Kommentar på Zoomability Q2-rapport 2025


Zoomability Int AB (”Zoomability” eller ”bolaget”) publicerade den 23 augusti 2025 bolagets delårsrapport för det andra kvartalet år 2025.


Några viktiga punkter om rapporten nedan:

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 MSEK under Q2-25 – påverkat av batteriproblem
  • Tydliga värdedrivare under kommande kvartal och år
  • EBIT-resultat om -1,8 MSEK – men fortsatt god kostnadskontroll
  • Genomför företrädesemission för att realisera Zoom 2.0 och ny affärsmodell

Nettoomsättningen uppgick till 1 MSEK – lägre än våra estimat

Zoomabilitys nettoomsättning uppgick till cirka 1 MSEK (1,9) under det andra kvartalet år 2025, vilket motsvarar en minskning om cirka 47 % Y-Y. I jämförelse med föregående kvartal (Q1-25), då nettoomsättningen uppgick till 0,6 MSEK, visar Zoomability på en tillväxt om 55 % (Q-Q). Intäktsföringen under föregående kvartal påverkades dock av fortsatta förseningar av leveranser till följd av en påverkan av komponentbrist, varför vi hade räknat med en något högre intäktsföring under Q2-25. Intäktsföringen under kvartalet har dock påverkats av fortsatta förseningar och kvalitetsproblem relaterade till leveranser av de nya batterierna, vilket medfört reklamationer och följaktligen försenade utleveranser, vilket Zoomabilitys VD, Pehr-Johan Fager, guidade för i VD-brevet v. 16 och att detta har medfört en lägre intäktsföring under första halvåret år 2025. Nya ersättningsbatterier från Kina levereras till Bolaget och förväntas möjliggöra att orderboken återupptas för leverans, även om en full lösning och en full produktionskapacitet inte förväntas uppnås förrän nya batterier till Zoom 2.0 är på plats, vilket förväntas tidigast under Q4-25. Likt tidigare kommunikation befinner sig Zoomability i ett skifte, där vi har estimat en stark avslutning av år 2025, till följd av att JV-företaget möjliggör lanseringen av Zoom 2.0, vilket följaktligen har medfört en förbättrad affärsmodell, med en förbättrad produktionskapacitet och en lägre kapitalbindning, samt som medför att Bolagets organisation kan lägga resurser på marknadsföring och försäljning, vilket är essentiellt för att skala upp nuvarande kapacitet och ta vara på de tillväxtmöjligheter Bolaget besitter.

Nettoomsättningen under det första halvåret uppgick till 1,7 MSEK (2,2), vilket innebär en minskning om cirka 26 % i jämförelse med motsvarande period föregående år. Intäktsminskningen under första halvåret härleds primärt av ovanstående problematik, med förseningar av komponenter samt reklamationer kopplade till de nya batterierna. Under de senaste tolv månaderna (LTM) uppgår nettoomsättningen till 4,6 MSEK, vilket kan sättas i relation till helåret år 2024 om 5,2 MSEK eller våra tidigare estimat för helåret år 2025 om 7,7 MSEK. Intäkterna under kvartalet är därmed lägre än våra estimat, där vi hade räknat med en uppskalning av Zoom 2.0 från och med H2-24, men givet Bolagets guidning om att leveranser av den nya Zoom 2.0 förväntas tidigast under Q4-25, förväntar vi oss en accelererad utleverans, och följaktligen intäktsföring, från och med slutet av år 2025 och framgent.

Ny position genom JV i Kina och Zoom 2.0 – tydlig värdedrivare framåt

Zoomability befinner sig i ett betydande strukturellt skifte med en uppgraderad version av Zoom Uphill och en ny affärsmodell. Genom JV-bolaget (Zoomability Intelligent Technology Co. Ltd (”Z-IT”)) i Kina skapas en betydligt mer skalbar produktion, med lägre kapitalbindning och förbättrad kostnadsstruktur, vilket medför att Bolagets resurser fullt ut kan nyttjas för marknadsföring och försäljning, vilket utgör en essentiell del av att skala upp Zoomability och de tillväxtmöjligheter Bolaget besitter. Den nya versionen, Zoom 2.0, utrustas med uppgraderade motorer, nytt elsystem samt batterier med dubbla kapaciteten jämfört med dagens modell. Det innebär nästintill dubblerad körsträcka (60–80 km) och förbättrade köregenskaper, vilket möjliggör att produkten adresserar bredare kundgrupper, vilket Bolaget redan har visat på genom att bearbeta och erhålla ordrar från turistmarknaden. Turistsegmentet är även den nisch som Bolaget avser fokusera initialt på i Kina, likväl såsom i Europa och USA, där Bolaget har bearbetat marknaden i flera år, men där Zoom 2.0 utgör ett mer attraktivt erbjudande och en förbättrad Market fit. Trots att leveranserna av Zoom 2.0 förväntas tidigast under Q4-25, har modellen och affärsmodellen redan presenterats för Bolagets distributörer i maj år 2025, vilket uppges ha varit framgångsrikt. Zoom 2.0 planeras att presenteras på internationella mässor, exempelvis RehaCare i Düsseldorf och amerikanska State Park Directors Meeting under september månad, vilket utgör viktiga kanaler för en framgångsrik utrullning av Zoom 2.0. Analyst Group betraktar lanseringen av Zoom 2.0 och den nya affärsmodellen som de starkaste värdedrivarna under kommande kvartal och år.

