Kommentar på Ramlösa Shippings Q4-rapport


Ramlösa Shipping (”Ramlösa” eller ”Bolaget”) publicerade den 28 februari år 2025 Bolagets delårsrapport för det fjärde kvartalet år 2024.

  • Erhåller en första utdelning från en fartygsinvestering
  • Redovisar ett substansvärde om 31 kr per aktie
  • Föreslår utdelning om 20 öre per aktie
  • Investerar i tre nya fartyg inom ultravattendjupsborrning

Finansiell utveckling

Ramlösa redovisade en nettoomsättning om 12,7 MSEK (27) under Q4-24, vilket var hänförligt till fartyget Perseus, i vilket Ramlösa har en ägarandel om 68 % i, varför fartyget inkluderas i koncernredovisningen. De övriga fartygsinnehaven Leonardo B och Chemtrans Mobile ingår således inte i koncernens omsättning. I jämförelseperioden ingår intäkter från Ramlösas tidigare fartygsinvestering London Star, vilken avyttrades under februari år 2024.

Rörelseresultatet uppgick till 9,1 MSEK (17,7), även det är hänförligt till Perseus. Ramlösa erhöll även en första utdelning från ett fartygsinnehav under kvartalet, uppgående till ca 2,24 MSEK, vilket avsåg Perseus. I våra estimat har vi tidigare räknat med att Ramlösa ska erhålla ca 1 MUSD i utdelning från Atlantic Feeder III AS, det fartygsägande bolaget av Perseus, varför utdelningen under kvartalet anses vara i nära linje med detta på årsbasis.

Föreslår utdelning om 20 öre per aktie

I samband med rapporten meddelade Ramlösa att styrelsen föreslår en utdelning om 20 öre per aktie, motsvarande ca 0,7 MSEK. Analyst Group hade inte räknat med någon utdelning för år 2024 då flera av fartygsinvesteringarna nyligen har tillträtts och därefter har börjat generera kassaflöden men givet en god finansiell ställning väljer Ramlösa att föreslå en utdelning redan i år.

Ramlösas målsättning avseende utdelningar stipulerar att 50–75 % av nettoavkastningen efter skatt ska återföras till aktieägarna via utdelning eller återköp. Under år 2025 estimerar vi att nettoavkastningen kommer stiga då Ramlösa har tillträtt flera investeringar under slutet av år 2024 och början av år 2025, däribland Chemtrans Mobile under november år 2024 och Pescara i januari år 2025. Analyst Group estimerar därmed att det finns goda förutsättningar för högre utdelningar under kommande år med en direktavkastning om ca 10–12 % baserat på nuvarande kurs och ser utdelningsförslaget för år 2024 som ett signalvärde för kommande förväntade högre utdelningar.

Redovisar ett substansvärde per aktie om 31 kr

I rapportpresentationen redogjorde Ramlösa för ett uppdaterat substansvärde per aktie, där Bolaget erhållit uppdaterade externa värderingar på de tre största innehaven Chemtrans Mobile, Perseus och Leonardo B, med hänsyn till dessa värderingar uppgick substansvärdet per aktie till 31 kr vid utgången av Q4-24, jämfört med 29 kr vid utgången av Q3-24. Ökningen antas vara hänförlig till stärkta fraktrater och ett lågt utbud på fartyg inom de segment som Ramlösa verkar.

Investerar ~400 TUSD i tre nya fartyg

Den 2 december meddelade Ramlösa att Bolaget har investerat ca 400 TUSD i Eldorado Drilling, en borrentreprenör med erfarenhet och expertis inom olje- och gasindustrin, vilka grundades år 2022 och äger tre moderna ultradjupvattensborrfartyg. Ramlösas investering motsvarar en ägarandel om ca 0,17 % i Eldorado Drilling. Utav de tre fartygen så är ett, Zonda, på väg att starta ett treårigt kontrakt med Petrobras med 480 MUSD i intäkter och 260 MUSD i EBITDA, varigenom starka kassaflöden förväntas genereras. De övriga två fartygen marknadsförs just nu för nya kontrakt.

Blir delägare i Capito Capital

Efter det fjärde kvartalets utgång meddelade Ramlösa att Bolaget blir delägare i Capito Capital A/S, ett nystartat bolag inom globala fartygsinvesteringar. Ägarandelen uppgår till 20 % och innehavet kommer därmed redovisas som intressebolag, därtill kommer Ramlösa att låna ut maximalt 2 MDKK som avses användas till rörelsekapital i Capito Capital.

Capito Capital är likt Ramlösa ett investmentbolag inom globala fartygsinvesteringar, varför vi ser flera potentiella synergieffekter genom Bolagets investering i Capito Capital. Ramlösas ledning och styrelse har en lång och gedigen erfarenhet inom shippingbranschen, genom vilken Bolaget kan identifiera investeringsobjekt på shippingmarknaden till attraktiv risk/reward. I kombination med Capito Capitals tio medarbetare med erfarenhet från branschen förväntas såväl Ramlösa som Capito Capital gynnas av investeringen.

Sammantaget var Ramlösas rapport för det fjärde kvartalet stabil och i linje med våra förväntningar. Vi förväntar oss att Bolaget kommer fortsätta att leverera starka kassaflöden framgent genom de kontrakt som dess fartygsinnehav är knutna till. Nettoavkastningen förväntas användas till nya investeringar samt återföras till aktieägare genom utdelning eller återköp, där vi ser den föreslagna utdelningen för år 2024 om 20 öre som ett signalvärde för kommande förväntade högre utdelningar.

Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Ramlösa Shipping.