Euroafrica Digital Ventures är ett tech-bolag inom digital media med fotfäste i Norden och Östafrika. Bolaget har utvecklat och kommersialiserat en SaaS-marknadsföringsplattform, Social Content, för digital media samt tillhandahåller en digital marknadsplats genom dotterbolaget Kupatana, vilken är Tanzanias största köp- och säljsajt. Bolaget är sedan år 2017 noterat på handels-plattformen Nasdaq First North Stockholm.
Pressmeddelanden
Positionerar sig som ett renodlat techbolag
Euroafrica har genom en företrädesemission och en strukturaffär stärkt upp balansräkningen, där strukturaffären även medförde att Bolaget nu och framöver har positionerat sig som ett renodlat techbolag. Genom att realisera operativa synergier mellan dotterbolagens digtiala plattformar och vidareutveckla funktionaliteten av Social Content för en större marknad, i kombination med den nyligen lanserade E-handelsfunktionen på Kupatana-plattformen, estimeras en stark tillväxt framgent. Genom en Sum-Of-The-Part-värdering, motiveras ett potentiellt nuvärde per aktie om 0,77 kr (1,32) i ett Base scenario.
- Positionerar sig som ett renodlat tech-bolag
Euroafrica meddelade den 1 februari 2023 att Bolaget har signerat ett bindande avtal med TBS Mediabyrå AB avseende försäljning av SML:s byråverksamhet, till en köpeskilling om 4,5 MSEK. Avtalet innebär även att digital media som köps av TBS:s kunder de närmaste fem åren ska gå igenom SaaS-plattformen Social Content, vilket av Bolaget förväntas generera till 7,5 MSEK under perioden. Efter transaktionen kommer Euroafrica att bestå av SaaS-plattformen Social Content och den digitala marknadsplattformen Kupatana, vilket därmed positionerar Euroafrica till ett renodlat tech-bolag.
- Q4-rapporten kom in under våra estimat
Under Q4-22 uppgick nettoomsättningen till 7,2 MSEK, motsvarande en tillväxt om 2,5 % Y-Y, vilket var lägre än estimerat (8). Vidare var EBITDA-förlusten högre än våra prognoser och uppgick till -3,9 MSEK, justerat för vite från Nasdaq om ca 0,5 MSEK, där det är tydligt att vidtagna kostnadsåtgärder under Q3-22 inte givit några synliga effekter på lönsamheten. Avyttringen av byråverksamheten medför att en stor del av koncernens rörelsekostnader försvinner, likväl lejonparten av intäktsströmmar initialt enligt Analyst Groups estimat, varför det blir viktigt för Euroafrica att realisera kostnadssynergier mellan Bolagets plattformar för att stärka lönsamheten framgent.
- Reviderat värderingsintervall
Efter avyttringen av SML:s byråverksamhet positionerar Euroafrica sig som ett renodlat tech-bolag, varför Analyst Group har analyserat en annan grupp av jämförelsebolag för att härleda en värdering av Euroafrica. Mediemarknaden har inlett år 2023 svagt och medieanalyshuset IRM prognostiserar en nedgång för mediemarknaden under helåret 2023, drivet av en större osäkerhet bland svenska annonsörer till följd av en ökad oro för lågkonjunktur, inflation och minskad disponibel inkomst som ett delresultat av genomförda räntehöjningar. Behovet av mer kostnadseffektiv annonsering bedöms dock ge stöd till efterfrågan av Social Content, även om den estimeras hämmas något av den vikande konjunkturen. Vidare har vi sänkt våra omsättningsestimat för Kupatana under åren 2023-2024 till följd av en lägre kommersiell framgång YTD än estimerat, varför vi bedömer att det kan bli svårt att nå tidigare prognoser. Sammantaget har det resulterat i ett reviderat värderingsintervall.
Fokus på lönsamhet
Euroafrica Digital Ventures (”Euroafrica” eller ”Bolaget”) är ett tech-bolag inom digital media med fotfäste i Norden och Östafrika. Bolaget bedriver byrå-verksamhet via dotterbolaget Social Media Lab sedan tio år tillbaka och har därtill utvecklat en SaaS-marknadsföringsplattform för digital media. Bolaget tillhandahåller även en digital marknadsplats genom dotterbolaget Kupatana, vilken är Tanzanias största köp- och säljsajt. Omställningen mot mer mjukvaruförsäljning via Social Content, operativa synergier mellan dotterbolagen och den nyligen lanserade E-handelsfunktionen på Kupatana-plattformen förväntas resultera i en god lönsam tillväxt framöver. Med en applicerad målmultipel om forward P/S 1,1x på 2023 års estimerade omsättning om 42,7 MSEK, motiveras ett potentiellt värde per aktie om 1,32 kr (4,9) i ett Base scenario.
- Ökat fokus på lönsamhet
Under Q3-22 uppgick nettoomsättningen till 7,4 MSEK, motsvarande en tillväxt om 64 % Y-Y, vilket var något över våra estimat. Samtidigt var EBITDA-förlusten högre än våra prognoser och uppgick till -3,6 MSEK (-2,4), där vi hade tagit höjd för att Bolagets ökade lönsamhetsfokus skulle bidra till en starkare lönsamhetsförbättring. Tecken på att riktningen går åt rätt håll finns dock, där t.ex. Kupatana uppvisade lönsamhet under september månad samtidigt som ett antal omstruktureringsåtgärder har vidtagits under kvartalet, vilket bäddar för en lägre EBITDA-förlust under Q4-22. Däremot, givet Bolagets ökade lönsamhetsfokus, bedömer Analyst Group att det kan, i viss mån, komma på bekostnad av tillväxt framgent, varför vi har valt att göra mindre justeringar i prognoserna för åren 2023-2024.
- Fyller på kassan genom en företrädesemission
Euroafrica meddelade den 18 november 2022 att Bolaget har beslutat om att genomföra en företrädesemission om 12,7 MSEK. Med nettolikviden från företrädesemissionen ämnar Euroafrica dels minska utestående kortfristiga räntebärande skulder, dels b.la. fortsätta investera i super-app-konceptet i Kupatana. Emissionen är säkerställd till 75 % och Analyst Group ser positivt på att flera i ledningen och styrelsen har ingått teckningsförbindelser om totalt 37,5 % av emissionsvolymen.
- Reviderat värderingsintervall
Givet en sänkt intäktsprognos i kombination med en lägre applicerad målmultipel och annonserad företrädesemission, har Analyst Group reviderat värderingsinter-vallet. Den lägre målmultipeln återspeglas i en fortsatt multipelkontraktion bland peers, samtidigt som EBITDA-förlusten i Q3-22 var högre än väntat. Analyst Group anser dock att Euroafrica på nuvarande nivåer är lågt värderat och med de ökade finansiella muskler som möjliggörs genom företrädesemissionen stärks förutsättningarna att öka expansionstakten framgent. Givet att Euroafrica fortsätter visa förbättringar avseende lönsamhet, samtidigt som tillväxten tar fart ytterligare, bedöms en god uppsida i aktien finnas under år 2023.
Uppnått strategiska milstolpar
Euroafrica Digital Ventures (”Euroafrica” eller ”Bolaget”) är ett tech-bolag inom digital media med fotfäste i Norden och Östafrika. Bolaget bedriver byråverksamhet via dotterbolaget Social Media Lab sedan tio år tillbaka men har därtill utvecklat en SaaS-marknads-föringsplattform för digital media. Bolaget tillhandahåller även en digital marknadsplats genom dotterbolaget Kupatana, vilken är Tanzanias största köp- och säljsajt. Omställningen mot mer mjukvaruförsäljning via Social Content, operativa synergier mellan dotterbolagen och den kommande E-handelsfunktionen på Kupatana-plattformen förväntas resultera i en god lönsam tillväxt framöver. Med en applicerad målmultipel om P/S 2,2x på 2022 års estimerade omsättning om 28 MSEK, motiveras ett potentiellt värde per aktie om 4,9 kr i ett Base scenario.
- Omsättningen lägre under H1-22 än estimerat
Under Q2-22 uppgick nettoomsättningen till 6,7 MSEK, motsvarande en negativ tillväxt om -2,5 % Y-Y. För H1-22 uppgår nettoomsättningen till 12,7 MSEK, vilket resulterat i en tillväxt om 5,6 % mot jämförbar period föregående år. Parallellt har medieinvesteringarna i Sverige ökat med 6,6 % under H1-22 varför Euroafricas tillväxt under första halvåret 2022 har understigit marknadens resultat, likväl våra estimat. Under Q1-22 tampades Euroafrica med hög personalomsättning vilket påverkade beläggningsgraden, samtidigt som tillväxten inom de digitala kanalerna på mediemarknaden var negativ under merparten av Q2-22, vilka är två faktorer som har bidragit till den lägre omsättningen under H1-22 än estimerat. Dotterbolaget SML har under Q2-22 tecknat flertalet strategiska kundavtal vilket tillsammans med att Kupatana sedan slutet av Q2-22 har gått live med nya plattformen bäddar för starkare kvartal framöver. Analyst Group bedömer dock att Euroafrica, givet utfallet i H1-22, kan få svårt att infria 2022 års estimat, varför vi har genomfört mindre justeringar i prognoser.
- Nytt ledarskap med fokus på lönsamhet
Euroafrica meddelade under Q2-22 att Bolaget har utsett Peter Persson till ny koncern-VD med start i augusti 2022. Peter är en av medgrundarna till SML och Euroafrica och har de senaste åren arbetat operativt med Kupatana. Peter har nära 20 års av erfarenhet av onlinemarknadsföring och är även den största aktieägaren i Euroafrica med ca 19 % av kapitalet, vilket ingjuter förtroende för framtida aktieägarvärde.
- Reviderat värderingsintervall
EBITDA-förlusten var under Q2-22 högre än estimerat, förklarat av en ökad kostnadsbas och svag omsättningstillväxt. Givet detta har vi estimerat en högre EBITDA-förlust för innevarande år än tidigare vilket, i kombination med sänkta tillväxtutsikter för helåret 2022 och en lägre applicerad försäljningsmultipel, ligger till grund för det reviderade värderingsintervallet. Den lägre multipeln härleds primärt till en något lägre estimerad CAGR avseende omsättningen under åren 2022-2024 samt en lägre estimerad lönsamhet under samma period.
Det bubblar i Tanzania
Euroafrica Digital Ventures (”Euroafrica” eller ”Bolaget”) är ett tech-bolag inom digital media med fotfäste i Norden och Östafrika. Bolaget bedriver byråverksamhet via dotterbolaget Social Media Lab sedan tio år tillbaka men har därtill utvecklat en SaaS-marknadsföringsplattform1 för digital media. Bolaget tillhandahåller även en digital marknadsplats genom dotterbolaget Kupatana, vilken är Tanzanias största köp- och säljsajt. Omställningen mot mer mjukvaruförsäljning via Social Content, operativa synergier mellan dotterbolagen och den kommande E-handelsfunktionen på Kupatana-plattformen förväntas resultera i en god lönsam tillväxt framöver. Med en applicerad målmultipel om P/S 2,6x på 2022 års estimerade omsättning om 30,5 MSEK, motiveras ett potentiellt värde per aktie om 6,3 kr i ett Base scenario.
