Green Apps Technologies är ett ed-techbolag som vill sprida kunskap och underlätta för människor att välja naturlig hälsa och en hållbar livsstil. Bolaget består av flera varumärken och onlineplattformar inom områdena content, föreläsningar och utbildningar. Samtliga plattformar byggs skalbara för en internationell marknad.
Fyller på kassan för tillväxt
Green Apps Technologies AB (”GAT” eller ”Bolaget”) är ett ed-techbolag som underlättar för människor att välja naturlig hälsa och en hållbar livsstil. Genom de tekniska plattformarna erhåller GAT en kombination av engångs- och återkommande intäkter, där bredden i antalet intäktsströmmar resulterar i riskdiversifierade kassaflöden. GAT:s mål under 2023 är att skala upp befintliga plattformar ytterligare och öka omsättningen. Bolaget bygger också på sin nya föreläsningsplattform, Green Life Talk (”GLT”), som förväntas att lanseras under Q2-23 och därmed tillföra ytterligare ett intäktsben. Plattformen beräknas vara lönsam redan två månader efter lanseringen. Med hänsyn till befintliga värdedrivare estimerar vi att GAT kan öka sin omsättning organiskt till 16 MSEK år 2023, vilket utifrån tillämpad målmultipel resulterar i ett värde per aktie om 1,1 kr i ett Base scenario.
- Flera värdedrivare under kommande 12 månader
Lansering av nya utbildningar, lansering av Green Life Talk, förvärv av nya plattformar och en IPO – allt detta och mycket mer är tänkbara värdedrivare för GAT under kommande 12 månader.
- Hög skalbarhet vid stigande volym
GAT:s intäktsmodell är fördelad på olika plattformar, där den gemensamma nämnaren är god skalbarhet som resulterar i höga bruttomarginaler vid stigande försäljning. Än så länge är GAT:s hemmamarknad Sverige, men under år 2024 är tanken att inleda en internationell expansion. Fram tills dess räknar vi med att Bolaget har växt sin närvaro i Sverige och att befintliga plattformar, såväl som GLT, har börjat generera högre intäkter, samt att ytterligare företagsförvärv potentiellt kan ha genomförts.
- Fyller på kassan
Under november/december 2022 genomför GAT en företrädesemission vilken är säkerställd till 50 % genom garantiåtaganden. Vid full teckning tillförs Bolaget ca 10,1 MSEK före emissionskostnader, där likviden är öronmärkt för tillväxtfrämjande aktiviteter och för att expandera verksamheten.
- Den globala hälsorörelsen är stark
Enligt McKinsey (2021) estimeras den globala hälsomarknaden uppgå till en storlek om hela 1,5 triljoner dollar, med en årlig tillväxt om 5-10 %. En målgrupp inom denna marknad kan definieras som s.k. LOHAS, vilka inom enbart Europa uppskattas utgöra ca 20 % av den totala befolkningen. LOHAS estimeras spendera omkring 500 miljarder dollar årligen på LOHAS-relaterade tjänster och produkter, vilket gynnar en aktör likt Green Apps Technologies.
Ett naturligt val
Green Apps Technologies AB (”GAT” eller ”Bolaget”) är ett ed-techbolag som underlättar för människor att välja naturlig hälsa och en hållbar livsstil. Genom de tekniska plattformarna erhåller GAT en kombination av engångs- och återkommande intäkter, där bredden i antalet intäktsströmmar resulterar i riskdiversifierade kassaflöden. Under år 2022 är siktet inställt på att lansera fler plattformar och genomföra en IPO, samtidigt som möjligheten för ytterligare förvärv finns. Därefter, från år 2023 och framåt, är planen att påbörja den internationella expansionen. Med hänsyn till befintliga värdedrivare estimerar vi att GAT kan öka sin omsättning organiskt till 18 MSEK år 2022, vilket utifrån tillämpad målmultipel resulterar i ett värde per aktie om 1,8 kr i ett Base scenario.
- Den globala hälsorörelsen är här för att stanna
Enligt McKinsey (2021) estimeras den globala hälso-marknaden uppgå till en storlek om hela 1,5 triljoner dollar (!), med en årlig tillväxt om 5-10 %. En målgrupp inom denna marknad kan definieras som s.k. LOHAS1, vilka inom enbart Europa uppskattas utgöra ca 20 % av den totala befolkningen. LOHAS estimeras spendera omkring 500 miljarder dollar årligen på LOHAS-relaterade tjänster och produkter, vilket gynnar en aktör likt Green Apps Technologies.
- Hög skalbarhet vid stigande volym
GAT:s intäktsmodell är fördelad på olika plattformar, där den gemensamma nämnaren är god skalbarhet som resulterar i höga bruttomarginaler vid stigande försäljning. Än så länge är GAT:s hemmamarknad Sverige, men under år 2023 är tanken att inleda en internationell expansion. Fram tills dess räknar vi med att Bolaget har hunnit lansera sin tredje plattform, Green Life Talk (”GLT”), och att ytterligare företagsförvärv potentiellt kan ha genomförts.
- Fler förvärv och plattformar på gång
Vad gäller förvärv är det något GAT letar efter kontinuerligt, där t.ex. en större andel av Holistic Health Academy (”HHA”) förvärvades under inledningen av år 2022. Målbilden framgent är att identifiera företag som kan passa in i den befintliga organisationen och skapa intäkts- och/eller kostnadsmässiga synergier. Utöver förvärv är GAT:s ambition att organiskt lansera fler tekniska plattformar, vilket skulle resultera i ytterligare intäktsströmmar.
- Sikte inställt på IPO
Kapitalanskaffningen om 4 MSEK under Q4-21 och investeringen i HHA har varit viktiga steg i ledet mot att genomföra en IPO under 2022. Vid en framgångsrik notering av aktierna finns utrymme för accelererad tillväxt vilket kan komma att återspegla sig i bolagsvärderingen.
Analytikerkommentarer
Mar
Intervju med Green Apps Technologies VD Ninnie Wikström
Okt
Intervju med Green Apps VD Ninnie Wikström
Apr
Intervju med Green Apps Technologies VD Ninnie Wikström
Aktiekurs
N/A
Värderingsintervall
2022-04-11
Bear
0,5 SEKBase
1,1 SEKBull
1,5 SEKUtveckling
Huvudägare
2022-11-28
Analyst Group inleder analysbevakning av Green Apps Technologies
2022-04-07
Analyst Group har med Green Apps Technologies ingått avtal om kontinuerlig analysbevakning, innefattande bl.a. aktieanalyser med löpande uppdatering, analytikerkommentar av pressmeddelanden och VD-intervjuer. I samband med inledd analysbevakning så har Analyst Group intervjuat Green Apps Technologies VD Ninnie Wikström.
Se videointervjun här
”Green Apps Technologies är ett spännande ed-techbolag som underlättar för människor att välja naturlig hälsa och en hållbar livsstil. Genom de tekniska plattformarna erhåller bolaget en kombination av engångs- och återkommande intäkter, där bredden i antalet intäktsströmmar resulterar i riskdiversifierade kassaflöden. Under år 2022 är siktet inställt på att lansera fler plattformar och genomföra en IPO, samtidigt som möjligheten för ytterligare förvärv finns. Därefter, från år 2023 och framåt, är planen att påbörja den internationella expansionen. Vi ser med tillförsikt fram emot att följa Green Apps Technologies utveckling, där vi inom kort kommer att publicera vår fullständiga initieringsanalys”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.