Ramlösa Shipping Q3-24


Tempostarkt kvartal har bäddat för stark avkastning framgent

Ramlösa shipping AB (”Ramlösa” eller ”Bolaget”) har hållit ett högt affärstempo under det tredje kvartalet då två nya fartygsinvesteringar har genomförts i form av feederfartyget Perseus och kemikalie- och oljeprodukttankfartyget Chemtrans Mobile. Därtill har Bolagets notering på Spotlight Stock Market slutförts efter kvartalets utgång samt ytterligare en fartygsinvestering i containerfartyget Pescara. Bolagets portfölj består nu av fyra fartyg som förväntas leverera starka kassaflöden under kommande år och därigenom en hög årlig avkastning om 20-30 %. Genom en likaviktad relativvärdering och substansvärdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 37,5 kr i ett Base scenario.


  • Investerar i containerfartyget Pescara

I november år 2024 meddelade Ramlösa att Bolaget har förvärvat 6,3 % av aktierna i ParCon IX AS, vilka i sin tur äger containerfartyget Pescara, motsvarande en investering om ca 10,2 MSEK. Fartyget kommer vara uthyrt på ett time charter-kontrakt till Maersk under de kommande två åren, vilket förväntas generera starka kassaflöden. Under kontraktstiden estimeras ett EBITDA-resultat om ca 14,6 MUSD för fartyget, vilket kan jämföras med det totala inköpspriset om 24,1 MUSD och genom kassaflödena förväntas lånet i det fartygsägande bolaget betalas tillbaka på ca 3,3 år. Sammantaget ser Analyst Group positivt på investeringen som förväntas generera starka kassaflöden under kommande två år, vilket medför att amorteringar på lån kan ske och risken därmed minska och baserat på ett fyraårsscenario med lägre estimerade intäkter under de avslutande två åren estimeras en IRR om 23 %.

  • Hög estimerad direktavkastning

Ramlösas avkastning på fartygsinvesteringarna förväntas genereras genom utdelningar från de fartygsägande bolagen, där tre av fyra fartyg är uthyrda på kontrakt under kommande 1-4 år och därmed genererar relativt säkra intäkter. Ramlösas målsättning avseende utdelningar stipulerar samtidigt att 50-75 procent av nettoavkastningen efter skatt ska återföras till aktieägarna via utdelning eller återköp. Givet Analyst Groups estimat gällande nettoavkastning för åren 2025-2027 och ett antagande om en utdelningsandel om 60 %, estimeras en direktavkastning om 10,4-12,4 %, baserat på stängningskursen om 27,6 kr 2024-11-29.

  • Uppdaterat värderingsintervall

Med hänsyn till Ramlösas genomförda investering i containerfartyget Pescara har vi uppdaterat våra prognoser avseende förväntad avkastning på Ramlösas investeringar i form av erhållna utdelningar, där avkastningen nu estimeras vara högre genom adderingen av fartyget, vilket estimeras generera starka kassaflöden. Däremot har en multipelkontraktion skett i branschen sedan vår senaste analysuppdatering, vilket antas vara hänförligt till konjunkturoro och därmed minskad efterfrågan på sjöfart. Sammantaget medför detta en mindre revidering av vårt värderingsintervall.

7

Värdedrivare

7

Historisk lönsamhet

5

Risk profil

6

Ledning & Styrelse

Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.