- Sval inledning på år 2022 för SML
Under Q1-22 uppgick nettoomsättningen till 6 MSEK (5,2), motsvarande en tillväxt om 16,2 % mot jämförbart kvartal föregående år, vilket var lägre än våra estimat. Analyst Group bedömer att den ökade personalomsättningen som präglade kvartalet är en bidragande faktor, då det tar såväl tid som fokus från den operativa ledningen samtidigt som det antas ha mynnat ut i en lägre beläggningsgrad. Med nyckelrekryteringar avklarade och en mediemarknad som uppvisat en stark inledning under andra kvartalet estimeras starkare kvartal vara Euroafrica tillmötes. Kriget i Ukraina är dock en oroande faktor som kan komma att påverka aktiviteten på mediemarknaden, givet potentiellt dämpad konsumtion. EBITDA-förlusten ökade under Q1-22, vilken uppgick till -3,7 MSEK (-0,7), vilket är en följd av en relativt fast kostnadsbas och vikande försäljning, samtidigt har kvartalet belastats av mindre engångskostnader.
- Stärkta tillväxtutsikter för Kupatana
Euroafrica meddelade under Q2-22 att Bolaget har tecknat en avsiktsförklaring med mediebolaget Bongo5 Media Group avseende en majoritetsinvestering om 51 %. Bongo5 består av den ledande nyhetssajten i Tanzania och bolaget har över 4,5 miljoner följare genom diverse plattformar. Med Bongo5 kan Kupatana få en betydligt större räckvidd för befintliga såväl som framtida tjänster på plattformen, och likväl ett breddat produkterbjudande samt en starkare helhetslösning för annonsörer, vilket således skapar förutsättningar för en högre tillväxt framgent.
- Reviderat värderingsintervall
Givet en lägre omsättning och högre EBITDA-förlust under Q1-22 än estimerat har vi valt revidera våra finansiella prognoser för perioden 2022-2024, likväl vårt värderingsintervall. Detta då vi bedömer att Euroafrica kan möta svårigheter att ta i kapp våra tidigare prognoser under resterande del av år 2022, samtidigt som kriget i Ukraina medför en större osäkerhet kring mediemarknadens fortsatta utveckling under året. Vi har därtill tagit hänsyn till den utspädningseffekt om ca 4 % som tillkom efter den riktade nyemissionen till Babasell AB under Q1-22.
Stark tillväxt runt hörnet
Euroafrica Digital Ventures (”Euroafrica” eller ”Bolaget”) är ett tech-bolag inom digital media med fotfäste i Norden och Östafrika. Bolaget tillhandahåller dels en marknadsföringsplattform för digital media, Social Content1, dels en digital marknadsplats, Kupatana, som är Tanzanias största köp- och säljsajt. Genom förvärvet av Social Media Lab (”SML”), som genomfördes under Q1-21 och de medförda synergieffekterna, i kombination med en nyligen lanserad E-handelslösning för Kupatana, estimerar Analyst Group stark tillväxt för Euroafrica framgent. Med en applicerad målmultipel om P/S 2,6x på 2022 års estimerade omsättning om ca 35,2 MSEK, motiveras ett värde per aktie om 8,6 kr i ett Base scenario.
- Stark avslutning på 2021
Nettoomsättningen under Q4-21 uppgick till 7,0 MSEK, motsvarande en tillväxt om 29 % mot jämförbart kvartal 2020. Kvartalet visade på ökad aktivitet bland SML:s befintliga kunder, samt resulterade i flera nya större kunder, samtidigt som Bolaget drivit två projekt inom Social Content med positivt utfall. SML har byggt upp en stabil plattform för att skala upp försäljningen framgent, samtidigt som kvartalet är ett tecken på en återhämtning inom mediamarknaden.
- Riktad nyemission möjliggör expansion
Under Q4-21 genomförde Euroafrica en riktad nyemission om 11 MSEK, där emissionen genomfördes till ett urval av professionella investerare, till teckningskursen 5,55 SEK per aktie. Vid utgången av december 2021 uppgick kassan till 12,1 MSEK, vilken möjliggör för ytterligare investeringar i Kupatana och bäddar således för en accelererad tillväxt under 2022. Kostnaderna kopplade till emissionen uppgick till ca 1,1 MSEK, vilket tyngde EBITDA-resultatet, vilken uppgick till -2,8 MSEK i det fjärde kvartalet. Justerat för dessa uppgick EBITDA-resultatet till -1,7 MSEK och innebar därmed en förbättring om ca 0,8 MSEK mot föregående kvartal och samtidigt i linje med Q2-21 (justerat för noterings- och emissionskostnader).
- Kupatana lanserar sin nya plattform
Förvärvet av Zoomtanzania har slutförts och teknologin bakom Babasells plattform har integrerats framgångsrikt, vilket har möjliggjort lanseringen av den nya plattformen i februari 2022. Kupatana har därmed befäst den marknadsledande positionen i Tanzania, samtidigt som bolaget står inför vidare expansion i Östafrika. Dessutom har Euroafrica skrivit avtal med Uber, vilket är en av flera tänkta vardagstjänster som appen har som målsättning att leverera, varför Kupatana går mot ett mer datadrivet företag, samtidigt som det medför ytterligare intäktsströmmar. Under helåret 2021 har Kupatanas unika användare och annonsinflöde ökat organiskt med över 200 % respektive 100 %, vilket ger upphov för att tillväxten, i monetära termer, kan accelerera i takt med att Bolaget konverterar nuvarande gratisanvändare till betalande. Kupatanas målsättning att bli en ”super-app”, likt Grab i Indonesien, vilka idag har en miljardvärdering – i dollar.
Spänner bågen inför 2022
Euroafrica Digital Ventures (”Euroafrica” eller ”Bolaget”) är ett tech-bolag inom digital media med fotfäste i Norden och Östafrika. Bolaget tillhandahåller dels en marknadsföringsplattform för digital media, Social Content1, dels en digital marknadsplats, Kupatana, som är Tanzanias största köp- och säljsajt. Genom förvärvet av Social Media Lab (”SML”), som genomfördes under Q1-21 och de medförda synergieffekterna, i kombination med en kommande E-handelslösning för Kupatana, estimerar Analyst Group stark tillväxt för Euroafrica framgent. Med en applicerad målmultipel om P/S 3,2x på 2022 års estimerade omsättning om ca 35,8 MSEK, motiveras ett nuvärde per aktie om 9,7 kr i ett Base scenario.
- Stark avslutning på 2021 i korten
Nettoomsättningen under Q3-21 uppgick till 4,5 MSEK, motsvarande en tillväxt om 12 % mot jämförbart kvartal 20203, och indikerar att mediamarknaden har börjat återhämta sig från pandemin. Omsättningen kom dock in lägre än våra förväntningar, däremot väntas Euroafrica kunna avsluta året med flaggan i topp givet en starkare mediamarknad som ger medvind till verksamheten och dess tjänster.
- Kupatana tar stora operationella kliv framåt
Dotterbolaget Kupatana har under Q4-21 presenterat flertalet större bolagshändelser; lansering av E-handel, expansion till andra marknader i Östafrika och etablering av ett Joint-Venture inom digital vård på den afrikanska kontinenten. Med E-handelslösningen och vidare expansion till andra afrikanska länder, i kombination med det tidigare kommunicerade förvärvet av största konkurrenten Zoomtanzania, förväntas Kupatana kunna kraftigt accelerera trafiken och annonsinflödet på plattformen. E-handelslösningen möjliggör dessutom diversifierade intäktsströmmar, där Euroafrica dessutom avser sköta kringliggande tjänster såsom ordermottagning, logistik och betalningslösningar. Etableringen av ett JV-bolag inom digital vård är i synnerhet intressant givet den starka medvind som pandemin medfört branschen, även om det ännu är i ett tidigt skede, men utgör samtidigt en stark trigger på längre sikt, då det är en marknad som värderas till ca 9 mdUSD i Östafrika.
- Justerat värderingsintervall
Euroafrica väntas uppvisa en lägre omsättning under 2021 än vad vi tidigare estimerat, däremot anser Analyst Group att flera värdedrivande nyheter har levererats under Q3-21 samt hittills under Q4-21 i form av b.la. Kupatanas senaste framsteg och positivt utfall från testkampanjen med ClearOn, vilka bedöms utgöra starka tillväxtdrivare framgent. Detta, i kombination med en förväntad normaliserad mediemarknad under 2022, lansering av Social Content till en bredare marknad och en stärkt kassa som möjliggör accelererad tillväxt, gör att Analyst Group ser en stark tillväxt för Euroafrica under prognosperioden. Sammantaget har vi reviderat upp vårt värderingsintervall, utifrån 2022 års omsättningsestimat.
Står i startgroparna för ytterligare tillväxt framgent
Euroafrica Digital Ventures (”Euroafrica” eller ”Bolaget”) är ett tech-bolag inom digital media med fotfäste i Norden och Östafrika. Bolaget tillhandahåller dels en marknadsföringsplattform för digital media, Social Content1, dels en digital marknadsplats, Kupatana, som är Tanzanias största köp- och säljsajt. Genom förvärvet av Social Media Lab (”SML”), som genomfördes under Q1-21 och de medförda synergieffekterna, i kombination med en kommande E-handelslösning för Kupatana, estimerar Analyst Group stark tillväxt för Euroafrica framgent. Med en applicerad målmultipel om P/S 3x på 2021 års estimerade omsättning om ca 28 MSEK, motiveras ett värde per aktie om 8,2 kr i ett Base scenario.
- Q2-rapporten vittnar om ljusning på marknaden
Nettoomsättningen under Q2-21 uppgick till 6,8 MSEK, motsvarande en tillväxt om 32 % jämfört med Q1-21. Utvecklingen visar tydligt att investeringsviljan inom mediamarknaden börjar komma tillbaka, och vi estimerar att pandemins effekter successivt fortsätter att minska i takt med ökad bredd i vaccineringen och färre restriktioner, vilket väntas innebära starkare försäljning för Euroafrica under H2-21 som i högre utsträckning kan kapitalisera på en ökande investeringsvilja på marknaden.
- Kupatana stärker sin redan ledande ställning
I augusti 2021 tecknade Euroafrica en avsiktsförklaring med Kupatanas största konkurrent, Zoomtanzania, vilket medför att Bolaget, som redan är marknadsledande, möjliggörs en monopolliknande ställning i Tanzania. Förvärvet avses finansieras genom egen kassa och slutföras under Q3-21, vartefter Kupatana kommer kunna nå över en miljon unika besökare per månad och dubbla trafiken på hemsidan. Analyst Group bedömer att Kupatana, efter förvärvet, kommer kunna accelerera trafiken till hemsidan i en betydligt snabbare takt än tidigare vilket vi anser mynnar ut i att de Network Effects som plattformen medför kan stärkas ytterligare. Detta estimeras vara av stor betydelse i takt med att Kupatana börjar ta betalt för annonseringen på hemsidan, varför vi har valt att revidera upp våra tillväxtprognoser för Kupatana specifikt. Däremot finns det begränsad information om förvärvet och transaktionen, och även om vi anser förvärvet är värdeskapande för Euroafrica, har vi av den anledningen valt att invänta mer information innan eventuella justeringar av vårt Base och Bull scenario. Med bakgrund till att antalet aktieägare i Euroafrica ökat betydligt senaste kvartalet, och tillika likviditeten i aktien, som tidigare bedömdes utgöra en stor risk, har vi dock höjt kursen i ett Bear scenario.
- Tydliga triggers under kommande kvartal
Idag är Kupatana den marknadsledande köp- och säljsajten i Tanzania, en marknad bestående av 65 miljoner människor, där en uppdatering av plattformen planeras till början av H2-21. Uppdateringen kommer dels stärka infrastrukturen på hemsidan samt säkerställa högsta ranking på sökmotorer, dels innebära en integrering av Social Content samt möjliggöra en E-handelslösning. Detta resulterar i en mer attraktiv plattform med potentialen att driva mer trafik på hemsidan, vilket är essentiellt för framtida tillväxt. Under H2-21 väntas Euroafrica, via Social Media Lab, etablera en mediaverksamhet i Tanzania för att successivt trappa upp skapandet av content till Euroafricas kunder, till en lägre kostnad än vad som är möjligt i Norden samt Europa. Dessa aktiviteter är steg i rätt riktning för att skala upp försäljningen ytterligare framgent då Bolaget blir mer konkurrenskraftiga, något som förväntas utgöra en bra värdedrivare i aktien.
