2025-06-23

CFO Dan Wahrenberg
"Under Q3 kommer de första testerna hos kunder att dra igång, vilket är en viktig milstolpe. Tanken är att detta ska lägga grunden för djupare samarbeten, och på sikt även leda till industrialisering."
För de som inte är bekanta med Terranet, kan du berätta om bolaget, er teknologi och vilken roll ni spelar inom bilsäkerhet och ADAS-marknaden?
Terranet är fortsatt ett utvecklingsbolag, med huvudkontor i Lund men även närvaro i Göteborg och Stuttgart. Just nu ligger huvudfokus på produktutvecklingen av BlincVision – och i dagsläget är det omkring 20 personer som jobbar aktivt med tekniken. Vi söker dessutom förstärkning efter sommaren. Sedan 2018 har Terranet haft fullt fokus på fordonsindustrin och avancerade förarstödssystem, och BlincVision har vuxit fram som ett svar på behovet av snabbare och säkrare teknologier för att rädda liv i trafiken.
Ni utvecklar förarassistanssystemet BlincVision – vilka är de största tekniska och affärsmässiga fördelarna jämfört med andra aktörer inom ADAS?
Tekniskt skiljer sig BlincVision rejält från traditionella lösningar. Det bygger på s.k. händelsestyrda kameror, vilket innebär att man bara analyserar förändringar i bilden – inte hela bildfältet. Det gör systemet otroligt snabbt och datalätt, vilket är en stor fördel jämfört med vanliga RGB-kameror. Systemet kombineras med en laserscanner för kompletterande datainsamling och en AI-modell som avgör om ett objekt som rör sig in i bilden är något som bilen behöver bromsa för. Tillsammans blir det ett snabbare, mer exakt system – som har potential att göra verklig skillnad.
Vilka utmaningar har ni stött på i utvecklingen och kommersialiseringen, och hur har ni hanterat dessa?
Vi är ett litet bolag och konkurrerar med jättar, vilket såklart ställer krav. Det handlar både om resurser och om att vi jobbar med en teknik som är ny – eventkameror är fortfarande ganska obeprövade inom bilindustrin. Det gör att vi behöver vara selektiva och effektiva i hur vi fördelar tid och resurser. Men vi har tagit stora kliv framåt, och nu under andra halvan av 2025 kommer vi för första gången att lansera en produkt för test hos kunder.
Ni har inlett flera samarbeten med aktörer inom både fordon och teknik – hur ser ni på möjligheterna till vidare industrialisering och strategiska partnerskap?
Vi har flera dialoger igång just nu och kommer delta i en rad mässor och event framåt för att träffa potentiella partners och kunder. Under Q3 kommer de första testerna hos kunder att dra igång, vilket är en viktig milstolpe. Tanken är att detta ska lägga grunden för djupare samarbeten, och på sikt även leda till industrialisering. Vi är realistiska med att det tar tid – men vi har kommit långt och är i ett väldigt spännande läge just nu.
ADAS-marknaden växer snabbt och ställs inför ökade regulatoriska krav. Hur ser ni Terranets roll i den utvecklingen, och finns det andra tillämpningsområden för er teknik?
Vi jobbar aktivt för att påverka utvecklingen av framtida krav, bland annat via det av Vinnova finasierade projekt som VERDAS, där både vi, Volvo och Toyota mfl är med. Det handlar om att utveckla bättre testscenarier och krav som speglar verkliga situationer. Vår teknik passar väldigt bra in i det ramverket. Dessutom ser vi att vår teknologi inte bara är relevant för bilar – utan också inom t.ex. lantbruk, industri, och försvarssektorn, där autonom styrning är på frammarsch.
Var ser du Terranet om ett år?
Vi planerar att ha fördjupat ett eller flera samarbeten med externa partners, och kommit igång med fakturering. Det innebär också att vi kommer behöva växa internt, framförallt inom produktutveckling. Nästa år ser vi kommer vara det året då det verkligen lossnar – både kommersiellt och organisatoriskt.
Kan du nämna tre anledningar till varför Terranet är ett intressant bolag att investera i idag?
För det första – vi sitter på en unik teknologi som på riktigt kan förbättra trafiksäkerheten.
För det andra – kraven från både marknaden och regulatorer pekar mot att just vår typ av lösning behövs.
Och för det tredje – det är ett meningsfullt uppdrag. Vår teknik kan rädda liv, och det är en stark drivkraft för oss.