Ramlösa är ett investmentbolag inom shippingsektorn som startades år 2022 av erfarna experter inom sjöfart, investerare och finansiella rådgivare med djupgående erfarenhet från rederier och skeppsmäklerier. Affärsidén är att identifiera fartyg och förvärva andelar i dessa, med målet att maximera den riskjusterade avkastningen för aktieägare. Bolaget förvärvar andelar i fartyg som hyrs ut på olika befraktningsavtal, vilka skapar löpande kassaflöden. Ramlösas portfölj består idag av tre fartyg inom olika segment och på olika typer av kontrakt, vilket diversifierar riskerna. Bolaget avser noteras på First North den 25:e oktober år 2024.
Ett investmentbolag inom sjöfart med starka kassaflöden
Ramlösa shipping AB (”Ramlösa” eller ”Bolaget”) är ett investmentbolag med exponering mot sjöfartsmarknaden, vilken har levererat god avkastning under de senaste åren. Bolagets portfölj består av tre fartyg som förväntas leverera starka kassaflöden under kommande år, drivet av god efterfrågan och underinvesteringar i branschen, vilket förväntas generera en årlig avkastning om ca 20-30 % på Bolagets investeringar. Genom pågående noteringsemission förväntas kassan stärkas med 27 MSEK före emissionskostnader, vilket ska användas till nya investeringar med god riskjusterad avkastning. Genom en likaviktad relativvärdering och substansvärdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 39 kr i ett Base scenario.
- En effektiv investeringsmöjlighet mot shipping
Genom en investering i Ramlösa får investerare exponering mot den globala sjöfartssektorn genom ett svenskt bolag, något som tidigare varit svårtillgängligt för privata investerare i Sverige. Shippingmarknaden har under de senaste åren varit stark givet flertalet makroekonomiska faktorer. Covid-19 medförde en ökad efterfrågan på varor, vilket således även stärkte efterfrågan på transport av varor och därmed fraktrater, samtidigt som geopolitiska faktorer, såsom konflikten mellan Israel och Hamas och kriget i Ukraina, har stärkt fraktrater under de senaste åren.
- Påfylld kassa öppnar upp för nya investeringar
I samband med Ramlösas börsnotering genomför Bolaget en nyemission om 27 MSEK före emissionskostnader, där likviden förväntas användas till investeringar i nya fartyg. Bolaget har ett starkt track record, där investeringen i råoljetankern London Star, vilken avyttrades under februari år 2024, resulterade i en avkastning om 83 % IRR under ett drygt år. Bolagets ledning och styrelse har en lång och bred erfarenhet inom branschen samt ett brett kontaktnät, genom vilket Ramlösa förväntas kunna identifiera nya attraktiva investeringsmöjligheter som skapar värde för aktieägare framgent.
- Minskat utbud på fartyg förväntas stärka fraktrater
Ramlösas fartygs intjäning är hänförlig till utvecklingen av fraktrater, vilka i sin tur påverkas av utbud och efterfrågan på de olika fartygstyperna. Framgent förväntas underinvesteringar i fartyg, och därmed minskat utbud, stärka efterfrågan på den befintliga flottan inom de fartygstyper som Ramlösa har investerat i, vilket enligt Analyst Group banar väg för fortsatt stark intjäning på dessa fartyg genom starka fraktrater.
- Riskdiversifierad fartygsportfölj
Sjöfartsmarknaden karaktäriseras av volatilitet, främst kopplad till makroekonomiska faktorer såsom konjunktur och geopolitik. Ramlösas fartygsportfölj bestående av tre fartyg har dock en god riskspridning mellan olika typer av fartyg, kontrakt samt verkar på olika geografiska marknader, vilket enligt Analyst Group begränsar dessa risker.
7
Värdedrivare
7
Historisk lönsamhet
7
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Ramlösa Shippings uppdaterade NAV avseende Leonardo B
2024-09-27
Ramlösa Shipping (”Ramlösa” eller ”bolaget”) meddelade den 27 september år 2024 att bolagets fartygsinnehav Leonardo B:s NAV-kurs (Net Asset Value) har ökat med 12,3 % sedan Ramlösas investering i april år 2024.
Analyst Groups syn på uppdateringen
Ramlösa investerade i LPG-tankfartyget Leonardo B i april år 2024 med en investering om 2,4 MUSD för en ägarandel om 41,2 %, vilket således motsvarade en värdering om ca 5,8 MUSD för hela fartyget. Leonardo B är specialiserat på transport av flytande petroleum gas och givet en ökning av substansvärdet om 12,3 % sedan investeringen motsvarar det en värdering av Ramlösas ägarandel i Leonardo B om ca 2,7 MUSD. Anledningen till det ökade substansvärdet på fartyget antas vara att det finns en hög efterfrågan på LPG-tankfartyg, givet att det byggs få fartyg av denna typ och storleksklass. Ett lågt utbud av fartyg i förhållande till efterfrågan medför att värdet på fartygen stiger, något som även förväntas för Ramlösas övriga två fartyginnehav, givet hur orderboken på nya fartyg av de typerna ser ut samt rådande och framtida estimerade fraktrater.
I vår aktieanalys av Ramlösa, vilken finns att läsa här, har vi i ett Base och Bull scenario utgått från att substansvärdet har ökat på fartygen sedan bolagets investeringar tidigare under år 2024, vilket nu har bevisats för ett av fartygen. Detta är en bidragande orsak till att vi har applicerat en substanspremie i vår substansvärdering, vilken utgår från ett substansvärde utifrån värderingen vid Ramlösas investeringstillfällen tidigare under år 2024. I Ramlösas pågående IPO får investerare möjlighet att investera i bolaget till en värdering motsvarande detta substansvärde, vilket alltså nu har ökat, varför Analyst Group upprepar att en teckning i Ramlösas IPO medför en attraktiv risk/reward.
