Ramlösa är ett investmentbolag inom shippingsektorn som startades år 2022 av erfarna experter inom sjöfart, investerare och finansiella rådgivare med djupgående erfarenhet från rederier och skeppsmäklerier. Affärsidén är att identifiera fartyg och förvärva andelar i dessa, med målet att maximera den riskjusterade avkastningen för aktieägare. Bolaget förvärvar andelar i fartyg som hyrs ut på olika befraktningsavtal, vilka skapar löpande kassaflöden. Ramlösas portfölj består idag av fyra fartyg inom olika segment och på olika typer av kontrakt, vilket diversifierar riskerna. Bolaget är noterade på Spotlight Stock Market sedan 25:e oktober år 2024.
Pressmeddelanden
Tempostarkt kvartal har bäddat för stark avkastning framgent
Ramlösa shipping AB (”Ramlösa” eller ”Bolaget”) har hållit ett högt affärstempo under det tredje kvartalet då två nya fartygsinvesteringar har genomförts i form av feederfartyget Perseus och kemikalie- och oljeprodukttankfartyget Chemtrans Mobile. Därtill har Bolagets notering på Spotlight Stock Market slutförts efter kvartalets utgång samt ytterligare en fartygsinvestering i containerfartyget Pescara. Bolagets portfölj består nu av fyra fartyg som förväntas leverera starka kassaflöden under kommande år och därigenom en hög årlig avkastning om 20-30 %. Genom en likaviktad relativvärdering och substansvärdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 37,5 kr i ett Base scenario.
- Investerar i containerfartyget Pescara
I november år 2024 meddelade Ramlösa att Bolaget har förvärvat 6,3 % av aktierna i ParCon IX AS, vilka i sin tur äger containerfartyget Pescara, motsvarande en investering om ca 10,2 MSEK. Fartyget kommer vara uthyrt på ett time charter-kontrakt till Maersk under de kommande två åren, vilket förväntas generera starka kassaflöden. Under kontraktstiden estimeras ett EBITDA-resultat om ca 14,6 MUSD för fartyget, vilket kan jämföras med det totala inköpspriset om 24,1 MUSD och genom kassaflödena förväntas lånet i det fartygsägande bolaget betalas tillbaka på ca 3,3 år. Sammantaget ser Analyst Group positivt på investeringen som förväntas generera starka kassaflöden under kommande två år, vilket medför att amorteringar på lån kan ske och risken därmed minska och baserat på ett fyraårsscenario med lägre estimerade intäkter under de avslutande två åren estimeras en IRR om 23 %.
- Hög estimerad direktavkastning
Ramlösas avkastning på fartygsinvesteringarna förväntas genereras genom utdelningar från de fartygsägande bolagen, där tre av fyra fartyg är uthyrda på kontrakt under kommande 1-4 år och därmed genererar relativt säkra intäkter. Ramlösas målsättning avseende utdelningar stipulerar samtidigt att 50-75 procent av nettoavkastningen efter skatt ska återföras till aktieägarna via utdelning eller återköp. Givet Analyst Groups estimat gällande nettoavkastning för åren 2025-2027 och ett antagande om en utdelningsandel om 60 %, estimeras en direktavkastning om 10,4-12,4 %, baserat på stängningskursen om 27,6 kr 2024-11-29.
- Uppdaterat värderingsintervall
Med hänsyn till Ramlösas genomförda investering i containerfartyget Pescara har vi uppdaterat våra prognoser avseende förväntad avkastning på Ramlösas investeringar i form av erhållna utdelningar, där avkastningen nu estimeras vara högre genom adderingen av fartyget, vilket estimeras generera starka kassaflöden. Däremot har en multipelkontraktion skett i branschen sedan vår senaste analysuppdatering, vilket antas vara hänförligt till konjunkturoro och därmed minskad efterfrågan på sjöfart. Sammantaget medför detta en mindre revidering av vårt värderingsintervall.
