2025-09-26

VD Teemu Salmi
“Vi är en världsledande specialist på programvara för telekom och cybersäkerhet och vår vision är att göra världens kommunikation säkrare och mer effektiv.”
För de som inte tidigare har hört talas om Enea, kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilka marknader ni adresserar?
Enea är en världsledande specialist på programvara för telekom och cybersäkerhet med en vision att göra världens kommunikation säkrare och mer effektiv. Det är en drivkraft, som tillsammans med en passion för teknisk innovation, är kärnan i vår verksamhet.
I korthet utvecklar och levererar vi lösningar som stärker säkerhet, prestanda och intelligens i nätverk för digital kommunikation. Miljarder människor världen över, såväl privatpersoner som anställda på företag, förlitar sig på vår teknik för stabil och säker uppkoppling. Kunderna finns inom marknadssegmenten telekomoperatörer, leverantörer av kommunikationsplattformar, utvecklare av lösningar för cybersäkerhet och nätverk, samt myndigheter.
För att ytterligare stärka vår konkurrenskraft och globala närvaro, har vi fokus på innovation och söker kontinuerligt strategiska förvärv. Idag har vi kunder på mer än 100 marknader, däribland fler än 160 ledande leverantörer av kommunikationstjänster och nästan 500 medarbetare i olika delar av världen.
Vår produktportfölj innefattar bland annat avancerade brandväggar som skyddar mobilnätverk från cyberattacker, samt lösningar för trafikklassificering, optimering av videotrafik och hantering av WiFi-nätverk. Man skulle kunna dela in portföljen i två delar; en klassisk del som styrs av standarder, och en innovativ del som i större utsträckning bygger på nya och innovativa lösningar.
Inom den klassiska delen av produktportföljen erbjuder vi programvara för till exempel kommersiella WiFi-lösningar, AAA-servers som styr åtkomst av tjänster och ENUM-funktionalitet som översätter telefonnummer till IP-adresser. Denna del av portföljen har en begränsad tillväxt men god lönsamhet och en stor kundbas som är viktig för oss.
Inom den mer innovativa delen av produktportföljen finns bland annat programvara för trafikhantering, ett område där vi ser en god tillväxt globalt. Lösningarna bygger på vår världsledande teknik för Deep Packet Inspection (DPI), som kan liknas vid ett förstoringsglas som gör att operatörer kan klassificera trafikflöden som till exempel YouTube-trafik, WhatsApp-trafik och andra typer av trafik.
Fördelen är att man med denna information kan prioritera trafik som är känslig för fördröjningar och därmed förbättra användarupplevelsen. Tekniken kan även användas för att identifiera skadlig trafik och förhindra att sårbarheter utnyttjas. Våra kunder kan dessutom optimera utnyttjandegraden av existerande infrastruktur tack vare våra lösningar för trafikhantering, vilket innebär att de får bättre prestanda utan att behöva göra nya investeringar.
Filtrering av skadlig trafik erbjuder vi även med brandväggslösningar för signalerings- och meddelandetrafik, som säljs till mobiloperatörer och leverantörer av kommunikationplattformar. Inom detta område finns även en tjänst där vi sammanställer data för att ge operatörerna en bild av globala trender och säkerhetshot, vilket underlättar förebyggande arbete med cybersäkerhet.
Vår teknik för DPI använder vi inte enbart i våra egna produkter. Vi säljer den även till andra företag som bygger in den i sina lösningar – en modell som gör våra kunder till premiumleverantörer med ”Enea inside”-teknik. Vi har hitills tagit fram 4 700 signaturer för olika typer av trafik, vilket är fler än någon annan aktör på marknaden.
Slutligen är myndigheter ett växande kundsegment. Våra lösningar används till exempel inom försvarsindustrin för signalspaning och nationell säkerhet, och kan klassificera samt analysera digital trafik som skickas över ett lands gränser.
Ni delar upp produktportföljen i en klassiska del och en mer innovativ del där ni ser bättre tillväxt, men samtidigt har ni en stor installerad bas i den klassisk delen. Hur viktig är respektive del av portföljen och hur ser ni på prioriteringen däremellan?
Resursallokering är alltid en komplicerad fråga, men vi försöker allokera så mycket som möjligt till den innovativa delen av portföljen eftersom det är där vi ser störst potential. För den klassiska delen handlar det mer om att optimera behovet av resurser för produktutveckling.
Vi har hela spannet – från produkter som underhålls med mindre uppgraderingar till produkter där vi verkligen vill satsa på utveckling. Som ingenjörsbolag är forskning och utveckling kärnan i vår verksamhet, och vi investerar 24 procent av omsättningen i detta för att säkerställa vår konkurrenskraft både idag och i framtiden.
Kan du berätta lite mer om fördelarna med just ert erbjudande och hur det står sig mot konkurrerande aktörer inom programvara för telekom och cybersäkerhet?
Vår teknik för DPI är som jag tidigare nämnt världsledande, med flest trafiksignaturer globalt. Dessutom är den kostnadseffektiv och fungerar som en fullstack-lösning för kunderna. Ytterligare en fördel är att denna teknik egentligen är ett såkallat ”software development kit”, vilket gör den mycket enkel att integrera i kundernas egna lösningar.
Inom Traffic Management medför tekniken dessutom att vi har en av marknadens bästa produkter för trafikklassificering.
