2024-10-31
CFO Victor Lindgren
"Vi har en stark och erfaren ledningsgrupp och styrelse som har en bevisad förmåga att bygga framgångsrika företag. De har varit med och drivit tillväxt i flera kända techföretag, vilket tillsammans med ett starkt kunderbjudande ger oss alla förutsättningar för att framgångsrikt driva Briox till ett stort och fint bolag."
För de som inte har hört talas om Briox tidigare, kan du berätta lite mer om ert företag, vad ni gör och vilka marknader ni riktar er mot?
Briox är ett internationellt tillväxtbolag som fokuserar på att tillhandahålla en komplett lösning för mikroföretag avseende deras ekonomiska och administrativa hantering – där vi erbjuder en användarvänlig plattform och app som gör det enkelt för företagare att sköta sin bokföring, fakturering och andra affärsprocesser. Vår vision har två huvudsakliga fokusområden: att underlätta och effektivisera arbetsflöden för mikroföretag, så att de kan lägga mer tid på sin kärnverksamhet istället för att fastna i administration, och att fördubbla lönsamheten för våra partners (redovisningsbyråer) inom mikrosegmentet. Vi har över tio års erfarenhet på den finska och baltiska marknaden och ser nu en spännande möjlighet att expandera till Sverige.
Kan du berätta mer om hur ni hjälper mikroföretag med att sköta sin affär? Vilka är era fördelar och hur står den sig mot era konkurrenter?
Vi hjälper mikroföretag genom att erbjuda en plattform som förenklar deras vardag. Genom att integrera bokföring, fakturering och rapportering i ett användarvänligt system kan vi hjälpa våra kunder att spara tid och minska risken för fel. Våra fördelar inkluderar ett starkt fokus på kundrelationer; vi strävar efter att arbeta nära våra partners för att säkerställa att de får den support och de resurser de behöver för att dubbla sin lönsamhet i mikrosegmentet. Många av de stora plattformarna får det svårare att leverera till mikroföretag då det kan vara komplexa och dyra system samt fokus på större företag, således blir det mindre fokus på soloprenören och det är här vi tror att vi kan göra skillnad.
Ni tog nyligen steget in i Sverige efter att ha verkat på den finska och baltiska marknaden i över 10 år. Vilka möjligheter och utmaningar ser ni på den svenska marknaden gentemot era tidigare fokusmarknader?
Den svenska marknaden representerar en stor möjlighet för oss, en marknad med en ökad efterfrågan på kostnadseffektiva och digitala lösningar vilket leder till en stor bas av potentiella partners och kunder. Vi ser att många svenska mikroföretag fortfarande kämpar med traditionella metoder för administration, och där kan vi verkligen göra skillnad. Samtidigt finns det naturligtvis också utmaningar, den svenska marknaden finns konkurrens vilket kräver att vi differentierar oss från mängden. Vi behöver göra viss anpassning till vår programvara, men i och med vi gjort detta på 4 andra marknader har vi en mycket stark kompetens för expansion på nya marknader, vilket gör att vi inte behöver dra på oss mer kostnader. Våra första svenska kunder kommer att vara live sommaren 2025. Trots dessa utmaningar är vi övertygade om att vår strategi och erfarenhet kommer att hjälpa oss att framgångsrikt etablera oss i Sverige.
Under Q3 så lanserade ni en ny app för att stärka ert produkterbjudande. Kan ni berätta lite mer om den och dess fördelar?
Vår nya app, som vi lanserade under tredje kvartalet i år, är en viktig del av vår strategi för att förbättra vårt produkterbjudande. Den är designad för att göra det radikalt mycket enklare för soloprenören att hantera sin ekonomi, oavsett om de är på kontoret eller på språng. Appen ger användarna tillgång till alla viktiga funktioner, men det absolut mest centrala: “money in, money out”, på ett intuitivt och lättanvänt sätt. Vi menar att denna app kommer att förbättra kundupplevelsen avsevärt och hjälpa oss att attrahera nya kunder. Många av våra partners använder denna app helt och hållet för sina mikroföretag.
Var ser du att Briox är om 3 år?
Vår nya VD Mikael Lindblom implementerade nyligen projektet Briox 100 som står för 100.000 kunder, 100% engagemang från personal och 100% kundnöjdhet. Om tre år ser jag att Briox har kommit en bra bit på vägen för alla dessa mål och när vi gjort det är vi i startgroparna för att bygga ett av de bästa SaaS-företagen inom vår nisch i Europa. Vi har lagt grunden och med en stark ledningsgrupp och styrelse med erfarenhet från tidigare framgångar. Jag ser oss som ett företag som inte bara är lönsamt, utan också innovativt och partner fokuserat. Vårt mål är att bli det självklara valet för mikroföretag som söker digitala lösningar. Vi har en tydlig strategi för att uppnå det vi vill och kommer arbeta hårt för att nå våra mål.
Kan du nämna 3 anledningar till att Briox är en bra investering idag?
För det första – Vi har en stark och erfaren ledningsgrupp och styrelse som har en bevisad förmåga att bygga framgångsrika företag. De har varit med och drivit tillväxt i flera kända techföretag, vilket tillsammans med ett starkt kunderbjudande ger oss alla förutsättningar för att framgångsrikt driva Briox till ett stort och fint bolag.
För det andra, vi har fokus på lönsam tillväxt och ökat kassaflöde framöver. Vi har genomfört kostnadsmedvetna strategier och ett omstruktureringsprogram som förväntas att ge resultat första halvåret 2025. Vi jobbar dock kontinuerligt med vår kostnadsbas för att optimera varje krona vi spenderar.
Slutligen, vi har utvecklat en förbättrad partnerstrategi som skapar starkare och mer långvariga relationer med våra partners. Detta förväntas inte bara att stärka vår tillväxt utan också stärka vår position på marknaden.