Ramlösa Shipping (”Ramlösa” eller ”Bolaget”) publicerade den 27 maj år 2025 Bolagets delårsrapport för det första kvartalet år 2025.
- God finansiell utveckling
- Stabil utveckling på Ramlösas containerfartyg
- Konjunktursoro påverkar Chemtrans Mobile intjäning kortsiktigt
Finansiell utveckling
Ramlösa redovisade en nettoomsättning om 12,2 MSEK (20,4) under Q1-25, vilket var hänförligt till fartyget Perseus, i vilket Ramlösa har en ägarandel om 68 %, varför fartyget inkluderas i koncernredovisningen. I jämförelseperioden ingår intäkter från Ramlösas tidigare fartygsinvestering London Star, vilken avyttrades under februari år 2024. Sett till utvecklingen Q-Q så var omsättningen 4 % lägre under Q1-25, vilket var förväntat då Perseus är uthyrt på kontrakt med en fast hyresavgift, där minskningen antas vara hänförlig till en svagare dollar under Q1-25.
Sett till moderbolagets resultat så påverkades det av ökade marknadsföringskostnader samt kostnader för implementerade redovisningsmetoder. Därtill påverkas resultatet av en svagare dollar genom att förändringar i värdet på Bolagets anläggningstillgångar redovisas i resultaträkningen, vilka är tillgångar i dollar, en effekt som uppgick till -2,5 MSEK. Detta påverkar dock inte kassaflödet förrän en försäljning av tillgångarna (fartygen) sker, vid en potentiell försäljning ser vi dessutom det mest sannolika som att Ramlösa då skulle återinvestera kapitalet i en ny fartygsinvestering i dollar, varför det inte heller då skulle få en reell effekt på verksamheten. Däremot erhålls utdelningarna från fartygen i dollar och växlas till svenska kronor, varför detta får en påverkan på resultat samt kassaflöde. Dollarn har fortsatt försvagats under Q2-25, vilket således förväntas påverka kommande erhållna utdelningar något.
Sammantaget redovisade moderbolaget ett resultat om -2,4 MSEK, justerat för ovan nämnda effekter uppgår resultatet dock till en mindre vinst enligt Ramlösa.
Stabilt läge för Ramlösas containerfartyg trots stökigt makroekonomiskt läge…
Sedan Ramlösa publicerade Q4-rapporten i februari så har det varit ett stökigt makroekonomiskt läge med fortsatt hög geopolitisk spänning samt ett potentiellt handelskrig mellan USA och övriga världen. Som en följd av oro för minskad global handel har containerfraktindex försvagats under de senaste månaderna, detta avser dock primärt större containerfartyg. Ramlösas två containerfartyg, Perseus och Hansa Africa, är dock mindre fartyg, vars intjäning hittills inte bedöms ha påverkats särskilt mycket. Perseus är ett feederfartyg, vilket är ett mindre fraktfartyg som transporterar containrar mellan mindre hamnar, där fraktrater utvecklats stabilt, något som även bekräftades av Ramlösa på Bolagets kvartalsrapportpresentation. Hansa Africa är ett större containerfartyg (3 534 TEU Panamax), där rater också har utvecklats stabilt. Det återstå dock att se vad de fullskaliga effekterna av USA:s tullar kommer att bli på shippingmarknaden.
Både Perseus och Hansa Africa är för närvarande uthyrda på Time charter-kontrakt, vilket genererar en fast hyresintäkt från en befraktare, där Hansa Africas kontrakt har Maersk som motpart och löper över 24–26 månader från januari år 2025 med stark intjäning. För Perseus löper kontraktet med dess befraktare Akkon Lines ut under sommaren, varefter det återstår att se vad som sker med fartyget. Analyst Group antar en fortsatt uthyrning på ett attraktivt kontrakt som det troligaste scenariot baserat på nuvarande rater.
Det ska även nämnas att Ramlösa har ingått ett avtal om att sälja 51 procentandelar av sin andel om 68 % i bolaget Atlantic Feeder III AS, som äger Perseus, genom en option. Optionen bedöms kunna aktiveras inom några månader och skulle i sådant fall medföra ett positivt resultatbidrag till Ramlösa. Analyst Group anser att den initiala investeringen i Perseus gjordes till en attraktiv värdering och att det är rimligt att Ramlösa nu kan sälja en andel av innehavet till vinst. Däremot kvarstår det att se de fullständiga villkoren samt om affären får igenom, varför större slutsatser kring försäljningen ännu inte kan dras.
… men svagare utveckling för tankfartyget Chemtrans Mobile
Chemtrans Mobile, ett kemikalie- och oljeprodukttankfartyg byggt år 2016, är aktivt inom Hafnia Chemicals Handy/MR-poolen. Intjäningen i poolen antas ha försvagats under år 2025 till följd av ett svagare konjunkturläge och lägre oljepris. Under H1-24 uppvisade poolen stark intjäning, vilken uppgick till 32,6 TUSD per dag, plus en teknisk miljöförmån om ca 1,5 TUSD per dag för fartyget. Hittills under år 2025 estimeras intjäningen dock har sjunkit till ca 21 TUSD per dag, vilket är i nära linje med 3-års-snittet på 1-åriga Time charter-kontrakt för denna typ av fartyg. Fartyget beräknas dock fortfarande generera ett positivt fritt kassaflöde på nuvarande intjäningsnivåer.
Utökar ägarandelen i Capito Capital
Under Q1-25 utökade Bolaget ägarandelen i Capito Capital, ett nystartat bolag inom globala fartygsinvesteringar. Ramlösa ägde sedan tidigare 20 % av aktierna och förvärvade i mars ytterligare 20 % för en köpeskilling om 300 TDKK.
Capito Capital är likt Ramlösa ett investmentbolag inom globala fartygsinvesteringar, varför vi ser flera potentiella synergieffekter genom Bolagets investering i Capito Capital. Ramlösas ledning och styrelse har en lång och gedigen erfarenhet inom shippingbranschen, genom vilken Bolaget kan identifiera investeringsobjekt på shippingmarknaden till attraktiv risk/reward. I kombination med Capito Capitals tio medarbetare med erfarenhet från branschen förväntas såväl Ramlösa som Capito Capital gynnas av investeringen, där Ramlösa innehar två styrelseplatser i bolaget.
Under kvartalspresentationen framgick det att Ramlösas avtal om att sälja 51 procentandelar av sin andel om 68 % i bolaget Atlantic Feeder III AS, som äger Perseus, genom en option har ingåtts med Capito Capital, vilket således skulle bli deras första investering om affären går igenom.
Sammantaget anser Analyst Group att Ramlösa levererade ett stabilt första kvartal där resultatet påverkades av engångskostnader för marknadsföring och redovisning samt valutaeffekter som inte är kassaflödespåverkande. Även om en svagare dollar förväntas påverka framtida erhållna utdelningar något så anser vi att den viktigaste datapunkten för Ramlösas framtid är utvecklingen för dess fartygsinnehav, där Perseus och Leonardo B är de största enskilda innehaven vilka fortsätter leverera stabil avkastning, samtidigt som Hansa Africa nyligen påbörjat ett tvåårigt Time charter-kontrakt med Maersk som motpart. Något svagare utveckling kan skönjas för Chemtrans Mobile p.g.a. lägre oljepris och konjunkturoro, men ett lågt utbud på den typen av fartyg förväntas stärka intjäningen i takt med att konjunkturen återhämtas.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Ramlösa Shipping.