Zoomability Int AB (”Zoomability” eller ”bolaget”) publicerade den 28 november 2024 bolagets delårsrapport för årets tredje kvartal 2024. Följande är några punkter som vi sett närmare på i rapporten:
- Omsättningsminskning förklaras av en ansträngd finansiell situation
- Stark position inför år 2025
- EBIT-resultatet uppgick till -2,5 MSEK
- Genomför en företrädesemission med sista teckningsdag idag
Lägre omsättning förklarat av utmaningar inom produktionen
Zoomabilitys nettoomsättning för det tredje kvartalet 2024 uppgick till cirka 0,6 MSEK (1,1), motsvarande en minskning om cirka 44 % Y-Y och 67 % Q-Q. Den minskade omsättningen är ett resultat av de utmaningar Zoomability möter i produktionen, vilket i kombination med en ansträngd finansiell situation innebär att bolaget har blivit tvunget att slå av på produktionstakten och pausa nödvändiga expansionssatsningar. Som vi tidigare har kommunicerat är Zoomabilitys produktion förknippad med en hög kapitalbindning. Detta lyfts även fram av Zoomabilitys VD Pehr-Johan Fager där han i delårsrapporten påpekar att problemen i produktionen är kopplade till bolagets behov av att köpa in större batcher av insatsvaror, däribland viktiga nyckelkomponenter.
I samband med förra delårsrapporten poängterade vi att Zoomability inte hade erhållit den avtalade emissionslikviden om 8 MSEK via en riktad emission till Unidaco. Kapitalet ansågs tidigare vara avgörande för att bolaget fullt ut skulle kunna utnyttja de tillväxtmöjligheter bolaget de facto besitter. Analyst Group räknade, mot bakgrund av detta, med en viss återhållsamhet under H2-24, vilket följaktligen medför en begränsad produktionstakt och orderingång. Den lägre nettoomsättningen är därmed till viss del förväntad, och nuvarande företrädesemission är av stor betydelse för vilka förutsättningar Zoomability har för att dels avsluta år 2024 starkt, dels kunna exekvera på den goda position bolaget har byggt upp samt undvika att bli begränsat av produktionstakten. Den underliggande goda efterfrågan, trots bolagets återhållsamhet avseende marknadsföring, blir tydlig sett till nettoomsättningen under de kvartal då bolaget har haft en stabilare kassasituation. Detta bekräftas även av att Pehr-Johan Fager i rapporten uppger att omsättningen hade ökat jämfört med motsvarande kvartal 2023 om bolaget inte hade begränsats av produktionstakten.
Givet en god teckningsgrad i företrädesemissionen som Zoomability för närvarande genomför (om initialt 6 MSEK i emissionsvolym) anser Analyst Group att bolaget effektivt kan stärka både orderläget och produktionstakten. Zoomability har även stärkt förutsättningarna för att bygga upp en effektiv produktion genom det tidigare annonserade JV-företaget i Kina, vilket i synnerhet förbättrar Zoomabilitys produktionskostnader och produktionskapacitet. Det öppnar dessutom på medellång sikt upp möjligheter för försäljning på den kinesiska och sydkoreanska marknaden. Detta, i kombination med en god position på bolagets huvudmarknader – vilka utgörs av Sverige, Norge, Italien och USA – förväntas, tillsammans med expansionssatsningar och ett breddat distributionsnätverk, utgöra en solid grund för att öka tillväxten under helåret 2025.
Efter kvartalets utgång, under november månad, meddelade Zoomability även att prototyp 3 av Zoom Stick är färdigutvecklad – prototypen är testad av bolaget och visade på goda resultat. Zoom Stick har utvecklats genom ett Letter of Intent (LOI) mellan Zoomability och Handitec OY i Vasa, vilket tecknades under Q4 2020. Produkten är framtagen för att möjliggöra manövrering av Zoomen med en joystick istället för ett vanligt styre, samtidigt som den erbjuder en ny motor. Basen för Zoom Stick utgörs av bolagets befintliga produkt Zoom Uphill och bygger på bolagets chassipatent vid namn ”Divided Frame”. Analyst Group anser att ett rimligt scenario för Zoom Stick är att Zoomability tar över rättigheterna och själva driver testningen för CE-märkning, i enlighet med elrullstolsdirektivet, medan försäljningen regleras genom royaltyintäkter till Handitec. Detta skulle utgöra ytterligare en produkt och därmed bredda den adresserbara marknaden. Läs hela vår kommentar avseende Zoom Stick här.
Ökade övriga externa kostnader bidrog till ökad rörelseförlust Y-Y
Under Q3-24 uppgick bruttomarginalen (justerat för balanserade utgifter) till -149 %, där bruttokostnaderna (COGS) uppgick till 1,5 MSEK, de höga bruttokostnaderna förklaras av att bolaget är beroende av att köpa in större batcher av insatsvaror. Inköpen varierar från kvartal till kvartal, vilket blir tydligt sett till de fluktuerande bruttokostnaderna och bruttomarginalen Q-Q. Detta, i kombination med en låg omsättning under kvartalet, förklarar det negativa bruttoresultatet. Den varierande, och den negativa bruttomarginalen under kvartalet, är därmed ett resultat av relativt låg försäljning och större inköp av insatsvaror till produktionen. Detta förväntas dock förbättras avsevärt i takt med att produktionen via JV-bolaget i Kina startar, samt i takt med en ökad och jämnare försäljning och produktionstakt av Zoom Uphill. Mot bakgrund av detta väljer Analyst Group att inte dra större växlar kring den negativa bruttomarginalen under kvartalet.
