Pressmeddelanden
Det disruptiva teknikbolaget Luxbright AB (”Luxbright” eller ”Bolaget”) demokratiserar röntgenbranschen genom att erbjuda kostnads- och produkteffektiva lösningar inom användningsområden där det finns ett tydligt behov, men där det historiskt inte har varit möjligt för vissa aktörer att kunna tillämpa en sådan teknik till en hållbar prisbild. Just nu pågår en verifiering av Bolagets tillverkningsprocess för den första M-serien och när denna har genomförts räknar vi med stora synergier vid kalibreringen av den efterföljande FM-serien, vilken kan komma att bidra till ett tekniskt genombrott i den annars innovationsfattiga röntgenbranschen. Luxbright är enligt oss en tydlig förvärvskandidat och till nuvarande bolagsvärdering om 56 MSEK ser vi ett attraktivt investeringstillfälle.
Arbetar med två typer av röntgenrör
Då mikrofokusrören (M-serien) i hög grad består av standardkomponenter möjliggörs en plug-and-play-lösning som underlättar försäljningsarbetet. För kallkatodrören (FM-serien) räknar vi med att Luxbright söker en partner inom röntgenindustrin där rören kan bundlas direkt med dennes produkt. I ett sådant scenario skulle en kraftig volymförsäljning av FM-serien vara möjlig.
Fördel på hemmaplan genom Made in Sweden
Luxbright hade tidigare sin produktion i Kina men sedan 2022 har Bolaget flyttat hem hela verksamheten till Sverige. Strategin Made in Sweden har gett Luxbright ovärderliga fördelar i att kunna säkerställa en välfungerande produktionsprocess på hemmaplan, vilket även har minskat den operativa risken då Luxbright inte längre är lika exponerade mot makro- och geopolitiska faktorer.
Tydlig förvärvskandidat
Inom röntgenindustrin är det vanligt med samarbeten, samgåenden och uppköp. Vi ser det som tänkbart att en större branschaktör skulle vilja förvärva Luxbright med motiveringen att få tillgång till Bolagets teknik för att därigenom kunna komplettera sin egen produktportfölj. Desto fler operativa steg som Luxbright tar i rätt riktning – desto högre kan ett bud komma att bli.
Analytikerkommentarer
2023-08-28

VD Mats Alm
Ni har presenterat er halvårsrapport för 2023. Kan du börja med att sammanfatta ert år såhär långt – vad är du nöjd med och finns det något du tycker att ni kunde gjort ännu bättre?
Jag är nöjd med vad vi har uppnått såhär långt i år där vi kommer allt närmare ett kommersiellt skede. För varje månad som går når vi nya nivåer där vi successivt gör operativa framsteg och stärker vår kompetens, såväl som att vi framgångsrikt har fortsatt att attrahera mycket meriterade medarbetare. Jag ser detta som ett enormt kvitto på hur pass attraktiv Luxbright är, både som branschaktör och som arbetsgivare.
Det är viktigt att förstå att det vi gör just nu är att etablera en tillverkningsprocess och den måste fungera hela vägen, från A till Ö. Det är svårt att säga vad vi kunde ha gjort bättre, men i efterhand är det klart att vi skulle kunna ha investerat ännu mer kapital för att kunna börja leverera färdiga produkter ännu tidigare. Samtidigt går det inte att pressa på för hårt utan allt måste ske stegvis för att tillverkningsprocessen ska bli hållbar över tid, och ur ett investeringsperspektiv så är det viktigt att balansera möjligheter med riskmedvetenhet.
Hur har arbetet under de senaste månaderna fortlöpt kring verifieringen av er tillverkningsprocess för M-serien?
