2025-05-13

VD Jonas Ehinger
"Vi befinner oss i ett unikt fönster i tiden där teknik, regelverk och marknadsmognad konvergerar. Behovet av radarbaserade förarstödssystem drivs inte längre bara av innovation – det är ett lagkrav. Med vår patenterade vågledarteknik, vår industriella skalbarhet och vår position hos fem av världens största sex Tier 1-leverantörer står Gapwaves redo att spela en nyckelroll när fordonsindustrin går mot högre automatisering."
För de som inte tidigare har hört talas om Gapwaves – kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilka marknader ni adresserar?
Gapwaves är ett teknikbolag baserat i Göteborg, grundat ur forskning på Chalmers inom mikrovågsteknik. Vår kärnkompetens är så kallad vågledarteknologi – framför allt inom millimetervågsområdet. Det möjliggör t ex antenner med mycket låga förluster och hög prestanda i höga frekvensband. Vår teknik tillåter större toleranser vid tillverkning utan att prestandan påverkas, vilket gör att våra produkter produceras mera kostnadseffektivt, vilket är avgörande, särskilti höga volymer. Från början hade vi ett fokus mot telekom, men då telekomindustrin till stor del kunde optimera prestanda utan att byta antennteknik – istället har fordonsindustrin blivit vårt huvudsakliga tillämpningsområde för närvarande, där radarsensorer kräver just högpresterande antenner.
Vi fokuserar på radarantenner för avancerade förarstödssystem och autonoma fordon. Det handlar inte bara om personbilar, utan även lastbilar, transportfordon, specialfordon och i framtiden potentiellt militära tillämpningar. Smart City är ett annat spännande applikationsområde, med ett växande behov av trafikstyrning som gynnar radar som fungerar i alla väder och ger bättre integritetsskydd än kameror.
Utöver fordonsradar ser vi potential inom mobilnät (telekom), satellitkommunikation och annan infrastruktur, men dessa är fortfarande i ett tidigare skede. Gapwaves erbjuder helhetslösningar – från design och prototyp till industrialisering och serietillverkning, antingen i egen regi eller genom kontraktstillverkning, där vi är en fullskalig antennpartner genom hela produktens livscykel.
Kan du berätta lite mer om er Multi-Layer Waveguide (MLW)-teknologi, fördelarna med den och hur den står sig mot konkurrerande lösningar?
Vår teknik är baserad på en patenterad vågledarstruktur som möjliggör mycket låga signalförluster och hög prestanda, särskilt vid millimetervågor. Det ger oss ett försprång mot konkurrerande lösningar – framför allt PCB-baserade antenner som har betydligt högre dämpning i höga frekvenser. Vår teknik är särskilt lämpad för applikationer som kräver hög precision, exempelvis fordonsradar i premiumsegmentet. Dessutom är vår lösning volymmässigt och kostnadsmässigt skalbar, vilket gör den industriellt gångbar även i personbilssegmentet med tiotals miljoner enheter per år.
MLW-tekniken är en vidareutveckling och unik antennteknologi som innebär att vågledarantenner kan tillverkas i metall i stället för plast. Den för med sig en rad fördelar. Förutom kostnadseffektiva antennlösningar med bibehållen prestanda, blir antennerna betydligt tunnare och har även bättre termiska egenskaper jämfört med antenner i plast, vilket blir allt viktigare i framtiden i takt med de ökande prestandakraven på radarsensorer. Utifrån ett produktions- och kvalitetsperspektiv har metall dessutom fördelaktiga egenskaper. Det är krävande att tillverka och metallisera komplexa detaljer i plast med hög precision, medan metall kan bearbetas med etablerade och skalbara produktionstekniker som exempelvis stansning och etsning. MLW har ett långsiktigt patentskydd. Teknologin och dess egenskaper har bekräftats i samarbetsprojekt tillsammans med kunder sedan den lanserades 2023.
Ni har nyligen ingått ett utvecklingsavtal med Desay SV, en ledande kinesisk Tier 1-leverantör – och er första kund i Kina. Vad innebär detta samarbete för Gapwaves?
