet kunden tjänar på förlängd betaltid, men som underskrider alternativ finansieringskostnad för leverantören. Genom bevisad kundnytta, starka referenskunder samt en befäst position inom automatiserad fakturahantering erbjuder Cosmoz en unik lösning som eliminerar ekonomiskt läckage, samt reducerar friktion mellan kunder och leverantörer, vilket är värdeskapande för Bolagets kunder.
Unikt erbjudande och en skalbar affärsmodell
Bolagets AI-plattform Cosmoz, som konstant tränas samtidigt som tilläggstjänster kontinuerligt adderas, växer en kunds användning över tid, vilket bekräftas bland annat av Bolagets senaste lansering, Retail Brain. Retail Brain är en skräddarsydd lösning från Cosmoz som har vidareutvecklats till en standardiserad produkt. Tjänsten breddar Neovicis lansering mot butiker, vilken möjliggör automatisering och datadriven styrning av affärsprocesser, däribland köp, lageroptimering och minskat svinn. Tjänsten utgör ett kvitto på hur Neovici kan utöka marknaden och kundbasen genom tilläggstjänster från Cosmoz. Därutöver ökar optimeringen av en kunds betalflöden desto fler partners som är anslutna till Cosmoz, varför Bolagets primärkunder med ett Business-abonnemang har ett incitament att addera leverantörer och egna kunder till Basic-varianten och blir därmed ambassadörer och indirekta säljare av Cosmoz. Varje ny primärkund genererar i sin tur potential för fler leverantörer att ansluta som Basic-användare, utan att Neovici behöver avsätta säljresurser för detta segment. I takt med att fler primärkunder ansluter sjunker den genomsnittliga säljkostnaden, då Basic-kunderna ökar exponentiellt. Detta möjliggör för Bolaget att fokusera sina säljresurser på att attrahera fler primärkunder, vilket driver skalbar tillväxt och förbättrar lönsamheten över tid.
Proof of Concept och starka referenskunder
Inkommande fakturor med felaktigheter, både vad gäller direkta bedrägeriförsök såväl som småfel, binder upp betydande resurser för Bolag i form av tid och pengar. Ett bedrägeriförsök som inte detekteras av ett system kan få förödande konsekvenser, medan manuell granskning binder upp stora personalresurser. Småfel i fakturor, som missas av andra system, utgör också ett stort problem. Det kan exempelvis handla om rabatter från en leverantör som inte uppdaterats korrekt till en kund. Detta tvingar företag att antingen lägga resurser på noggrann manuell granskning av fakturor, eller riskera att småfelen passerar obemärkt förbi. Även om sådana fel kan verka försumbara vid enstaka tillfällen, leder de till betydande pengarläckage över tid. Neovici adresserar dessa utmaningar med sin AI-plattform, som automatiskt granskar, identifierar och korrigerar felaktigheter i fakturor, vilket sparar både tid och pengar åt kunderna. Plattformens effektivitet valideras av starka referenskunder, inklusive några av Sveriges största detaljhandelsföretag och Mexikos ledande telekomföretag. Denna validering fungerar som en kvalitetsstämpel som stärker Neovicis position och möjliggör fortsatt marknadspenetration, särskilt i takt med att kundbasen av stora företag expanderar.
Uttalad förvärvsstrategi
Neovici har en uttalad förvärvsstrategi och verkar i en fragmenterad marknad vilket skapar intressanta möjligheter. Analyst Group anser att bolagets uttalade förvärvsstrategi bör betraktas som en intressant option i Bolaget, där bolaget avser att expandera kundbasen och tjänsteerbjudandet genom att förvärva konkurrerande system, där värdefulla kundbaser kan tas över och/eller lösningar integreras i Cosmoz för ett breddat produktutbud. Detta minskar tidsåtgången för att erhålla nya primärkunder och medför tillväxtpotential både vad gäller att växa hos övertagen kundbas men också genom att addera de nya kundernas värdekedjor, i form av leverantörer och egna kunder till Cosmoz-plattformen.