Vi är även starka på ”advanced analytics” och dessutom särskiljer vi oss genom AI-lösningar i vår produkt där vi till exempel med väldigt hög sannolikhet kan förutspå var flaskhalsar i nätverken kommer att uppstå. Detta hjälper våra kunder att proaktivt hantera tekniska problem innan användaren upplever dem och erbjuder därigenom en bättre användarupplevelse.
Finns det någon särskild del av erbjudandet eller någon teknik som ni tycker sticker ut allra mest eller som kunderna uppskattar väldigt mycket?
Vi får väldigt positiv återkoppling på hela produktportföljen, både den klassiska och den mer innovativa. Produkterna har olika egenskaper beroende på var de befinner sig i livscykeln, men även de klassiska lösningarna är fortsatt relevanta och uppskattade av kunderna. Vi växer i de kundsegment där vi vill växa, det vill säga cybersäkerhet resepktive nätverk samt inom kundsegmentet myndigheter som drivs av den geopolitiska utvecklingen.
Hur ser ni på den snabba utvecklingen inom AI och vilka möjligheter respektive utmaningar innebär den för Enea – både internt och i relation till kundernas behov?
Att stå utanför AI-utvecklingen är inget alternativ för ett programvarubolag som Enea. Våra kunder och investerare förväntar sig att vi ligger i teknikens framkant – något vi har gjort ända sedan bolaget grundades. Vi har redan flera AI-lösningar på plats i våra produkter och arbetar kontinuerligt för att utöka användningen av AI i vår programvara.
Vi utvecklar bland annat Large Language Models som en del av våra lösningar och utforskar ständigt hur AI skulle kunna förbättra våra produkter, både för att göra driften enklare för kunderna och för att våra produkter ska ge dem mervärde.
Hur betydande av en roll skulle du säga att AI har och hur stor påverkan på verksamheten i stort har det haft hittills?
Jag tror att vi bara sett början. AI är fortfarande nytt och utvecklas snabbt, men kommer att få en mycket större påverkan framöver.
Redan idag har vi flera AI-lösningar i våra produkter, och inom några år kommer en stor del av våra produkter bestå av olika AI-komponenter. Ju snabbare vi lär oss och investerar i det, desto snabbare kan vi utveckla nya lösningar. Vi satsar stort på AI inom vår forskning och utveckling för att ligga i framkant och dra nytta av den nya tekniken.
Du tillträdde som VD i april. Vilka utmaningar identifierade du då att Enea hade och vilken strategi ser du framåt för bolaget?
Enea är ett bra bolag med en fin historik, men det finns alltid saker vi kan förbättra. Vi behöver bli tydligare i hur våra produkter hjälper kunderna att bli säkrare och mer effektiva. Strategin framåt handlar därför om att både bredda vår närvaro på nya marknader och fördjupa oss i segment där vi i dag inte är lika starka. Vi måste också accelerera vårt säljarbete och investera i det. Vi har fantastiska produkter och behöver en mer effektiv effektiv säljstrategi.
Dessutom ser jag stora utvecklingsmöjligheter i regioner som vi hittills inte prioriterat tillräckligt. Vi kommer också att se över hur vi kan växa inom vertikaler som myndigheter, till exempel försvar och polis, där vi redan är relevanta men kan göra mer, och göra det snabbare.
Ett annat fokusområde är att bli mer datadrivna. Vi fokuserar mycket på att säkerställa att våra produkter hjälper våra kunder med datadriven analys, men vi har inte varit lika bra på att använda vår egna data för att utveckla företaget.
Jag vill också lyfta vikten av branding och vårt narrativ. Vi behöver bli mer transparenta gentemot marknaden kring vår produktportfölj och segmentering. Nästan 70 procent av vår försäljning är återkommande intäkter från befintliga kunder.
Nästan alla investerare jag träffar frågar vad vi egentligen gör. Det är inte så många som känner till att över 3 miljarder människor dagligen förlitar sig på våra produkter när de kommunicerar digitalt. Vi måste helt enkelt bli bättre på att förklara vad vi gör och öka förståelsen för nyttan med våra lösningar.
Slutligen måste vi se hur produktportföljen kan vidareutvecklas genom egen produktutveckling och genom eventuella kompletterande förvärv. Vi behöver accelerera tillväxten, och det är ett av mina huvuduppdrag som ny VD.
Var ser du att Enea är om ett år och hur ser strategin ut för att nå dit?
Vi måste tillbaka till tillväxt. Om ett år hoppas jag att vår nya strategi börjat ge tydliga resultat. Det innebär en accelererad tillväxt jämfört med vad vi sett hittills. Vi kommer redan under de närmaste kvartalen att rulla ut en rad initiativ för att sätta den utvecklingen i rörelse.
Vilka är de främsta anledningarna till varför Enea är en attraktiv investering idag?
För det första – vi är ett växande programvarubolag med god lönsamhet. För det andra – vi har konkurrenskraftiga produkter inom områden med god tillväxt. För det tredje – vi har en uppdaterad strategi och ett startk team som kan leverera.
Utöver detta har vi en mycket solid kundbas och ett högt förtroende bland till exempel många stora mobiloperatörer. Det ger oss en stabil grund att bygga vidare på för fortsätt tillväxt.