Solid kostnadskontroll, men fortsatt förhållandevis hög rörelseförlust

Under Q2-25 uppgick bruttomarginalen (justerat för balanserade utgifter) till 11 %, där bruttokostnaderna (COGS) uppgick till 0,9 MSEK. Givet att den nya affärsmodellen inte ännu är på plats är bruttokostnaderna fortsatt beroende av att Zoomability behöver köpa in större batcher av insatsvaror och givet en fortsatt relativt låg intäktsföring under kvartalet medför detta en tyngd och något missvisande bruttomarginal. Likt tidigare nämnt förväntas dock bruttokostnader förbättras avsevärt i takt med att produktionen via JV-företaget i Kina inleds samt i takt med en ökad och jämnare omsättning av Zoom.

Rörelsekostnaderna (exklusive COGS och avskrivningar) uppgick till 1,8 MSEK under kvartalet, vilket är en minskning om cirka 22 % i jämförelse med motsvarande period föregående år och är i linje med föregående kvartal (Q1-25). Zoomability har fortsatt upprätthållit en solid kostnadskontroll under kvartalet och uppvisar en något lägre kostnadsbas än våra estimat, om 1,9 MSEK per kvartal under år 2025. Zoomability EBIT-resultatet uppgick till -1,8 MSEK under kvartalet, vilket utgör en marginell försämring Y-Y, förklarat av en lägre intäktsföring under kvartalet. Likt tidigare nämnt är en högre intäktsföring essentiell för ett förbättrat rörelseresultat, men där det bedöms att Zoomability har skapat en affärsmodell som möjliggör förbättrad skalbarhet när intäktsnivån förväntas etableras i samband med utrullningen av Zoom 2.0.

Fortsatt ansträngd finansiella situation – men genomför företrädesemission för att ta vara på tillväxtmöjligheter

Vid utgången av Q2-25 uppgick kassan till 2,2 MSEK, vilket kan sättas i relation till 1,1 MSEK vid utgången av föregående kvartal (Q1-25), motsvarande en ökning om cirka 1,1 MSEK. För att exekvera den nya affärsmodellen och lanseringen av Zoom 2.0 genomför Zoomability nu en företrädesemission om totalt 5,9 MSEK, vilken garanteras genom teckningsåtaganden om cirka 40 % av Bolagets två största ägare tillsammans (Niclas Granér och Ted Tigerschiöld) med styrelse och ledning. Företrädesemissionen är nödvändig då Bolaget fortfarande har en ansträngd finansiell position och saknar resurser för att fullt ut nyttja de marknadsmöjligheter som Bolaget besitter. Emissionen bedöms därför vara essentiell för att möjliggöra nästa fas i Bolagets utveckling och nyttja den starka position Zoomability besitter, med en ny affärsmodell som möjliggör ökad skalbarhet och en uppgraderad produkt som adresserar en bredare marknad.

Om företrädesemissionen

Zoomability företrädesemission innefattar en emission om totalt 5 374 768 aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Teckningskursen uppgår till 1,1 kr per aktie och innebär att bruttolikviden från emissionen uppgår till 5,9 MSEK, samt motsvarar en Pre-Money-värdering om cirka 24 MSEK. Fyra (4) aktier i Zoomability ger rätten att teckna en (1) ny aktie, vilket innebär en utspädning om 20 % (vid full teckning) för aktieägare som inte deltar i emissionen.

Syftet med emissionen är att finansiera inköp och produktion av ytterligare Zoom Uphill, samt inköp av Zoom 2.0 från JV-bolaget. Därutöver nyttjas emissionslikviden för ökade sälj- och marknadsföringsinsatser för att möjliggöra en större leveransvolym och stärka organisationen:

  • Produktion av 40 Zoom Uphill och inköp av Zoom 2.0 från JV-bolaget Z-IT (50 %)
  • Organisationsförstärkning (20%)
  • Säljinsatser och marknadsföring (30%)

Sammanfattning

Zoomability uppvisade ett kvartal med en relativt låg nettoomsättning under Q2-25, präglad av batteriproblem och förseningar, men trots detta upprätthåller Zoomability fortsatt en god kostnadskontroll, samt positioneras tydligt för en ny affärsmodell med Zoom 2.0, vilket utgör den primära värdedrivaren framgent. Utrullningen av Zoom 2.0 under slutet av år 2025, samt den skalbara affärsmodellen såsom JV-bolaget möjliggör, medför lägre kapitalbindning och förbättrad bruttomarginalprofil, vilket sammantaget innebär en helt ny position och framtidsutsikter för Bolaget, även givet att nettoomsättningen och fortsatt höga rörelseförluster i kvartalet inte speglar detta. Analyst Group understryker dock att det är essentiellt att Zoomability uppnår en hög teckningsgrad i företrädesemissionen för att exekvera på Bolagets position och kapitalisera på den nya affärsmodellen och den uppgraderade Zoomen. I företrädesemissionen har Bolaget säkrat 40 % av emissionslikviden genom Bolagets två största aktieägare (Niclas Granér och Ted Tigerschiöld), vilka avser att teckna en andel om cirka 2 MSEK, samtidigt som styrelse och ledning, däribland Bolagets nya VD, Adam Hagman, avser att teckna för cirka 400 tSEK. Sammantaget utgör teckningsåtaganden från större aktieägare, samt ledning och styrelse, cirka 40 % av den totala emissionsvolymen, vilket Analyst Group anser ingjuter förtroende och visar på en ambition att skapa aktieägarvärde framgent.

Analyst Group kommer att återkomma med en analys av Zoomability.