Tre anledningar till varför Neovici är en intressant investering
Unikt erbjudande
Konkurrenter missar idag det läckage som uppstår till följd av höga transaktionsvolymer och ackumulerat över tid blir detta en stor kostnadspost som en kund sparar tack vare Cosmoz. Vidare medför tjänsten att handelspartners fullständiga betalflöde integreras vilket ökar spårbarhet och transparens i hela värdekedjan, något som både är tids- och kostnadseffektivt.
Skalbar affärsmodell
Både Business- och Basic-tjänsterna har en skalbarhet då tilläggstjänster och ett ökat användande innebär högre intäkter till en lägre marginalkostnad för Neovici. Vidare är Bolagets tillväxtmodell skalbar eftersom den genomsnittliga kostnaden för nykundsanskaffning inom Basic-varianten sjunker i takt med att fler primärkunder kopplas på vilka agerar indirekta säljare av Basic-alternativet.
Hög inträdesbarriär
AI-plattformen utvecklas löpande i nära kontakt med starka referenskunder, däribland 7-Eleven och Pressbyrån, vilket kontinuerligt förbättrar Cosmoz. Vidare tränas AI-modellen och blir mer robust för varje ny kund som tillkommer. Eftersom en kunds värdekedja avses integreras i Cosmoz blir samtliga parter beroende av plattformen, och sammantaget skapar detta en hög inträdesbarriär för konkurrenter.
Neovici Holding publicerade den 27 november 2024 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet år 2024.
- Nettoomsättningen uppgick till 16 MSEK (15,2) – återkommande intäkter når en rekordhög nivå
- ARR uppgick vid kvartalets utgång till 68,7 MSEK – motsvarande en tillväxt om 41 %
- Bruttomarginalen ökade till 69,1% (59,5 %).
- EBITDA-resultatet uppgick till -4,9 MSEK
- Lansering av Retail Brain – En AI lösning för butiker
Starka tillväxttal
För det tredje kvartalet 2024 uppgick nettoomsättningen till 16,0 MSEK, en tillväxt om 5 % Y-Y, jämfört med 15,2 MSEK för motsvarande period föregående år (Q3-23). Tillväxten drevs i synnerhet av Bolagets flaggskeppsprodukt, Cosmoz, vars omsättning ökade med 39 % till 16 MSEK, vilket kan jämföras med 11,5 MSEK under det tredje kvartalet år 2023. Intäktsökningen är ett resultat av en stark nyförsäljning till bolagets befintliga kundbas, där tillväxten antas ha drivits starkt av ökade transaktionsvolymer som ett resultat av utrullningar av nya transaktionsflöden till befintliga kundavtal. En annan positiv datapunkt att urskilja ur delårsrapporten är Bolagets återkommande intäkter, ARR (Annualized Recurring Revenue), som uppgick till 68,7 MSEK (48,8), vilket motsvarar en ökning med hela 40,7 % och utgör en viktig framåtblickande datapunkt avseende Bolagets återkommande intäkter.
Efter kvartalets utgång har Neovici även lanserat Retail Brain, en AI-lösning för butiker. Den senaste lanseringen är baserad på Cosmoz-plattformen, vilken sammanflätar och automatiskt korrigerar data från olika källor i realtid vilket möjliggör fler AI-drivna beslut som överträffar mänsklig kapacitet både vad gäller hastighet och precision, vilken redan har väckt intresse hos kunder samt innebär att Neovici nu specificerar kunderbjudande mot detaljhandeln. Detta visar tydligt hur utökad användning och adressering av Cosmoz genom att addera fler applikationsområden är en central del av Bolagets tillväxtstrategi, samtidigt som det illustrerar tillväxtpotentialen när Neovici nu ska växa med kundbasen i Europa samt penetrera fler marknader i Latinamerika och Sydostasien.
