Ramlösa Shipping (”Ramlösa” eller ”bolaget”) meddelade den 7 november år 2024 att bolaget har förvärvat 6,4 % av aktierna i ParCon IX AS, vilka i sin tur äger containerfartyget PASCARA, ett 3 534 TEU Panamax scrubber-utrustat containerfartyg.
PASCARA kommer från leverans att ha ett 24–26 månaders Time charter-kontrakt med transportjätten Maersk som motpart där fartyget redan tidigare har varit uthyrt på ett Time charter-kontrakt till just Maersk i tre år. Kontraktstypen innebär ett hyresavtal där fartygsägaren hyr ut fartyget till en befraktare under en bestämd tidsperiod där befraktaren betalar en daglig hyresavgift, s.k. TC-rate (time charter rate). Befraktaren ansvarar för de operationella kostnaderna såsom bränsle, hamnavgifter och besättningens löner. Däremot ansvarar fartygsägaren för underhåll, reparationer och försäkring, vilket innebär en risk men även typiskt sett högre intjäning jämfört med andra kontraktstyper där sådana ansvarsområden inte ingår.
Ramlösa är medinvesterare med Leonhardt & Blumberg från Tyskland, vilka blir ny teknisk- och kommersiell chef samt är en mångårig redare och operatör på marknaden för containerfartyg. Inköpspriset för fartyget uppgår till 24,08 MUSD samtidigt som den totala aktieinvesteringen uppgår till 14,8 MUSD och skuldfinansieringen till 14,45 MUSD. Baserat på aktieinvesteringen om 14,8 MUSD och Ramlösas ägarandel om 6,4 % beräknas bolagets investering uppgå till ca 0,9 MUSD eller ca 10,2 MSEK baserat på en växelkurs om USD/SEK 10,8.
Analyst Groups syn på investeringen
Ramlösas IPO som genomfördes under oktober tecknades till 100 % och tillförde därmed bolaget 27 MSEK, före emissionskostnader om 3,1 MSEK, vilket avsågs användas till ytterligare fartygsinvesteringar. Investeringen i PASCARA blir den första genomförda investeringen efter kapitaltillskottet och Analyst Group ser positivt på den genomförda investeringen som förväntas bidra med starka och stabila kassaflöden under kommande år. Time charter-kontraktet om 24–26 månader innebär ett fixerat starkt kassaflöde med låg motpartsrisk givet att det är transportjätten Maersk som är befraktaren. Det estimerade EBITDA-resultatet under kontraktet estimeras till 14,6 MUSD, vilket alltså kan jämföras med inköpspriset om 24,08 MUSD, något som medför att de relativt säkra kassaflödena under kommande två åren kan användas för att dels betala av lån och därmed minska risken, dels generera en god utdelning till ägarna.
Den estimerade återbetalningstiden till det att lånet uppgår till det beräknade återvinningsvärdet är 3,3 år, vilket alltså till majoriteten sker under Time charter-kontraktet med Maersk. Baserat på ett 4-årsscenario estimeras en IRR om 17–31 % i ett base scenario, vilket är i linje med Ramlösas mål om att varje investering ska kunna generera minst 20 % i årlig avkastning.
Sett till den globala orderboken på den typ av fartyg som PASCARA är så uppgår den till 5 % av nuvarande flotta samtidigt som 23 % av flottan är äldre än 20 år. En ålderstigen flotta, vilket ökar risken för skrotning, i kombination med en låg orderbok förväntas bidra till en stark intjäning på befintliga fartyg i flottan. PASCARA tillverkades år 2010 och är därmed 14 år gammal.
När kontraktet löper ut 24–26 månader efter leverans, finns flera alternativ för det fartygsägande bolaget, där det alternativ som anses mest fördelaktigt givet marknadsläget och fartygets skick antas väljas. Alternativen som finns avser att förnya det befintliga kontraktet, teckna ett nytt kontrakt med en annan befraktare, operera via en pool eller sälja ägarandelen i fartyget. Givet den starka intjäningen som förväntas under de kommande två åren på Time charter-kontraktet på Maersk och återbetalningen av lånen som därmed kan ske, förväntas ett potentiellt försämrat marknadsläge vid utgången av kontraktet påverka Ramlösa mindre.
Sammantaget ser Analyst Group positivt på investeringen i PASCARA som förväntas generera starka kassaflöden till Ramlösa i form av utdelningar av de kassaflöden som erhålls av Time charter-kontraktet med Maersk. Kassaflödena förväntas, i kombination med kassaflöden från andra investeringar, kunna användas för utdelningar till Ramlösas aktieägare alternativt nya investeringar.