Intervju med Amidos VD Patrik Simson


2025-09-09


VD Patrik Simson

”Genom att integrera och samla all access i en plattform har vi byggt en unik position inom Smart Access där vi växer med våra kunder, vilket är grunden i vår strategi för lönsam tillväxt. Vår marknadsposition, kombinerat med en affärsmodell där över 70 % av intäkterna är återkommande, lägger grunden för en fortsatt tillväxt”

För de som inte tidigare har hört talas om Amido, kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilka marknader ni adresserar? 

Amido är ett svenskt SaaS-bolag som utvecklar och tillhandahåller digitala lösningar inom Smart Access, d.v.s. digitaliserad hantering av taggar, kort och identiteter. Vårt fokus är att göra vardagen enklare, tryggare och säkrare för fastighetsägare, bostadsbolag, kommuner och andra organisationer för deras hyresgäster och personal. Därutöver så har vi en tjänst, Smart Passage, som ger räddningstjänst och ambulanspersonal direkt access till fastigheter vid nödsituationer där minuter och sekunder kan vara skillnad på liv och död.

Vårt nuvarande marknadsfokus är den svenska marknaden, där vi ser en fortsatt stor potential att växa genom att samarbeta med både privata och offentliga aktörer. Kundbasen utgörs främst av bostadsbolag, kommuner, regioner och ägare av kommersiella fastigheter, där den gemensamma nämnaren för dessa aktörer är behovet av att digitalisera, förenkla och automatisera sin hantering av access.

Kan du berätta lite mer om er tjänst Alliera, fördelarna med den och hur tjänsten står sig mot konkurrerande aktörers lösningar?

Alliera är vår plattform för att digitalisera, integrera och automatisera hanteringen av olika passersystem, nyckelskåp och andra låsta enheter. Genom att integrera sina befintliga system med Alliera får våra kunder en enhetlig överblick och kontroll över sina passersystem.

Fördelarna är tydliga:

  • Skalbarhet Systemet kan hantera ett ökande antal användare och större datamängder utan att prestandan påverkas.
  • Kostnadseffektivitet – Ingen migration till annan plattform, därigenom undviks ytterligare investeringar. En plattform för all accesshantering.
  • Säkerhet och spårbarhet – All accesshantering sker i realtid och registreras.

Mot konkurrerande lösningar står sig Alliera starkt då det inte låser in kunden i enskilda system. Istället bygger Alliera broar mellan kundens befintliga och nya passersystem, vilket skapar flexibilitet och långsiktigt värde. Vi har ett stort fokus på samarbeten med andra aktörer i branschen, såsom tillverkare av passersystem, för att komplettera deras erbjudanden snarare än att konkurrera.

Idag är er verksamhet primärt fokuserad på Sverige. Vilka är era ambitioner och er strategi för internationell expansion? Vilka marknader ser ni som mest intressanta och vilka utmaningar ser ni med att ta Alliera-plattformen globalt?

Vår huvudmarknad är Sverige, men med den produktportfölj vi har, kombinerat med att Sverige ligger långt fram i utvecklingen inom passersystem, så ser vi på sikt en stor internationell potential. Planen är att stegvis expandera till utvalda marknader där efterfrågan på digital accesshantering växer och där våra lösningar kan skapa tydligt kundvärde. Där bedömer vi att Nordeuropa är den mest naturliga marknaden att expandera inom, där det finns liknande regelverk och marknadsstruktur som i Sverige.

Arbetet med en internationell expansion innefattar främst anpassningar till lokala passersystem och att etablera partnerskap för försäljning och distribution. Vår lösning är helt mjukvarubaserad vilket möjliggör implementation och support som kan hanteras på distans oavsett land, vilket skapar goda förutsättningar för en skalbar expansion.

Om ett år, vart ser du att Amido är då?

Om ett år är Amido ett än mer etablerat varumärke där marknaden tydligt associerar oss med Smart Access. Vår ambition är att ha en given position i ekosystemet genom ett tajt samarbete med andra centrala aktörer för att addera mervärde till kunderna. Vi skall vara en drivande kraft i digitaliseringen av fastighetsbranschen och därmed skapa långsiktigt värde för kunder, partners och aktieägare. 

Kan du nämna tre anledningar till varför Amido är en attraktiv investering idag?

God tillväxt och en betydande andel återkommande intäkter – Vi har de senaste åren visat på en god tillväxt med en betydande andel återkommande intäkter som utgör över 70 % av den totala försäljningen. Vi har en växande abonnemangsbas med en hög kundlojalitet och en i stort sett obefintlig kundförlust. 

Unik position inom Smart Access – Med vår digitala plattform skapar vi flexibilitet och kundnytta. Detta medför att kunder kan behålla äldre passersystem samtidigt som de investerar i nya och tryggt och enkelt kan hantera allt i en och samma plattform. 

Skalbar modell – Möjliggör tillväxt i försäljning, leverans och support genom återanvändbara processer och automation utan ökade kostnader per kund.