Kommentar på Zoomabilitys Q2-rapport


Zoomability Int AB (”Zoomability” eller ”bolaget”) publicerade den 21 augusti 2024 bolagets delårsrapport för årets andra kvartal 2024. Följande är några punkter som vi sett närmare på i rapporten:

  • Återhämtning av produktionstakten – omsättning uppgick till 1,9 MSEK under kvartalet
  • Nytt JV-avtal signerat och registrerat i Kina – utgör en stark värdedrivare
  • EBIT-resultatet uppgick till -1,7 MSEK (-1,1)
  • Utebliven finansiering via riktad emission

Återhämtning av produktionstakten – omsättningen uppgick till 1,9 MSEK under kvartalet

Zoomabilitys nettoomsättning för det andra kvartalet 2024 uppgick till cirka 1,9 MSEK (2,0), vilket motsvarar en minskning om cirka 4,7 % Y-Y och en tillväxt om 472 % Q-Q. Det bör dock tilläggas att omsättningen under föregående kvartal (Q1-24), vilken uppgick till 0,3 MSEK, var betydligt under våra förväntningar, vilket var en följd av låg produktionstakt på grund av komponentbrist och begränsade ekonomiska resurser. Zoomability uppgav även i föregående kvartalsrapport (Q1-24) att effekterna förväntades påverka andra kvartalet 2024, då bolaget estimerade att vissa leveranser först skulle kunna återupptas under juni månad, det vill säga i slutet av Q2-24. Med det andra kvartalet nu rapporterat kan vi fastslå en återhämtning av produktionstakten, där omsättningen är i linje med motsvarande period föregående år, trots att Zoomabilitys VD, Pehr-Johan Fager, i delårsrapporten uppgav att bolaget fortsatt har en viss påverkan av försenade komponenter och därmed en lägre produktionstakt än vad bolagets orderläge indikerar. Zoomability belyser ett stärkt orderläge, och även om bolaget inte redovisar orderstock eller orderingång, indikerar detta att Zoomability kan öka leveranserna stegvis i takt med att produktionstakten förbättras, vilket i sin tur kan leda till tillväxt under H2-24.

Analyst Group valde, till följd av det svaga Q1-24 och problemen i produktionen, att sänka estimaten för Q2-24 och förväntade oss en långsammare återhämtning. Men med en omsättning i linje med motsvarande period föregående år kan vi fastställa att det faktiska utfallet representerar en snabbare återhämtning än vad vi hade estimerat. Samtidigt väljer vi att betona att Zoomability ännu inte har erhållit emissionslikviden om 8 MSEK som avtalades via en riktad emission till Unidaco, där kapitalet anses vara avgörande för att fullt ut kunna utnyttja de tillväxtmöjligheter bolaget besitter. Därmed räknar Analyst Group fortsatt med en viss återhållsamhet och att effekterna av de begränsade ekonomiska resurserna innebär att Zoomability inte kan agera på samtliga tillväxtmöjligheter, vilket följaktligen kan begränsa orderingången och produktionstakten. Däremot påvisas en tydlig återhämtning av orderläget och produktionstakten under kvartalet, vilket ligger till grund för ett baktungt helår 2024, där vi estimerar att Zoomability kan påvisa tillväxt under H2-24.