Vi har två externa processer; en för specifikt glasarbete och en för vätgasanlöpning, d.v.s. att metaller rengörs och förbereds för nästa processteg. Den sistnämnda processen hanteras av en aktör i England men då den visat sig ha brister har vi valt att vidta åtgärder. Ett beslut har fattats att flytta hem denna process till våra egna lokaler, vilket även går hand i hand med vår strategi Made in Sweden. Med hänsyn till detta så har verifieringen av vår tillverkningsprocess fortlöpt väldigt bra där vi får djup kunskap om varje liten detalj och med nära tillgång även till extern kompetens, exempelvis via Chalmers, har vi kunnat fortsätta att ta viktiga steg framåt i bra takt. Under augusti kommunicerade vi även att ytterligare två personer påbörjade sin anställning hos oss och med deras bakgrund och kompetens, tillsammans med resten av teamet på Luxbright, känner jag mig tryggare än någonsin i vårt arbete.
Ni har som nämnt nyligen rekryterat två nya medarbetare. Hur ser du på Luxbrights personalbehov under kommande kvartal?
Vi känner oss nöjda med den personalbas vi har och i dagsläget ser jag inget direkt behov av att rekrytera fler medarbetare.
Jämfört med för exempelvis ett år sedan, upplever du en skillnad i antalet aktiva dialoger med aktörer verksamma inom röntgenindustrin, där ”aktörer” kan vara allt från potentiella kunder, partners eller leverantörer? Märker du någon skillnad i intresset kring Luxbright?
Vi får fler och fler förfrågningar, allt från nya aktörer till gamla spelare och jag ser ökade möjligheter att börja leverera ut till marknaden – den kommersiella uppsidan är högre än någonsin. Det vi behöver arbeta med nu är fortsatt att göra Luxbright redo att kunna möta efterfrågan, d.v.s. att vi kan börja producera och sälja produkter i kommersiell skala.
Vad kommer vara ditt och Luxbrights primära fokus under resten av 2023?
Att börja skicka produkter till kunder så att de får testa, trycka och prova, för att sedan kunna börja leverera större volymer och öka vår omsättning.
Aktiekurs
0.48
Värderingsintervall
2023-06-28
Bear
N/ABase
N/ABull
N/AUtveckling
Huvudägare
2022-12-31
Kommentar på Luxbrights Q2-rapport
2023-08-25
Luxbright har publicerat bolagets halvårsrapport för 2023 – följande är vår uppföljande kommentar samt hur vi ser på värderingen av aktien.
Likt väntat uppvisade Luxbright ingen försäljning under årets sex första månader vilket är helt naturligt med tanke på det skede som bolaget befinner sig i, där fokuset i hög grad kretsar kring att optimera tillverkningsprocessen av M-serien och att erhålla validering från kunder. I takt med detta arbete och att M-serien börjar närma sig ett kommersiellt skede kan Luxbright parallellt arbeta med tillverkningsprocessen för FM-serien, där vi ser att det finns tydliga synergier med det arbete som bolaget redan lägger ned kring M-serien. När FM-serien väl är på plats kan Luxbright bearbeta ännu större branschaktörer, vilket öppnar upp för väsentligt högre försäljningsnivåer.
Likt vi har skrivit tidigare så tror vi inte att Luxbright nödvändigtvis behöver nå en tidpunkt där den rapporterade nettoomsättningen når vad som kan anses vara ”höga” nivåer innan andra branschaktörer kan visa ett ökat intresse för Luxbright. Inom röntgenindustrin är förvärv ett mycket vanligt förekommande och stora aktörer tjänar ofta mer på att förvärva mindre företag som uppvisat ett Proof of Concept och har stor marknadspotential, istället för att själva, i egen regi, utveckla innovativa tekniker. Detta har lett till att många små, snabba och riskvilliga företag levererar bevisade och relativt billiga teknikprojekt, som de stora aktörerna sedan köper upp. Vi ser det som tänkbart att Luxbright kan vara ett sådant projekt och att det därmed skulle kunna resultera i ett uppköp eller samgående.
