Zoomability Int AB (”Zoomability” eller ”bolaget”) meddelade den 18 oktober att bolaget har tecknat ett avtal med en ny distributör i Schweiz, NICON- TEC GmbH, som ägs och drivs av Patrick Mayer. Avtalet innebär att NICON-TEC GmbH får rätt att sälja Zoom Uphill i Scweiz, Lichtenstein och på icke exklusiv basis i Tyskland.
Zoomability meddelade även den 14 oktober att bolaget har beslutat att genomföra en företrädesemission av units för bolagets befintliga aktieägare om ca 6,0 MSEK före emissionskostnader. En unit består av en aktie och en teckningsoption av serie TO5. Teckningskursen är fastställd till 1,1 kr per unit, vilket motsvarar 1,1 kr per aktie. Teckningsperioden löper från och med den 5 november till och med den 19 november 2024.
Ny distributör i Schweiz och Zoom Uphill uppvisade under G7 mötet i Assisi
Den 18 oktober meddelade bolaget att de har tecknat ett avtal med en ny distributör i Schweiz, NICON-TEC GmbH, som ägs och drivs av Patrick Mayer. Avtalet innebär att NICON-TEC GmbH får rätt att sälja Zoom Uphill i Schweiz, Liechtenstein och på icke-exklusiv basis i Tyskland. NICON-TEC ägs och drivs av Patrick Mayer, som själv har varit ägare av en Zoom Uphill sedan 2021, och företaget säljer idag enklare och högkvalitativa handikapprodukter för ökad mobilitet. Genom avtalet stärker Zoomability distributionsnätverket och möjliggör försäljning i Schweiz och Liechtenstein samt stärker försäljningen via distributören i Tyskland, där distributören Elchtec tidigare har haft ensamrätt avseende försäljning i Tyskland.
Därutöver meddelade Zoomability den 17 oktober att Zoomabilitys distributör i Italien, Greenova, visade upp två Zoom Uphill under G7-mötet i Assisi. Greenova är en av Zoomabilitys mest aktiva distributörer och har tidigare visat upp Zoom Uphill på ett TEDx-möte samt både sålt och hyrt ut Zoomar till Cortina d’Ampezzo, där delar av vinter-OS 2026 kommer hållas. Genom deltagandet på G7-mötet har Zoom Uphill uppvisats för delegationer från både USA, Japan, Kanada, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Italien.
Om företrädesemissionen
Den 5 mars meddelade Zoomability att bolaget har beslutat att genomföra en företrädesemission av units, där en unit består av en aktie och en teckningsoption av serie TO5. Befintliga aktieägare har företrädesrätt och innehavare av en (1) aktie berättigar till en (1) teckningsrätt, varav tre (3) teckningsrätter ger rätten att teckna en (1) nyemitterade aktier och en (1) teckningsoption av serie TO5. Teckningskursen uppgår till 1,1 kr per aktie, vilket motsvarar en pre money-värdering om cirka 17,9 MSEK. Företrädesemission omfattar därmed 5 413 189 aktier och givet en fulltecknad emission kan Zoomability tillföras cirka 6,0 MSEK före emissionskostnader, samt motsvarar en utspädningseffekt om 25 % för aktieägarna som inte deltar i emissionen. Teckningsperioden löper från och med den 5 november till och med den 19 november 2024. Därutöver får investerare som deltar i emissionen en (1) teckningsoption av serie TO5, vilket ger innehavaren rätt att under perioden 3 mars – 17 mars 2025 köpa en (1) aktie till en teckningskurs motsvarande sjuttio procent (70%) av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för bolagets aktie under perioden från och med den 25 januari 2025 till och med den 21 februari 2025, dock högst 2,50 kronor per aktie och lägst aktiens kvotvärde. Därmed kan Zoomability tillföras ytterligare maximalt 13,5 MSEK, givet att samtliga TO5 tecknas och en inlösenkurs om 2,5 kr.
Syftet med emissionen är att finansiera ökade sälj- och marknadsföringsinsatser för att möjliggöra en större leveransvolym, där nettolikviden avses att finansiera nedanstående användningsområden:
- Investeringar i insatsvaror för att garantera produktion och leveranser tills vi kan få leveranser från vårt JV. (cirka 50 procent)
- Stärka organisationen (cirka 25 procent)
- Säljinsatser och marknadsbearbetning i USA och Europa (cirka 25 procent)
Analyst Group syn på företrädesemission
Zoomability har under år 2023 och hittills under år 2024 stärkt bolagets position och tillväxtmöjligheter, dels på bolagets huvudmarknader som USA, Italien, Norge och Sverige genom ett breddat distributionsnätverk, marknadsföringsinsatser och erhållna certifieringar, dels genom det registrerade JV i Kina, vilket i synnerhet förbättrar Zoomabilitys produktionskostnader och -kapacitet samt öppnar upp försäljningen på den kinesiska och sydkoreanska marknaden. Företrädesemissionen genomförs i syfte att öka sälj- och marknadsföringsinsatserna för att möjliggöra en större leveransvolym. Likt vår tidigare kommunikation är Zoomability beroende av tillgång till kapital både för att genomföra expansionssatsningar och öka produktionstakten, där produktionen historiskt har varit förknippad med en relativt hög kapitalbindning. Givet en fulltecknad emission kan Zoomability tillföras 6,0 MSEK, vilket enligt Analyst Group skulle möjliggöra för Zoomability att exekvera på de tillväxtmöjligheter bolaget besitter och därigenom även öka produktionstakten. Detta, i kombination med de möjligheter JV i Kina besitter och ett FDA-godkännande för marknaden i USA, anser Analyst Group att nuvarande pre money-värdering om 17,8 MSEK, där Zoomabilitys andel i JV enskilt värderas till ca 31 MSEK utifrån Ouhua Ruihes avsedda investering i JV-bolaget, gör att emissionsvillkoren bjuder in till en attraktiv risk/reward.