Stärkt bruttoresultat men ökade rörelsekostnader
Under det tredje kvartalet ökade Bolagets bruttoresultat till 11,1 MSEK, vilket motsvarar en bruttomarginal om 69,1 %, upp från 59,5 % under motsvarande kvartal 2023. Rörelsekostnaderna steg med 13,9 % till 28 MSEK, delvis till följd av engångskostnader relaterade till börsnoteringen, därmed förväntas en lägre kostnadsmassa i förhållande till omsättningen framgent. Samtidigt genomförde Bolaget strategiska investeringar i produktutveckling, inkluderande personal- och konsultkostnader samt IT-infrastruktur, vilka är viktiga för att fortsatt driva tillväxt i återkommande intäkter som över tid förväntas bidra till ökad lönsamhet för Neovici.
Finansiell situation
Likvida medel vid periodens slut uppgick till 0,3 MSEK men Bolaget har säkrat en stabil finansiell grund genom flera åtgärder; upptagandet av nya långfristiga lån från aktieägare om 18,9 MSEK vilket stärker kapitalbasen och möjliggör fortsatt tillväxtfrämjande aktiviteter i form av mjukvaruutveckling och nykundsbearbetning. Samtidigt har Bolaget tillgång till kreditfaciliteter om totalt cirka 28 MSEK, där endast 18 MSEK har utnyttjats, vilket skapar ett ytterligare finansiellt utrymme. Genom ovan nämnda åtgärder förväntas nu Neovici vara i en position för att fortsatt exekvera på utstakad strategi för att uppnå positivt kassaflöde under det första halvåret 2025.
Analyst Group kommer att återkomma med en aktieanalys av Neovici.
Jan
Intervju med Neovicis VD Jan Berggren
Aktiekurs
7.95
Värderingsintervall
2025-03-06
Bear
7,3 SEKBase
11,7 SEKBull
18,0 SEKUtveckling
Huvudägare
2024-12-26
Kommentar på Neovicis nyhet om expansion till Asien
2025-03-26
Den 26 mars meddelade Neovici att Bolaget ingått avtal med två lokala försäljningsteam i Sydostasien, vars primära syften är att bredda kundbasen för Neovicis affärssystem, AI-plattformen Cosmoz, samt med ett särskilt fokus på Bolagets skräddarsydda detaljhandelslösning, Retail Brain. Den senare lösningen möjliggör datadriven optimering vid flera beslutsled inom detaljhandeln där stora delar av den finansiella kedjan i en butik integreras till ett automatiserat flöde. Lösningen möjliggör en process från inköp av varor via leverantörer till optimerad prissättning och slutligen försäljning av dessa varor i butik eller via e-handel.
Två konkreta exempel på detta är följande:
Det genomgående temat för Neovicis lösningar, och Retail Brain i synnerhet, är att de optimerar kundens verksamhet. Detta illustreras bland annat av de lyckade utrullningar som genomförts till ICA, där en automationsgrad överstigande 90 %, har uppnåtts hos kunden inom de områden Cosmoz och Retail Brain berör. Denna påtagliga automatisering möjliggör därför i förlängningen kostnadsbesparingar över tid. Aspekten bedöms förenkla införsäljningsprocessen, i synnerhet när ett starkt partnernätverk kombineras med eftersträvansvärda referenskunder att tillgripa.
”Med våra system blir det mycket enklare att upptäcka och motverka olika former kapitalläckage, vilket kan spara bolagen stora belopp varje år”, kommenterar Neovicis VD Jan Berggren.
Neovici etablerar nu två lokala kontor i Sydostasien, i samarbete med Siam Airmove Company Ltd i Bangkok (Thailand) samt PT Valco Mulia Internasional i Jakarta (Indonesien). Indonesien är, med sina cirka 282 miljoner medborgare, det fjärde mest folkrika landet i världen. I Thailand bor cirka 70 miljoner människor, och tillsammans representerar de två marknaderna därmed fler än 350 miljoner medborgare. Detta kan ställas i relation till cirka 10 miljoner medborgare på den svenska marknaden, vilken är Neovicis största marknad idag.