Det är ett strategiskt viktigt avtal för oss. Desay SV är en etablerad aktör på världens största fordonsmarknad – och vår första kinesiska kund. Samarbetet innebär att vi nu är aktiva i alla tre huvudregioner inom fordonsindustrin: Europa, Nordamerika och Asien.
Vi är fortfarande i utvecklingsfas, men det är ett tydligt kvitto på att vår teknologi har global relevans. Att en ledande kinesisk Tier 1-aktör väljer Gapwaves är starkt, särskilt givet att vi fortfarande är relativt unga inom Automotive. Det här samarbetet kan dessutom bana väg för framtida integration och affärsvolym i regionen.
Ni har mottagit en order från en ny nordamerikansk Tier 1-leverantör för utveckling av radarantenner. Vad betyder detta för er globala närvaro?
Det är ett genombrott som breddar vår kundbas geografiskt. Att en nordamerikansk Tier 1-klient väljer att samarbeta med oss är ett styrkebesked. Det är inte bara ett nytt kundförhållande – det är ett kvitto på att vår teknik är konkurrenskraftig globalt.
Vi ser detta som ett viktigt steg i en långsiktig etablering i Nordamerika. Det stärker också vår position hos andra potentiella partners i regionen. Vi har nu bevis på att vår teknik inte bara efterfrågas i Europa och Asien, utan även på en av världens mest krävande och konkurrensutsatta marknader.
Som bekant är försvarssektorn åter i ropet – ser ni någon möjlighet att era antennlösningar skulle kunna tillämpas även i militära eller säkerhetskritiska sammanhang framöver?
Vi är inte aktiva i försvarssektorn i dagsläget med specifika applikationer eller antenner, men det är tydligt att intresset finns där vi vet att vissa militärmakter har visat nyfikenhet på vår teknik, särskilt kopplat till autonoma transporter. Ett konkret exempel är militära konvojer, där man vill kunna minska antalet personer i fordonen genom att låta dem köra autonomt i följd. Detta är ett omårde där en del av våra kunder är aktiva inom, dvs våra antennlösningar används för produkter som levereras till militärindustrin.
I takt med att autonoma eller delautonoma system blir vanligare kan vår teknik potentiellt ha en roll. Radar har stora fördelar i miljöer med låg sikt, hårda krav på tillförlitlighet och behov av passiv detektion. Vi följer utvecklingen och är öppna för dialog, men i nuläget är vårt fokus fortsatt civilt, framför allt inom fordonsindustrin.
Var ser du att Gapwaves är om ett år, och hur ser strategin ut för att nå dit?
Om ett år räknar vi med ha fler av våra utvecklingsprojekt i industrialiserings- eller produktionsfas. Vår strategi är att fortsätta växa med våra kunder, från utveckling till serieproduktion, för att säkra fler långsiktiga kontrakt.
Vi tror att teknikkrav och lagstiftning kommer fortsätta driva på behovet av radar. Samtidigt ser vi också hur radar används i fler applikationer, inte bara i personbilar utan i transportfordon och specialiserade plattformar.
En nyckel är vår förmåga att skala upp – vi har redan visat att vi kan ta ett projekt från första design till leverans i miljonskala. Det är där vi kommer att lägga mycket fokus kommande år.
Kan du nämna tre anledningar till varför Gapwaves är en god investering idag?
- Marknadsdriven efterfrågan: Radar och aktiv säkerhet är inte längre ett ”nice to have” – det är ett regulatoriskt krav i Europa och USA, vilket medför en långsiktigt strukturell och tillväxtdriven marknad.
- Teknologi och industriell kapacitet: Vi har en unik, patenterad teknologi som lämpar sig för högvolym – vilket våra kunder efterfrågar. Vi kan ta ansvar för hela antenndelen, från design till tillverkning, vilket gör oss attraktiva som långsiktig partner.
- Kundbas och momentum: På fem år har vi etablerat relationer med fem av världens sex största Tier 1-leverantörer inom fordonsradar så som Valeo, Hella, Magna, vilket visar att vi har rätt lösning vid rätt tidpunkt.