Står väl rustat inför kommande tillväxtmöjligheter
Euroafrica Digital Ventures (”Euroafrica” eller ”Bolaget”) är ett tech-bolag inom digital media med fotfäste i Norden och Östafrika. Bolaget tillhandahåller dels en marknadsföringsplattform för digital media, Social Content, dels en digital marknadsplats, Kupatana, som är Tanzanias största köp- och säljsajt. Genom förvärvet av Social Media Lab (”SML”), som genomfördes under Q1-21 och de medförda synergieffekterna, i kombination med en kommande E-handelslösning för Kupatana, estimerar Analyst Group stark tillväxt för Euroafrica framgent. Med en applicerad målmultipel om P/S 3x på 2021 års estimerade omsättning om ca 28 MSEK, motiveras ett värde per aktie om 8,2 kr i ett Base scenario.
- Omsättningen under Q1-21 i linje med estimat
Omsättningen i Q1-21 uppgick till 5,2 MSEK vilket mer eller mindre var i linje med vad vi förväntat oss, givet hur pandemin påverkar mediabranschen och företagens investeringsvilja negativt. Vi är av uppfattningen att H2-21 kan bli en catch-up effekt i takt med en ökad vaccinationstakt, vilket mynnar ut i mer öppnade samhällen och därmed ökad benägenhet hos företag att investera i sin marknadsföring. Bolaget redovisade vinst på EBITDA-nivå, justerat för engångsposter, om ca 0,8 MSEK vilket vi inte hade förväntat oss och ser det som ett klart styrketecken. Detta är en effekt av en starkare bruttomarginal och effektiviseringar i rörelsekostnaderna, och vi kommer hålla ett extra öga på dessa kommande kvartal. Då inget fundamentalt har ändrats sen den senaste uppdateringen behålls vårt Base respektive Bull scenario intakt, medan kursen i Bear scenario sänks till 2,8 kr med motiveringen att likvidsrisken i aktien är högre än vad vi estimerat, vilket b.la. förklarar den större nedgång vi sett i aktiekursen sedan noteringen.
- Ingått strategiskt avtal med ClearOn
ClearOn är en marknadsledande partner i Sverige inom säljdrivande kupongkampanjer för den svenska dagligvaru- och servicehandeln, med ett nätverk om 5 000 rikstäckande top-tier butiker. Genom att utveckla en modul i Bolagets SaaS-plattform Social Content, kommer man göra det möjligt för ClearOn att distribuera kupongkampanjer direkt i annonsformat via sociala medier, såsom Snapchat. Avtalet är viktigt för Euroafrica då det ger ökad vidimering för plattformen samtidigt som de kan generera större intäkter framgent.
- Tydliga triggers under kommande kvartal
Idag är Kupatana den marknadsledande köp- och säljsajten i Tanzania, en marknad bestående av 65 miljoner människor, där en uppdatering av plattformen planeras till början av H2-21. Uppdateringen kommer dels stärka infrastrukturen på hemsidan samt säkerställa högsta ranking på sökmotorer, dels innebära en integrering av Social Content samt möjliggöra en E-handelslösning. Detta resulterar i en mer attraktiv plattform med potentialen att driva mer trafik på hemsidan, vilket är essentiellt för framtida tillväxt. Under H2-21 väntas Euroafrica, via Social Media Lab, etablera en mediaverksamhet i Tanzania för att successivt trappa upp skapandet av content till Euroafricas kunder, till en lägre kostnad än vad som är möjligt i Norden samt Europa. Dessa aktiviteter är steg i rätt riktning för att skala upp försäljningen ytterligare framgent då Bolaget blir mer konkurrenskraftiga, något som förväntas utgöra en bra värdedrivare i aktien.
Synergier som möjliggör en högre tillväxt
Euroafrica Digital Ventures (”Euroafrica” eller ”Bolaget”) är ett tech-bolag inom digital media med fotfäste i Norden och Östafrika. Bolaget tillhandahåller dels en marknadsföringsplattform för digital media, Social Content, samt en digital marknadsplats, Kupatana, som är Tanzanias största köp- och säljsajt. Genom förvärvet av Social Media Lab under H2-20 och de medförda synergieffekterna, i kombination med en kommande E-handelslösning för Kupatana, estimerar Analyst Group stark tillväxt för Euroafrica framgent. Med en applicerad målmultipel om P/S 3x på 2021 års estimerade omsättning om ca 28 MSEK, motiveras ett värde per aktie om 8,2 kr i ett Base scenario.
- Verkar inom snabbt växande marknader
Via Social Media Lab (SML) och Kupatana är koncernen exponerad mot en mångmiljardmarknad i stark tillväxt. Under år 2020 värderades marknaden för digital mediamarknadsföring till 322 mdUSD med en estimerad årlig tillväxt om ca 10 % fram tills år 2027, för att då värderas till 640 mdUSD. De främsta drivarna för marknadstillväxt är primärt ökad digitalisering, något den rådande pandemin påskyndat, ökad mobilitet samt ekonomisk tillväxt.
- Genomfört förvärv medför starka synergieffekter
Under Q4-20 slogs Kupatana och SML samman, varpå Euroafrica bildades. Som en koncern möjliggörs starka synergieffekter mellan dotterbolagens plattformar, genom att dels en mediaverksamhet kan etableras även i Östafrika, dels öka såväl som effektivisera marknadsföringen för Kupatana via den expertis SML besitter. Genom att outsourca delar av produktionen av exempelvis texter och annonsinnehåll till mediaverksamheten i Östafrika, kan Euroafrica uppnå bättre marginaler samt erbjuda mer lukrativa priser för sina tjänster, något som medför stora konkurrensfördelar. Förutom att plattformarna tillsammans möjliggör ökad kostnadseffektivitet utgör de även grunden till en stark framtida tillväxt för Euroafrica.
- Tydliga triggers under kommande kvartal
Idag är Kupatana den marknadsledande köp- och säljsajten i Tanzania, en marknad bestående av 65 miljoner människor, där en uppdatering av plattformen planeras till början av H2-21. Uppdateringen kommer dels stärka infrastrukturen på hemsidan samt säkerställa högsta ranking på sökmotorer, dels innebära en integrering av Social Content samt möjliggöra en E-handelslösning. Detta resulterar i en mer attraktiv plattform med potentialen att driva mer trafik på hemsidan, vilket är essentiellt för framtida tillväxt. Under Q3-21 väntas Euroafrica, via Social Media Lab, etablera en mediaverksamhet i Tanzania för att successivt trappa upp skapandet av content till Euroafricas kunder, till en lägre kostnad än vad som är möjligt i Norden samt Europa. Dessa aktiviteter är steg i rätt riktning för att skala upp försäljningen ytterligare framgent då Bolaget blir mer konkurrenskraftiga, något som förväntas utgöra en bra värdedrivare i aktien.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Euroafricas Q3-rapport
2022-11-14
Euroafrica Digital Ventures AB publicerade den 9 november 2022 bolagets delårsrapport för tredje kvartalet 2022. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen uppgick till 7,4 MSEK – en ökning om 64 % Y-Y
- Förbättrad EBITDA-marginal Q-Q
- Ökad burn rate under det tredje kvartalet
Nettoomsättningen snäppet över estimat…
För det tredje kvartalet 2022 uppvisade Euroafrica en nettoomsättning om 7,4 MSEK (4,5), motsvarande en tillväxt om 64 % Y-Y och ca 6 % Q-Q. Utfallet var något högre än estimerat och då det tredje kvartalet rent säsongmässigt är ett svagare kvartal för dotterbolaget SML, likväl för andra konsultbetonade bolag, hänfört till semestertider och lägre aktivitet på mediemarknaden, ser vi positivt på omsättningsutvecklingen som Euroafrica uppvisat under Q3-22. I rapporten kan vi utläsa att SML har sett en ökad aktivitet inom verksamheten som ett resultat av att den nya personalen som tillkom under Q2-22 har lockat in flera kunder, vilket har lett till att antalet nytecknade avtal har ökat, däribland har bolaget ingått ett konsultavtal med ett försäkringsbolag vilken medför en månatlig intäkt om 150 tSEK. Parallellt har Kupatana tagit fortsatta operationella kliv framåt där bolaget under kvartalet b.la. har lanserat E-handel i Tanzania, ökat annonserna på plattformen med ca 70 % sedan Q2-22 samt gjort en nyckelrekrytering där bolaget har anlitat en ny säljchef som besitter flera års erfarenhet från JCDecaux, ett av världens största mediebolag. Sammantaget estimerar vi att Euroafrica står inför ett ännu starkare kvartal tillmötes, vilket återspeglas i våra helårsprognoser.
…samtidigt som EBITDA-förlusten var högre än väntat
Euroafricas rörelsekostnader ökade under det tredje kvartalet 5,7 %, i linje med omsättningen, samtidigt som bruttomarginalen stärktes ca 2,5 %-enheter, vilket medförde att EBITDA-marginalen förbättrades till -49 % från –56 % i Q2-22. I monetära termer uppgick EBITDA-resultatet till -3,6 MSEK, vilket var en marginell förbättring mot föregående kvartal om -3,7 MSEK. Utfallet var sämre än väntat då vi estimerat en EBITDA-förlust om ca -2,8-3 MSEK, där vi hade tagit höjd för en större resultatförbättring givet bolagets ökade fokus på lönsamhet, även om vi har översyn för att initiativet initierades i mitten av Q3-22. I rapporten kan vi utläsa att Euroafrica har vidtagit ett antal omstruktureringsåtgärder under Q3-22, vilket Analyst Group bedömer kan ha kortsiktigt ökad kostnadsbasen kortsiktigt, men samtidigt lagt en bättre grund mot vägen till förbättrad lönsamhet under det fjärde kvartalet. I den positiva vågskålen kan vi dock se att Euroafrica har uppvisat en resultatförbättring månad för månad under det tredje kvartalet, från -2,1 MSEK i juli till -1,4 MSEK i september (justerat för 0,4 MSEK i personalkostnader av engångskaraktär). En annan positiv datapunkt från rapporten var att Kupatana på månadsbasis uppvisade lönsamhet i september, vilket är första gången i bolagets historia, och påvisar att bolaget går från klarhet till klarhet.
Ökad burn rate under kvartalet
Vid utgången av det tredje kvartalet uppgick kassan till 3,8 MSEK, vilket motsvarar en minskning om -0,5 MSEK från Q2-22. Det ska dock tilläggas att Euroafrica under kvartalet har upptagit en kortfristig lånefinansiering om 4 MSEK vilket gav en positiv effekt på kassaflödet under finansierings-verksamheten. Det fria kassaflödet uppgick till -4,7 MSEK under Q3-22, vilket innebär en försämring mot Q2-22, då det fria kassaflödet uppgick till -3,5 MSEK. Analyst Group bedömer det som en effekt av en ofördelaktig förändring i rörelsekapitalet, varför starkare kassaflöden estimerar ligga i korten under Q4-22. Däremot, givet utvecklingen i det fria kassaflödet och det faktum att Euroafrica ännu går med förlust, anser Analyst Group att den finansiella ställningen för närvarande är ansträngd. Då det kortfristiga lånet om 4 MSEK ska återbetalas den 28 februari 2023, ser Analyst Group det som mest sannolikt att Euroafrica antingen förlänger lånet och successivt betalar av lånet i takt med att bolaget ställer om till lönsamhet, eller behöver resa ytterligare kapital.
