2024-10-28
VD Martin Lindh
"Vår affärsmodell bygger på göra byggindustrin smartare, snabbare och grönare genom att koppla samman projekt med strukturerad produktinformation. Detta är centralt eftersom det löser ett av de mest utmanade områdena inom vår industri och är även lösningen för hur vi kan säkerställa att vi inom byggsektorn kan lösa klimatfrågan på riktigt. Alla aktörer i vår industri vill göra rätt för sig men det är nästintill omöjligt att skapa en konkret förändring så länge man inte vet vad man bygger med”
För de som inte tidigare har hört talas om BIMobject Group, kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilka marknader ni adresserar?
Vi är ett företag verksamt inom bygg- och fastighetssektorn, vilket omfattar en bred verksamhet. Som ett plattformsbolag utan fysiska tillgångar sammanlänkar vi produktinformation med projekt vilket bidrar till att göra hela byggsektorn mer effektiv och efterlevande avseende olika typer av regelverk.
Vi samarbetar med ett flertal olika aktörer inom byggbranschen — från fastighetsägare till arkitekter, ingenjörer och byggföretag. Vi arbetar även med distributörer som tillhandahåller byggnadsmaterial och med tillverkare som producerar de faktiska produkterna för byggnader. Vår roll är att hjälpa dessa parter att digitalisera och bli sammankoplade med varandra, så att de kan bygga smartare, snabbare och grönare, något som byggsektorn verkligen behöver. Här är korrekt och tillgänglig produktinformation avgörande vilket vi arbetar på att bli en ledande aktör inom.
Föreställ dig ett stort byggnadsprojekt som ett gigantiskt Legoset, där varje byggdel är en Legobit. Summan av alla dessa bitar utgör slutresultatet, både visuellt och i form av den data som behövs för rapporter och analyser. För att kunna göra detta effektivt krävs fullständig information om alla produkter. De utmaningar industrin står inför handlar just om detta, och det är dessa vi strävar efter att lösa.
Kan du berätta lite mer om er tjänst BIMobject.se, fördelarna med den och hur tjänsten står sig mot konkurrerande aktörer med andra lösningar?
Det finns inget annat företag som är exakt likadant som vårt, men det finns andra som gör liknande saker i olika varianter. Det som gör oss unika är vår globala räckvidd; vi är mycket stora inom området för vår BIM-plattform men även den produktinformationsteknologi vi för närvarande arbetar med att implementera och sammankoppla med vår projektplattform prodikt.com, som dessutom har ett starkt fokus på klimatdata.
Kan du beskriva de viktigaste stegen i er resa mot lönsamhet och förklara vilka strategiska åtgärder BIMobject har vidtagit eller planerar att vidta för att uppnå detta mål?2022 lancerade vi ett strategiskt program som fokuseraatpå lönsam tillväxt. Under de senaste åren har vi har lyckats skapa väsentligt bättre ordning och reda i bolaget och trimmat våra kostnader, detta samtidigt som vi fortsatt att växa Vi har nu som bolag kommit till en punkt där det är naturligt för oss att skifta vår strategi till att vara mer fokuserad på vidare tillväxt.
Även om byggnadsindustrin är något utmanande just nu, särskilt när det gäller nyproduktion, finns det andra områden som utvecklar sig i en annan riktning. Digitaliseringen av branschen och arbetet med klimatomställning är områden där vi ser mycket intressanta tillväxtmöjligheter, och det är inom dessa vi ser fortsatta goda möjligheter att växa inom.
För oss är det viktigt att skapa förutsättningar för att kunna växa oavsett hur branschen i helhet utvecklas, och eftersom vi vet att det kommer fortsatta regleringar som kommer rullas ut under nästkommande år bör det också rikligtvis även fortsatt finnas ett allt mer ökande behov av våra lösningar. Det är därför vi satsar mycket på utveckling och integrationsarbete mellan vår produkter för att positionera oss och kapitalisera på dessa tillväxtmöjligheter.
Vi har under de senaste åren arbetat intensivt på den svenska marknaden och där etablerat en mer holistik lösning till industrin. En stor del av vår fortsatta resa blir nu att förbereda våra lösningar så att vi kan skala upp denna modell internationellt — både till övriga marknader i Europa där vi redan är verksamma, men även till USA som i dag är vår största marknad.
Carbonzero och plattformen prodikt.com verkar bli en central del av ert erbjudande när det gäller hållbarhetslösningar. Hur ser du på möjligheten att kombinera hållbarhet med digitalisering för att uppfylla framtida EU-regleringar, och hur tror du detta kommer att påverka er kundbas och intäktsmodeller framöver?
Vi möter industrin på flera olika sätt – både på produktsidan, där vi strävar efter att vara specialister på produktinformation, och på projektsidan, där vi hjälper till med att underlätta produktval inom projekten. Vi är skickliga på att tillhandahålla produktinformation som inkluderar klimatdata, vilket gör att man kan välja produkter baserat på deras klimatpåverkan. Med tanke på att 40 % av koldioxidutsläppen i byggsektorn kan adresseras tidigt genom enkel tillgång till produktinformation och genomtänkta produktval kan man byta ut produkter mot alternativ med lägre klimatavtryck, på så sätt kan man snabbt minska projektets klimatavtryck och uppnå goda resultat.