Rörelsekostnaderna (exkl. COGS och avskrivningar) uppgick till 1,6 MSEK under kvartalet, vilket motsvarar en minskning om cirka 23 % Y-Y och en minskning om 32 % Q-Q. Rörelsekostnaderna är strax under Analyst Groups estimat, vilket tyder på god kostnadskontroll under kvartalet. Minskningen kan även förklaras av återhållsamhet avseende marknadsföringssatsningarna, givet bolagets finansiella situation. Baserat på en fullt tecknad företrädesemission, där Zoomability tillförs initialt 6 MSEK, estimerar Analyst Group att rörelsekostnaderna kommer att stiga i takt med ökade operationella satsningar, genom bland annat marknadsföring och nyrekrytering.
EBIT-resultatet uppgick till -2,5 MSEK under Q3-24, vilket innebär en försämring om 0,2 MSEK Y-Y och 0,8 MSEK Q-Q i absoluta tal. Försämringen av rörelseresultatet (EBIT) härleds i synnerhet till den låga försäljningen, vilken minskade både Y-Y och Q-Q, samt de höga bruttokostnaderna under kvartalet.
Genomför företrädesemission för att ta adressera marknadens efterfråga
Vid utgången av Q3-24 uppgick kassan till 0,4 MSEK, vilket kan jämföras med utgången av Q2-24 då kassan uppgick till 1,7 MSEK, motsvarande en minskning om cirka 1,3 MSEK. Under kvartalet har bolagets totala skulder minskat något och uppgick till 6,2 MSEK vid kvartalets utgång. Likt tidigare kommunicerat erhöll Zoomability inte den avtalade emissionslikviden om 8 MSEK som avtalades via en riktad emission till Unidaco, vilken var avsedd att stärka den finansiella situation bolaget befinner sig i och för att fullt ut kunna exekvera på de tillväxtmöjligheter bolaget besitter.
Om företrädesemissionen
Zoomability genomför för närvarande en företrädesemission av units om 6 MSEK, där en unit består av en aktie och en teckningsoption av serie TO5, med sista teckningsdag den 28 november (idag). Teckningskursen uppgår till 1,1 kr per aktie, vilket motsvarar en Pre-Money värdering om cirka 17,9 MSEK. Därutöver erhåller investerare som deltar i emissionen en (1) teckningsoption av serie TO5, vilken ger innehavaren rätt att under perioden 3 mars – 17 mars 2025 köpa en (1) aktie till en teckningskurs motsvarande sjuttio procent (70%) av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för bolagets aktie under perioden från och med den 25 januari 2025 till och med den 21 februari 2025, vilket därmed motsvarar en rabatt om 30 % gentemot VWAP. Teckningskursen i TO5 kan dock högst uppgå till 2,5 kr per aktie och lägst aktiens kvotvärde. Därmed kan Zoomability tillföras ytterligare maximalt 13,5 MSEK, givet att samtliga TO5 tecknas och att inlösenkursen är 2,5 kr.
Syftet med emissionen är att finansiera ökade sälj- och marknadsföringsinsatser för att möjliggöra en större leveransvolym, där nettolikviden avses att finansiera nedanstående användningsområden:
- Investeringar i insatsvaror för att garantera produktion och leveranser tills vi kan få leveranser från vårt JV. (cirka 50 procent)
- Stärka organisationen (cirka 25 procent)
- Säljinsatser och marknadsbearbetning i USA och Europa (cirka 25 procent)
Läs mer om Zoomability och företrädesemissionen här.
Sammanfattningsvis visade kvartal tre på en relativt låg nettoomsättning, vilket dock till stor del var förväntat till följd av den uteblivna finansieringen av bolaget – likt tidigare kommunicerat medför den ansträngda kassan en återhållsamhet avseende både marknadsföring och produktion. Samtidigt är Zoomabilitys produktion förknippad med hög kapitalbindning, vilket begränsar produktionstakten och därmed försäljningen under kvartalet. Vi väljer samtidigt att betona att Zoomability har förbättrat utsikterna avsevärt under år 2024, i synnerhet genom JV-bolaget i Kina, något som förändrar förutsättningarna för produktionen av Zoom Uphill, utvecklingen av nya produkter, såsom Zoom Stick, och försäljningsutsikterna i Kina och Sydkorea. Analyst Group understryker dock att det är essentiellt att Zoomability når en hög teckningsgrad i företrädesemissionen för att kunna exekvera på den position bolaget har byggt upp. I företrädesemissionen har bolaget även kommunicerat att ledning och styrelse avser att teckna för minst cirka 1,1 MSEK, där bland annat VD Pehr-Johan Fager avser att teckna för cirka 500 tSEK, vilket överstiger hans pro rata-andel. Även styrelseledamot Niclas Granér avser att teckna för minst 500 tSEK. Sammantaget utgör teckningsåtagandena från ledning och styrelse cirka 18 % av den totala emissionsvolymen, vilket Analyst Group anser ingjuter förtroende och visar på en tydlig ambition att skapa aktieägarvärde.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys på Zoomability.