Intervju med Nexam Chemicals VD Ronnie Törnqvist


2025-09-02


VD Ronnie Törnqvist

"Vi är tydligt på väg att etablera oss som en ledande aktör inom återvinningstillsatser och är alltmer kända inom den globala återvinningsindustrin, med ett allt större antal kunder som gått från tester till full industriell produktion och en snabbt växande pipeline."

För de som inte tidigare har hört talas om Nexam Chemical, kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilka marknader ni adresserar?

Nexam Chemical utvecklar och producerar additiv som gör plaster bättre och mer hållbara. Additiver kan beskrivas som kemiska tillsatser, vilka vi säljer till plastproducenter, i syfte att påverka plastens egenskaper. Det kan handla om att öka livslängden, ge rätt färg, att möjliggöra lättare material eller, att göra återvunnen plast användbar i mer krävande tillämpningar. Dessutom har vi möjlighet att tillsätta våra additiver i relativt små mängder, vilket medför en relativt liten ökad totalkostnad för slutkund. Våra kunder är framför allt plastbearbetande företag, från lokala aktörer till globala producenter, inom förpackningar, bygg, tekniska produkter och energi. Vi har huvudkontor i Sverige och produktion i fyra länder, med en global försäljning.

Kan du berätta lite mer om era additiv-lösningar och fördelarna med dessa inom respektive segment, samt hur era additiver står sig mot konkurrerande lösningar?

Vi arbetar i fyra segment, definierade utifrån kundperspektiv:

Recycling: våra Reactive Recycling-additiv är unika på marknaden. De tillsätts i väldigt små mängder 0,5 till 5 % och gör det möjligt att använda mer återvunnet material eller en sämre “grad” av återvunnet material, samtidigt som prestanda bibehålls. De fungerar i befintlig utrustning, vilket gör dem både kostnadseffektiva och skalbara, och inte sällan ser vi hur kunden faktiskt tillverkar med en lägre totalkostnad med våra additiv än innan. Till skillnad från kemisk återvinning, som fortfarande är en obeprövad metod, är traditionell mekanisk återvinning kombinerat med additiv en lösning som verkligen fungerar här och nu.

Lightweighting: additiv för strukturskum, oftast i PET, som ger starka, lätta konstruktioner som används i bl.a. vindkraftsblad och transportsektorn.

High Temperature: lösningar som tål extrem värme och fysisk påfrestning, används bl.a. i kompositer och beläggningar inom flyg och försvar, men även inom kraftfulla elmotorer och mikroelektronik.

Aesthetics: Är en färg- och funktionsadditiv, som ger rätt färg på och tålighet till plastprodukter, vi har blivit riktigt vassa på att färgjustera återvunnet och biobaserat material.

Jämfört med konkurrenter skiljer vi oss framför allt på två sätt: vi erbjuder reaktiv kemi med stark IP-portfölj, och vi har en bredd genom att vi kan kombinera avancerade recyclinglösningar med ”vanliga” additiv, och även avancerad infärgning, vilket ger kunderna mer komplett support. Gemensamt för alla segmenten är att inträdesbarriärerna är relativt höga, vilket i sin tur medför en väldigt hög grad av återkommande försäljning som i nuläget uppgår till omkring 90 %. Vi investerar sedan länge i både marknads- och teknikutveckling, vilket har varit en förutsättning för att bygga den starka projektpipeline vi idag har.

Utifrån era senaste rapporter så framgår det att Recycling segmentet är det för tillfället snabbaste växande segmentet, och utgör idag ungefär 10 % av försäljningen. Vilka är kunderna inom detta segment och räknar ni med att detta fortsatt kommer vara det snabbaste växande segmentet framgent?

Recycling är tveklöst det snabbast växande segmentet och står redan idag för 10 % av vår försäljning, och växer i mycket hög takt. Kunderna är framför allt plastbearbetande företag såsom producenter av förpackningsfilm, rör, formsprutade komponenter och textilier. Vi ser ett väldigt brett intresse, eftersom alla som arbetar med återvunnen plast brottas med samma problem: hur man får prestanda och kostnadseffektivitet att gå ihop. Vi räknar helt klart med att Recycling kommer fortsätta vara vårt snabbast växande område, vilket vidare bekräftas av de många pågående kunddialoger och utvecklingsprojekt vi har idag, samt på mängden förfrågningar och intresse från nya kunder.