7
Värdedrivare
7
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Ett investmentbolag inom sjöfart med starka kassaflöden
Ramlösa shipping AB (”Ramlösa” eller ”Bolaget”) är ett investmentbolag med exponering mot sjöfartsmarknaden, vilken har levererat god avkastning under de senaste åren. Bolagets portfölj består av tre fartyg som förväntas leverera starka kassaflöden under kommande år, drivet av god efterfrågan och underinvesteringar i branschen, vilket förväntas generera en årlig avkastning om ca 20-30 % på Bolagets investeringar. Genom pågående noteringsemission förväntas kassan stärkas med 27 MSEK före emissionskostnader, vilket ska användas till nya investeringar med god riskjusterad avkastning. Genom en likaviktad relativvärdering och substansvärdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 39 kr i ett Base scenario.
- En effektiv investeringsmöjlighet mot shipping
Genom en investering i Ramlösa får investerare exponering mot den globala sjöfartssektorn genom ett svenskt bolag, något som tidigare varit svårtillgängligt för privata investerare i Sverige. Shippingmarknaden har under de senaste åren varit stark givet flertalet makroekonomiska faktorer. Covid-19 medförde en ökad efterfrågan på varor, vilket således även stärkte efterfrågan på transport av varor och därmed fraktrater, samtidigt som geopolitiska faktorer, såsom konflikten mellan Israel och Hamas och kriget i Ukraina, har stärkt fraktrater under de senaste åren.
- Påfylld kassa öppnar upp för nya investeringar
I samband med Ramlösas börsnotering genomför Bolaget en nyemission om 27 MSEK före emissionskostnader, där likviden förväntas användas till investeringar i nya fartyg. Bolaget har ett starkt track record, där investeringen i råoljetankern London Star, vilken avyttrades under februari år 2024, resulterade i en avkastning om 83 % IRR under ett drygt år. Bolagets ledning och styrelse har en lång och bred erfarenhet inom branschen samt ett brett kontaktnät, genom vilket Ramlösa förväntas kunna identifiera nya attraktiva investeringsmöjligheter som skapar värde för aktieägare framgent.
- Minskat utbud på fartyg förväntas stärka fraktrater
Ramlösas fartygs intjäning är hänförlig till utvecklingen av fraktrater, vilka i sin tur påverkas av utbud och efterfrågan på de olika fartygstyperna. Framgent förväntas underinvesteringar i fartyg, och därmed minskat utbud, stärka efterfrågan på den befintliga flottan inom de fartygstyper som Ramlösa har investerat i, vilket enligt Analyst Group banar väg för fortsatt stark intjäning på dessa fartyg genom starka fraktrater.
- Riskdiversifierad fartygsportfölj
Sjöfartsmarknaden karaktäriseras av volatilitet, främst kopplad till makroekonomiska faktorer såsom konjunktur och geopolitik. Ramlösas fartygsportfölj bestående av tre fartyg har dock en god riskspridning mellan olika typer av fartyg, kontrakt samt verkar på olika geografiska marknader, vilket enligt Analyst Group begränsar dessa risker.
7
Värdedrivare
7
Historisk lönsamhet
7
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Ramlösa Shippings investering i containerfartyget PASCARA
2024-11-07
Ramlösa Shipping (”Ramlösa” eller ”bolaget”) meddelade den 7 november år 2024 att bolaget har förvärvat 6,4 % av aktierna i ParCon IX AS, vilka i sin tur äger containerfartyget PASCARA, ett 3 534 TEU Panamax scrubber-utrustat containerfartyg.
PASCARA kommer från leverans att ha ett 24–26 månaders Time charter-kontrakt med transportjätten Maersk som motpart där fartyget redan tidigare har varit uthyrt på ett Time charter-kontrakt till just Maersk i tre år. Kontraktstypen innebär ett hyresavtal där fartygsägaren hyr ut fartyget till en befraktare under en bestämd tidsperiod där befraktaren betalar en daglig hyresavgift, s.k. TC-rate (time charter rate). Befraktaren ansvarar för de operationella kostnaderna såsom bränsle, hamnavgifter och besättningens löner. Däremot ansvarar fartygsägaren för underhåll, reparationer och försäkring, vilket innebär en risk men även typiskt sett högre intjäning jämfört med andra kontraktstyper där sådana ansvarsområden inte ingår.
