2025-10-01

VD Susanna Hilleskog
"Vi befinner oss i en fas med betydande interna förändringar, där fokus ligger på att ständigt prioritera ökad effektivitet och en mer strömlinjeformad verksamhet för att därmed stärka vår lönsamhet. "
För de som inte tidigare har hört talas om Lammhults Design Group, kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilka marknader ni adresserar?
Lammhults Design Group är en svensk möbelkoncern som, genom våra dotterbolag, utvecklar och levererar produkter och inredningslösningar som i huvudsak riktar sig till offentliga miljöer och kontor. Vår verksamhet är uppdelad i två affärsområden – Office Interiors och Library Interiors.
Office Interiors
Inom detta segment ligger fokus på designmöbler, akustiklösningar, glaspartier och möbler för arbetsplatser – med lösningar som sträcker sig från kontor till universitet, hotell och andra offentliga miljöer. Ett nära samarbete sker med återförsäljare och arkitekter.
Under detta segment finns varumärken som:
Lammhults: Formstarka och tidlösa möbler för offentliga miljöer och kontor.
Fora Form: Ett brett utbud av möbler med hög designprofil.
Abstracta: Designade akustikprodukter, tysta rum och produkter för visuell kommunikation.
Morgana: Glaspartier för kontor och offentliga miljöer.
Ragnars: Formstarka arbetsplats- och modulmöbler i premiumkvalitet och kundanpassade lösningar.
Geografiskt sett har vi en stark position i Skandinavien när det kommer till Office Interiors. Våra produkter utvecklas alltid i nära samarbete med ledande formgivare och arkitekter, vilket är centralt för oss för att skapa värde. Office Interiors står för cirka 70 % av vår totala omsättning.
Library Interiors
Detta segment är specialiserat på bibliotek. Inom detta område kan vi erbjuda helhetslösningar, där våra egna arkitekter är med i hela processen från vision till färdig installation. Vi levererar även kompletterande produkter som bibliotek behöver i sin dagliga verksamhet.
Varumärken under detta segment är:
BCI & Schulz Speyer: Projektförsäljning av kompletta inredningslösningar till bibliotek.
Eurobib Direct: E-handel med möbler och förbrukningsmaterial för bibliotek.
Inom Library Interiors har vi en global exponering, med en särskilt stark position i Frankrike, Storbritannien, Belgien och Tyskland. Vi ser tydliga synergier mellan våra affärsområden, vilket ger oss möjlighet att bredda Office Interiors geografiska närvaro i Europa via vårt etablerade Library Interiors-nätverk.
Kan du berätta lite mer om vad ni erbjuder, fördelarna med dessa och hur det står sig mot konkurrerande aktörer med andra erbjudanden?
Vårt erbjudande består av en omfattande portfölj av varumärken med starkt fokus på design, funktionalitet och hållbarhet. Den huvudsakliga fördelen ligger i förmågan att agera som en flexibel samarbetspartner som levererar kompletta inredningslösningar, snarare än enskilda produkter. I takt med att vi i allt större utsträckning samarbetar över varumärkesgränserna, får vår säljkår tillgång till hela produktportföljen, vilket gör att vi bättre kan möta kundernas breda behov, skapa högt kundvärde och göra kontakten med oss som leverantör enklare och smidigare.
Ni annonserade under Q3-24 ett skifte mot en ny bolagsstruktur. Kan du utveckla kring er strategi och hur du ser att de åtgärder ni genomfört förväntas påverka koncernen som helhet sedan dess samt framgent på kort- till medellångsikt?
Skiftet som vi annonserade under Q3-24, och som tog fart under Q4-24, handlar i grunden om att hitta synergier och samordna resurser. Den historiska strukturen med autonoma bolag har fungerat väl, men i en alltmer komplex marknad med ökad konkurrens såg vi stor potential i att arbeta mer som en enad koncern.