I er senaste rapport framgår det att ni mött motvind inom ert lättvikts segment, kopplat till slutkunder inom vindkraft. Hur bedömer ni utsikterna inom detta segment, finns det några tecken på återhämtning framgent?

Det är korrekt att vindkraftsmarknaden varit tuff, vilket påverkat efterfrågan hos våra kunder som gör PET-skum. Samtidigt har vi ökat vår marknadsandel tack vare teknisk utveckling och nya produkter, synergier som även har spillt över på t.ex. Recycling, där vi kan använda snarlika lösningar i vissa fall. På längre sikt ser vi även nya applikationer för PET-skum inom bygg, transport och marina konstruktioner. Så även om vindkraft fortfarande dominerar, ser vi tydliga tecken på att marknaden diversifieras. Genom det aktiva affärsutvecklingsarbete vi har bedrivit på flera andra områden, inte minst Recycling givetvis, har vårt beroende av vindkraft sjunkit betydligt och vi har en mycket bredare kundbas nu än för bara ett par år sedan, vilket i sin tur medför en minskad riskexponering.

Hög temperatur segmentet låg kvar på en stabil nivå under år 2025 jämfört med samma kvartal föregående år. Givet segmentets exponering mot försvarslösningar, ser ni en möjlighet till ökad aktivitet framöver i takt med de större försvarssatsningar som nu görs inom EU?

Det här segmentet har historiskt varit stabilt, men vi ser att det finns möjligheter till ökad aktivitet, inte minst eftersom flera av våra produkter används i försvarsnära applikationer. Europas ökade satsningar på säkerhet och försvar kan på sikt leda till större efterfrågan, och vi har nyligen exempelvis deltagit i större forsknings- och utvecklingsprojekt initierade av brittiska organisationer. Det är dock ett segment där projekt ofta är långsiktiga, med långa kvalificeringsprocesser, som när en ny komponent till en flygplansmotor ska utvecklas och verifieras t.ex. Inom samma segment ser vi också möjligheter med kortare ledtider och god potential inom temperaturbeständiga lacker till mikroelektronik och elmotorer. Det här är ett stabilt segment, men med potential att växa i takt med ökade försvarssatsningar i Europa och med en ökad elektrifiering.

Om ett år, vart ser du att Nexam Chemicals är då?

Vi är tydligt på väg att etablera oss som en ledande aktör inom återvinningstillsatser och är alltmer kända inom den globala återvinningsindustrin, med ett allt större antal kunder som gått från tester till full industriell produktion och en snabbt växande pipeline. I nuläget har vi ett flertal återvinningskunder som vi aktivt för diskussion med, vilket visar på ett starkt intresse för våra additiver. Samtidigt har vi en stabil och diversifierad grund i våra övriga segment, vilket gör att vi kan växa kontrollerat och lönsamt. Om ett år är min bedömning att vi har tagit viktiga kliv på resan mot lönsam tillväxt som på längre sikt ska fördubbla vår affär. Jag både hoppas och tror att vi ett år från nu kan prata om Recycling som en ännu större del av vår omsättning och att marknadens syn på Nexam Chemical och vår nyckelroll inom framtidens mer cirkulära plastindustri blir än tydligare.

Kan du nämna tre anledningar till varför Nexam Chemicals är en attraktiv investering idag?

Betydande tillväxtpotential inom Recycling: vi är i en tidig fas och sitter på en bevisad, patenterad teknologi som löser ett av de största hindren för plastens cirkularitet, med väldigt stor tillväxtpotential, med ett betydande antal kunder som vi under år 2024 inledde diskussioner med. Vi har en bevisad teknologi på plats som löser plastens cirkuläret.

Skalbar affärsmodell möjliggör dubblering av volym utan ytterligare capex investeringar: vår affärsmodell tills vi når avsevärt högre omsättning präglas av låga investeringsbehov och höga marginaler. Vi har med nuvarande kapacitet möjlighet att dubbla produktionsvolymen utan några ytterligare investeringsbehov eller någon omfattande ökning av operativa kostnader.

Återkommande intäkter och långsiktiga kundrelationer: vi har redan en bred kundbas som kontinuerligt breddas, 90 % återkommande intäkter, och stabila affärer med välfungerande leverans- och produktionsprocesser samt långsiktiga kundrelationer som både finansierar vår tillväxt och skapar trovärdighet.