Kommentar på Zoomabilitys Q1-rapport


Zoomability Int AB (”Zoomability” eller ”bolaget”) publicerade den 14 maj 2025 bolagets delårsrapport för årets första kvartal 2025.

Följande är några punkter som vi sett närmare på i rapporten:

  • Omsättning under våra förväntningar – uppgick till 0,6 MSEK
  • Närmar sig lansering av Zoom 2.0 – stark värdedrivare i närtid
  • Solid kostnadskontroll, men förhållandevis högt rörelseresultat
  • Kassan uppgick till 1,1 MSEK

Nettoomsättningen uppgick till 0,6 MSEK – ökning om Y-Y, men minskning Q-Q

Zoomabilitys nettoomsättning uppgick till cirka 0,6 MSEK (0,3) under det första kvartalet år 2025, vilket motsvarar en tillväxt om 96 % Y-Y. I jämförelse med föregående kvartal (Q4-24), då nettoomsättningen uppgick till 2,3 MSEK, minskar dock nettoomsättningen med cirka 73 % Q-Q. Det första kvartalet utgör dock ett säsongsmässigt svagt kvartal, i synnerhet i jämförelse med det fjärde kvartalet, och utgör en delförklaring till den sekventiella intäktsminskningen. Samtidigt ska det tilläggas att nettoomsättningen är under våra förväntningar, vilket förklaras av ett högt fokus på uppbyggnationen av JV-företaget i Kina, samtidigt som begränsade finansiella resurser hämmar marknadsföring och produktionskapaciteten och följaktligen intäktsföringen. Likt tidigare kommunikation befinner sig Zoomability i ett skifte, där JV-företaget möjliggör lanseringen av Zoom 2.0, medför en förbättrad produktionskapacitet och bidrar till en lägre kapitalbindning, vilket är essentiellt för Zoomability som under en längre period hämmats av en ansträngd finansiell position.

Zoomabilitys VD, Pehr-Johan Fager, uppger i delårsrapporten att Bolaget fortsatt säljer Zoom Uphill, som tillverkas i Sverige, och att flertalet ordrar inte har kunnat levereras till följd av en fortsatt påverkan av komponentbrist, vilket även antas ha påverkat intäktsföringen under det första kvartalet. Produktionsföreningar och påverkan av komponenter förväntas vara åtgärdat inom närtid och Bolagets befintliga orderstock uppges nyttjas för utleverans under juni månad.

JV i Kina och lanseringen av Zoom 2.0 – värdedrivare under H2-25

Zoomabilitys JV-företag och utvecklingen av Zoom 2.0 uppges fortskrida, där det ska tilläggas att Zoomability befinner sig i ett skifte, ur det kinesiska JV-företaget skapas en ny affärsmodell med förbättrade produktions- och utvecklingsmöjligheter samt en ny version av Bolagets produkt, vilken benämns Zoom 2.0. Bolagets Zoom 2.0 uppgraderas med senaste teknologin avseende motorer, batterier och kontrollpanel, vilket framtidssäkrar Bolagets produkt. De nya batterierna innebär att Zoom 2.0 dubblar kapaciteten och förväntas därmed nästintill dubbla körsträckan på en laddning, vilket förväntas räcka mellan 60–80 km beroende på körunderlag.

Zoomability planerar att lansera Zoom 2.0 under slutet av maj månad, där Bolagets distributörer är inbjudna och utgör ett viktigt tillfälle för Bolaget att visa upp den nya versionen. Leveranserna av Zoom 2.0 förväntas inledas i slutet av det tredje kvartalet år 2025, varav en framgångsrik lansering antas medföra att flertalet distributörer köper in den nya versionen direkt och genererar en försäljningsökning. Lanseringen och produktionsstarten samt uppdateringar avseende JV-företaget i Kina utgör därmed värdedrivare framåt. Samtidigt ska det tilläggas att JV-företaget innebär att Zoomability producerar Bolagets produkter i Kina, med den ökade geopolitiska oron med ökade tullar och handelsbegränsningar, vilket påverkar försäljningen av Zooms, där USA utgör en viktig marknad framgent.