Vår strategi handlar om att skapa gemensamma processer, funktioner och avdelningar, framför allt inom affärsområdet Office Interiors. Målet är att kunna åstadkomma mer med samma eller till och med lite färre resurser, samtidigt som vi skapar fokus och säkerställer spetskompetens inom respektive område. Genom att poola resurser kan vi arbeta över bolagsgränserna på ett mer strukturerat sätt än tidigare. Ett exempel är vår säljorganisation, som tidigare var geografiskt uppdelad per varumärke. Nu samordnas den för att bättre nyttja kontaktytor med arkitekter och återförsäljare för alla varumärken. Parallellt satsar vi på att ta portföljen av varumärken och produkter ut i kontinentala Europa i större utsträckning än tidigare, och vi ser stora möjligheter att samarbeta med Library-organisationen, som redan har en stark närvaro i bland annat Frankrike, Storbritannien, Belgien och Tyskland.
Ni har arbetat med en succesiv övergång till en ny go-to-marketmodell där säljteam får tillgång till hela varumärkesportföljen på landnivå. Finns det några konkreta synergier via den nyare marknadsmodellen?
Vi har genomfört en omfattande förändring av vår affärsmodell, där säljteamen på landnivå nu har tillgång till hela varumärkesportföljen. Beslutet grundar sig på en detaljerad analys av marknadsnärvaron, där det tydligt framgick vilka affärer vi vann och vilka vi missade. Den tidigare modellen med mer autonoma dotterbolag var inte alltid den mest effektiva. Det noterades att vissa bolag saknade den geografiska täckningen eller de resurser som behövdes, vilket ledde till onödiga resekostnader och en suboptimerad användning av resurser.
Genom att samordna resurser och strömlinjeforma verksamheten ser vi nu stora fördelar. Den nya modellen gör det möjligt för oss att erbjuda en mycket bredare portfölj i varje kunddialog, vilket är en betydande skillnad från att tidigare ha arbetat med separata portföljer per dotterbolag. Fokus ligger på att bli så relevanta som möjligt i varje enskilt projekt genom att erbjuda kompletta helhetslösningar – något som skapar ökat kundvärde och låter oss organisera resurserna mer effektivt över bolagsgränserna.
Vi har redan sett konkreta resultat. Utrullningen i Norge har varit framgångsrik, och redan efter bara två kvartal har positiva effekter noterats, såsom ökad leadgenerering, fler offerter och högre fakturering. Detta ger oss en stark vägledning för fortsatt implementering i Sverige och Danmark. Förändringen är ett viktigt steg i vår resa för att långsiktigt stärka lönsamheten och driva tillväxt inom affärsområdet.
Om ett år, vart ser du att Lammhults Design Group är då?
Vi är på en viktig förändringsresa. Styrelsen har gett oss ett tydligt uppdrag att öka tillväxten och förbättra lönsamheten, med målet om en EBIT-marginal på 8-10 % på koncernnivå.
Förändringar har genomförts i organisationsstrukturen, särskilt inom affärsområdet Office Interiors, för att samordna koncernens resurser. Målet är att med befintliga resurser åstadkomma mer, och därmed se en positiv effekt på både tillväxt och lönsamhet. Exempelvis samordnas fler funktioner över varumärkesgränserna för att skapa ökat kundvärde, fokus och säkerställa spetskompetens. Vår ambition är att öka marknadsnärvaron, bland annat genom att penetrera nya segment och målgrupper på ett mer strukturerat sätt.
Samtidigt ska organisationen vara mer samordnad och effektiv, och väl positionerad för att möta framtiden.
Kan du nämna tre anledningar till att Lammhults Design Group är en attraktiv investering idag?
Välpositionerade: Genom tidlös design har vi byggt en stark ställning inom hållbarhet, och inom flera subsegment av premiummöbelbranschen har vi en tydlig positionering. Inom akustiksegmentet finns en betydligt större tillväxtpotential än inom möbelbranschen i övrigt. Även inom andra segment utanför kontorssidan där vi har ett starkt erbjudande ser vi tillväxtmöjligheter för oss.
Förbättrad lönsamhet: Vi befinner oss i en fas med betydande interna förändringar, där fokus ligger på att ständigt prioritera ökad effektivitet och en mer strömlinjeformad verksamhet för att därmed stärka vår lönsamhet.
Geografisk expansion: Det finns en ökad efterfrågan på hållbara produkter och lösningar från företag med en gedigen historia. Med en redan etablerad position inom Library-segmentet utanför Skandinavien ser vi en tydlig potential för tillväxt även utanför hemmamarknaderna.