Intervju med Crunchfish VD Joachim Samuelsson


2025-06-03


VD Joachim Samuelsson

"Vår teknologi är patenterad och vi är helt unika i världen med den lösning vi erbjuder."

För de som inte är bekanta med Crunchfish – kan du berätta om bolaget, er affärsmodell och vilken roll ni spelar inom digitala betalningslösningar?

Crunchfish är ett deep tech-företag inom fintech med en lösning som revolutionerar sättet vi tänker kring digitala betalningar. Vi erbjuder patenterad teknologi som gör det möjligt att genomföra betalningar även utan uppkoppling – så kallade offlinebetalningar. Det innebär att digitala betalningar kan fungera även när allting inte fungerar, utan även när det förekommer tekniska störningar, nedkopplingar eller andra former av systemfel. Vi riktar oss till både betalnätverk och betaltjänstleverantörer och erbjuder vår Digital Cash lösning med vad vi kallar en ”Reserve, Pay & Settle”-modell. Det innebär att pengar reserveras online, en mobilbetalning görs offline som sedan ska avvecklas den digitalt (settlement) när det är möjligt igen. Vi är helt agnostiska – vår lösning fungerar med alla former av betalning; realtidbetalning som Swish, centralbankvaluta, kort, men även stablecoins och kryptovalutor. Det gör oss unika och globalt skalbara.

Efterfrågan på säkra, tillgängliga och robusta betalningslösningar växer globalt. Vilka trender och faktorer ser ni som mest avgörande för marknadens utveckling framåt?

Det säkerhetspolitiska läget i världen är absolut en nyckelfaktor. Vi har exempelvis haft dialoger med både Riksbanken och Swish om att göra den typen av digitala betalningar mer robusta. Samma sak gäller många centralbanker som är på väg att införa digitala kontanter – Central Bank Digital Currencies (CBDC) – som måste, precis som fysiska kontanter, kunna användas även när nätverk eller system ligger nere. Många länder inser att dagens system är byggda för ideala förhållanden, vad vi kallar the ”happy-flow”, och det håller inte längre. Ett tydligt exempel är Singapore, där betalningar låg nere i två dygn efter ett Microsoft-fel i somras. Vi ser också ett skifte från att fokusera på NFC till QR- och Bluetooth-baserade lösningar eftersom de fungerar på fler enheter och är enklare att använda. Marknaden börjar inse att digitala betalningar är en samhällsnytta som måste kunna fungera även i kris.

Crunchfish är starkt positionerat inom offlinebetalningar. Vilken teknisk utveckling ser ni som mest relevant för att skala upp och kommersialisera dessa lösningar brett?

Den stora nyckeln är att tydliggöra rollerna mellan betalnätverk och betaltjänstleverantörer. Nätverken ska möjliggöra mottagning av offlinebetalningar genom det vi kallar offline terminaler, medan betaltjänstleverantörerna ska tillhandahålla offline plånböcker till slutanvändarna. Genom att tydligt separera dessa roller kan vi skala infrastrukturen mycket effektivt. Vår lösning är dessutom mjukvarubaserad, vilket gör att den är mycket enklare att distribuera och uppdatera jämfört med hårdvarubaserade alternativ. Vi använder vårt eget Trusted Application Protocol (TAP) som möjliggör att signerade meddelanden kan skickas via valfri kommunikationskanal – QR, Bluetooth, NFC ultraljud i närheten och via internet eller SS7 signallering från mobilklienten till servern – vilket gör oss plattformsoberoende och redo att fungera globalt.

Ni har haft viktiga samarbeten och framsteg i internationella marknader som Indien. Vilka geografiska regioner ser ni störst potential i just nu – och hur arbetar ni för att accelerera närvaron där?

Indien är vår viktigaste marknad just nu. Hälften av alla realtidsbetalningar i världen sker där och vi har redan haft ett pilotprojekt med landets största privata bank, HDFC. De gick vidare till Indiens betalnätverk, National Payments Corporation of India (NPCI), och rekommenderade att de skulle implementera den lösning som vi hade pilottestat med dem. Vi är nu i dialog direkt med NPCI:s vd, som var med och grundade nätverket. Om vi sätter den affären kommer vi kunna nå alla betaltjänser i landets betalsystem på en gång. Parallellt har vi också diskussioner med några större betalnätverk i Europa, som exempelvis den Europeiska Centralbanken (ECB) om den digitala Euron, men även med flera andra centralbanker och betalnätverk i andra länder. Så även om vi är ett litet bolag, har vi möjlighet att få väldigt stor access till betaltjänster genom att integrera vår offline terminal hos olika betalnätverk.

Var ser ni Crunchfish om ett år?

Om ett år har vi förhoppningsvis etablerat oss i ett eller flera stora betalnätverk, exempelvis Indien. Vi har skapat en infrastruktur som gör det möjligt för betaltjänstleverantörer att erbjuda sina användare robusta betalningar genom att de har tillgång till en offline plånbok. Vi kommer alltid vara ett litet bolag till antal anställda, men med en extremt skalbar affärsmodell där vi själva, partners och betalnätverk driver tillväxt genom att sälja offline plånböcker till betaltjänsterna. Vi kommer fortsatt fokusera på robusthet, interoperabilitet, säkerhet och skalbarhet i vår lösning och arbeta nära våra betalnätverk och partners för att få ut teknologin brett i marknaden.

Kan du nämna tre anledningar till varför Crunchfish är en intressant investering idag?

För det första: vår teknologi är patenterad och vi är helt unika i världen med den lösning vi erbjuder. Vi möjliggör det som internet gjorde för kommunikation – fast för betalningar – vi gör betaltjänsten robust även om det förekommer störningar i nätet eller i backend systemen.


För det andra: vår affärsmodell är extremt skalbar. Vi behöver inte tiodubbla personalstyrkan för att tiodubbla omsättningen. Vi bygger ett system där partners och betalnätverk distribuerar lösningen till betaltjänster. Den enda kund vi har IDFC First Bank i Indien, och det finns tiotusentals sådana betaltjänster som potentiella kunder, bär alla våra årliga kostnader i bolaget vid utrullning till 20 miljoner användare.


För det tredje: vi har äntligen förstått hur vi måste paketera vår teknologi till marknaden. Efter två tidigare försök som inte lyckades, har vi nu hittat rätt strategi – sälja offline plånböcker till betaltjänsterna, och offline terminaler till betalnätverken. Det här är tredje gången gillt – och nu kommer det att lossna rejält.