Kommentar på Umidas vunnna upphandlingar på Systembolaget


Umida Group AB (”Umida”, ”koncernen” eller ”bolaget”) meddelade den 21 oktober år 2024 att bolaget har vunnit tre upphandlingar på Systembolaget. Umida deltog i tre spritupphandlingar under Systembolagets första upphandlingsfönster för år 2025, där Umida vann samtliga tre upphandlingar som avgjordes via blindprovning. De vunna upphandlingarna beräknas tillföra cirka 4 MSEK i nettoomsättning exklusive alkoholskatt under 2025.

Systembolagets dryckessortiment styrs av kundernas efterfrågan, där även säsong, högtider och internationella trender påverkar urvalet. Inköpsprocessen baseras bland annat på Systembolagets sortimentsstrategi, som ligger till grund för deras lanseringsplan och därmed styr vilken typ av dryck som Systembolaget efterfrågar vid sortimentinköp. Vid varje lansering gör Systembolaget en offertförfrågan, vilket genomförs genom en upphandling som sker fyra gånger per år, till dryckesleverantörer som ges möjlighet att skicka in varuprover efter Systembolagets produktspecifikation. Dessa prover blindtestas, och de drycker som bäst motsvarar den efterfrågade stilen och håller högsta kvalitet väljs ut till lansering.

För det första upphandlingsfönstret från Systembolaget för 2025 offererade Umida på tre av Systembolagets upphandlingar, vilka avsåg spritprodukter inom smaksatt rom, smaksatt ekologisk gin och hallonlikör. En produkt upphandlas efter att ha vunnit blindprovningsutvärderingen, där konkurrensen i dessa upphandlingar utgjordes av 27, 33 respektive 38 produkter inom smaksatt rom, smaksatt ekologisk gin respektive hallonlikör. Umida vann samtliga tre upphandlingar och erhåller därmed garanterad butiksnärvaro i 9 månader för smaksatt rom, 12 månader för bolagets smaksatta ekologiska gin och 9 månader för bolagets hallonlikör. Ekologiska produkter som upphandlas erhåller en bredare distribution och en garanterad butiksnärvaro i 12 månader, istället för 9 månader för produkter som inte är ekologiskt klassificerade. Givet de vunna upphandlingarna och utifrån distributionen samt erhållen garanterad butiksnärvaro beräknas Umida erhålla en nettoomsättning exklusive alkoholskatt om 4 MSEK under 2025. Umida kommer att återkomma med detaljer kring varumärken för respektive produkt.

Vinsterna innefattade produkterna:

  1. Smaksatt rom med konsumentpris om 219 kr, vilken paketeras i en 700ml PET-flaska och listas i minst 213 av Systembolagets butiker från den första mars med garanterad butiksnärvaro i 9 månader.
  2. Smaksatt ekologisk gin med konsumentpris om 149 kr, vilken paketeras i en 350ml PET-flaska och listas i samtliga Systembolagets 448 butiker från den första mars med garanterad butiksnärvaro i 12 månader.
  3. Hallonlikör med konsumentpris om 149 kr, vilken paketeras i en 500ml PET-flaska och listas i minst 213 av Systembolagets butiker från den första juni med garanterad butiksnärvaro i 9 månader.

Analyst Groups kommentar på Umidas vunna upphandlingar på Systembolaget

Umida har under de senaste åren uppvisat en stark historik av att vinna Systembolagets upphandlingar genom blindprovningar, där bolaget i synnerhet har ett starkt track-record inom rom- och ginprodukter, vilket även bekräftas genom vinsterna i Systembolagets första upphandling för år 2025. Vinsterna förväntas vara ett resultat av ett högt fokus på smak och kvalitet, vilket även bekräftas av att Umidas spritprodukter har konkurrerat med ett stort antal produkter i respektive blindprovning. Den smaksatta romen och den smaksatta ekologiska ginen kommer att listas i butiker från och med den 1 mars 2025 och kommer därmed att påverka bolagets omsättning från och med Q1-25, medan bolagets hallonlikör kommer att listas den 1 juni 2025. Utöver den garanterade butiksnärvaron styr efterfrågan på produkterna listningen framöver, där en bevisad stark efterfrågan för produkten stärker utsikterna för en hög distribution efter perioden med garanterad butiksnärvaro.