Intervju med LMK Groups VD Walker Kinman


2022-11-18


VD Walker Kinman

För de som inte tidigare har hört talas om LMK Group, kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilka marknader ni adresserar?

LMK Group är en av de ledande leverantörerna av mealkits, eller färdiga matkassar, i Norden. Vi tar fram välkomponerade, fräscha recept som levereras direkt till dörren med utvalda lokala ingredienser så att kunden kan laga maten utan att behöva planera och handla. Dessutom, eftersom vi bara beställer det kunden behöver för sin matlagning, sker det hela med endast ett minimum av matsvinn. LMK Group är verksamma i Sverige, Norge och Danmark, med fyra varumärken; Godtlevert, Adams Matkasse, Linas Matkasse och RetNemt Måltidskasser.

Kan du berätta lite mer om er tjänst, fördelarna med den och hur tjänsten står sig mot konkurrerande aktörer med liknande tjänster?

LMK Group har det största urvalet av recept i kategorin för att på så vis hålla kunden intresserad en längre tid. LMKs tjänst är dessutom mycket flexibel; våra kunder kommer alltid kunna hitta något som passar deras unika smak; det finns lättlagat, inspiration, familjevänligt, vegetariskt, veganskt, snabblagat, men även recept som är anpassade för allergier. LMK jobbar även lokalt, vi prioriterar lokala råvaruleverantörer och vi har lokala kockar som tar fram recepten, vilket innebär att maten är anpassad till lokala smakpreferenser och på så vis kan vi differentiera oss från konkurrenterna.

Berätta gärna om er egenutvecklade AI-motor. Hur står den sig mot teknologin bland era konkurrenter och hur kan detta tänkas vara värdeskapande på sikt?

Vår egenskapade tech-plattform är kärnan av affären och vi har ett väldigt framåtlutat tech-team för detta. Tekniken ämnar förbättra prognoser med leverantörer samt skapa skräddarsydda matpreferenser för kunden. På detta vis kostnadseffektiviseras affärsmodellen och skapar även en förbättrad kundupplevelse. Det är även vår tech-lösning som möjliggör en modell med endast minimalt med matsvinn.

Under tredjekvartalet tecknade ni ett samarbetsavtal med ViktVäktarna. Är denna typ av samarbeten en del av strategin framgent?

Med partnerskap kan LMK Group adressera en större marknad där vi dessutom ser tydligt att ViktVäktarnas varumärke och LMK:s varumärke kompletterar varandra. Medan ViktVäktarna betonar viktminskning, så distribuerar LMK Group hälsosamma meal-kits och kan på så vis nå en större kundbas via deras kommersiella kanaler. Vi har, sedan tidigare, ett liknande samarbete i Norge med Roede, och det samarbetet har visat sig vara framgångsrikt.

Om 3 år, vart ser du att LMK Group är då?

Just nu upplever vi en viss ekonomisk oro med sämre tillväxtutsikter på ett makroekonomiskt plan men den underliggande trenden att äta mer hälsosam mat och att fokusera på mindre matsvinn kvarstår vilket LMK Group kommer kunna kapitalisera på. Jag ser följaktligen att vi kommer vara ett lönsamt växande bolag, samtidigt som vi adresserar fler marknadssegment.

Kan du nämna tre anledningar till varför LMK Group är en bra investering idag?

  1. Löser ett vardagsproblem, vilket gör att tjänsten blir en ”need to have” för våra kärnkunder.
  2. Adresserar mega trender såsom digitalisering, ökad hälsomedvetenhet och hållbarhet i och med minskat matsvinn.
  3. Lokala produkter med hög kvalité gör LMK Group väl positionerade för tillväxt framgent.