Umida Group AB (”Umida”, ”Koncernen” eller ”Bolaget”) meddelade den 7 oktober år 2025 att dotterbolaget Joluca har inlett ett samarbete med den finska entreprenören och influencern Erna Husko, som har 1,9 miljoner följare och över 40 miljoner visningar per månad. Samarbetet innebär att Erna blir en central del av Jolucas etablering på den finska marknaden. Avtalet är långsiktigt och ersättningen är försäljningsbaserad. Umida kommunicerar samtidigt att Jolucas produkter nu är aviserade till finsk dagligvaruhandel, med planerad lansering i mars 2026.
Analyst Group syn på samarbetet
Samarbetet med den finska influencern Erna Husko är i linje med Umidas tidigare kommunicerade strategi om att ta steg mot en internationell expansion, där Joluca lanserades i Spanien med listning hos Carrefour och Alcampo under år 2025. I delårsrapporten för det andra kvartalet år 2025 aviserade Umida även att Bolaget tar steg mot en möjlig lansering under inledningen av år 2026 i Norge och Finland, varpå samarbetet med Erna Husko utgör en tydlig bekräftelse på denna fortsatta internationella expansion. Avtalet är långsiktigt och prestationsbaserat, vilket innebär att influencern med hög räckvidd i Jolucas målgrupp stärker de kommersiella förutsättningarna vid lansering på en ny marknad.
Den finska dagligvaruhandeln är starkt koncentrerad och domineras av S Group (SOK), K Group (Kesko) och Lidl, vilka tillsammans står för omkring 90 % av dagligvaruhandelsmarknaden. Den finska energidryckesmarknaden präglas av både internationella och nationella varumärken – likt den svenska – där de största aktörerna utgörs av Red Bull, Monster, Celsius och Vitamin Well (NOCCO) samt lokala aktörer såsom Battery Energy Drink och Hartwall. En listning i någon av de större dagligvaruhandels- och convenience-kedjor utgör därmed en nödvändig förutsättning för bred distribution, varför Umidas besked att Joluca nu konkret aviserat mot den finska dagligvaruhandeln givet ses som ett viktigt steg i Bolagets strategi och internationella expansion.
Analyst Group anser att samarbetet utgör ett viktigt steg i Umidas fortsatta etablering av Joluca som varumärke utanför Sverige och bekräftar Bolagets strategi om internationell expansion, där Joluca planeras lanseras i Finland under slutet av Q1–26, baserat på en ordinarie listningsprocess.