Arctic Blue Beverages är ett finskt dryckesföretag som grundades år 2017, vilka säljer hantverksmässigt tillverkade drycker såsom gin, likörer och tonic, gjorda på rena finska ingredienser. Bolagets huvudprodukt är gin, ur ett globalt perspektiv bedöms ginmarknaden vara ett av de snabbast växande segmenten på den globala spritmarknaden. Förutom ett stort intresse för gin kräver inte spritdrycken någon åldring, som t.ex. erfordras i whiskey och cognac, vilket medför billigare produktion och en större potential för högre marginaler.
Försäljningsmässiga utmaningar
Det tredje kvartalet är presenterat och vi kan konstatera att Arctic Blue Beverages AB (”Arctic Blue Beverages” eller Bolaget”) har upplevt försäljningsmässiga utmaningar under perioden, vilket har hämmat Bolagets tillväxt. Det är dock tydligt att Arctic Blue Beverages fortsätter att skala upp försäljningen inom den globala resehandeln samt på hemmamarknaden i Finland, vilket i kombination med att Bolaget utökar distributionsnätverket, bäddar för ökad tillväxt framgent. Givet gjorda prognoser estimeras en nettoomsättning om 26,3 MSEK år 2023, vilket med en tillämpad EV/S-multipel om 1,2x, motsvarar ett potentiellt värde per aktie om 1,58 kr i ett Base scenario.
- Lägre försäljning än väntat
Under Q3-22 uppgick nettoomsättningen till ca 2,3 MSEK (2,3), vilket motsvarar en ökning om 2 % mot jämförbart kvartal föregående år, och en minskning om -9 % Q-Q. Nettoomsättningen kom in lägre än våra förväntningar, främst till följd av att utvecklingen på nya marknader och expansionen på befintliga marknader har varit långsammare än väntat, bl.a. har leveranser till Norden och Tyskland blivit uppskjutna, vilket har haft en negativ påverkan på försäljningen. Trots ett försäljningsmässigt utmanande kvartal, lyckas Arctic Blue Beverages öka försäljningen inom den globala resehandeln med ca 5x Y-Y, samt fortsätta öka försäljningen på den finländska marknaden, vilken ökade med 12 % Y-Y.
- Kostnadsbesparingar i korten
Under Q3-22 uppgick de totala rörelsekostnaderna, exklusive kostnader för material och service (COGS), till ca -9,0 MSEK, vilket kan jämföras med -5,3 MSEK under Q3-21, motsvarande en ökning om 70 %. Till följd av fortsatt höga rörelsekostnader, i kombination med en långsammare expansion än väntat, har Arctic Blue Beverages påbörjat flertalet kostnadsbesparande åtgärder för att stärka likviditeten framgent. Genom mer kostnadseffektiva processer och en minskad användning av externa tjänster förväntas Bolaget minska rörelsekostnaderna med ca 3 MSEK under Q4-22, samt ytterligare 1,5 MSEK under Q1-23, vilket Analyst Group ser som nödvändigt givet Bolagets nuvarande finansiella ställning.
- Reviderat värderingsintervall
Med hänsyn till en långsammare expansionstakt än förväntat har vi valt att revidera våra omsättningsprognoser. Detta, i kombination med att antalet aktier har ökat i samband med inlösen av teckningsoptioner av serie TO1 efter periodens utgång, samt att antalet aktier kommer att öka ytterligare genom Bolagets fullt garanterade företrädesemission i december 2022, medför att vi i denna analys presenterar ett uppdaterat värderingsintervall i samtliga scenarion, Base-, Bull-, och Bear.
Skalar upp försäljningen på hemmamarknaden
Höga engångskostnader efter börsnoteringen i kombination med ett osäkert omvärldsläge, vilket antas ha medfört bl.a. högre produktionskostnader, har resulterat i en högre kapitalförbrukning än estimerat. Det är dock tydligt att Arctic Blue Beverages skalar upp försäljningen på befintliga marknader, samtidigt som Bolaget fortsätter att ta strategiska kliv för att expandera till nya marknader, vilket sammantaget lägger grunden för en fortsatt stark tillväxt. Med hänsyn till ovannämnda och reviderade kostnadsprognoser till följd, anser vi att finansieringsrisken har ökat, vilket motiverar en lägre målmultipel. Givet gjorda prognoser estimeras en nettoomsättning om ca 17 MSEK år 2022, vilket med en tillämpad EV/S-multipel om 2,3x, motsvarar ett potentiellt värde per aktie om 2,6 kr i ett Base scenario.