Made in Sweden ger tydliga fördelar
I Q2-rapporten nämner Luxbright initiativet Made in Sweden vilket är ett strategiskt beslut från 2022 som innebar att Luxbright flyttade hem hela sin produktion och verksamhet från Kina till Sverige. Strategin har gett Luxbright ovärderliga fördelar i att kunna säkerställa en välfungerande produktionsprocess på hemmaplan, vilket även har minskat den operativa risken då Luxbright inte längre är lika exponerade mot makro- och geopolitiska faktorer.
Stabil finansiell position
Under våren tillfördes Luxbright 35,4 MSEK före emissionskostnader och sett till Luxbrights kapitalförbrukning uppgick denna till 12 MSEK under årets sex första månader, motsvarande 2 MSEK/månad. Vid ett antagande om en genomsnittlig kapitalförbrukning om 2 MSEK/månad även från och med juli och en kassa om 25,4 MSEK vid utgången av juni, skulle det innebära att Luxbright är finansierade tills sommar 2024, allt annat lika. Värt att påpeka är dock att Luxbright under augusti meddelade att de rekryterat ytterligare två medarbetare, vilket såklart kommer att påverka bolagets kapitalförbrukning. Samtidigt är detta att anse som en investering i ytterligare humankapital där Patrik Hallberg, som ska axla rollen som R&D Manager, tidigare har haft rollen som CTO på Cellink och dessförinnan arbetade han på Arcam AB/GE Additive. David Svensson, som blir Technical Lead i R&D-teamet, har en examen i tillämpad fysik och kommer närmast från Arcam AB/GE Additive där han har arbetat sedan 2017. Vi ser dessa personer som mycket värdefulla tillskott för Luxbright.
Vad gäller nedan illustration av hur kassan utvecklas ska det även nämnas att det baseras på att ingen försäljning sker under perioden, vilket vi de facto tror kommer att vara fallet. Vid en initial kommersialisering och försäljning av M-serien kommer det bidra med intäkter vilket således skulle stärka likviditeten i bolaget.
Hur vi ser på värderingen av aktien
Luxbright står fortfarande inför sitt kommersiella genombrott varför bolaget som nämnt inte uppvisar någon försäljning idag. Likväl menar vi att det ändå är möjligt att härleda ett tänkbart värde av aktien redan innan Luxbright har börjat uppvisa försäljningssiffror. Vi gör det genom att härleda ett underliggande värde av den teknik och det strukturkapital som Luxbright har utvecklat över tid, baserat på en tillämpad kostnadsmetod som utgår från de ackumulerade investeringarna som Luxbright har gjort. Vi väljer att utgå från 2017 som startår då detta kan anses vara det år då Luxbright lämnade stadiet som forskningsbolag och blev ett tillverkande utvecklingsbolag. Summan av de totala investeringar som Luxbright har gjort sedan dess kan ses som en illustrativ totalkostnad för att utveckla den produktportfölj och skaffa sig det strukturkapital som Luxbright besitter idag, vilket också skulle kunna ses som den prislapp en tredje part hade varit tvungen att minst betala för att utveckla en liknande teknik på egen hand. Det ska dock noteras att alla investeringar som Luxbright har gjort genom åren inte nödvändigtvis har varit värdeskapande, men vi anser ändå att det ger en form av fingervisning. Från 2017 fram tills juni 2023 har de totala investeringarna i Luxbright uppgått till ca 136 MSEK, vilket utgörs av det ackumulerade kassaflödet från bolagets rörelse och investeringsverksamhet, d.v.s. vi definierar ”investeringar” som det totala beloppet som Luxbright har kostnadsfört när det kommer till OPEX såväl som CAPEX-investeringar.1 Den ackumulerade summan om 136 MSEK indikerar därmed ett värde per aktie om 1,5 kr, exklusive en tidsmässig premie för den totala utvecklingsperioden. Vad en sådan premie uppgår till är svårt att härleda men borde i vilket fall som helst motivera en ännu högre värdering av Luxbright idag.
1För åren 2017-2018 saknas information om rapporterat kassaflöde, varför Luxbrights totala rörelsekostnader inkl. övriga intäkter använts för att uppskatta investerat kapital.