Sammantaget levererade Euroafrica en rapport som på top line kom in något över förväntansbilden, samtidigt som EBITDA-förlusten var något högre än estimerat. Det är dock tydligt att Euroafrica har ett positivt momentum rent operationellt givet de flertalet kundavtal som SML har ingått under det tredje kvartalet samt att Kupatana under Q4-22 lanserat E-handel och genomfört en nyckelrekrytering.
Kommentar på Euroafricas Q2-rapport
2022-08-26
Euroafrica Digital Ventures AB publicerade den 25 augusti 2022 sin delårsrapport för andra kvartalet 2022. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen uppgick till 6,7 MSEK – en minskning om 2,5 % Y-Y
- Marginellt försämrad bruttomarginal och EBITDA-resultat Q-Q
- Minskad burn rate under andra kvartalet
Nettoomsättningen kom in lägre än våra förväntningar
Euroafrica redovisade under det andra kvartalet 2022 en nettoomsättning uppgående till 6,7 MSEK (6,8), motsvarande en minskning om ca 2,5 % mot jämförbart kvartal 2021, samtidigt som tillväxten mot föregående kvartal (Q1-22) uppgick till 12,8 %, då nettoomsättningen uppgick till 5,9 MSEK. Första kvartalet var dock påverkat av en större personalomsättning, vilket även Analyst Group antar kan ha medfört eftersläpningseffekter in i det andra kvartalet med en något lägre beläggningsgrad till följd. Samtidigt kan vi konstatera att det har varit en minskad aktivitet i medieinvesteringarna i Sverige under merparten av det andra kvartalet inom de digitala kanalerna, där maj och sommarmånaderna uppvisade en negativ tillväxt Y-Y inom bl.a. social media och online video. Under sommarmånaderna har det varit tydligt att den totala mediapengen har omfördelats till i synnerhet utomhus/trafikreklam, vilka har visat stark tillväxt.
Under det andra kvartalet har Euroafrica tecknat flera strategiska kundavtal inom Social Media Lab, samtidigt som SML under H1-22 har omgrupperat samt rekryterat personal inom både sälj- och utförarsidan. Vidare har flera kunder har anslutit till SML under kvartalet vilket, tillsammans med ovannämnda, bäddar för en högre aktivitet, tillika försäljning, under andra halvåret 2022. Under det andra kvartalet stängde Kupatana den största reklamaffären för bolaget, värd ca 300 tSEK, vilket innebär en stark försäljningsökning Q-Q, dock från låga nivåer. Med en nu slutförd integrering av Zoomtanzania och betallösningen via Selcom Pay på plats, vilken erbjuder 40 olika betalkanaler, förväntas trafiken och annonsintäkterna kunna skalas upp ytterligare under slutet av 2022. Däremot uppgår nettoomsättningen under första halvåret 2022 till 12,6 MSEK, samtidigt som Analyst Group har estimerat en nettoomsättning om ca 30,5 MSEK för helåret 2022 och med hänsyn till att tredje kvartalet rent säsongsmässigt är ett svagare kvartal, hänförligt till semestertider och lägre aktivitet på mediamarknaden, anser Analyst Group att Euroafrica kan få det svårt att infria omsättningsprognosen för 2022 givet att det kommer att krävas 8,9 MSEK/kvartal framöver.
Marginellt försämrad bruttomarginal och EBITDA-resultat Q-Q
Under det andra kvartalet uppgick bruttomarginalen till 35,7 %, vilket är marginellt lägre än det senaste kvartalet (37,5%). Historiskt har Euroafrica uppvisat högre bruttomarginaler, mellan 45-55 %, och utfallet är lägre än våra förväntningar. SML verkar inom en cyklisk marknad vilket delvis kan förklara en slagig bruttomarginal, men likväl en lägre försäljning jämfört med vad SML har uppvisat tidigare år, vilket påverkar skalbarheten i affärsmodellen. EBITDA-resultatet uppgick till -3,7 MSEK under det andra kvartalet, vilket är i linje med föregående kvartal om -3,7 MSEK, men motsvarar i absoluta tal en marginell försämring om 57 tSEK. Både övriga externa kostnader och personalkostnader var marginellt högre Q-Q, samt något över våra förväntningar. Kostnadsbasen har därmed ökat mer än vad Analyst Group har estimat för kvartalet, där vi hade tagit höjd för lägre externa kostnader under kvartalet givet den höga personalomsättningen som bolaget tampades med under Q1-22 belastade övriga externa kostnaderna under föregående kvartal. Vidare bedömer vi att de högre än estimerade personalkostnaderna under kvartalet kan förklaras av att nyrekryterad personal i viss uträckning ska utbildas, vilket är associerat med högre personalkostnader. För resterande halvår estimerar vi att bägge kostnadsposter kan minskas något givet att den nyrekrytering som genomförts under H1-22 nu är klar. Analyst Group kommer dock att, givet utfallet i H1-22, att se över estimerad kostnadsbas för helåret 2022.
Minskad burn rate under andra kvartalet
Vid utgången av Q2-22 uppgick kassan till 4,4 MSEK, vilket är en minskning om -2,9 MSEK från Q1-22. Bolagets burn rate minskade under Q2-22 och uppgick till -3,0 MSEK (-1,2 MSEK/månad), vilket dels är lägre än föregående kvartal då den uppgick till -7,3 MSEK, dels lägre än genomsnittet för de senaste fyra kvartalen (-5,1 MSEK eller -1,7 MSEK/månad). Vidare har bolaget upptagit en lånefinansiering om 4 MSEK i syfte att accelerera tillväxttakten och expansionen i Tanzania. Givet en genomsnittlig burn rate om -1,7 MSEK/månad bedömer Analyst Group att Euroafrica hade varit finansierade till utgången av Q3-22 med den kassan som bolagets uppvisade vid utgången av Q2-22, samtidigt estimerar vi att Euroafrica kan stärka såväl omsättningen som lönsamheten kommande halvår, varför Euroafrica antas kunna bevara kassan längre än så. Vidare ger lånefinansieringen om 4 MSEK ytterligare medel till rörelsekapitalet som kan användas till att organiskt generera starkare omsättning och resultat kommande kvartal. Lånet löper fram till den 28 februari 2023 vilket är värt att poängtera.
Avslutningsvis kan vi konstatera att medan Euroafrica har presterat under vår förväntansbild under H1-22, estimerar vi att Euroafrica står starkare kvartal tillmötes. Vi ser fortsatt stark positivt på att Kupatana har börjat vinna avtal med ett försäljningsmässigt värde och med fler tjänster som förväntas integreras kontinuerligt på plattformen, ökade marknadsföringsinsatser samt att avsiktsförklaringen med Bongo5 realiseras, estimeras Kupatana kunna stärka omsättningen under H2-22, samtidigt som vi estimerar en exponentiell tillväxt under år 2023 och framgent. Vi kommer dock att behöva se över våra prognoser för helåret 2022 givet utfallet under H1-22.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys på Euroafrica.
Kommentar på Euroafricas Q1-rapport
2022-05-27
Euroafrica Digital Ventures AB publicerade den 25 maj 2022 bolagets delårsrapport för första kvartalet 2022. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen uppgick till 6 MSEK – utmanande inledning på år 2022 för SML
- Kupatana uppvisar kommersiell framgång
- Rörelsekostnader i linje med föregående kvartal, minskad omsättning hämmar därför EBITDA
- Försämrat resultat och ökade investeringar ökade burn rate
Nettoomsättningen lägre än förväntan – Kupatana tar dock stora kommersiella kliv framåt
För det första kvartalet 2022 uppgick nettoomsättningen till 6 MSEK (5,2), vilket motsvarar en tillväxt om 16,2 % mot jämförbart kvartal föregående år, men samtidigt 14 % lägre än vad som uppvisades i Q4-21, dock är det fjärde kvartalet i regel det starkaste rent säsongsmässigt. Nettoomsättningen under det första kvartalet var dock lägre än vår förväntansbild givet våra helårsprognoser om 35,2 MSEK för år 2022. I rapporten kan vi utläsa att Euroafrica under kvartalet genomgick en större personalomsättning vilket Analyst Group bedömer kan vara en bidragande faktor till en något trög start för SML, då det upptar såväl tid som fokus från den operativa ledningen samtidigt som det antas ha inneburit en lägre beläggningsgrad till följd. Nyckelrekryteringar för både säljorganisationen och på utförande sidan är nu gjorda i SML, där Bolaget har flera nya kundmöten inbokade och givet de långa ledtiderna inom mediebyråbranschen, vilket påverkade Q1-22, förväntas SML kunna stärka omsättningen kommande kvartal. Trots att tillväxten i Q1-22 var lägre än vad vi estimerat kan vi samtidigt konstatera att den är högre än dels den totala tillväxten i medieinvesteringarna i Sverige under samma period (8,5 %), dels inom onlinesegmenten* (5,7 %), vilket vi ser positivt på. April månad har därtill utvecklats starkt, vari de totala medieinvesteringarna under månaden ökat med 29 % jämfört med april 2021 samtidigt som onlinesegmenten ökat med 22 %. Analyst Group bedömer att detta har givit medvind för mediebyråverksamheten (SML) under i vart fall inledningen av Q2-22. Däremot har effekterna av kriget i Ukraina ännu inte riktigt synts i medieinvesteringar fram till dags dato, men på längre sikt kan kriget påverka mediemarknaden då bl.a. högre bränslekostnader, räntor och matpriser, i kombination med en instabil börs, hög inflation och ett allmänt osäkert världsläge, kan dämpa konsumtionen. När konsumtionen minskar får det en direkt effekt på medieinvesteringarna.
Lanseringen av Kupatanas nya plattform i början av mars har redan burit frukt och under första kvartalet uppgick annonsintäkterna till 120 tSEK. Hittills under andra kvartalet har Kupatana sålt tjänster för ca 300 kSEK, Analyst Group bedömer att Kupatana kommer kunna fortsätta på inslagen väg och uppvisa exponentiell tillväxt under kommande kvartal i takt med att Kupatana adderar fler tjänster på plattformen/appen, vilket på sikt ska resultera i en super-app. Tillväxten förväntas även drivas av ökade marknadsföringssatsningar i syfte att öka antalet annonser, trafiken på plattformen och intäkterna. Under kvartalet tecknade Euroafricas tanzaniska dotterföretag Afrieuro Digital Ventures en avsiktsförklaring gällande att investera 3,5 MSEK för 51 % av mediabolaget Bongo5 Media Group (”Bongo 5”), vilket, givet att affären genomförs, innebär att Kupatana får en betydligt högre reach för bolagets tjänster. Bongo5 har totalt över 4,5 miljoner följare på olika sociala mediaplattformar och tillgången till denna följarskara, tillika bolagets medieinnehåll, medför såväl ett breddat produkterbjudande som ett starkare helhetserbjudande till annonsörer, vilket Analyst Group bedömer kommer innebära att Kupatana kan ta högre ersättning per annons givet ökad reach, samtidigt som Kupatana tillåts stärka bolagets varumärkesigenkänning, tillika plattformens erbjudande. Det i sin tur förväntas stärka plattformens redan starka Network Effects och banar vägen för ytterligare tillväxt under kommande åren då fler företag/konsumenter antas vilja använda Kupatana samtidigt som mervärdet för annonsörer då ökar.