- Hög efterfrågan på nya produktlanseringar
Under det andra kvartalet år 2022 lanserade Bolaget en ny gin, Arctic Blue Gin Rose, vilken redan har tagit en signifikant plats på marknaden och utgjorde ca 20 % av Arctic Blue Beverages försäljning på den finska marknaden under senaste kvartalet. Vidare lanserades Bolagets första produkt inom det snabbväxande ”ready-to-drink”-segmentet, samt förväntas produktion och försäljningsstart av Arctic Blue Legacy i Asien påbörjas under H2-22, vilket Analyst Group ser som starka värdedrivare framgent.
- Fortsätter att lägga pusselbitarna för en framgångsrik expansion
Arctic Blue Beverages har sedan tidigare ett etablerat distributionsnätverk världen över, och under den senaste perioden har Bolaget arbetat aktivt med att utöka nätverket för en snabbare expansion. Bolaget har bl.a. tecknat distributionsavtal med Buy2Sell, vilket förväntas hjälpa Arctic Blue Beverages att nå fler än 100 000 B2B-kunder över hela Sydostasien. Vidare har Bolaget tecknat distributionsavtal med en aktör på den svenska marknaden samt den Malaysiska marknaden, vilket sammantaget förväntas accelerera den breda internationella expansionen.
- Reviderat värderingsintervall
Givet nuvarande kassaposition och med hänsyn till en lägre estimerad burn rate efter utgången av juni 2022, anser vi att Arctic Blue Beverages kassa bör räcka till inlösenperiod av TO1 under mitten av oktober. Däremot, givet nuvarande aktiekurs, ser Analyst Group det som troligt att Bolaget inte kommer att erhålla tillräckligt kapitaltillskott i samband med inlösen av TO1 för att finansiera den operativa verksamheten fram till inlösen av TO2 under mars/april år 2023, varför vi inte kan utesluta ytterligare extern kapitalanskaffning dessförinnan. Med hänsyn till ovan resonemang anser vi att finansieringsrisken har ökat, vilket motiverar en lägre målmultipel, varför vi valt att revidera vårt värderingsintervall.
Innovativ och snabbväxande dryckesproducent
Genom att skala upp försäljningen på befintliga marknader, samt expandera verksamheten internationellt, förväntas Arctic Blue Beverages AB (”Arctic Blue Beverages” eller ”Bolaget”) växa och nå en position som en ledande nordisk dryckestillverkare inom craft beverages. Arctic Blue Beverages har redan flera pusselbitar på plats för att möjliggöra en framgångsrik expansion, bl.a. har Bolaget ett etablerat globalt distributionsnätverk samt en bred och innovativ produktportfölj, vilket förväntas underlätta expansionen. Genom en stark prognostiserad tillväxt, estimeras en nettoomsättning om ca 17 MSEK år 2022, och med en tillämpad P/S-multipel om 7,5x, härleds ett potentiellt nuvärde per aktie om 7,5 kr i ett Base scenario.
- Prisbelönad produktportfölj
Sedan starten år 2017 har Arctic Blue Beverages framgångsrikt utvecklat samt kommersialiserat en produktportfölj som har belönats med 15 priser i ett antal kategorier i internationella tävlingar, vilket Analyst Group ser som ett bevis på att Bolagets produkter håller hög kvalitet. Mot bakgrund av detta, samt att försäljningen har växt efter varje produktlansering, anser Analyst Group att Bolagets tre planerade lanseringar under år 2022/2023 förväntas utgöra starka värdedrivare framgent.
- Noteringsemission möjliggör snabb expansion
I samband med Arctic Blue Beverages IPO genomför Bolaget en Unitemission, vilken förväntas inbringa ca 28 MSEK före emissionskostnader, där likviden huvudsakligen avses användas till inträde och expansion på nya marknader. Vid full teckning av tillkommande teckningsoptioner av serie TO1 och TO2 kan det ge ett kapitaltillskott om ytterligare högst 37 MSEK, vilket skulle möjliggöra att Arctic Blue Beverages dels kan stärka rörelsekapitalet ytterligare, dels fortsätta exekvera på Bolagets uttalade tillväxtstrategi.
- First Mover Advantage på ett växande segment
Förutom Bolagets välrenommerade gin, vilken idag är bärande i försäljningen, har Arctic Blue Beverages även utvecklat en ginbaserad havrelikör, vilken är världens första. Havrebaserade likörer är fortfarande en relativt oexploaterad marknad med fåtal tillgängliga produkter, varför Analyst Group anser att ett first mover advantage kan möjliggöra stark omsättningstillväxt.
