Umida publicerade idag den 23 oktober 2019 information om att bolaget lanserar den första spritprodukten inom ramen för sitt samarbete med rockbandet Judas Priest.
Finns tillgänglig i begränsad upplaga från och med idag
Spritprodukten kallas Judas Priest Spiced Rum och är en rom i premiumklassen. Den finns tillgänglig för försäljning i en första begränsad upplaga i Systembolagets beställningssortiment från den 23 oktober. Under Q4-19 estimeras den nya romen att bidra med en nettoomsättning om 0,8 MSEK enligt Bolaget.
”Umida Partners förväntas enligt våra estimat omsätta ca 50 MSEK under 2020 varav hälften är hänförligt till Brands For Fans framgångsrika Motörhead produktkollektion. Brands For Fans väljer nu att bredda sitt sortiment med Judas Priest, vilket vi ser positivt på då vi drar slutsatsen att detta kan bli startskottet för en liknande resa som Brands Of Fans har gjort inom ramen för sitt samarbete med Motörhead. Lanseringen medför att vi kan komma att revidera upp våra omsättningsestimat för Brands For Fans framgent. Segmentet mörk rom är också ett intressant första val då det är en intressant och växande nisch samt att bruttomarginalerna inom premiumsegmentet för rom är något högre än för t.ex. whiskey, Vi hade förväntat oss att Brands For Fans portföljen skulle breddas med nya band och produkter, vilket påvisar att Umida exekverar enligt plan.”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Om Produkten
Brands For Fans beskriver produkten Judas Priest Spiced Rum som en mild och lättdrucken smaksatt mörk rom i premiumklassen. Romen har toner av arrak, vanilj, bränt socker och russin och produkten saluförs i en flaska med en volym om 50 cl och med en alkoholhalt på 37,5 %. I Sverige finns produkten att beställa på Systembolaget från och med den 23 oktober och har ett försäljningspris på 349 kr. Umida kommunicerar att första upplagan av den nya romen har en volym om 5 000 flaskor, där ”majoriteten av den inledande volymen redan är såld till Umidas exportmarknader”.
Om Judas Priest
Judas Priest är ett brittisk hårdrocksband som bildades i Birmingham år 1969. Bandet har sålt mer än 50 miljoner album globalt och rankas som ett av världens starkaste och mest betydande hårdrocksbanden. MTV har sedan tidigare rankat Judas Priest till det näst bästa metalband genom tiderna efter Black Sabbath. Judas Priests var senast i Sverige under 2018, då bandet deltog på den kända hårdrocksfestivalen Sweden Rock. Senaste konserten som Judas Priest genomförde var i slutet av juni 2019 i Las Vegas. Bandet har över 4 miljoner följare på Facebook och över 600 000 följare på Instagram, vilket Brands For Fans hoppas kunna ta del av inom ramen för deras marknadsföringsstrategi av nuvarande och kommande produktlanseringar.