Nytt JV-avtal signerat och registrerat i Kina – utgör en stark värdedrivare

Efter kvartalets utgång, den 10 augusti, meddelade Zoomability att bolaget har signerat ett Joint Venture-avtal med Ouhua Ruihe (Shanghai) Intelligent Technology Co. (”Ouhua Ruihe”) i Kina för att tillverka och sälja Zoom Uphill, samt utveckla nya produkter baserade på Zoomabilitys patent. JV-avtalet innebär att Zoomability kommer att äga 51 % av JV och Ouhua Ruihe resterande 49 % av det nya företaget Zoomability Technology Co. Ltd., i Kina. Ouhua Ruihe ägs av Mr. Chen, en etablerad entreprenör och ordförande i ”Chamber of Commerce” i det största kommersiella distriktet i Jiading-distriktet. Läs mer om JV-avtalet i vår senaste kommentar här. En vecka efter att parterna signerade det nya JV-avtalet meddelade Zoomability att parterna framgångsrikt har registrerat det nya JV-företaget, Zoomability Technologies Co. Ltd., hos myndigheterna, där den snabba handläggningstiden bekräftar betydelsen av JV:et. JV-avtalet öppnar upp marknaden i Kina och Sydkorea utan att belasta Zoomabilitys finansiella resurser då Ouhua Ruihe kommer att tillföra kapital som motsvarar värdet av Zoomabilitys IP, d.v.s. patent och strukturkapital, till ett värde som uppgår till 21 MRMB, motsvarande cirka 30 MSEK (utifrån växelkurs 2024-08-21) och belyser därmed även värdet av Zoomabilitys IP. Utöver att Zoom Uphill kan börja marknadsföras och säljas i Kina och Sydkorea, så öppnar JV:et upp för produktion av Zoom Uphill, vilket Analyst Group räknar med kommer att möjliggöra en mer kostnadseffektiv produktionsprocess och följaktligen en lägre prisbild mot kund på bolagets huvudmarknader, där Zoomability redan har en befäst marknadsposition. Zoomability uppger att bolaget räknar med att första leveransen av Zoom Uphill för JV:ets räkning kan ske i slutet av år 2024 och nå full drift under år 2025, varför Analyst Group betonar potentialen av det ingångna JV:et.

Ökade övriga externa kostnader bidrog till ökad rörelseförlust Y-Y

Under Q2-24 uppgick bruttomarginalen (justerat för balanserade utgifter) till 28,1 % (63,6 %), där bruttokostnaderna (COGS) uppgick till 1,3 MSEK (0,7). Zoomability har uppvisat en fluktuerande bruttomarginal från kvartal till kvartal, vilket förklaras av att försäljningen fortfarande är på relativt låga nivåer.

Rörelsekostnaderna (exkl. COGS och avskrivningar) uppgick till 2,3 MSEK under kvartalet, motsvarande en ökning om cirka 22 % Y-Y. Ökningen härleds främst till övriga externa kostnader, vilka uppgick till 1,4 MSEK under kvartalet, vilket kan jämföras med 1,1 MSEK under motsvarande period föregående år. Likt vi tidigare har kommenterat räknar Analyst Group med en bibehållen kostnadskostym framgent, då Analyst Group hade tagit höjd för att Zoomability fortsatt skulle vara återhållsamma avseende marknadsföringssatsningarna givet bolagets finansiella situation. Om Zoomability lyckas säkra ytterligare finansiering under de kommande månaderna, estimerar Analyst Group att rörelsekostnaderna kommer att stiga i takt med ökade operationella satsningar, såsom marknadsföring och nyrekrytering, vilket är något bolaget har behövt hålla tillbaka på under 2023 och hittills under 2024.

EBIT-resultatet uppgick till -1,7 MSEK under Q2-24, vilket innebär en försämring mot motsvarande period föregående år (-1,1), men en förbättring i jämförelse med föregående kvartal (-2,9).