- Organisationsbygge innebär utmaningar
Vi räknar med att Arctic Blue Beverages kommer att behöva skala upp sin organisation vad gäller antalet medarbetare, vilket i sig kommer med utmaningar. Det är viktigt att Bolaget lyckas etablera en attraktiv företagskultur såväl som att bibehålla nyckelkompetens under de närmaste åren, för att fortsätta lyckas producera och marknadsföra produkterna framgångsrikt.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Arctic Blue Beverages Q2-rapport
2022-08-15
Arctic Blue Beverages publicerade idag den 15 augusti 2022 bolagets delårsrapport för andra kvartalet 2022. Följande är några punkter som vi valt att belysa i samband med rapporten:
- Nettoomsättningen uppgick till ca 2,6 MSEK – ökning med 174 % jämfört med Q2-21
- Högre rörelsekostnader än väntat till följd av att engångskostnader belastade perioden, EBIT-resultatet uppgick till -15,3 MSEK (5,0)
- Finansiell ställning och burn rate – fokus på kommande lösenperiod
Stark försäljningstillväxt till följd av att marknaden öppnar upp efter pandemin
Under Q2-22 uppgick nettoomsättningen till ca 2,6 MSEK (0,9), vilket motsvarar en ökning om 174 % mot jämförbart kvartal föregående år, dock från låga nivåer. Likt vad vi kommunicerade i vår senaste analys, förväntade vi oss en stark försäljning från den globala resehandeln, vilket Arctic Blue Beverages nämner i rapporten som en drivande faktor till den ökade försäljningen. Vidare ser Analyst Group positivt på att genomförda marknadsinsatser på hemmamarknaderna Finland och Sverige börjar bära frukt, vilket också bidrog starkt till tillväxten under kvartalet. Försäljningen i Finland mer än fördubblades under kvartalet jämfört med Q1-22 och försäljningen i Sverige, vilken sker främst genom det svenska alkoholmonopolet Systembolaget, var cirka fyra gånger högre under Q2-22 jämfört med föregående kvartal.
Nettoomsättningen kom in mer eller mindre i linje med våra förväntningar under det andra kvartalet år 2022. Blickar vi framåt så förväntar vi oss en substantiell tillväxt under H2-22, dels till följd av att det fjärde kvartalet säsongsmässigt brukar vara ett starkt kvartal, t.ex. utgjorde H2-21 cirka 80 % av den totala försäljningen för helåret 2021, och dels som ett resultat av att nya produktlanseringar förväntas accelerera tillväxten ytterligare. Historiskt sett har försäljningen ökat efter varje produktlansering, där lanseringen av Arctic Blue Gin Rose under det senaste kvartalet är ett tydligt exempel på detta, vilken redan har tagit en signifikant plats på marknaden och utgjorde 20 % av Arctic Blue Beverages försäljning i Finland redan under Q2-22. Vidare har Arctic Blue Beverages lanserat Bolagets första produkt inom det snabbväxande ”ready-to-drink”-segmentet, vidare förväntas produktion och försäljningsstart av Arctic Blue Legacy i Asien påbörjas under H2-22, vilket sammantaget estimeras bära frukt under kommande kvartalet.
Högre rörelsekostnader än väntat till följd av att engångskostnader belastade perioden
Under Q2-22 uppgick de totala rörelsekostnaderna, exklusive kostnader för material och service (COGS), till cirka 15,2 MSEK, vilket kan jämföras med 8,3 MSEK under Q1-22. Rent procentuellt är det en stor ökning (82 %) och således högre än vad Analyst Group hade estimerat, där övriga externa kostnader utgjorde den främsta kostnadsdrivaren och ökade med cirka 6 MSEK (Q-Q). Förutom kostnader förknippat med den dagliga rörelseverksamheten i form av exempelvis marknadsföringsinsatser, har kostnadsposten under perioden belastats av emissionskostnader hänförligt till noteringen om ca 3,7 MSEK samt engångskostnader för att etablera ett nytt moderbolag i Sverige. Till följd av att stora delar av kostnadsökningen antas bestå av engångskostnader, ser vi inte att den markanta ökningen kommer att vara en ihållande trend utan istället räknar vi med lägre rörelsekostnader under kommande kvartal jämfört med Q2-22. Med det sagt kommer det bli utmanande för Arctic Blue Beverages att införliva våra kostnadsprognoser för helåret 2022, varför vi kommer att se över våra prognoser i samband med den uppdaterade analysen.
