Kommentar på Ramlösa Shippings Q3-rapport


Ramlösa Shipping (”Ramlösa” eller ”bolaget”) publicerade den 26 november år 2024 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet år 2024.

  • Tempostarkt kvartal med flera viktiga initiativ för att fortsatt generera avkastning framgent
  • Investering i containerfartyget Pescara med Maersk som motpart

Tempostarkt kvartal med flera viktiga initiativ för att fortsatt generera avkastning framgent

Det tredje kvartalet år 2024 har präglats av ett högt tempo för Ramlösa då två nya fartygsinvesteringar har genomförts i form av feederfartyget Perseus och kemikalie- och oljeprodukttankfartyget Chemtrans Mobile, samtidigt som ägarandelen i Leonardo B, specialiserat på transport av flytande petroleum gas, minskades. Därtill har Ramlösas börsnotering förberetts vilken fullföljdes efter kvartalets utgång med första handelsdag den 25:e oktober år 2024. Noteringsemissionen tecknades till 100 % och tillförde således Ramlösa 27 MSEK före emissionskostnader som beräknas uppgått till 3,1 MSEK.

Det finansiella resultatet under Q3-24 påverkades av ovan nämnda aktiviteter, då flera av fartygen inte var aktiva under det fullständiga kvartalet, alternativt inte alls, samtidigt som kvartalet påverkades av engångskostnader hänförliga till noteringen. Nettoomsättningen uppgick till 10,7 MSEK (31,4) där minskningen är hänförlig till att Ramlösa under jämförelsekvartalet ägde en ägarandel i fartyget London Star, vilket avyttrades under februari år 2024 med en avkastning motsvarande 83 % IRR under ett drygt år.

Nettoomsättningen under kvartalet är primärt hänförlig till ägarandelen i Leonardo B, vilken som nämnt minskade under kvartalet, från 98,3 % till 40,5 % i samband med en avyttring av det fartygsägandebolaget GasMar IS. Den minskade ägarandelen medför att Leonardo B framgent kommer att redovisas som innehav i intresseföretag och övriga värdepapper, snarare än att konsolideras in i koncernredovisningen, då ägarandelen understiger 50 %. Per utgången av Q3-24 är det bara innehavet i Atlantic Feeder, det fartygsägande bolaget till Perseus, som ägs med en ägarandel överstigande 50 % och därmed hanteras som dotterbolag samt konsolideras in i koncernredovisningen. EBITDA-resultatet under perioden uppgick till 4,8 MSEK (11,7), vari noteringskostnader av engångskaraktär om 4,5 MSEK ingår, justerat för dessa uppgick EBITDA-resultatet till 9,3 MSEK.

Som nämnt påverkades såväl omsättningen som resultatet av de ovan nämnda aktiviteterna under Q3-24. Under de kommande kvartalen förväntas starka kassaflöden genom ägarandelarna i Perseus och Leonardo B, samt att Ramlösa tillträdde Chemtrans Mobile den 12 november år 2024, i vilken ägarandelen uppgår till 7,5 %. Därtill har Ramlösa förvärvat en andel i containerfartyget Pescara efter periodens utgång (mer nedan), vilket förväntas tillträdas och börja generera kassaflöden från januari år 2025. Däremot förväntas fortsatt endast Perseus resultat konsolideras i koncernredovisningen, medan resterande innehav, där ägarandelen understiger 50 %, redovisas som innehav i intresseföretag och övriga värdepapper.

Investerar i containerfartyget Pescara med Maersk som motpart

Den 7 november år 2024 meddelade Ramlösa att bolaget har förvärvat 6,3 % av aktierna i ParCon IX AS, vilka i sin tur äger containerfartyget Pescara. Fartyget kommer från leverans, beräknad till januari år 2025, att ha ett 24–26 månaders Time charter-kontrakt med transportjätten Maersk som motpart där fartyget redan tidigare har varit uthyrt på ett Time charter-kontrakt till just Maersk i tre år.

Ett Time charter-kontrakt innebär att befraktaren betalar en daglig hyresavgift, vilket bidrar till säkra och återkommande kassaflöden men där fartygsägaren ansvarar för underhåll, reparationer och försäkring, vilket innebär en risk men som även typiskt sett ger högre intjäning jämfört med andra kontraktstyper där sådana ansvarsområden inte ingår. Ramlösas ägarandel uppgår till 6,3 %, vilket motsvarar en investering om ca 10,2 MSEK.

Analyst Group ser positivt på investeringen i Pescara som förväntas generera starka kassaflöden till Ramlösa i form av utdelningar av de kassaflöden som erhålls genom Time charter-kontraktet med Maersk. Genom kontraktet förväntas ett EBITDA-resultat för hela fartyget om 14,6 MUSD, vilket kan jämföras med inköpspriset om 24,08 MUSD, något som medför att de relativt säkra kassaflödena under kommande två åren kan användas för att dels betala av lån och därmed minska den finansiella risken, dels generera en god utdelning till aktieägarna. Den estimerade återbetalningstiden till det att lånet uppgår till det beräknade återvinningsvärdet är 3,3 år, vilket alltså till majoriteten sker under Time charter-kontraktet med Maersk. Baserat på ett 4-årsscenario estimeras en IRR om 17–31 % i ett base scenario, vilket är i linje med Ramlösas mål om att varje investering ska kunna generera minst 20 % i årlig avkastning.

Sammantaget var Q3-24 ett kvartal med flera viktiga strategiska milstolpar för Ramlösa, vilket inkluderar investeringar i Perseus, Chemtrans Mobile, en minskad ägarandel i Leonardo B samt att bolaget efter kvartalets utgång har genomfört en börsnotering och en investering i containerfartyget Pescara. I takt med att Ramlösa tillträder ägarandelarna i fartygen, vilket alltså gjordes i november för Chemtrans Mobile och förväntas i januari för Pescara, förväntas starka kassaflöden genereras, vilka estimeras kunna användas för utdelningar till Ramlösas aktieägare alternativt nya investeringar.

Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Ramlösa Shipping.