Kommentar på Ramlösa Shippings uppdaterade NAV avseende Leonardo B


Ramlösa Shipping (”Ramlösa” eller ”bolaget”) meddelade den 27 september år 2024 att bolagets fartygsinnehav Leonardo B:s NAV-kurs (Net Asset Value) har ökat med 12,3 % sedan Ramlösas investering i april år 2024.

Analyst Groups syn på uppdateringen

Ramlösa investerade i LPG-tankfartyget Leonardo B i april år 2024 med en investering om 2,4 MUSD för en ägarandel om 41,2 %, vilket således motsvarade en värdering om ca 5,8 MUSD för hela fartyget. Leonardo B är specialiserat på transport av flytande petroleum gas och givet en ökning av substansvärdet om 12,3 % sedan investeringen motsvarar det en värdering av Ramlösas ägarandel i Leonardo B om ca 2,7 MUSD. Anledningen till det ökade substansvärdet på fartyget antas vara att det finns en hög efterfrågan på LPG-tankfartyg, givet att det byggs få fartyg av denna typ och storleksklass. Ett lågt utbud av fartyg i förhållande till efterfrågan medför att värdet på fartygen stiger, något som även förväntas för Ramlösas övriga två fartyginnehav, givet hur orderboken på nya fartyg av de typerna ser ut samt rådande och framtida estimerade fraktrater.

I vår aktieanalys av Ramlösa, vilken finns att läsa här, har vi i ett Base och Bull scenario utgått från att substansvärdet har ökat på fartygen sedan bolagets investeringar tidigare under år 2024, vilket nu har bevisats för ett av fartygen. Detta är en bidragande orsak till att vi har applicerat en substanspremie i vår substansvärdering, vilken utgår från ett substansvärde utifrån värderingen vid Ramlösas investeringstillfällen tidigare under år 2024. I Ramlösas pågående IPO får investerare möjlighet att investera i bolaget till en värdering motsvarande detta substansvärde, vilket alltså nu har ökat, varför Analyst Group upprepar att en teckning i Ramlösas IPO medför en attraktiv risk/reward.


Hur Analyst Group ser på Ramlösa som investering

Ramlösa Shipping är ett investmentbolag med exponering mot sjöfartsmarknaden, vilken har levererat god avkastning under de senaste åren. Bolagets portfölj består av tre fartyg som förväntas leverera starka kassaflöden under kommande år, drivet av god efterfrågan och underinvesteringar i branschen, vilket förväntas generera en årlig avkastning om ca 20–30 % på Bolagets investeringar. Genom pågående noteringsemission förväntas kassan stärkas med 27 MSEK före emissionskostnader, vilket ska användas till nya investeringar med god riskjusterad avkastning. Genom en likaviktad relativvärdering och substansvärdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 39 kr i ett Base scenario, vilket kan sättas i relation till teckningskurs vid noteringen om 30,51 kr.