Rörelsekostnader i linje med föregående kvartal, minskad omsättning hämmar därför resultatet
Under första kvartalet uppgick bruttomarginalen till 37,5 %, vilket är i linje med de två senaste kvartalen efter justering av aktiverat arbete. Euroafrica har dock historiskt uppvisat högre bruttomarginal, över 50 %, och utfallet är således lägre än våra förväntningar. Dotterbolaget SML verkar inom en cyklisk marknad vilket förklarar den slagiga bruttomarginalen. Vår tolkning av bruttomarginalen är dock, givet att SML har uppvisat högre bruttomarginal historiskt, att bolaget har åtagit sig projekt under kvartalet med lägre lönsamhet. Viktigt för SML framöver blir därför, enligt Analyst Group, att vara mer selektiv i vilka mediebyråprojekt som bolaget åtar för att stärka den underliggande lönsamheten. Fortsatt framgång med Social Content, i termer av samarbetet med ClearOn och mikromarknadsföringstjänsten, i kombination med fortsatt stark försäljningsökning för Kupatana, vilka har en betydligt starkare underliggande lönsamhet, talar för att Euroafrica kan stärka bruttomarginalen under resterande del av år 2022.
EBITDA-resultatet uppgick under Q1-22 till -3,7 MSEK, vilket är en försämring mot dels jämförbart kvartal föregående år (-721 tSEK), dels Q4-21 då EBITDA-resultatet uppgick till -2,7 MSEK. Medan personalkostnaderna var i linje med våra förväntningar inkom de övriga externa kostnaderna in högre än väntat. De totala rörelsekostnaderna var dock i linje med föregående kvartal (-5,9 vs -6,1 MSEK) varför den lägre omsättningen under Q1-22 främst förklarar det försämrade EBITDA-resultatet. Däremot belastades övriga externa kostnader i Q4-21 av engångskostnader om ca 1,1 MSEK, vilket betyder att rörelsekostnaderna i Q1-22 var ca 900 tSEK högre än föregående kvartal efter justering av engångskostnaderna. Den ökade personalomsättningen (vilket antas ha inneburit ökade rekryteringskostnader) och öppnandet av ett nytt huvudkontor är två faktorer som bedöms ha ökat de övriga externa kostnaderna under kvartalet jämfört med Q4-21 (exkl. engångskostnader), men vilka är kostnader som är av engångskaraktär. Vidare är Euroafrica inne i en expansionsfas vilket medför ökade investeringar, primärt hänfört till Kupatana, något som förväntas fortgå även kommande kvartal. Givet ovan förväntar Analyst Group att de övriga externa kostnaderna kan minska något framöver, men vi kommer samtidigt se över estimerad kostnadsbas på både brutto- och rörelsenivå givet vår tidigare helårsprognos.
Försämrat resultat och ökade investeringar ökade burn rate
Vid utgången av Q1-22 uppgick kassan till 7,3 MSEK, vilket är en minskning om -4,8 MSEK från Q4-21. Bolagets burn rate ökade under Q1-22 och uppgick till -7,3 MSEK, en försämring om ca 800 tSEK jämfört med Q4-21 och är därtill högre än genomsnittet som uppvisades under år 2021 (-4,5 MSEK eller -1,7 MSEK/månad). Det är tydligt att Euroafrica genomför flertalet investeringar inom verksamheten, vilket å ena sidan lägger en starkare grund för tillväxt kommande kvartal, å andra sidan belastar kassan idag. Givet en genomsnittlig burn rate om -1,7 MSEK/månad bedömer Analyst Group att Euroafrica är finansierade till utgången av Q3-22, men samtidigt estimerar vi att Euroafrica kan stärka såväl omsättningen som lönsamheten kommande kvartal, varför Euroafrica antas kunna bevara kassan längre än så.
Sammanfattande ord om rapporten
Medan SML inledde året under våra förväntningar ser vi stark positivt på att Kupatana har börjat vinna avtal med ett försäljningsmässigt värde och med hänvisning till att fler tjänster förväntas adderas löpande på plattformen, ökade marknadsföringsinsatser samt att avsiktsförklaringen med Bongo5 realiseras, estimeras Kupatana stå inför en exponentiell tillväxt under resterande del av år 2022, som antas endast fortgå under kommande år.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys på Euroafrica.
*Onlinesegmentet utgörs av medieinvesteringar inom Online Video, Social Media och Online Display.
Kommentar på Euroafricas Q4-rapport
2022-02-24
Euroafrica Digital Ventures AB publicerade idag den 24 februari 2022 sin delårsrapport för fjärde kvartalet 2021. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen uppgick till 7 MSEK – tecken på återhämtning
- Kupatanas nya plattform har lanserats i Tanzania
- Förbättrat EBITDA-resultat, justerat för emissionskostnader
Nettoomsättningen för helåret – marginellt lägre än våra förväntningar
Euroafrica redovisade under det fjärde kvartalet 2021 en nettoomsättning uppgående till 7,0 MSEK, motsvarande en tillväxt om ca 29 % mot jämförbart kvartal 2020. Mot föregående kvartal (Q3-21) uppgick tillväxten till 55,8 %, då nettoomsättning uppgick till 4,5 MSEK, men det bör tilläggas att det tredje kvartalet är ett säsongsmässigt svagare kvartal för Euroafricas dotterbolag Social Media Lab (”SML”), hänfört till semestertider och lägre aktivitet på mediamarknaden. Däremot är det fjärde kvartalet det starkaste under 2021, som visade på högre kundaktivitet bland befintliga kunder och flera nya kunder på ingång, vilket påvisar en återhämtning ur pandemin. Via dotterbolaget SML har Euroafrica ett samarbete med ClearOn för kupongdistribution via så kallat SmartAd, där en testkampanj med Dafgårds samt en efterföljande kampanj med Essity (Libresse) har genomförts med positiva utfall. Samtidigt har bolaget nyligen lanserat en automatisk mikromarknadsföringstjänst för mäklarkedjor, där Euroafrica redan har gått live med mäklarkedjan Properties & Partners. Både distributionen av kupongkampanjer och mikromarknadsföringstjänsten säljs som en SaaS-tjänst genom plattformen Social Content, vilket förväntas driva försäljningstillväxten genom Social Content under 2022 och framgent. För helåret 2021 uppgår nettoomsättningen till 23,5 MSEK, vilket kan jämföras mot helåret 2020 om 21,4 MSEK, motsvarande en tillväxt om 10,1 %, marginellt lägre än vårt estimat om 23,7 MSEK. Analyst Group bedömer att Euroafricas dotterbolag SML har byggt upp en stabil plattform för att skala upp försäljningen under 2022 och med tecknade årsavtal med Whirlpool, Bonnierförlagen och Mobila presentkort, i kombination med utvecklingspotentialen som finns inom Social Content, ser vi positivt på Euroafricas möjligheter under år 2022.
Stora framsteg har gett goda utvecklingsmöjligheter inom Kupatana
Under det fjärde kvartalet har förvärvet av Zoomtanzania slutförts, samtidigt som Euroafrica har förvärvat teknologin bakom Babasells plattform, en andra generationens IT-plattform, vilken har integrerats framgångsrikt och möjliggjort lanseringen av den nya plattformen i mitten av februari månad, med ny funktionalitet, högre säkerhet och design. Euroafrica har redan hunnit skriva avtal med Uber som ska integreras i appen, vilket är en av en flera tilltänkta funktioner för vardagstjänster, vilket driver Kupatana mot ett mer datadrivet företag. Den nya plattformen är redan tillgänglig på webb, iOS och Android (där appen för närvarande är under ”app review” hos IOS och Android), samtidigt som Euroafrica menar att det riktiga startskottet blir den 4 mars, då bolaget arrangerar ett medieevent för ca 60 företag tillsammans med nyhetsmedia. Under helåret har Kupatanas unika användare ökat organiskt med över 100 % och annonsinflödet har ökat med mer än 100 %, vilket följaktligen ger upphov för att tillväxten, i monetära termer, kan ta fart i Kupatana i takt med att bolaget konverterar användarna till betalande användare. Analyst Group bedömer att samtliga steg under året inom Kupatana har lagt en stabil grund för driva datatrafik och annonser, vilket följaktligen kommer driva intäkterna, något vi bedömer kommer kunna skalas upp under 2022. Med de strategiska förvärv som har gjorts kan bolaget även exekvera på bolagets expansionsplan i Östafrika och lämnar även möjligheter till att förverkliga bolagets målsättning att bli en ”super-app”, likt Grab i Indonesien.
Förbättrat EBITDA-resultat, justerat för emissionskostnader
EBITDA-resultatet uppgick under det fjärde kvartalet till -2,8 MSEK, vilket kan jämföras mot föregående kvartal om -2,4 MSEK, motsvarande en försämring om ca -0,3 MSEK i absoluta tal. Under november månad genomförde bolaget en riktad nyemission om 11 MSEK för att finansiera verksamhets- och geografisk expansion, där emissionen gjordes till ett urval av professionella investerare, till teckningskursen 5,55 SEK per aktie, med en utspädningseffekt om ca 16 %. Kostnaderna kopplade till emissionen uppgick under kvartalet till ca 1,1 MSEK, vilket därmed tyngde EBITDA-resultatet. Justerat för dessa uppgick EBITDA-resultatet till -1,7 MSEK och är därmed en förbättring om ca 0,8 MSEK mot föregående kvartal och i linje med Q2-21 (justerat för noterings- och emissionskostnader) som uppgick till -1,8 MSEK. Bruttomarginalen uppgick under det innevarande kvartalet till 44,1 %, vilket är en marginell försämring mot föregående kvartal om 45,1 %, men som tidigare nämnt verkar Euroafrica inom en cyklisk marknad, vilket har förklarat en relativt volatil bruttomarginal under föregående kalenderår. Givet att dotterbolaget SML fortsätter att skala upp de två projekten inom Social Content samt att Kupatana börjar generera intäkter, antas bruttomarginalen kunna stärkas under helåret 2022.
Sammanfattande ord om rapporten
Euroafrica redovisar en stabil nettoomsättning under det fjärde kvartalet 2021, marginellt lägre än våra förväntningar, men påvisar samtidigt en återhämtning efter pandemin för SML, där bolaget har sett en ökad aktivitet bland befintliga kunder samt fått in flera större kunder, samtidigt som bolaget driver två projekt inom Social Content som bäddar för ytterligare tillväxt under såväl helåret 2022 som framgent. Vi ser positivt på de flertalet framsteg som kontinuerligt görs inom Kupatana, där bolaget nu har lanserat den nya plattformen, vilket dels bäddar för ökad datatrafik genom ökad funktionalitet, dels vidare expansion inom Östafrika. Med detta i beaktning, samt en stärkt kassa som vid utgången av december uppgår till 12,1 MSEK, ser vi fram emot att följa Euroafrica under helåret 2022.
Kommentar på Euroafricas Q3-rapport
2021-11-25
Euroafrica Digital Ventures AB (”Euroafrica” eller ”bolaget”) publicerade idag den 25 november 2021 sin delårsrapport för tredje kvartalet 2021.
