Positionerat för lönsam tillväxt genom en globalt etablerad position
Miris Holding AB (”Miris” eller ”Bolaget”) är ett medicintekniskt bolag i kommersiell fas som möjliggör individanpassad nutrition för prematura barn genom världens enda medicintekniskt godkända analysinstrument för bröstmjölk: Miris HMA®. Med över 500 installerade enheter i 54 länder nyttjas Miris HMA® på neonatalvårdsavdelningar och mjölkbanker för att optimera näringstillförseln av för tidigt födda barn. Bolaget har tagit tydliga steg mot målsättningen om positivt kassaflöde under år 2026, bekräftat av en ökad efterfrågan och solid kostnadskontroll, där Bolagets orderingång samt offertstock tyder på en hög tillväxt under år 2025. Med fortsatt hög efterfrågan, ökad global etablering och tydligt lönsamhetsfokus bedöms Miris vara väl positionerat att realisera Bolagets målsättning för år 2026 och driva en uthållig, skalbar tillväxtresa.
- First-Mover Advantage
Miris är det enda medicintekniskt godkända instrumentet globalt, vilket medför ett starkt kommersiellt försprång och höga inträdesbarriärer för potentiella konkurrenter. Analysinstrumentet är FDA-godkänt i USA, CE-märkt i Europa och Bolaget är certifierad enligt ISO 13485:2016. Miris besitter även en stor konkurrensfördel med ett etablerat kontaktnät, starkt know-how och lång erfarenhet inom området för bröstmjölksanalys.
- Bevisad global efterfråga
Med över 500 installerade enheter i 54 länder har Miris etablerat ett globalt fotfäste och utgör ett tydligt Proof-of-Concept. Bolaget är starkt positionerat i Europa och har under de senaste åren ökat närvaron i USA, där adoptionen breddats inom flertalet nivåer i NICUs samt mjölkbanker. Den växande efterfrågan bekräftas av ett högt inflöde av offertförfrågningar och ökad nyttjandegrad av analysinstrumenten.
- Skalbar intäktsmodell
Miris kombinerar direktförsäljning och globala distributörer med en intäktsmodell baserad på försäljning av analysinstrument samt återkommande intäkter från förbrukningsprodukter och service. När den installerade basen växer och nyttjandegraden tilltar ökar analysfrekvensen, vilket driver intäkterna och skapar en skalbar affärsmodell med ökad förutsägbarhet över tid.