Många som bygger utan en sådan plattform förlitar sig i stor utsträckning på ett manuellt arbete, vilket innebär att arbetet blir mer krävande, behövs repetera i varje projekt och därmed osäkert. Nackdelen är också att man ibland inte får några resultat förrän i slutet av projektet, när det oftast är för sent att göra förändringar. Med vår plattform kan man redan från början genomföra förändringar tidigt och följsamt när behov uppstår, vilket gör att man kan uppnå det resultat man behöver.
När byggnationen är klar, och innan man får slutligt bygglov, måste man i Sverige idag lämna in en klimatdeklaration där man redogör för hur mycket koldioxid som är kopplad till projektet. Detta gäller för alla kommersiella fastigheter, egentligen allt utom privata villor. Om man inte vet vilka produkter man använder, till exempel om man anger att man ska installera en dörr men inte specificerar vilken typ, får man dessutom ett 25 % påslag i koldioxidberäkningen. Därför är det ytterst viktigt att veta vilka produkter man använder och att välja dem på ett smart sätt, vilket vi bistår med.
Med tanke på de senaste kvartalsresultaten där BIMobject visade tillväxt trots utmaningar inom byggbranschen, vad ser du som de största möjligheterna för BIMobject inom industrin framgent?
De tre största möjligheterna inom vår industri är att hjälp vår kunder att lösa vår industris största utmaningar d.v.s.:
Låg grad av digitalisering: Endast ungefär hälften av alla projekt är idag BIM-projekt, även i Europa där marknaden är relativt utvecklad.
Låg produktivitetstillväxt: Produktiviteten ökar med endast cirka 1 % per år, vilket är lägre än i många andra industrier.
Klimatpåverkan: Cirka 40 % av de globala koldioxidutsläppen är relaterade till byggnader och byggnadskonstruktion.
Av dessa områden bör det belysas att digitalisering är synnerligen viktigt då det är förutsättningen och den enda rimliga vägen till att lyckas även inom de andra områdena. Inte minst belyses detta av McKinsey som nyligen publicerade en rapport som betonar att byggindustrin inte längre kan fortsätta på samma sätt; digitalisering och därmed effektivisering är nödvändig för att möta de rådande utmaningarna.
Vad gäller markandssituationen så för man inte glömma att, trots att byggsektorn för närvarande genomgår en tuffare period, så finns det en stor underliggande efterfrågan som förr eller senare behöver mötas. På längre sikt förväntas sektorn nästan dubbleras till år 2040. För att industrin ska klara av att öka byggandet i denna takt samtidigt som allt mer omfattande regelverk kopplade till klimatfrågor introduceras, kommer väldigt effektiva lösningar att krävas. Vi ser därav även ett starkt behov på lösningar inom detta område, vilket leder till ett allt mer ökande behov av produktinformation vilket våra lösningar tillhandahåller.
Om 3 år, var ser du att BIMobject Group är då?
BIMobject Group ses som en globlt ledande aktör i att koppla samman vår industri. Tidigare har man främst sett oss som BIMobject.com genom vilken vi tillhanda håller statiska och tillverkarspecifika BIM-objekt till industrin medan vi tar betalt av våra byggnadsmaterialstillverkare för att ligga där: Mendan vi nu istället bygger upp en portfölj av produkter och kopplar ihop fler och fler intressenter i ett gem.nsamt ekosystem. Vi möjliggör att produktinformation och projektinformation kan flöda sömlöst mellan aktörerna. Målet är för oss att skapa rimliga förutsättningar för varje enskild part i denna resa, så att alla tillsammans kan vara med och se till så att vi kan bygga så effektivt och smart som möjligt.
Kan du nämna tre anledningar till varför BIMobject Group är ett intressant bolag?
- Vi adresserar ett relevant problem på en global marknad: Sverige är ett föregångsland när det gäller att arbeta klimatvänligt inom vår industri, och det finns mycket vi kan ta med oss från Sverige till andra marknader för att växa, vilket gör vår position högst intressant.
- Vi erbjuder en unik lösning för att sammankoppla produktinformation med projekt: Vi har utvecklat en spännande och stark lösning på ett långvarigt problem inom vår bransch. Ineffektivitet och misskommunikation kostar industrin enorma summor varje år. Enligt en Autodesk-rapport från 2018 står misskommunikation av projektdata för 31 miljarder dollar i förluster årligen i USA. Vår lösning bidrar till att minska dessa kostnader.
- Vi har ett starkt team och målinriktad organisation: Genom fokus och långsiktigt arbete har vi skapat en organisation med hög kompetens och agilitet, vilket är avgörande för att lyckas med den utveckling vi har tagit oss an.