Zoomability Int AB (”Zoomability” eller ”Bolaget”) meddelade den 2 september att Bolaget har säkrat en första order om 10 Zoom Uphill®. Zoom Uphill® kommer att levereras till ukrainska veteraner där initiativet sker i samarbete med Johanniterhjälpen, vilka vill erbjuda frihet och rörlighet till människor som behöver det allra mest.
Zoomability arbetar tillsammans med Bolagets sälj- och marknadsföringspartner We Run Sweden, vilka ansvarar för den svenska marknaden, för att säkra ytterligare finansiering med målet om att totalt 40 Zoom Uphill® ska kunna levereras till Ukraina.
Analyst Group syn på den säkrade ordern
Zoomabilitys första order till ukrainska veteraner, vilken initialt innebär att Zoomability kommer att leverera 10 Zoom Uphill® till Ukraina, ser Analyst Group positivt på. Utöver att ordern förbättrar livskvaliteten och möjliggör frihet och rörlighet för ukrainska veteraner, så arbetar Zoomability, tillsammans med Bolagets sälj- och marknadsföringspartner i Sverige We Run Sweden, för att säkra ytterligare finansiering med avsikten att totalt leverera 40 Zoom Uphill® till Ukraina, vilket stärker potentialen framgent. Zoomability har inte kommunicerat ordervärdet eller när ordern avser att levereras, men baserat på Analyst Groups beräkning om ett försäljningspris för Zoom Uphill® om cirka 14–15 tUSD, motsvarande cirka 132–142 tSEK, beräknas ordervärdet enligt Analyst Group uppgå till cirka 1,3–1,4 MSEK. Det beräknade ordervärdet avser den första ordern om 10 Zoom Uphill® och kan sättas i relation till nettoomsättningen LTM om 4,6 MSEK, vilket belyser värdet av ordern. Det ska dock tilläggas att det baseras på våra beräknar och försäljningspriset per avtal, i synnerhet vid större leveranser, vilket kan skilja sig åt beroende på slutkund. Givet att ordern mottogs under det tredje kvartalets sista månad (september), räknar Analyst Group med att ordern intäktsförs under Q4-25.
Om företrädesemissionen
Zoomability meddelade den 13 augusti att Bolaget avser genomföra en företrädesemission om totalt 5,9 MSEK, med sista teckningsdagen den 5 september 2025. Företrädesemissionen är garanterad genom teckningsåtaganden om cirka 40 % av Bolagets två största ägare tillsammans (Niclas Granér och Ted Tigerschiöld) med styrelse och ledning. Emissionen bedöms därför vara essentiell för att möjliggöra nästa fas i Bolagets utveckling och nyttja den starka position Zoomability besitter, med en ny affärsmodell som möjliggör ökad skalbarhet och en uppgraderad produkt som adresserar en bredare marknad, däribland turistmarknaden. Zoomability företrädesemission innefattar en emission om totalt 5 374 768 aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Teckningskursen uppgår till 1,1 kr per aktie och innebär att bruttolikviden från emissionen uppgår till 5,9 MSEK, samt motsvarar en Pre-Money-värdering om cirka 24 MSEK. Fyra (4) aktier i Zoomability ger rätten att teckna en (1) ny aktie, vilket innebär en utspädning om 20 % (vid full teckning) för aktieägare som inte deltar i emissionen.
Syftet med emissionen är att finansiera inköp och produktion av ytterligare Zoom Uphill, samt inköp av Zoom 2.0 från JV-bolaget. Därutöver nyttjas emissionslikviden för ökade sälj- och marknadsföringsinsatser för att möjliggöra en större leveransvolym och stärka organisationen:
- Produktion av 40 Zoom Uphill och inköp av Zoom 2.0 från JV-bolaget Z-IT (50 %)
- Organisationsförstärkning (20%)
- Säljinsatser och marknadsföring (30%)