Umida Group AB (”Umida”, ”Koncernen” eller ”Bolaget”) meddelade den 7 april år 2025 att Bolaget har ingått ett aktieöverlåtelseavtal med Rest Drinks Sweden AB och Shewy AB om förvärv av samtliga aktier i THBC AB (”THBC”). Förvärvet är villkorat av att vissa villkor uppfylls, vilket beräknas ha skett senast vecka 15, år 2025. THBC, The Healthy Brands Company, har ett hälsofokus genom tre egna varumärken och marknadsför samt saluför egna och externa uppdragsgivares produkter till dagligvaruhandeln via en egen säljorganisation.
Om THBC
THBC verksamhet startades år 2024 efter ett samgående mellan Rest Drinks Sweden AB och Shewy AB. THBC (The Healthy Brands Company) är verksamt inom FMCG-segmentet och har genom ett hälsofokus lanserat tre innovativa varumärken inom dryck samt tuggummin.
THBC omsättning för verksamhetsåret år 2024 uppgick till cirka 1,6 MSEK med ett rörelseresultat om cirka -1,6 MSEK. För det första kvartalet år 2025 uppgick omsättningen till cirka 0,6 MSEK med ett rörelseresultat om cirka 0 MSEK.
Varumärkena utgörs av avslappningsdrycken Rest Drink, energidrycken FOMO och vitamintuggummit Shewy. THBC marknadsför och saluför både egna och externa uppdragsgivares produkter till dagligvaruhandeln via en egen säljorganisation.
Rest Drinks – är en innovativ avslappningsdryck framtagen för att belysa vikten av återhämtning och vila. Den innehåller naturliga växtextrakt och produceras i Sverige. Drycken är koffeinfri, sockerfri och kolsyrad samt är berikad med kosttillskottet ashwagandha.
FOMO – är verksamt inom funktionsdrycker och erbjuder två svenskproducerade funktionsdrycker med smak av ananas/mango och hallon/persika. Funktionsdryckerna är skapade med enbart naturliga smaker för att ge fruktiga och uppfriskande smaker utan bismaker, har 180 mg koffein samt är berikade med BCAA och vitaminerna: D3, Niacin, B6, B12, Biotin och B5.
Shewy – skapar och erbjuder vitamintuggummin. Tuggummina är berikade med vitaminer och innehåller aktiva ingredienser som främjar prestation, energi, immunsystemet och mycket mer. Shewys funktionstuggummin erbjuds bland annat online och via prenumeration. Produkterna utgörs bland annat av Shewy Immunity, Shewy Beauty, Shewy Energy och Shewy D-Essentials, för att nämna några.
Analyst Group syn på förvärvet av THBC
Förvärvet av THBC innebär att Umida stärker positionen inom dagligvaruhandeln och ökar försäljningspotentialen framgent, där Bolaget genom förvärvet av THBC får exponering mot tre innovativa varumärken samtidigt som THBC besitter en välfungerande säljorganisation. Umida genomförde framgångsrikt under år 2024 en lansering av funktionsdrycken Joluca, vilket medförde en ökad omsättning inom dagligvaruhandeln samt bidrog till ett positivt rörelseresultat för Umida under helåret år 2024, både på EBITDA- och EBIT-nivå. Genom förvärvet av THBC bekräftas Umidas förvärvsstrategi, där förvärvet medför en ökad exponering och potential mot dagligvaruhandeln samt FMCG-segmentet. Förvärvet förväntas därutöver utgöra en god grund för effektiv integrering, likväl förväntas medföra intäkts- och kostnadssynergier, exempelvis genom etablerade partners och kontaktnätverk, säljorganisation och varumärkesbyggnad. Därutöver är Ash Pournouri, musikmanager, investerare och entreprenör, aktieägare i THBC och blir därmed indirekt aktieägare i Bolaget, vilket förväntas utgöra en viktig resurs för THBC tillväxtresa och bidra med erfarenhet kring bolags- och varumärkesbyggnad samt i Umidas fortsatta förvärvsstrategi.
Köpeskillingen med villkor om en fast initial köpeskilling om 0,8 MSEK, vilket erläggs genom nyemitterade B-aktier i Umida, för förvärvet av THBC innebär en låg utspädning för befintliga aktieägare, uppgående till cirka 1,2 %, och påverkar därmed inte Umidas kassaflöde. Därutöver är förvärvet villkorat med tilläggsköpeskilling om totalt maximalt 10 MSEK baserat på att EBIT-resultatet överstiger 1 MSEK för år 2025 och överstiger 3 MSEK för år 2027. Analyst Group anser därmed att förvärvet genomförs till en låg risk för befintliga aktieägare, där förvärvet medför en hög potential med tre underliggande varumärken inom snabbväxande segment inom dagligvaruhandeln och där det förvärvade bolaget redan har etablerat en välfungerande säljorganisation med egna och externa varumärken.