Hur Analyst Group ser på Ramlösa som investering
Ramlösa Shipping är ett investmentbolag med exponering mot sjöfartsmarknaden, vilken har levererat god avkastning under de senaste åren. Bolagets portfölj består av tre fartyg som förväntas leverera starka kassaflöden under kommande år, drivet av god efterfrågan och underinvesteringar i branschen, vilket förväntas generera en årlig avkastning om ca 20–30 % på Bolagets investeringar. Genom pågående noteringsemission förväntas kassan stärkas med 27 MSEK före emissionskostnader, vilket ska användas till nya investeringar med god riskjusterad avkastning. Genom en likaviktad relativvärdering och substansvärdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 39 kr i ett Base scenario, vilket kan sättas i relation till teckningskurs vid noteringen om 30,51 kr.
Aktiekurs
N/A
Värderingsintervall
2024-10-23
Bear
24,3 SEKBase
39,0 SEKBull
41,1 SEKUtveckling
Huvudägare
2024-09-20
Kommentar på Ramlösa Shippings investering i containerfartyget PASCARA
2024-11-07
Ramlösa Shipping (”Ramlösa” eller ”bolaget”) meddelade den 7 november år 2024 att bolaget har förvärvat 6,4 % av aktierna i ParCon IX AS, vilka i sin tur äger containerfartyget PASCARA, ett 3 534 TEU Panamax scrubber-utrustat containerfartyg.
PASCARA kommer från leverans att ha ett 24–26 månaders Time charter-kontrakt med transportjätten Maersk som motpart där fartyget redan tidigare har varit uthyrt på ett Time charter-kontrakt till just Maersk i tre år. Kontraktstypen innebär ett hyresavtal där fartygsägaren hyr ut fartyget till en befraktare under en bestämd tidsperiod där befraktaren betalar en daglig hyresavgift, s.k. TC-rate (time charter rate). Befraktaren ansvarar för de operationella kostnaderna såsom bränsle, hamnavgifter och besättningens löner. Däremot ansvarar fartygsägaren för underhåll, reparationer och försäkring, vilket innebär en risk men även typiskt sett högre intjäning jämfört med andra kontraktstyper där sådana ansvarsområden inte ingår.
Ramlösa är medinvesterare med Leonhardt & Blumberg från Tyskland, vilka blir ny teknisk- och kommersiell chef samt är en mångårig redare och operatör på marknaden för containerfartyg. Inköpspriset för fartyget uppgår till 24,08 MUSD samtidigt som den totala aktieinvesteringen uppgår till 14,8 MUSD och skuldfinansieringen till 14,45 MUSD. Baserat på aktieinvesteringen om 14,8 MUSD och Ramlösas ägarandel om 6,4 % beräknas bolagets investering uppgå till ca 0,9 MUSD eller ca 10,2 MSEK baserat på en växelkurs om USD/SEK 10,8.
Analyst Groups syn på investeringen
Ramlösas IPO som genomfördes under oktober tecknades till 100 % och tillförde därmed bolaget 27 MSEK, före emissionskostnader om 3,1 MSEK, vilket avsågs användas till ytterligare fartygsinvesteringar. Investeringen i PASCARA blir den första genomförda investeringen efter kapitaltillskottet och Analyst Group ser positivt på den genomförda investeringen som förväntas bidra med starka och stabila kassaflöden under kommande år. Time charter-kontraktet om 24–26 månader innebär ett fixerat starkt kassaflöde med låg motpartsrisk givet att det är transportjätten Maersk som är befraktaren. Det estimerade EBITDA-resultatet under kontraktet estimeras till 14,6 MUSD, vilket alltså kan jämföras med inköpspriset om 24,08 MUSD, något som medför att de relativt säkra kassaflödena under kommande två åren kan användas för att dels betala av lån och därmed minska risken, dels generera en god utdelning till ägarna.
Den estimerade återbetalningstiden till det att lånet uppgår till det beräknade återvinningsvärdet är 3,3 år, vilket alltså till majoriteten sker under Time charter-kontraktet med Maersk. Baserat på ett 4-årsscenario estimeras en IRR om 17–31 % i ett base scenario, vilket är i linje med Ramlösas mål om att varje investering ska kunna generera minst 20 % i årlig avkastning.
Sett till den globala orderboken på den typ av fartyg som PASCARA är så uppgår den till 5 % av nuvarande flotta samtidigt som 23 % av flottan är äldre än 20 år. En ålderstigen flotta, vilket ökar risken för skrotning, i kombination med en låg orderbok förväntas bidra till en stark intjäning på befintliga fartyg i flottan. PASCARA tillverkades år 2010 och är därmed 14 år gammal.
När kontraktet löper ut 24–26 månader efter leverans, finns flera alternativ för det fartygsägande bolaget, där det alternativ som anses mest fördelaktigt givet marknadsläget och fartygets skick antas väljas. Alternativen som finns avser att förnya det befintliga kontraktet, teckna ett nytt kontrakt med en annan befraktare, operera via en pool eller sälja ägarandelen i fartyget. Givet den starka intjäningen som förväntas under de kommande två åren på Time charter-kontraktet på Maersk och återbetalningen av lånen som därmed kan ske, förväntas ett potentiellt försämrat marknadsläge vid utgången av kontraktet påverka Ramlösa mindre.
Sammantaget ser Analyst Group positivt på investeringen i PASCARA som förväntas generera starka kassaflöden till Ramlösa i form av utdelningar av de kassaflöden som erhålls av Time charter-kontraktet med Maersk. Kassaflödena förväntas, i kombination med kassaflöden från andra investeringar, kunna användas för utdelningar till Ramlösas aktieägare alternativt nya investeringar.