Ramlösa är medinvesterare med Leonhardt & Blumberg från Tyskland, vilka blir ny teknisk- och kommersiell chef samt är en mångårig redare och operatör på marknaden för containerfartyg. Inköpspriset för fartyget uppgår till 24,08 MUSD samtidigt som den totala aktieinvesteringen uppgår till 14,8 MUSD och skuldfinansieringen till 14,45 MUSD. Baserat på aktieinvesteringen om 14,8 MUSD och Ramlösas ägarandel om 6,4 % beräknas bolagets investering uppgå till ca 0,9 MUSD eller ca 10,2 MSEK baserat på en växelkurs om USD/SEK 10,8.
Analyst Groups syn på investeringen
Ramlösas IPO som genomfördes under oktober tecknades till 100 % och tillförde därmed bolaget 27 MSEK, före emissionskostnader om 3,1 MSEK, vilket avsågs användas till ytterligare fartygsinvesteringar. Investeringen i PASCARA blir den första genomförda investeringen efter kapitaltillskottet och Analyst Group ser positivt på den genomförda investeringen som förväntas bidra med starka och stabila kassaflöden under kommande år. Time charter-kontraktet om 24–26 månader innebär ett fixerat starkt kassaflöde med låg motpartsrisk givet att det är transportjätten Maersk som är befraktaren. Det estimerade EBITDA-resultatet under kontraktet estimeras till 14,6 MUSD, vilket alltså kan jämföras med inköpspriset om 24,08 MUSD, något som medför att de relativt säkra kassaflödena under kommande två åren kan användas för att dels betala av lån och därmed minska risken, dels generera en god utdelning till ägarna.
Den estimerade återbetalningstiden till det att lånet uppgår till det beräknade återvinningsvärdet är 3,3 år, vilket alltså till majoriteten sker under Time charter-kontraktet med Maersk. Baserat på ett 4-årsscenario estimeras en IRR om 17–31 % i ett base scenario, vilket är i linje med Ramlösas mål om att varje investering ska kunna generera minst 20 % i årlig avkastning.
Sett till den globala orderboken på den typ av fartyg som PASCARA är så uppgår den till 5 % av nuvarande flotta samtidigt som 23 % av flottan är äldre än 20 år. En ålderstigen flotta, vilket ökar risken för skrotning, i kombination med en låg orderbok förväntas bidra till en stark intjäning på befintliga fartyg i flottan. PASCARA tillverkades år 2010 och är därmed 14 år gammal.
När kontraktet löper ut 24–26 månader efter leverans, finns flera alternativ för det fartygsägande bolaget, där det alternativ som anses mest fördelaktigt givet marknadsläget och fartygets skick antas väljas. Alternativen som finns avser att förnya det befintliga kontraktet, teckna ett nytt kontrakt med en annan befraktare, operera via en pool eller sälja ägarandelen i fartyget. Givet den starka intjäningen som förväntas under de kommande två åren på Time charter-kontraktet på Maersk och återbetalningen av lånen som därmed kan ske, förväntas ett potentiellt försämrat marknadsläge vid utgången av kontraktet påverka Ramlösa mindre.
Sammantaget ser Analyst Group positivt på investeringen i PASCARA som förväntas generera starka kassaflöden till Ramlösa i form av utdelningar av de kassaflöden som erhålls av Time charter-kontraktet med Maersk. Kassaflödena förväntas, i kombination med kassaflöden från andra investeringar, kunna användas för utdelningar till Ramlösas aktieägare alternativt nya investeringar.
Kommentar på Ramlösa Shippings uppdaterade NAV avseende Leonardo B
2024-09-27
Ramlösa Shipping (”Ramlösa” eller ”bolaget”) meddelade den 27 september år 2024 att bolagets fartygsinnehav Leonardo B:s NAV-kurs (Net Asset Value) har ökat med 12,3 % sedan Ramlösas investering i april år 2024.