Analyst Groups syn på Euroafricas Q3-rapport
Euroafrica redovisade under det tredje kvartalet 2021 en nettoomsättning uppgående till 4,5 MSEK, motsvarande en tillväxt om ca 12 % mot jämförbart kvartal 2020, vilket påvisar att mediamarknaden har börjat återhämta sig från pandemin. Tredje kvartalet är i regel ett säsongsmässigt svagare kvartal för Euroafricas dotterbolag Social Media Lab (”SML”), likväl andra konsultbetonade bolag, hänfört till semestertider och lägre aktivitet på mediamarknaden, vilket även styrks av att mediainvesteringarna i Sverige under sommarmånaderna (juni och juli) uppgick till 1,6 mdSEK, där en enskild månad annars brukar takta ca 1,1–1,4 mdSEK. Vi drar därför inte allt för stora växlar av den minskade nettoomsättningen Q-Q. Bolaget ser en fortsatt positiv trend med ökad aktivitet från befintliga kunder samt nya större kunder, däribland Melanders Group och Bonnierförlagen, vilket är i linje med den catch-up effekt som Analyst Group tidigare har estimerat. Vi hade däremot förväntat oss en högre omsättning under kvartalet, men med restriktioner nu släppta, i kombination med att fjärde kvartalet, rent säsongsmässigt, brukar vara ett starkare kvartal, bedömer Analyst Group att Euroafrica kommer att avsluta året starkt, dock inte tillräckligt starkt för att våra prognoser för helåret 2021 ska infrias. Med en breddad kundbas och stärkt produktportfölj, i form av Social Content, i kombination med att Kupatana har tagit stora operationella steg framåt, är vi fortsatt positiva till Euroafrica för år 2022 och framgent.
EBITDA-resultatet uppgick till -2,4 MSEK, vilket kan jämföras med föregående kvartal om -2,5 MSEK. I absoluta tal är det en förbättring om ca 0,1 MSEK, däremot tyngdes EBITDA-resultatet av notering- och emissionskostnader under Q2-21, justerat för dessa uppgick EBITDA-resultatet till -1,8 MSEK. Detta är därmed en försämring med ca -0,6 MSEK, vilket härleds till dels den minskade nettoomsättningen, dels av avslutat permitteringsstöd. Bruttomarginalen stärktes under Q3-21 och uppgick till 45,1 %, vilket är en förbättring jämfört med Q2-21 då bruttomarginalen uppgick till 39,5 %, men är samtidigt lägre än vad Bolaget uppvisade under Q1-21 (55,4 %). Bruttomarginalen har därmed under 2021 varit volatil, vilket kan förklaras av att Euroafrica verkar inom en cyklisk marknad, där vissa projekt är mer lönsamma än andra. Den genomsnittliga bruttomarginalen under Q1-Q3 2021 uppgår till 46,7 % vilket är inom det intervall bolaget guidade för i samband med Q2-21, men är samtidigt under Analyst Groups förväntningar. Genom utrullningen av Social Content, vilken är en marknadsföringsplattform med en SaaS-lösning, i kombination med en ökad omsättning kommande kvartal, estimerar Analyst Group att bruttomarginalen kan stärkas framöver.
Den 10 november 2021 blev ett flertal större bolagshändelser känt, vilket innefattade lansering av E-handel, etablering av ett Joint Venture-bolag, samt en genomförd riktad nyemission om ca 11 MSEK. Analyst Group kommenterade de senaste händelserna den 12 november:
”Efter förvärvet av konkurrenten Zoomtanzania har Kupatana en ännu starkare ställning på den tanzaniska marknaden vilket, enligt Analyst Group, bäddar för stark tillväxt framgent så fort E-handelsplattformen är ”up and running”. Givet att viss modifiering ska ske och implementeras är det rimligt att anta att E-handelsplattformen kan börja generera intäkter under H1-22.”, säger ansvarig analytiker.
Förvärvsavtalet för Zoomtanzania är påskrivet och med förvärvet stärker Kupatana sin redan marknadsledande position, samtidigt som förvärvet av tekniken bakom Babasell AB:s plattform möjliggör lansering av E-handel, vilket kommer ge upphov till diversifierade intäktsströmmar. Detta, i kombination med en kommande expansion till andra marknader i Östafrika bäddar för en stark tillväxt framgent. Analyst Group ser starkt positivt på Euroafricas produktexpansion, dels genom lanseringen av E-handeln, dels genom Joint Venture-bolaget inom digital vård på den afrikanska kontinenten, och med en påfylld kassa efter den riktade emissionen om 11 MSEK står bolaget finansiellt rustade för att öka tillväxttakten kommande kvartal. Innan E-handelsplattformen är ”up and running” och den kommersiella modellen är utvecklad för hur lanseringen av digital vård skall implementeras, är det svårt att estimera det monetära värdet av dessa. Analyst Group är dock av uppfattningen att E-handelsplattformen kan bära frukt redan under H1-22, varför vi noga kommer följa utvecklingen kommande kvartal.
Vi har i samband med bolagets Q3-rapport intervjuat VD Philip Ebbersten.
Snart stänger vi böckerna för 2021, vad skulle du säga att du är mest respektive minst nöjd med under året som gått?
Mest nöjd är jag med det strategiska arbete vi har åstadkommit för Kupatana. Vi har lagt en viktig grund för 2022 genom en nyckelrekrytering av Sammy B. Abla med lång erfarenhet och som stationeras i Östafrika, förvärv av en ny plattform och konsolideringen på marknaden genom förvärvet av Zoomtanzania. Sammantaget kan vi skruva upp förväntningarna på tillväxten vad gäller trafik, annonsinflöde och intäkter. Att vi dessutom har fyllt på kassan för att genomföra strategin är givetvis också en viktig pusselbit. Jag är också nöjd med det strategiska avtalet med ClearOn där vår teknik används för ett nytt sätt att distribuera kupongkampanjer för deras stora kunder vilket vi tror kommer bli ett självklart sätt att driva kupongkampanjer under 2022.
Det jag är minst nöjd med är att det har tagit längre tid att komma ur effekterna av pandemin för Social Media Lab. Dock ser det fjärde kvartalet bättre ut med högre kundaktivitet bland befintliga kunder och att flera nya kunder kommer in.
Medieinvesteringarna har fortsatt sin återhämtning från 2020 och ackumulerat för i år har medieinvesteringar per oktober månad ökat med 12 %, hur upplever du marknadsklimatet när vi nu är mer än halvvägs in i Q4-21?
Vi ser en högre kundaktivitet bland våra egna kunder vilket är ett bra tecken. Vi ser även att flera nya kunder kommer in och förfrågningarna ökar. Fjärde kvartalet ser ut att bli vårt bästa kvartal för året och vi hoppas att detta är tecken på att marknaden har återhämtat sig från pandemin.
I november har flertal större bolagshändelser presenteras, däribland lansering av E-handel via förvärv av Babasells AB:s plattform. Vad har ni förväntningar på E-handelsplattformen kommande kvartal?
Vi arbetar intensivt med att migrera all data från vår nuvarande Kupatana plattform och sedan datan från Zoomtanzania till den nya plattformen. Vi kommer att behöva göra vissa lokalanpassningar och beräknar att kunna lansera i januari 2022. Vi förbereder även lanseringen tillsammans med vår mediepartner Swahili Digital där förberedelse om att kommunicera att de forna konkurrenterna Zoomtanzania och Kupatana har gått ihop. Det första steget i e-handel är att erbjuda webbshoppar till företag kopplat till betallösningar och logistik. Målet är att börja erbjuda detta under H1-22. Vi får återkomma mer i detalj om förväntade tillväxttal både i intäkter och användare.
I november meddelade ni även att ni startar ett Joint Venture-bolag tillsammans med Careplatform Sweden AB för att erbjuda digital vård på de afrikanska marknaderna. Vilken potential ser du inom detta affärsområde?
Euroafrica har som uttalad affärsidé att sätta framgångsrika digitala koncept i Norden som kan fungera på den Östafrikanska marknaden. Det är tidigt i processen men vi vet att Östafrika också har behov av att effektivisera vården som alla andra länder. Vårdkostnaderna i Östafrika uppgår till ca 9 miljarder USD/år och där primärvåden uppskattas vara en majoritet. Enligt globala undersökningar kan ca 20% av primärvåden levereras digital vilket är en ganska stor marknad. Många av länderna tittar på sk e-hälsostrategier med vilka vi har som mål att inleda samtal med. Vi ska börja rekrytera en VD från branschen och med lokal marknadskunskap. Den som blir VD får också föreslå affärsmodell då det finns flera att välja emellan.
Vad skulle du säga är viktigt för investerare att hålla utkik efter kommande kvartal?
Att intäkterna och tillväxten ökar i alla verksamheter samt lanseringen av det ”nya” Kupatana i början på 2022. Vi arbetar för att kunna presentera en VD för vårt digitala vårdbolag i början på nästa år och kunna presentera mer kring det affärsbenet. Vi tittar även aktivt på strategiska förvärv på den nordiska och Östafrikanska marknaden som ger tydliga synergier med ökad tillväxt.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys av Euroafrica.
Analyst Group kommenterar senaste händelserna i Euroafrica Digital Ventures
2021-11-12
Euroafrica Digital Ventures (”Euroafrica eller Bolaget”) kommunicerade under onsdagen den 10 november 2021 efter stängning ett flertal större bolagshändelser; lansering av E-handel, etablering av ett Joint-Venture och en genomförd riktad emission om ca 11 MSEK. Vi redogör dels bolagshändelserna, dels våra tankar om respektive nedan.
Euroafrica meddelade i onsdags den 10 november efter stängning att dotterbolaget Kupatana har lanserat E-handel, vilket Euroafrica tidigare har kommunicerat ligger i korten, och avser även att expandera till andra marknader i Östafrika. För att möjliggöra en säker och robust plattform som erbjuder E-handel har Euroafrica förvärvat teknologin bakom bolaget Babasell AB:s plattform, vilket dels frigör tid, dels pengar, för Euroafrica som innan arbetade internt för att ta fram en E-handelslösning. Köpeskillingen för teknologin uppgår till 3,5 MSEK och ska erläggas dels i aktier motsvarande ett värde om 2,5 MSEK, dels kontant motsvarande 1 MSEK. Euroafrica ges, i och med förvärvet, en exklusiv rätt till teknologin i Tanzania, Kenya, Uganda, Rwanda, Zambia, Mocambique och Etiopien. Under fredagen den 12 november kommunicerade Euroafrica därtill att bolaget har ingått avtal med marketplace-veteranen Sammy B. Abla som kommer vara ansvarig för Euroafricas geografiska expansion i Östafrika och lanseringen av E-handeln. Sammy har en gedigen meritlista och över tio års erfarenhet av att driva digitala marknadsplatser i tillväxtländer och var b.la. en del av det svenska teamet som lanserade den ryska motsvarigheten av Blocket, Avito, i Mellanöstern och Nordafrika, som senare såldes till Schibsted 2014, vilka äger Blocket. Sammy B. Abla är även en av grundarna bakom Babasell AB, vilka har utvecklat nya generationens digitala marknadsplats, vars teknologi Euroafrica nu har förvärvat. Nästa steg nu för Euroafrica är att ledningen, tillsammans med Sammy, kommer integrera dels Kupatana, dels Zoomtanzania, i Babasells teknologi, och hädanefter göra mindre lokalanpassade justeringar så att plattformen blir skräddarsydd till de adresserbara marknaderna, för att därefter etablera en större organisation på marknaden.
”Med en E-handelsplattform nu på plats tillåts Euroafrica att ytterligare diversifiera Bolagets intäktsströmmar genom att få en del av transaktionsvärdet från försäljningarna som sker på plattformen, via en fastställd kommission. Rent konkret kommer Euroafrica tillhandahålla en E-handelstjänst för företag där Bolaget säljer produkter för företagskundernas räkning. Därtill kommer Euroafrica att sköta kringliggande tjänster såsom ordermottagning, betalningslösningar, logistik och försäkringslösningar, vilket skapar ytterligare intäktsströmmar, samtidigt som det förväntas göra Euroafricas lösning mer sticky för kunderna. Efter förvärvet av konkurrenten Zoomtanzania har Kupatana en ännu starkare ställning på den tanzaniska marknaden vilket, enligt Analyst Group, bäddar för stark tillväxt framgent så fort E-handelsplattformen är ”up and running”. Givet att viss modifiering ska ske och implementeras är det rimligt att anta att E-handelsplattformen kan börja generera intäkter under H1-22. E-handelsmarknaden för B2C i Afrika estimeras av Statista vara värd ca 25 mdUSD under 2021 och växa med en CAGR om 13,3 % fram till år 2025, vilket Kupatana, givet dess starka ställning i Tanzania, har goda möjligheter att kapitalisera på”, säger ansvarig analytiker.
