2025-09-01

VD Henrik Strinning
"Rimligt är att vi är ett tydligt större bolag om ett år och på väg mot miljardbolag i omsättning."
För de som inte är bekanta med Premium Snacks Nordic – kan du berätta om koncernen, er affärsmodell och vilken roll ni spelar inom snacks- och konfektyrbranschen?
Vi är stora på chips och nötter och driver varumärkena Gårdschips och Exotic Snacks. Gårdschips görs i Laholm – mitt i potatisbältet – av lokala råvaror och enbart svensk rapsolja, med full spårbarhet hela vägen: potatissort, chipsmästare, bonde och till och med fältets GPS-koordinat står på påsen. Nötterna importeras förstås från ursprungsländer men packas i vår helautomatiserade fabrik i Länna. Båda varumärkena är starka, och vi har även “lille kusinen” Gårdsnötter för nötmixer. I korthet: premium, lokal förankring och hög spårbarhet.
Ni konkurrerar både med stora internationella aktörer och lokala producenter. Vad skulle du säga särskiljer just era varumärken, som Gårdschips och Exotic Snacks, på marknaden?
Spårbarheten och Gårdschips design är unika, och vi är innovationsledande på både chips och nötter. Vi vågar smaker – allt från gin & tonic och raspberry sour till säsongssmak som kantarell & brynt smör. På nötter har vi t.ex. Gårdsnöttermixer, cashew med brynt smör eller jalapeño samt olika mandlar (Marcona, Valencia, tryffel). Vi är snabbfotade: medan storbolag beslutar om en lansering hinner vi testa flera, lära och gå vidare med det som funkar.
Ni har arbetat med att stärka Premium Snacks Nordics varumärkesportfölj de senaste åren. Kan du lyfta fram några konkreta initiativ för Gårdschips och Exotic Snacks som varit särskilt lyckade?
Vi jobbar långsiktigt och datadrivet. Ungefär 70 % av marknadsbudgeten ligger på det vi vet fungerar (framför allt digitalt), 20 % på tester av nya kanaler/innehåll och 10 % “wild & crazy” – som att sponsra Stockholm Fields. Vi koncept- och förpackningstestar allt i konsumentpaneler, itererar, och benchmarkar mot konkurrenter. Först när vi slår dem lanserar vi – annars backar vi och förbättrar.
Konsumenttrender kring hälsa, hållbarhet och naturliga råvaror förändrar snacksmarknaden. Hur arbetar ni för att ligga i framkant inom dessa områden?
Vi bevakar internationella källor och sociala kanaler (TikTok/Instagram) för tidiga signaler men försöker vara smarta “fast followers” där vi kan göra en bättre produkt i snyggare förpackning och med säkrare supply chain. Exempelvis torkad frukt: vi väntade tills vi kunde leverera en bättre helhet – då går det också att ta betalt och ändå vara lönsamma även när konkurrensen hårdnar.
Ni har kommunicerat tydliga målsättningar kring lönsamhet och tillväxt. Vilka är de viktigaste milstolparna för Premium Snacks Nordic under det kommande året?
Fortsätta tillväxtresan – vi har åtta kvartal runt 20 % tillväxt trots tuff marknad (råvaror, chokladpriser, valuta). Behålla och bygga vidare på Q2-EBITA 9,3 % som i huvudsak är volymdriven när kostnadsmassan inte följer med upp. Dessutom ska vi hantera rörelsekapitalet bättre: förhandla leverantörsvillkor, flytta betalningspunkt i kedjan (ex. från FOB Asien till betalning när varan importeras i EU), och i stort vara disciplinerade med kostnader.
Var ser du Premium Snacks Nordic om ett år?
Förhoppningen är fortsatt hög tillväxttakt. Vi gör nu flaskhalsinvesteringar som räcker minst ett år till, men tids nog behöver vi ta större kapacitetsbeslut – fabriksutbyggnad m.m. Rimligt är att vi är ett tydligt större bolag om ett år och på väg mot miljardbolag i omsättning.
Kan du nämna tre anledningar till varför Premium Snacks Nordic till en intressant investering idag?
1) Starka, välkända varumärken på en stabil kategori – efterfrågan på snacks finns i både hög- och lågkonjunktur.
2) Kombinationen av innovationsledarskap och kostnadsledarskap: helautomatiserade fabriker i både Länna (nötter) och Laholm (chips) ger fart och skala.
3) Datadrivet arbetssätt och växande volymer – även om bruttomarginalen i procent inte stiger kliver mer igenom längre ned i resultaträkningen när skalan ökar.