Analyst Groups syn på uppdateringen
Ramlösa investerade i LPG-tankfartyget Leonardo B i april år 2024 med en investering om 2,4 MUSD för en ägarandel om 41,2 %, vilket således motsvarade en värdering om ca 5,8 MUSD för hela fartyget. Leonardo B är specialiserat på transport av flytande petroleum gas och givet en ökning av substansvärdet om 12,3 % sedan investeringen motsvarar det en värdering av Ramlösas ägarandel i Leonardo B om ca 2,7 MUSD. Anledningen till det ökade substansvärdet på fartyget antas vara att det finns en hög efterfrågan på LPG-tankfartyg, givet att det byggs få fartyg av denna typ och storleksklass. Ett lågt utbud av fartyg i förhållande till efterfrågan medför att värdet på fartygen stiger, något som även förväntas för Ramlösas övriga två fartyginnehav, givet hur orderboken på nya fartyg av de typerna ser ut samt rådande och framtida estimerade fraktrater.
I vår aktieanalys av Ramlösa, vilken finns att läsa här, har vi i ett Base och Bull scenario utgått från att substansvärdet har ökat på fartygen sedan bolagets investeringar tidigare under år 2024, vilket nu har bevisats för ett av fartygen. Detta är en bidragande orsak till att vi har applicerat en substanspremie i vår substansvärdering, vilken utgår från ett substansvärde utifrån värderingen vid Ramlösas investeringstillfällen tidigare under år 2024. I Ramlösas pågående IPO får investerare möjlighet att investera i bolaget till en värdering motsvarande detta substansvärde, vilket alltså nu har ökat, varför Analyst Group upprepar att en teckning i Ramlösas IPO medför en attraktiv risk/reward.
Hur Analyst Group ser på Ramlösa som investering
Ramlösa Shipping är ett investmentbolag med exponering mot sjöfartsmarknaden, vilken har levererat god avkastning under de senaste åren. Bolagets portfölj består av tre fartyg som förväntas leverera starka kassaflöden under kommande år, drivet av god efterfrågan och underinvesteringar i branschen, vilket förväntas generera en årlig avkastning om ca 20–30 % på Bolagets investeringar. Genom pågående noteringsemission förväntas kassan stärkas med 27 MSEK före emissionskostnader, vilket ska användas till nya investeringar med god riskjusterad avkastning. Genom en likaviktad relativvärdering och substansvärdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 39 kr i ett Base scenario, vilket kan sättas i relation till teckningskurs vid noteringen om 30,51 kr.
Aktiekurs
29.5
Värderingsintervall
2024-12-02
Bear
24,1 SEKBase
37,5 SEKBull
43,3 SEKUtveckling
Huvudägare
2024-09-30
Kommentar på Ramlösa Shippings Q3-rapport
2024-11-26
Ramlösa Shipping (”Ramlösa” eller ”bolaget”) publicerade den 26 november år 2024 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet år 2024.
Tempostarkt kvartal med flera viktiga initiativ för att fortsatt generera avkastning framgent
Det tredje kvartalet år 2024 har präglats av ett högt tempo för Ramlösa då två nya fartygsinvesteringar har genomförts i form av feederfartyget Perseus och kemikalie- och oljeprodukttankfartyget Chemtrans Mobile, samtidigt som ägarandelen i Leonardo B, specialiserat på transport av flytande petroleum gas, minskades. Därtill har Ramlösas börsnotering förberetts vilken fullföljdes efter kvartalets utgång med första handelsdag den 25:e oktober år 2024. Noteringsemissionen tecknades till 100 % och tillförde således Ramlösa 27 MSEK före emissionskostnader som beräknas uppgått till 3,1 MSEK.
Det finansiella resultatet under Q3-24 påverkades av ovan nämnda aktiviteter, då flera av fartygen inte var aktiva under det fullständiga kvartalet, alternativt inte alls, samtidigt som kvartalet påverkades av engångskostnader hänförliga till noteringen. Nettoomsättningen uppgick till 10,7 MSEK (31,4) där minskningen är hänförlig till att Ramlösa under jämförelsekvartalet ägde en ägarandel i fartyget London Star, vilket avyttrades under februari år 2024 med en avkastning motsvarande 83 % IRR under ett drygt år.
