Intervju med Sibeks VD David Berg


2025-10-07


VD David Berg

”Sibek verkar i en nischad marknad med en tydlig vallgrav, där de långsiktiga planerna från Trafikverket ger oss en branschmässig medvind. Detta, i kombination med sunda finanser och goda marginaler, gör oss väl positionerade för att fortsätta utveckla företaget i positiv riktning under många år framöver.”

För de som inte tidigare har hört talas om Sibek, kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilka marknader ni adresserar?

Sibek verkar inom infrastruktur och fokuserar specifikt på järnvägens signalsystem. Som tekniska konsulter är vi verksamma på den svenska marknaden. Våra tjänster kan delas in i tre huvudområden: cirka hälften av vår omsättning kommer från driftsättning, resterande del delas nästan jämnt mellan projektering och vad vi kallar projekt- och byggledning.

Kan du berätta lite mer om era specialisttjänster inom signalsystem för järnväg, fördelarna med dem och hur de står sig mot konkurrerande aktörer?

Vår expertis ligger i att förstå och hantera järnvägens signalsystem, ett komplext system som kräver behörigheter och djup kunskap. Vi erbjuder specialisttjänster inom signalteknik såsom driftsättning, projektering och byggledning, som alla är avgörande för att säkerställa säkerhet och funktion på järnvägen. Dessa system är inte enkla ”grönt, gult, rött”-ljus, utan snarare en kritisk mekanism som garanterar att tågen kan köra säkert. Mycket av det vi gör handlar alltså om verifiering och validering av säkerhetsfunktioner. Järnvägssektorn har sina egna regler och sin egen tradition och kultur, vilket skapar naturliga inträdesbarriärer mot konkurrenter. Detta gör oss till en högt specialiserad aktör, där vår expertis inom järnvägens signalsystem utgör vår främsta konkurrensfördel.

Trafikverket är er största kund, vilket ger stabilitet men kan också innebära ett beroende. Hur ser ni på det beroendet och potentiella kunder framgent?

Den absoluta merparten av svensk järnväg ägs av svenska staten och förvaltas av Trafikverket. Svenska staten måste betraktas som en trygg kund i sammanhanget. Det är också så att Trafikverket är uppdelat i flertalet regioner och verksamhetsområden som driver projekt och upphandlar tjänster oberoende av varandra. På så vis kan man argumentera att Trafikverket utgör mer än ”en enskild kund”. Trafikverket är en myndighet som enligt lag behöver upphandla tjänster i offentlig konkurrens, de kan därför inte välja bort leverantörer utan vidare. Sammantaget ger detta att vi inte ser förhållandet till Trafikverket som problematiskt för vår verksamhet. Det ska också nämnas att en stor del av vår affär görs med andra parter än Trafikverket, men där Trafikverket sedan är slutkund. Det kan handla om järnvägsentreprenörer, andra teknikkonsultbolag eller leverantörer av själva signalsystemet. Vår näst största kund är Region Stockholm, den del som brukar kallas ”SL”.

Var befinner sig Sverige just nu i den mångåriga ERTMS-omställningen? Vad är nästa stora milstolpe i projektet, och vad innebär det för Sibeks orderingång?

Trafikverket har helt nyligen presenterat sitt förslag till nationell plan för infrastrukturen för år 2026-2037. Den innehåller stora satsningar på järnväg i allmänhet och på signalsystemet i synnerhet. Sammanfattningsvis har regeringen och Trafikverket för avsikt att kraftigt höja takten i införandet av ERTMS. I nuläget är det oklart exakt i vilken ordning införandet kommer att ske, men mycket pekar på att det kommer råda hög efterfrågan på signalteknisk kompetens de kommande åren. Vi ser därmed inga tecken på att den positiva utvecklingen inom vår nisch skulle avta framöver.

Om ett år, vart ser du att Sibek är då, och hur ser strategin ut för att nå dit?

Ett år är ganska kort tid i järnvägssammanhang men vi avser att fortsätta på inslagen väg. Fokus ligger på att befästa vår starka position genom att leverera spetskompetens inom våra tre kärnområden: driftsättning, projektering och byggledning. Vi har helt nyligen också etablerat en ny avdelning som jobbar med spår- och banteknik. Där har vi möjlighet att växa ytterligare. Med den förväntade branschmässiga medvind som följer Trafikverkets utvecklingsplaner, räknar vi med att Sibek om tolv månader ska uppvisa fortsatt stabil lönsamhet och stark finansiell ställning, utan att några stora oväntade hinder dyker upp.

Kan du nämna tre anledningar till varför Sibek är en intressant investering idag?

Sibek erbjuder flera attraktiva punkter.

För det första har vi goda marginaler, sunda finanser och erbjuder återkommande, generösa aktieutdelningar, vilket borde kunna tilltala värdeinvesterare.

För det andra har vi en betydande vallgrav inom vår verksamhet. Det är inte möjligt att snabbt etablera ett konkurrerande bolag på grund av de specifika behörighetssystem som krävs.

Slutligen ser vi en stark branschmässig medvind, då Trafikverkets långsiktiga planer indikerar en stor och stabil efterfrågan på våra tjänster under många år framöver.