Umida Group Q3-24


Stärkta marginaler i spåren av Jolucas framgångsrika lansering

Umida är en företags- och varumärkesgrupp som utvecklar, marknadsför och säljer drycker med och utan alkohol genom egna och externa varumärken. Historiskt har Systembolaget utgjort Umidas största försäljningskanal, men genom förvärvet av Ekobryggeriet under år 2023, med en marknadsledande position inom premiumtonic, samt  den framgångsrika lanseringen av Jolucas funktionsdrycker under Q3-24 estimeras Bolaget öka försäljningen av alkoholfria drycker inom dagligvaruhandeln, vilket Q3-rapporten var ett tydligt kvitto på. Detta, i kombination med en renodling av verksamheten och ökad försäljning via egna varumärken, förväntas medföra att Umida uppnår högre bruttomarginaler och lönsam tillväxt under de kommande åren. För år 2025 estimeras ett EBITDA-resultat om 18 MSEK och baserat på en antagen EV/EBITDA-multipel om 11,5x, härleds ett potentiellt nuvärde om 4,3 kr per aktie i ett Base scenario.


  • Joluca utgör en stark tillväxtdrivare

Umidas nettoomsättning exklusive punktskatter uppgick till 25,2 MSEK (18,8) under Q3-24, vilket motsvarar en tillväxt om 34 % Y-Y och 57 % Q-Q. Jolucas funktionsdryck lanserades i butik under Q3-24 över hela landet, vilket utgjorde en stark tillväxtdrivare under kvartalet och bidrog med en försäljning om cirka 12 MSEK, ett resultat av den initiala försäljningen under cirka 1–2 månader. Vid slutet av kvartalet hade Joluca en butiksdistribution om cirka 750, vilket i delårsrapporten (15 november) uppges ha stigit till cirka 1 300 – motsvarande en ökning om cirka 86 %. Detta ligger till grund för en fortsatt hög försäljning framgent. Till följd av den framgångsrika lanseringen av Joluca har försäljningen via dagligvaruhandeln utgjort en allt större del av Bolagets totala försäljning, där dagligvaruhandeln stod för 76 %, medan exempelvis Systembolaget stod för 21 % under kvartalet.

  • Starka marginaler

Bruttomarginalen uppgick till cirka 42 % under Q3-24 (21 %), vilket motsvarar en ökning om hela 21,1 procentenheter Y-Y. Under Q3-24 har Joluca utgjort den största intäktsdrivaren, vilket har bidragit till en expansion av bruttomarginalen. Följaktligen har Umida uppvisat en stark lönsamhet under kvartalet, där EBITDA-resultatet uppgick till 3,3 MSEK (-1,3), motsvarande en EBITDA-marginal om 13 %. EBIT-resultatet uppgick till 2,2 MSEK, motsvarande en EBIT-marginal om 8 %.

  • Stärkta utsikter

Under kvartalet har Umida framgångsrikt lanserat Joluca, och trots att lanseringen är i ett tidigt skede påvisar detta Umidas förmåga att utveckla egna varumärken samt de marginaler Bolagets affärsmodell besitter, i synnerhet vid en förbättrad produktmix och ökad försäljning via egna varumärken. Därutöver har Umida stärkt balansräkningen genom TO 6B efter kvartalets utgång, där Bolaget tillfördes 9,2 MSEK. Sammantaget har Umida avsevärt stärkt positionen för att leverera både ett starkt avslut av år 2024 och ett starkt helår 2025, där vi estimerar en lönsam tillväxt framgent.

9

Värdedrivare

3

Historisk lönsamhet

8

Risk profil

7

Ledning & Styrelse

Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.