Vidare ska Euroafrica tillsammans med SaaS-bolaget Careplatform Sweden AB starta ett Joint Venture-bolag inom digital vård på den afrikanska kontinenten, där Euroafrica till en början kommer inneha 51 % av aktierna och Careplatform 49 %. Euroafrica ämnar investera 2 MSEK i JV-bolaget i syfte att anställa en VD, etablera lokala bolag samt bygga den initiala organisationen, medan Careplatform kommer stå för SaaS-plattformen. Careplatform arbetar idag med ca 50 vårdenheter runt om i Sverige, varav några av Sveriges största privata vårdgivare inom psykiatri. Initialt kommer JV-bolaget att fokusera på Östafrika, en marknad som värderas till 9 MUSD, då Euroafrica redan är etablerade där och innehar värdefull marknadskunskap, tillika nätverk i området. Konceptet kommer att fungera som sådant att JV-bolaget kommer ingå samarbeten med fysiska sjukhus/vårdcentraler i, till en början, Östafrika vari vårdpersonal och patienter kan, genom Careplatform SaaS-lösning, antingen mötas via digitala möten eller chatt, men därtill även dela filer, arbeta med att-göra-listor och kommunicera med asynkrona meddelanden, d.v.s kommunikation som inte sker i realtid. JV-bolaget kommer att anställa en VD som kommer att utgå från Östafrika och utforma en affärsplan såväl som affärsmodell.
”Först lanserar Kupatana en blocketliknande tjänst i Tanzania, sedan en E-handelslösning och nu digital vård, vilket otvivelaktigt går hand i hand med Euroafricas affärsidé att ta framgångsrika digitala koncept från Norden och lansera dem på afrikanska tillväxtmarknader. Just digital vård är en bransch som har fått särskild medvind i och med pandemin, i en tid där framkomligheten begränsades betydligt, vilket blir tydligt när man studerar hur aktörer som Kry, Doktor.se, men även den internationella aktören Teladoc har utvecklats under dels år 2020 och 2021. Det finns inte heller något som pekar på att vård rent allmänt inte kommer att gå mot att bli mer digital, givet den ökade bekvämligheten, tillgängligheten och därtill mer tidseffektiva möten för dels patienter, dels vårdpersonal. Analyst Group är av uppfattningen att det startade JV-bolaget kommer att skilja sig något från hur exempelvis Kry och Doktor.se fungerar, givet att tidigare nämnda aktörer innehar vårdpersonal in-house, medan JV-bolaget ämnar, som nämnt, ingå samarbeten med fysiska sjukhus. Även om det är tidigt att spekulera i vad denna inriktning kan innebära för Euroafrica i termer av omsättning och lönsamhet, är Analyst Group av uppfattningen är det är helt rätt väg att gå, med hänvisning till Euroafricas redan starka ställning på den östafrikanska marknaden. Det ska bli minst sagt intressant att följa vidare framsteg inom detta område framöver”, säger ansvarig analytiker.
Som ett led i Euroafricas expansion meddelade Bolaget att en riktad emission om ca 11 MSEK har genomförts till ett urval av professionella investerare, motsvarande 1 981 980 aktier till en teckningskurs om 5,55 kr per aktier. Teckningskursen innebär en emissionsrabatt om ca 20 % jämfört med den 20-dagars volymviktade genomsnittskursen (VWAP).
Kommentar på Euroafrica Digital Ventures Q2-rapport
2021-08-26
Euroafrica Digital Ventures AB (”Euroafrica” eller ”bolaget”) publicerade idag den 26 augusti 2021 sin delårsrapport för andra kvartalet 2021.
Analyst Groups syn på Euroafricas Q2-rapport
Euroafrica redovisade under det andra kvartalet 2021 en nettoomsättning uppgående till 6,8 MSEK, en tillväxt om 32 % QoQ. Första kvartalet för 2021 blev å ena sidan påverkat av pandemin och de införda restriktionerna i samhället då en stor del av SML:s kunder är verksamma inom restaurang, turism-, hotell- och evenemangsbranschen, men å andra sidan visar tillväxten i Q2-21 att marknaden och tillika efterfrågan från kunder börjar återhämta sig. Detta var även något vi flaggade för i vår Q1-kommentar, och vi estimerar en fortsatt catch-up effekt för resterande kvartal under 2021.
EBITDA-resultatet uppgick till -2,5 MSEK men justerad för engångskostnader i termer av notering- och emissionskostnader var motsvarande resultat -1,8 MSEK. Detta är en försämring med ca -2,6 MSEK jämfört med det justerade EBITDA-resultatet under Q1-21, vilket dels kan förklaras av en försämrad bruttomarginal, dels av högre rörelsekostnader, där personalkostnaderna har ökat i takt med nyrekryteringar inom SML. Bruttomarginalen uppgick under kvartalet till ca 39,5 %, vilket är lägre än under Q1-21 då bruttomarginalen uppgick till 55,4 %, men kan förklaras av produktmixen och att marknaden är cyklisk kvartalsvis. I takt med att Social Media Lab kan realisera kostnadssynergier genom etableringen av en mediaverksamhet i Tanzania estimerar Analyst Group att Euroafrica kan stärka bruttomarginalen kommande kvartal.
Kupatana tecknade under augusti 2021 en avsiktsförklaring med bolagets största konkurrent Zoomtanzania från Ringier One Africa Media Ltd och avser att finansiera förvärvet med egen kassa, där förvärvet väntas slutföras under september. Med förvärvet stärker Kupatana sin redan ledande ställning i Tanzania vilket beräknas innebära att Kupatana kan nå över en miljon unika besökare per månad och således dubbla trafiken på hemsidan. Förvärvet är ett tydligt steg i rätt riktning för att nå Kupatanas mål om att tiodubbla trafik och annonsinflödet på hemsidan till utgången av år 2023.
Analyst Group ser starkt positivt på detta potentiella förvärv då det i princip skulle innebära att Kupatana får en monopolliknande ställning i Tanzania vilket på sikt kommer att vara en stark strategisk fördel när bolaget framöver avser att börja ta betalt för annonsering på hemsida. Givet de tydliga Network Effects som hemsidan medför, med andra ord att värdet av hemsidan ökar i takt med fler användare tillkommer, kommer det innebära höga Switching Cost för användare då ingen annan aktör har samma breda nätverk som Kupatana vilket medför att användares produkter får sämre spridning och blir således mer svårsålda hos andra aktörer. Kupatana avser även att uppdatera plattformen under H2-21 för att kunna möjliggöra E-handelslösningar, vilket väntas mynnas ut i ökad trafik samtidigt som Kupatana kommer kunna erhålla en kommission från transaktionsvärde via köp på plattformen.
Sammanfattningsvis anser Analyst Group att Euroafrica genom förvärvet i Tanzania samt genom en återhämtande annonsmarknad står i startgroparna för ytterligare tillväxt framgent.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys på Euroafrica Digital Ventures.
Vi har i samband med bolagets Q2-rapport intervjuat VD Philip Ebbersten.
Hur skulle du vilja summera Euroafricas andra kvartal 2021? Vad är du mest respektive minst nöjd med?
Det är flera delar jag är nöjd med:
- Att Social Media Lab ökar försäljningen med 35 % jämfört med samma period 2020 och 25% jämfört med första kvartalet samt att vi stärker upp organisationen
- Att vi under perioden har, och efter perioden, lyckats komma så långt att vi nu har en avsiktsförklaring att förvärva Zoomtanzania. Det kommer att stärka oss på marknaden och accelerera vår tillväxt. Vi beräknar att stänga affären efter granskning under september.
- Vi skrev ett strategiskt avtal med ClearOn och färdigställde modulerna i Social Content.
Samtidigt så har vi sett ett fåtal utmaningar som vi nu har lyckats att adressera:
- Vi blev under perioden försenade med att integrera Social Content mot Snapchat och Facebook för att påbörja ClearOn projektet. Det är dock löst nu och vi förväntar oss att testköra i början på september vilket skall bli spännande!
- Att det generellt har tagit längre tid med utveckling av plattformarna. Vi har i augusti hittat en lösning med en vass utvecklingsfirma i Östeuropa som kommer att öka tempot och som dessutom är än mer kostnadseffektiva.
Under Q2-21 uppgick bruttomarginalen till ca 39,5 % jämfört med 55,4 % under Q1-21, vad ligger bakom denna utveckling?
Vi verkar i en cyklisk marknad och under andra kvartalet hade vi fler annonskampanjer än under första kvartalet, där vissa projekt har högre marginaler. På helåret förväntar vi oss en bruttomarginal om ca 45-50 %.
I rapporten nämner ni att ni har tittat på ytterligare strategiska förvärv, vad är det för typ av förvärvskandidater ni fokuserar på och hur ska dessa komplettera er nuvarande verksamhet?
Vi tittar på förvärv som kan stärka vår verksamhet i Norden, samtidigt tittar vi även på förvärv som kan möjliggöra expansion till andra marknader i Östafrika.
Ni har under Q3-21 anställt fler medarbetare till Social Media Lab och av att döma från tillväxten SML uppvisade QoQ om 35 % börjar pandemins effekter avta, där efterfrågan succesivt kommer tillbaka. Hur ser du på mediamarknaden och tillika SML:s utveckling under H2-21?
Även om sommarmånaderna brukar vara mindre intensiva så ser det positivt ut för H2, sammantaget ser vi positivt på mediemarknaden.
Kommentar på Euroafricas Q1-rapport
2021-05-27
Euroafrica Digital Ventures AB publicerade den 27 maj 2021 sin delårsrapport för första kvartalet 2021.
Analyst Groups syn på Euroafricas Q1-rapport
Under Q1-21 redovisade Euroafrica en omsättning om 5,2 MSEK som framförallt är drivet av förvärvet av Social Media Lab (”SML”) som genomfördes under Q4-20. Under 2020 uppgick SML:s nettoomsättning till 21,4 MSEK och intäkter hänfört till Kupatana uppgick till ca 0,2 MSEK. Då en stor del av SML:s kunder idag är verksamma inom restaurang-, turism-, hotell- och evenemangbranschen är den lägre omsättningen under Q1-21 inte överraskande givet de striktare restriktioner som infördes i slutet av 2020 till följd av Covid-19. I takt med att vaccineringen fortlöper i god takt och samhällen kan börja öppnas upp, bör de särskilt utsatta branscherna kunna se en catch-up-effekt, då det torde finnas ett uppdämt behov bland människor att åter socialisera sig såväl som konsumera i en större utsträckning, vilket talar för att SML:s kunder kan öka sina satsningar på marknadsföring, vilket således bör mynna ut i en högre efterfrågan för SML:s digitala marknadsföringstjänster kommande kvartal. Social Media Lab har även tagit över marknadsföring för Kupatana vilket väntas bidra till ökade annonsinflöden och trafik till plattformen framgent.
EBITDA-resultatet för Q1-21 uppgick till -0,7 MSEK, men det ska samtidigt sägas att resultatet belastas av kostnader av engångskaraktär kopplat till notering och emission som uppgick till ca 1,5 MSEK, varför det justerade EBITDA-resultatet uppgår till ca 0,8 MSEK. Under 2020 uppgick EBITDA-resultatet till -2,7 MSEK vilket fördelat på kvartalsbasis innebär -0,7 MSEK, varför Euroafrica under Q1-21 har utvecklats med god kostnadskontroll och är något vi ser positivt på.