Utebliven finansiering från finansieringsavtalet med Unidaco

Under kvartalet, den 29 april, meddelade Zoomability att bolaget hade signerat ett finansierings- och licensavtal med Unidaco. Finansieringsavtalet innebar att Unidaco skulle investera åtta (8) MSEK i betalning för aktier i Zoomability, genom en riktad nyemission som avsågs avslutas den 31 maj 2024. Därtill tecknades även ett licensavtal avseende produktion och försäljning av Zoom Uphill i MENA-regionen, innefattande Malaysia, Indien och Indonesien. Licensavtalet inkluderade även avsikten att nyttja Unidacos batteriteknologi för Zoom Uphill och kommande produkter från Zoomability. Efter kvartalets utgång kallade Zoomability till en extra bolagsstämma eftersom emissionslikviden från den riktade emissionen till Unidaco om 8 MSEK inte hade betalats in. Den 16 augusti hölls den extra bolagsstämman, där bolaget redogjorde för att emissionslikviden inte har betalats in och att bolagets styrelse avser att snarast se över nya möjligheter att tillgodose bolagets behov av tillväxtkapital via andra källor, exempelvis genom en företrädesemission eller en eller flera riktade emissioner till specifika fonder eller kapitalstarka individer. Analyst Group räknar därmed med att finansieringsavtalet med Unidaco inte kommer att uppfyllas och att sannolikheten för en extern kapitalanskaffning är hög inom kort. Givet att finansieringsavtalet med Unidaco inte fullföljdes, antas även relationen med Unidaco ha påverkats negativt, vilket antas ha försämrat möjligheterna för licensavtalet som också tecknades med Unidaco.

Fortsatt ansträngd kassa

Vid utgången av Q2-24 uppgick kassan till 1,7 MSEK, vilket kan jämföras med utgången av Q1-24 då kassan uppgick till 0,8 MSEK, motsvarande en ökning om cirka 0,9 MSEK. Kassan har ökat genom TO4 som avslutades den 15 maj 2024 och genom ett investeringsavtal som tecknades under kvartalet med Actic Nordic AB. Som tidigare nämnts tecknade Zoomability även ett finansieringsavtal med Unidaco med avsikten att genomföra en riktad emission om 8 MSEK. Den riktade emissionen som skulle avslutas den 31 maj var avsedd att tillföra nödvändigt kapital för att genomföra de expansions- och tillväxtmöjligheter bolaget besitter, men eftersom likviden inte har tillhandahållits, kommer bolagets styrelse nu att undersöka alternativ för att tillgodose bolagets behov av tillväxtkapital. Under det första halvåret uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten till -2,5 MSEK, vilket motsvarar en kapitalförbrukning om cirka 1,3 MSEK per kvartal eller 0,4 MSEK per månad. På grund av att emissionslikviden från den riktade emissionen har uteblivit, belyser Analyst Group att Zoomability fortsatt har en ansträngd finansiell situation, vilket innebär fortsatt återhållsamhet och att expansionsplaner skjuts framåt i tiden. Enligt bolagets egen kommunikation förväntar sig Analyst Group att bolaget kommer att undersöka alternativ för att tillföra nytt kapital. Därmed ses en kapitalanskaffning i närtid som högst sannolik, vilket bedöms ske i form av en företrädesemission, riktad emission eller via lån.

Sammanfattningsvis bekräftar delårsrapporten för det andra kvartalet en återhämtning för Zoomability efter det svaga första kvartalet 2024, där nettoomsättning under kvartalet kom in något högre än Analyst Groups estimat. Rapporten pekar även på en förbättrad produktionstakt och orderingång under H2-24, trots fortsatta mindre utmaningar inom produktionen, där en stark position och fortsatta insatser på huvudmarknaden ligger till grund för förväntad tillväxt under H2-24.

Efter kvartalets utgång har Zoombility även signerat och registrerat ett JV-avtal i Kina, vilket utgör en betydande värdedrivare framgent och belyser värdet i Zoomabilitys IP. JV-företaget möjliggör dels att Zoomability kan börja marknadsföra och sälja Zoom Uphill på de viktiga marknaderna Kina och Sydkorea, dels en mer kostnadseffektiv produktionsprocess, vilket följaktligen möjliggör ökade marginaler och en lägre prisbild mot kund. Samtidigt har den uteblivna finansieringen via den riktade emissionen med Unidaco begränsat Zoomabilitys möjlighet att exekvera på de planerade expansions- och tillväxtplanerna. Zoomability har därmed en fortsatt ansträngd finansiell situation, där bolagets styrelse undersöker alternativ för att få in ytterligare tillväxtkapital, vilket Analyst Group anser är vitalt för att kunna öka marknadsföringsinsatserna och produktionstakten framgent.

Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys på Zoomability.