Finansiell ställning och burn rate
Vid utgången av Q2-22 uppgick kassan till 6,2 MSEK, och under samma period tillfördes bolaget, via en nyemission i samband med noteringen, en bruttolikvid om ca 28 MSEK innan transaktionsrelaterade kostnader, vilket således har stärkt kassan. Under det andra kvartalet år 2022 uppgick bolagets kassaflöde från den operativa verksamheten till cirka -6,9 MSEK/månad, vilket är en ohållbar nivå givet nuvarande kassaposition. Givet att Arctic Blue Beverages skulle upprätthålla samma burn rate under kommande månader skulle kassan redan vara förbrukad, vilket antas inte vara fallet, utan den främsta förklaringen bakom den höga kapitalförbrukningen under kvartalet anser Analyst Group vara den höga rörelseförlusten, tyngt av kostnader av engångskaraktär, vilket i sin tur påverkar kassaflödet negativt. Med hänsyn till en estimerad lägre burn rate efter sista juni 2022, samt att bolaget vid utgången av Q2-22 hade kundfordringar uppgående till cirka 6 MSEK vilket blir som en ”laggande” effekt i rörelsekapitalet och bör rimligen ha omsatts till faktiska likvida medel nu efter sommaren, anser vi att Arctic Blue Beverages kassaposition bör räcka till inlösenperiod av TO1 under mitten av oktober. Med det sagt anser vi att det är av väsentlig vikt att aktien utvecklas med ett bra momentum för att Arctic Blue Beverages ska kunna erhålla tillräcklig finansiering för att fortsätta exekvera på bolagets expansionsplaner.
Sammantaget ser vi positivt på att Arctic Blue Beverages ökar sin försäljning på nuvarande marknader, samt fortsätter att ta strategiska kliv för att expandera in på nya marknader, vilket bäddar för fortsatt stark tillväxt framgent.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Arctic Blue Beverages.
Aktiekurs
N/A
Värderingsintervall
2022-12-06
Bear
0,71 SEKBase
1,58 SEKBull
2,73 SEKUtveckling
Huvudägare
2022-04-27
Kommentar på Arctic Blue Beverages Q3-rapport
2022-11-21
Arctic Blue Beverages publicerade den 21 november 2022 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet 2022. Följande är några punkter som vi valt att belysa i samband med rapporten:
Tredje kvartalet bjöd på en försäljningsökning om 2 %
Under Q3-22 uppgick nettoomsättningen till ca 2,3 MSEK (2,3), vilket motsvarar en ökning om 2 % mot jämförbart kvartal föregående år, och en minskning om -9 % Q-Q. Nettoomsättningen kom in lägre än våra förväntningar, främst till följd av att utvecklingen på nya marknader och expansionen på befintliga marknader har varit långsammare än väntat, bl.a. har leveranser till Norden och Tyskland blivit uppskjutna, vilket har haft en negativ påverkan på försäljningen. Vidare har Arctic Blue Beverages också senarelagt vissa produktutvecklingsprojekt och produktlanseringar, vilket Analyst Group anser har haft en negativ påverkan på tillväxten, med hänsyn till att försäljningen historiskt sett har ökat efter varje produktlansering. Trots ett försäljningsmässigt utmanande kvartal för Arctic Blue Beverages, så kan vi i Q3-rapporten utläsa ljusglimtar. Bland annat förväntade vi oss en stark försäljning från den globala resehandeln, vilket Arctic Blue Beverages nämner i rapporten som en drivande faktor till omsättningen, där försäljningen från den globala resehandeln var fem gånger högre jämfört med samma period föregående år. En annan positiv datapunkt från rapporten var att försäljningen på hemmamarknaden Finland fortsatte att uppvisa en positiv tillväxt även under det tredje kvartalet år 2022, vilken uppgick till 12 % jämfört med samma period föregående år.
Efter periodens utgång lanserades Arctic Blue Legacy Gin, vilken förväntas produceras i ett begränsat antal om 3 500 flaskor årligen och ska med sin högre kvalitet konkurrera inom det övre skiktet av premiumsegmentet. Den begränsade upplagan av Arctic Blue Legacys köprättigheter kommer distribueras som NFTs (non-fungible tokens), vilket innebär att Arctic Blue Beverages förvarar produkten i optimala förhållanden tills innehavaren av köprätten väljer att utnyttja sin option och köpa produkten, eller överföra det digitala ägarcertifikatet säkert över Ethereum blockkedjan. Utöver lanseringen av Arctic Blue Legacy Gin har Bolaget utökat distributionsnätverket genom bl.a. ett avtal med The Got Brothers Empire, för att distribuera Arctic Blue Beverages produkter Arctic Blue Gin och Arctic Blue Gin Navy Strength i Malaysia. Arctic Blue Beverages produkter är den enda ginen i The Got Brothers Empires produktportfölj, och kommer distribueras som superpremiumprodukter till exklusiva cocktailbarer, kasinogrupper och premiumrestauranger i Malaysia. Analyst Group ser positivt på distributionspartnerskapet, vilket förväntas öka varumärkeskännedomen på den asiatiska marknaden, tillika försäljningen.