Stärkt distributionsnätverk

Under det första kvartalet år 2025 har Zoomability tecknat en ny distributör, Addaptx Ltd, som genom distributionsavtalet med Zoomability blir huvuddistibutör i UK (innefattande England, Skottland, Wales och Nordirland). Zoomability avser att bygga upp och förstärka återförsäljarnätverket för att snabbt och kostnadseffektivt skala upp försäljningen av Zoom 2.0. Därutöver har Zoomability under kvartalet tecknat samarbeten med We Run Sweden AB i Sverige i syfte att utveckla sälj och marknadsföring i Sverige, samt med The Action Foundation i USA, vilket är en välgörenhetsfond för att säkerställa att personer med rörlighetsutmaningar nyttjar frihet och äventyr i naturen. Därutöver lanserar Zoomability Bolagets nya distributörsportal, vilket förväntas medföra betydligt bättre kommunikation mellan Zoomability och Bolagets distributörer för en ökad marknadsföring och försäljning.

Solid kostnadskontroll, men fortsatt förhållandevis hög rörelseförlust

Under Q1-25 uppgick bruttomarginalen (justerat för balanserade utgifter) till 0 %, där bruttokostnaderna (COGS) uppgick till 0,6 MSEK. Bruttokostnaderna förväntas vara beroende av att Zoomability behöver köpa in större batcher av insatsvaror och givet en låg intäktsföring under kvartalet medför detta en tyngd och något missvisande bruttomarginal. Likt tidigare nämnt förväntas dock bruttokostnader förbättras i takt med att produktionen via JV-företaget i Kina inleds samt i takt med en ökad och jämnare omsättning av Zoom.

Rörelsekostnaderna (exklusive COGS och avskrivningar) uppgick till 1,8 MSEK under kvartalet, vilket är en minskning om cirka 10 % i jämförelse med motsvarande period föregående år. I jämförelse med föregående kvartal (Q4-24) motsvarar det en minskning om 8 %, då rörelsekostnaderna uppgick till 1,9 MSEK. Zoomability har därmed upprätthållit en solid kostnadskontroll under kvartalet och uppvisar en något lägre kostnadsbas än våra estimat, om 1,9 MSEK per kvartal under år 2025. Dock, till följd av en relativt låg omsättning under kvartalet, har Zoomability uppvisat en förhållandevis fortsatt hög rörelseförlust, där EBIT-resultatet uppgick till -1,9 MSEK under kvartalet, vilket utgör en marginell förbättring Y-Y, men en sekventiell försämring om cirka 1,1 MSEK i absoluta tal.

Fortsatt ansträngd finansiella situation

Vid utgången av Q1-25 uppgick kassan till 1,1 MSEK, vilket kan sättas i relation till 0,2 MSEK vid utgången av år 2024. Ökningen av kassan är hänförlig till inlösen av TO5, där TO5 tecknades till en inlösengrad om 87 % och medförde ett kapitaltillskott om 2,6 MSEK före emissionskostnader. Det ska även tilläggas att av de inlösta optionerna utgjorde VD, styrelse samt anställda cirka 40 %, vilket innebär att dessa försvarar sin ägarandel och ingjuter förtroende för att skapa aktieägarvärde framgent. Samtidigt innebär kassan om 1,1 MSEK att Zoomability fortsatt har en ansträngd finansiell position, vilket hämmar Bolaget från att fullt ut nyttja de möjligheter Bolaget besitter. Givet senast rapporterad kassa och en konservativt antagen burn rate om -0,35 MSEK per månad, estimerar Analyst Group att nuvarande likvida medel är förbrukade under inledningen av Q3-25, varför vi ser en stor sannolikhet för en extern kapitalanskaffning i relativ närtid.

Sammanfattningsvis uppvisade Zoomability en nettoomsättning under våra förväntningar, där den svaga inledningen av år 2025 förklaras av en hämmad produktion till följd av fortsatt påverkan av komponentbrist, samtidigt som det första kvartalet utgör ett säsongsmässigt svagt kvartal. Den låga intäktsföringen under kvartalet resulterade även i relativt höga rörelseförluster, trots solid kostnadskontroll. Samtidigt är det viktigt att betona att Bolaget befinner sig i ett skifte och står nära lanseringen av Zoom 2.0, med en ökad produktion av Zoom 2.0, vilket förväntas utgöra en betydande värdedrivare och förändrar spelplanen för Zoomability med en ny affärsmodell som betydligt stärker produktionsmöjligheterna, minskar kapitalbindning och stärker tillväxtutsikterna. Den ansträngda finansiella positionen medför dock att en extern kapitalanskaffning i närtid inte kan uteslutas, vilket anses nödvändigt för att nyttja den position Bolaget har byggt upp.

Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys på Zoomability.

* Genomsnittet för 2024 uppgick till ca -0,5 MSEK per månad och genomsnittet under år 2023 uppgick till -0,2 MSEK.