2025-06-03

VD Oliver Lundgren
"Vi har byggt upp en stark och stabil användarbas med låg churn, vilket ger oss en stabil grund att växa vidare från, både i Sverige och internationellt."
För de som inte tidigare har hört talas om Skolon, kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilka marknader ni adresserar?
Skolon är ett svenskt SaaS-bolag inom edtech med en tydlig vision att göra digitalt lärande tillgängligt, enkelt och säkert för alla. Vi har utvecklat en plattform som samlar alla digitala läromedel och skolverktyg på ett och samma ställe, vilket minskar administration och teknikstrul i klassrummet. Med ett inlogg når lärare och elever allt de behöver, vilket i praktiken betyder att det som under en lektion tidigare kunnat ta 10 minuter, med Skolon sker på under 10 sekunder.
Vår primära målgrupp är kommunala och privata skolor samt skolhuvudmän inom grund- och gymnasieskolan. Idag är vi verksamma i fem länder: Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Per Q1 år 2025 har vi ca 876 840 användare och en churn rate på 0,8 %. Sverige är fortsatt vår största marknad medan cirka 40 % av våra intäkter kommer från internationella marknader.
Kan du berätta lite mer om er AI-produkt Skolup, fördelarna med den och hur produkten står sig mot konkurrerande aktörer inom edtech?
Skolup är ett AI-verktyg utvecklat direkt för skolmiljön. Det fungerar som en pedagogisk assistent för både lärare, vikarier och elever och är byggt för att vara användarvänligt genom att inte kräva speciell teknisk förkunskap. Det behövs inte heller förkunskaper inom AI för att få nytta av lösningen. Verktyget innehåller färdiga scenarier för exempelvis vikarier eller vid lektionsplanering, något som sparar tid och ökar kvaliteten i undervisningen. ”Skolup” står ut genom att lösningen integreras direkt in i Skolon-plattformen och använder kontextuell information som årskurs, land och ämne, för att skräddarsy svaren så att de blir mer relevanta och träffsäkra. Istället för att varje användare ska behöva ställa in parametrar själv, förser vi AI-modellerna med rätt input och prompt från början.
Vi lägger också stort fokus på att utveckla ett säkerhetsramverk mellan modellen och de som använder den genom att anonymisera personuppgifter till exempel. Detta gör att kunden kan arbeta med de stora AI-modellerna utan att direkt ha dem som underbiträden samtidigt som GDPR och dataskyddet efterföljs. Det är detta som gör Skolup till ett av de mest använda AI-verktygen för skolan i Norden idag och erbjuds i alla våra marknader.
Ni har länge fokuserat på tillväxt och expansion i Europa, främst Storbritannien. Hur ser ni på expansionen hittills och vilka nästa steg vill ni ta inom expansionen i Europa?
Storbritannien är en strategiskt viktig marknad för oss, och vi anser att vi har lyckats addera nya kunder i snabbt tempo då vi har ca 10 % av vår användarbas i Storbritannien. Vi har lyckats etablera ett tydligt proof of concept då samtliga av våra första brittiska kunder har valt att fortsätta med plattformen efter testperioden, där vår användarbas nästan har fördubblats under år 2024.
Nästa steg är att skala upp ytterligare, speciellt med tanke på att den brittiska marknaden är så stor. Vi kommer att stärka vår lokala närvaro och integrera fler brittiska och internationella innehållsleverantörer i Skolon. Parallellt intensifierar vi våra förberedelser för etablering i fler europeiska länder. Vi har en beprövad modell som är skalbar och kan snabbt implementeras på nya marknader som står inför digitaliseringsutmaningar i skolan. Målet är att inleda expansion till åtminstone ett nytt europeiskt land under år 2025.
Skolon lanserade i början av detta år Skolon Guardians, en lösning som riktar sig mot vårdnadshavare. Hur ser ni på potentialen av denna plattform gällande lönsamhet och tillämpningar?
Skolon Guardians är ett naturligt nästa steg i vår plattformsutveckling. Genom att erbjuda vårdnadshavare samma smidiga tillgång till den digitala skolmiljön som lärare och elever har, öppnar vi upp för en helt ny stor användargrupp. Det stärker elevens stödstruktur, ökar föräldraengagemanget i elevernas lärande och skapar nya möjligheter för underlättad kommunikation mellan skolan och hemmet.
Affärsmässigt innebär detta även en ny potentiell intäktsström, både direkt genom merförsäljning från skolhuvudmannen och indirekt genom att öka plattformens värde och differentiering. Intresset från skolhuvudmän har hittils varit mycket positivt och vi ser detta som ett viktigt område för vidare produktutveckling och internationell expansion.
Var ser du att Skolon är om ett år och hur ser strategin ut för att nå dit?
Vårt mål är att fortsätta leverera på vår tillväxtstrategi, som bygger på två fundament: att öka antalet användare och att höja intäkten per användare. Under det kommande året fokuserar vi bland annat på att växa i våra befintliga marknader, med särskilt fokus på att stärka positionen i Storbritannien och att etablera närvaro i ytterligare europeiska länder.
Vi ser stora möjligheter i att vidareutveckla vår befintliga kundbas samtidigt som vi adderar nya användare, inte minst genom en stark pipeline av upphandlingar i både Norge och Storbritannien. Samtidigt fortsätter vi att stärka vårt plattformserbjudande, där utveckling inom AI och partnerskap står i fokus. Vi har även stärkt organisationen genom rekrytering av nyckelkompetenser, något som kommer hjälpa oss att nå våra mål kring expansion och stärka vår operativa kapacitet.
Kan du nämna tre anledningar till varför Skolon är en god investering idag?
- Bevisad affärsmodell i Sverige med återkommandee intäkter – Vi har en stark plattform med över 98 % återkommande intäkter och låg churn. Affären är lönsam i Sverige och har goda nätverkseffekter och kundrelationer.
- Skalbar plattform – Vår teknik kräver få lokala anpassningar och låga kapitalinvesteringar, vilket gör expansionen skalbar och effektiv.
- Tydlig tillväxtstrategi och internationell tillväxt – Vi har ett tydligt proof of concept i Storbritannien och en växande upphandlingspipeline i Europa. Marknaden för digitalt lärande växer utöver strukturellt och långsiktigt.