En av de mest fundamentala aspekterna i Neovicis affärsmodell är dessutom att en ny primärkund, vilket i detta fall avser en motsvarighet till ICA i Indonesien eller Thailand, möjliggör långt fler potentiella kunder genom att addera primärkundens leverantörer till Cosmoz-nätverket. Varken Indonesien eller Thailand har i dagsläget nått lika långt gällande digitalisering och automatisering av finansiella tjänster, varför den potentiella nätverkseffekten för Neovicis lösningar på dessa marknader bedöms som betydande.
Neovici har sedan tidigare lång erfarenhet av internationell expansion, där Bolaget bland annat erhållit en stark ställning i Latinamerika genom att ha Mexikos största telekomföretag, Telcel, som kund. Detta vittnar dels om att Bolaget förmår attrahera globala multiföretag, och vidare illustrerar det hur Neovici uppnått framgångsrika resultat vid tidigare geografiska expansioner, varför Analyst Group bedömer att goda förutsättningar föreligger för denna expansion.
Det faktum att den asiatiska expansionen i detta stadie genomförs genom samarbete med två lokala partners bedöms av Analyst Group vara ett strategiskt korrekt beslut. Siam Airmove Company och PT Valco Mulia ansvarar för att driva tillväxt och sköta lokal support, vilket förenklas av redan etablerad lokal kännedom om respektive marknad. Detta möjliggör för Neovici att allokera inhemska säljresurser till fortsatt bearbetning av den europeiska och mexikanska marknaden, vilket innefattar utökade affärer hos befintliga kunder såväl som addering av helt nya kunder.
Varje marknad har unika utmaningar gällande framgångsrik utrullning av AI-system, vilket kräver en anpassningsförmåga hos leverantören. Det faktum att Neovici lyckats så väl på den latinamerikanska marknaden, vilken skiljer sig avsevärt jämfört med den svenska, bevisar Bolagets anpassningsförmåga att hantera lokala regler och utmaningar. Neovici förväntas nu nyttja denna anpassningsförmåga i Sydostasien, vilket innebär en tydlig potential för ett ”first mover advantage”, då konkurrensen från exempelvis amerikanska AI-jättar är mindre påtaglig inom denna region.
Därutöver möjliggör expansionen för Neovici att diversifiera kundbasen, inte bara till fler unika kunder utan även till fler marknader. Detta är relevant ur flera aspekter; genom att ha fler kunder reduceras effekten av ett eventuellt kundtapp avsevärt då intäktsbasen diversifierats, vidare pareras lokala marknadssvängningar som kan uppstå, där exempelvis risken för politisk instabilitet i en region får lägre effekt på Koncernen som helhet.
Sammanfattningsvis bedömer Analyst Group att den geografiska expansion som nu inleds är högst relevant, där en branschspecifik Vertical-AI-lösning redan lanserats för detaljhandeln i form av Retail Brain, vilket förenklar införsäljningsprocessen hos nya kunder då tydliga referenskunder och exempel på kostnadsbesparingar nyttjas under införsäljningsprocessen. Vidare genomförs expansionen till låg kostnad och med låg risk för Neovici, då Siam Airmove Company och PT Valco Mulia ansvarar för kundbearbetning och lokal support. Slutligen diversifieras kundbasen, vilket medför flera positiva effekter. Neovici har sedan tidigare bevisat förmåga att framgångsrikt expandera till nya marknader. Detta initiativ banar därför väg för en potentiellt stark tillväxt framgent och bekräftar Analyst Groups vy om förväntad accelererad tillväxt och efterföljande lönsamhet under det andra halvåret av år 2025.