Trots att expansionen har gått långsammare än förväntat, ser Analyst Group positivt på att Arctic Blue Beverages har startat expansionen till Nordamerika genom ett tvåårigt agentavtal med Joyhall Inc., vilket täcker distribution för Bolagets produkter i Alberta, Kanada. Första leveransen till Kanada skickades i slutet av juli 2022, och samarbetet förväntas innebära intäkter om totalt 5,9 MSEK under en tvåårsperiod. Kanada är det första landet i Nordamerika som Arctic Blue Beverages expanderar till och vid en lyckad kommersialisering anser Analyst Group att det råder goda möjligheter för bolaget att fortsätta expansionen inom Nordamerika. Arctic Blue Beverages har också expanderat i Japan, genom att erhålla den första beställningen från distributören ID Shoji som kommer att introducera bolagets produkter i Osaka, Japan. Genom beställningen stärker Arctic Blue Beverages bolagets position på den snabbväxande japanska ginmarknaden, vilken förväntas växa med en CAGR om ca 7 % under 2021-2025.
Ökad rörelseförlust – kostnadsbesparingar i korten
Under Q3-22 uppgick de totala rörelsekostnaderna, exklusive kostnader för material och service (COGS), till ca -9,0 MSEK, vilket kan jämföras med -5,3 MSEK under Q3-21. Rent procentuellt är det en stor ökning (70 %), vilket antas främst vara hänförligt till expansions- och marknadsföringskostnader. Samtidigt minskade rörelsekostnaderna med ca 40 % Q-Q, vilket är ett resultat av att Q2-22 belastades av emissionskostnader hänförligt till noteringen om ca 3,7 MSEK samt engångskostnader för att etablera ett nytt moderbolag i Sverige. Sammantaget var kostnadsutvecklingen under perioden i linje med Analyst Groups förväntningar, där vi ser positivt på att Bolaget nu har påbörjat flera kostnadsbesparingar för att stärka likviditeten framgent. Genom mer kostnadseffektiva processer och en minskad användning av externa tjänster förväntas Arctic Blue Beverages minska rörelsekostnaderna med ca 3 MSEK under Q4-22, samt ytterligare 1,5 MSEK under Q1-23, vilket Analyst Group ser som nödvändigt givet nuvarande finansiella ställning.
Finansiell ställning
Vid utgången av Q3-22 uppgick Arctic Blue Beverages kassa till ca 0,7 MSEK, värt att notera dock är att Bolaget har, efter periodens utgång, tillförts ca 1,6 MSEK före emissionskostnader genom nyttjande av teckningsoptioner av serie TO1. Vidare har Arctic Blue Beverages aviserat att genomföra en fullt garanterad företrädesemission om ca 5,2 MSEK före emissionskostnader, där emissionslikviden avses att användas till att skala upp försäljningen, stärka kommersialiseringen av bolagets huvudprodukter på befintliga och nya marknader, samt bedriva vidare utveckling och lanseringar av nya produkter. För att säkra Bolagets rörelsekapital fram till slutförandet av företrädesemissionen har Bolaget ingått låneavtal med aktieägare uppgående till ca 2,2 MSEK som kommer att kvittas mot aktier i emissionen. Givet ovan nämnda likvida tillgångar, samt en burn rate i linje med Q3-22 om -1,8 MSEK, skulle Arctic Blue Beverages vara i behov av ytterligare extern kapital under Q1-23, allt annat lika. Däremot om hänsyn tas till ökad försäljning, vilket vi räknar med att Arctic Blue Beverages kan leverera under kommande månader, samt genom implementerade kostnadsbesparingar, stärker det kassaflödet och således även likviditeten i bolaget.
Sammantaget levererade Arctic Blue Beverages en försäljning som var något under våra estimat, varför vi kommer att se över våra omsättningsprognoser. Givet nuvarande kapitalförbrukning och försäljningsnivåer ser vi positivt på att bolaget har implementerat kostnadsbesparingar för att stärka likviditeten samt för att möjliggöra en fortsatt expansion.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Arctic Blue Beverages.