Hur vi ser på Euroafrica som en investering
Euroafrica Digital Ventures är ett tech-bolag inom digital media med fotfäste i Norden och Östafrika. Bolaget tillhandahåller dels en marknadsföringsplattform för digital media, Social Content, dels en digital marknadsplats, Kupatana, som är Tanzanias största köp- och säljsajt. Genom förvärvet av Social Media Lab under H2-20 och de medförda synergieffekterna, i kombination med en kommande E-handelslösning för Kupatana, estimerar Analyst Group stark tillväxt för Euroafrica framgent.
Vi har intervjuat VD Philip Ebbersten om Euroafricas första kvartal 2021.
Hur skulle du vilja summera Euroafricas första halvår 2021? Vad är du mest respektive minst nöjd med?
Vi är mest nöjda med att vi har lyckats skapa en organisation med kompletterande kunskap och erfarenhet inom digital media. Vi arbetar fortsatt med vidareutveckling av två plattformar, med enorm potential, och samtidigt går vår etablerade verksamhet bra. Att Social Media Lab har tagit över marknadsföringen av Kupatana har också haft en positiv utveckling, även om vi bara är i början. Vi följer vår tillväxtplan och är inne i en intensiv utvecklingsfas där resultat kommer ligga längre fram, vilket inte återspeglats i aktiekursutvecklingen.
Hur har integrering av förvärvet av Social Media Lab fortlöpt under året?
Det funkar väldigt bra då alla har samma mål på koncernnivå och i dotterbolagen, vidare så sitter alla de tidigare delägarna i Social Media Lab i styrelsen och har ledande positioner inom koncernen.
Kan du berätta mer om det strategiska avtal som ni ingick med ClearOn och vad det väntas tillföra koncernen på sikt?
ClearOn är Sveriges marknadsledande partner för säljdrivande kampanjer inom svenska dagligvaru- och servicehandeln. I ClearOns nätverk ingår ca 5 000 rikstäckande butiker vilka förmedlar kupongkampanjer för varumärken som exempelvis Coca-Cola, Unilever och Scan. ClearOn gör årligen ca 2 500 kampanjer på uppdrag av sina kunder.
Just nu utvecklar vi en modul i vår SaaS-plattform Social Content för att integrera Snapchat och andra sociala medier för att distribuera kupongkampanjer i annonsformat. När det är klart kommer vi att genomföra en pilot med ClearOn och en av deras kunder under sommaren. Faller piloten väl ut så förväntar vi oss återkommande kampanjer och en ökning av våra marknadsföringstjänster vilket skulle generera bra tillväxt både i Social Content och i Social Media Lab.
I Q2-21 meddelade ni att ni etablerar en Tech Hub i Skellefteå för att satsa på ökad teknikutveckling. Kan du berätta mer om detta och vilka effekterna som väntas tillkomma på sikt?
Vi har rekryterat en duktig utvecklare som tar an sig rollen som CTO och vi är i processen att rekrytera ytterligare två utvecklare. Det viktigaste och mest akuta är att öka tempot med utvecklingen av våra två plattformar. Genom att ha utvecklingen inhouse kan vi enklare nyttja synergier och implementera det i de två plattformarna och eventuellt ytterligare plattformar som tillkommer -på sikt ser vi att teamet kan utökas och ta in externa kunder.
Hur ser du på resterande del av 2021 och vad skulle du säga är viktigt för investerare att hålla utkik efter?
Investerare bör hålla utkik på att Social Media Lab fortsätter att utvecklas med bra resultat. Vidare, att vi fortsätter få in licenskunder till Social Content samtidigt som vi jobbar för att lansera SaaS-plattformen utanför Social Media Labs kundkrets, till både den svenska och europeiska marknaden vid årsskiftet.
Sedan är det intressant att hålla ögonen på vår verksamhet i Tanzania. I takt med att vi får en ny uppdaterad plattform för vår marknadsledande köp- och sälj plattform kommer vi att kunna leverera bra tillväxttal.
Vi tittar också aktivt på strategiska förvärv som kompletterar vår verksamhet och kan accelerera vår tillväxt än mer.
Aug
Intervju med Euroafrica Digital Ventures VD Peter Persson
Feb
Intervju med Euroafrica Digital Ventures VD Philip Ebbersten
Aktiekurs
N/A
Värderingsintervall
2023-03-10
Bear
0,41 SEKBase
0,77 SEKBull
1,14 SEKUtveckling
Huvudägare
2022-12-31
Kommentar på Euroafricas Q4-rapport
2023-02-27
Euroafrica Digital Ventures AB publicerade den 23 februari 2023 bolagets delårsrapport för fjärde kvartalet 2022. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
Ompositionerar bolaget genom strukturaffär – blir ett renodlat tech-bolag
Euroafrica meddelade den 1 februari 2023 att Bolaget har signerat ett bindande avtal med TBS Mediabyrå AB avseende försäljning av SML:s byråverksamhet, till en köpeskilling om 4,5 MSEK. Avtalet innebär även att digital media som köps av TBS kunder de närmaste fem åren ska gå igenom SaaS-plattformen Social Content, där Euroafrica erhåller en ersättning om 5 % baserat på all mediavolym som handlas på plattformen. Historiskt har årsvolymen av betald media på Social Content uppgått till ca 15 MSEK, men partnernas förväntan är att volymen årligen kommer att uppgå till ca 30 MSEK framgent, vilket förväntas tillföra Euroafrica 7,5 MSEK över en femårsperiod, allt annat lika. I enlighet med avtalet kommer SML, framöver genom dotterbolaget Social Content AB, att fortsätta vidareutveckla plattformen för den internationella mediamarknaden och arbeta med redan upparbetade kunder till Social Conent, däribland ClearOn och Property & Partners. Efter transaktionen kommer Euroafrica att bestå av SaaS-plattformen Social Content och den digitala marknadsplattformen Kupatana, vilket därmed positionerar Euroafrica till ett renodlat tech-bolag med en annan nivå att skalbarhet och lönsamhetspotential. Såväl transparensen som den finansiella historiken blir dock initialt begränsad, vilket medför en ökad grad av komplexitet avseende framåtblickande estimat.
Nettoomsättningen kom in lägre än estimerat – svag mediemarknad är en bidragande faktor
För det fjärde kvartalet 2022 redovisar Euroafrica en nettoomsättning om 7,2 MSEK (7), motsvarande en tillväxt om 2,5 % Y-Y och en minskning om ca -2,8 % Q-Q. Utfallet var lägre än vad Analyst Group estimerat (8 MSEK), men samtidigt har mediamarknaden utvecklats klart sämre än förväntat under Q4-22, vilket bedöms vara en bidragande effekt till den lägre än estimerade omsättningen under det fjärde kvartalet. Det är tydligt att svenska annonsörer är mer försiktiga avseende större marknadsföringsaktiviteter och medieköp till följd av oro för lågkonjunktur, inflation och minskad disponibel inkomst som ett delresultat av genomförda räntehöjningar. Under Q4-22 minskade medieinvesteringarna med ca 8 % och för helåret ökade medieinvesteringarna med 3,6 %, efter en svag avslutning på året. Januari månad har därtill inletts svagt, med en negativ tillväxt om 7 %, där IRM prognostiserar en nedgång för mediemarknaden under helåret 2023.
Rent operativt har Euroafricas tanzaniska dotterbolag Afrieuro Digital Ventures Ltd under det fjärde kvartalet tecknat ett avtal med det ledande östafrikanska influencer-nätverket Kipaji App, i syfte att gemensamt kommersialisera skräddarsydda paket till Euroafricas befintliga och nya kunder. Fördelarna som kommer från avtalet är att Euroafrica kan erbjuda sitt befintliga nätverk ett flertal annonseringsformat vilka därigenom kan skapa kampanjer mer anpassade efter kunders individuella behov. Kipaji har sedan start (år 2022) etablerat ett nätverk bestående av 120 influencers med en total räckvidd om över 20 miljoner i Östafrika. Även om avtalet inte har ett uttalat initialt kommersiellt värde, är det en ytterligare pusselbit som kan bidra till Kupatanas tillväxtstrategi genom att plattformen får ett förstärkt annonseringserbjudande till plattformsanvändarna. Ett avtal som däremot gav ett initialt kommersiellt värde var det avtal som Kupatana tecknade med kryptobörsen Bluedot Crypto, till ett värde om 0,3 MSEK. Avtalet innebär att Kupatana, under exklusivitet, kommer att hantera samtliga medieköp för Bluedot på den tanzaniska marknaden under en sex veckor lång lansering, med start i slutet av februari. Det intressanta med detta avtal är, enligt Analyst Group, att Kupatana, givet en framgångsrik leverans, har potentialen att ingå avtal med Bluedot avseende ytterligare marknader, vilket ger en stor kommersiell uppsida framgent.
Vidtagna kostnadsåtgärder gav inga synliga effekter på resultatet under kvartalet
Under Q3-22 genomfördes ett antal omstruktureringsåtgärder på kostnadssidan, vilket av ledningen förväntades bidra till en stärkt lönsamhet i det fjärde kvartalet. Med Q4-rapporten till hands går det att konstatera att vidtagna kostnadsåtgärder inte gav några synliga effekter på lönsamhet, utan EBITDA-förlusten ökade Q-Q med ca 0,3 MSEK, och uppgick till -3,9 MSEK (justerat för vite från Nasdaq om ca 0,5 MSEK, vilket är av engångskaraktär). Då byråverksamheten nu har avyttrats, kommer visserligen en stor del av Euroafricas rörelsekostnader att försvinna, men likväl lejonparten av intäktsströmmarna initialt, varför det i synnerhet blir viktigt för Euroafrica att vara kostnadseffektiva framgent för att stärka lönsamheten.
Stärker kassan genom företrädesemission och strukturaffär
Vid utgången av det fjärde kvartalet uppgick kassan till 4,8 MSEK, vilket motsvarar en ökning om ca 1 MSEK från Q3-22. Under kvartalet har Euroafrica genomfört en företrädesemission vilken tecknades till 75 % och inbringande en bruttolikvid om ca 9,5 MSEK, varav ca 0,3 MSEK avser kvittning av en utestående fordran. Av dessa 9,5 MSEK avsågs ca 4 MSEK användas för att återbetala ett kortfristigt lån som löper ut den 28 februari 2023, vilket Analyst Group bedömer har återbetalts under Q4-22 givet förändringen om över 4 MSEK i balansposten ”övriga kortfristiga skulder” Q-Q. Vidare uppgick emissions- och garantikostnader i företrädesemissionen till totalt ca 2 MSEK, vilket innebär att tillförd nettolikvid, efter återbetalning av kortfristigt lån, uppgick till ca 3,5 MSEK. Nettolikviden, tillsammans med det ytterligare tillskott om 4,5 MSEK som tillkommer genom strukturaffären, bedöms vara tillräckligt för att täcka rörelsekapitalbehovet fram till lösenperioden av TO2 som inleds den 18 september 2023 till och med den 29 september 2023, vilken kan inbringa upp till ca 4,8 MSEK. Det potentiella tillskottet från TO2 bedöms vara av vikt för att Euroafrica ska kunna fortsätta exekvera på bolagets uttalade investeringar i superapp-konceptet och/eller strategiska partnerskap i Kupatana samt accelerera tillväxten för SaaS-plattformen Social Content, vilka bedöms ha en stor potential framgent.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys av Euroafrica.