Nettoomsättningen under kvartalet är primärt hänförlig till ägarandelen i Leonardo B, vilken som nämnt minskade under kvartalet, från 98,3 % till 40,5 % i samband med en avyttring av det fartygsägandebolaget GasMar IS. Den minskade ägarandelen medför att Leonardo B framgent kommer att redovisas som innehav i intresseföretag och övriga värdepapper, snarare än att konsolideras in i koncernredovisningen, då ägarandelen understiger 50 %. Per utgången av Q3-24 är det bara innehavet i Atlantic Feeder, det fartygsägande bolaget till Perseus, som ägs med en ägarandel överstigande 50 % och därmed hanteras som dotterbolag samt konsolideras in i koncernredovisningen. EBITDA-resultatet under perioden uppgick till 4,8 MSEK (11,7), vari noteringskostnader av engångskaraktär om 4,5 MSEK ingår, justerat för dessa uppgick EBITDA-resultatet till 9,3 MSEK.
Som nämnt påverkades såväl omsättningen som resultatet av de ovan nämnda aktiviteterna under Q3-24. Under de kommande kvartalen förväntas starka kassaflöden genom ägarandelarna i Perseus och Leonardo B, samt att Ramlösa tillträdde Chemtrans Mobile den 12 november år 2024, i vilken ägarandelen uppgår till 7,5 %. Därtill har Ramlösa förvärvat en andel i containerfartyget Pescara efter periodens utgång (mer nedan), vilket förväntas tillträdas och börja generera kassaflöden från januari år 2025. Däremot förväntas fortsatt endast Perseus resultat konsolideras i koncernredovisningen, medan resterande innehav, där ägarandelen understiger 50 %, redovisas som innehav i intresseföretag och övriga värdepapper.
Investerar i containerfartyget Pescara med Maersk som motpart
Den 7 november år 2024 meddelade Ramlösa att bolaget har förvärvat 6,3 % av aktierna i ParCon IX AS, vilka i sin tur äger containerfartyget Pescara. Fartyget kommer från leverans, beräknad till januari år 2025, att ha ett 24–26 månaders Time charter-kontrakt med transportjätten Maersk som motpart där fartyget redan tidigare har varit uthyrt på ett Time charter-kontrakt till just Maersk i tre år.
Ett Time charter-kontrakt innebär att befraktaren betalar en daglig hyresavgift, vilket bidrar till säkra och återkommande kassaflöden men där fartygsägaren ansvarar för underhåll, reparationer och försäkring, vilket innebär en risk men som även typiskt sett ger högre intjäning jämfört med andra kontraktstyper där sådana ansvarsområden inte ingår. Ramlösas ägarandel uppgår till 6,3 %, vilket motsvarar en investering om ca 10,2 MSEK.
Analyst Group ser positivt på investeringen i Pescara som förväntas generera starka kassaflöden till Ramlösa i form av utdelningar av de kassaflöden som erhålls genom Time charter-kontraktet med Maersk. Genom kontraktet förväntas ett EBITDA-resultat för hela fartyget om 14,6 MUSD, vilket kan jämföras med inköpspriset om 24,08 MUSD, något som medför att de relativt säkra kassaflödena under kommande två åren kan användas för att dels betala av lån och därmed minska den finansiella risken, dels generera en god utdelning till aktieägarna. Den estimerade återbetalningstiden till det att lånet uppgår till det beräknade återvinningsvärdet är 3,3 år, vilket alltså till majoriteten sker under Time charter-kontraktet med Maersk. Baserat på ett 4-årsscenario estimeras en IRR om 17–31 % i ett base scenario, vilket är i linje med Ramlösas mål om att varje investering ska kunna generera minst 20 % i årlig avkastning.
Sammantaget var Q3-24 ett kvartal med flera viktiga strategiska milstolpar för Ramlösa, vilket inkluderar investeringar i Perseus, Chemtrans Mobile, en minskad ägarandel i Leonardo B samt att bolaget efter kvartalets utgång har genomfört en börsnotering och en investering i containerfartyget Pescara. I takt med att Ramlösa tillträder ägarandelarna i fartygen, vilket alltså gjordes i november för Chemtrans Mobile och förväntas i januari för Pescara, förväntas starka kassaflöden genereras, vilka estimeras kunna användas för utdelningar till Ramlösas aktieägare alternativt nya investeringar.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Ramlösa Shipping.