Nosa Plugs AB (”Nosa Plugs” eller ”Bolaget”) meddelade den 29 januari år 2025 att Bolaget har knutit ett exklusivt avtal med Pharmacure Healthcare International AB (”Pharmacure”) avseende rättigheterna att sälja och marknadsföra produkter under varumärket “Nozoil” i strategiskt utvalda marknader i Europa. I samband med detta lanseras två produkter under varumärket NOSA Nozoil på den schweiziska apoteksmarknaden.
Analyst Groups syn på lanseringen
Nozoil är en mjukgörande nässpray för personer med torr nässlemhinna och Analyst Group ser lanseringen som ett steg för att driva Nosa Plugs tillväxtresa vidare, dels genom att addera en ny produkt till produktportföljen, dels genom att stärka Nosa Plugs varumärke genom en välkänd produkt och därmed stärka kännedomen om Bolagets övriga B2C-produktportfölj på den europeiska apoteksmarknaden.
Givet att Nozoil redan idag är en stor produkt på utvalda marknader förväntas en stark försäljning kunna genereras även på nya geografiska marknader, vilket utökar Nosa Plugs närvaro på den europeiska apoteksmarknaden och förväntas kunna driva försäljning av Bolagets övriga B2C-produkter. Lanseringen förväntas inte bidra med några större kostnader, försäljningskostnaderna estimeras kunna hållas relativt konstanta vid adderingen av ytterligare en produkt till portföljen. Den nya lanseringen tar även Nosa Plugs ett steg närmare målet att bli en ledande spelare inom näshälsa.
Pharmacure har sedan tidigare sålt Nozoil på utvalda marknader men antas ha liten eller ingen försäljning i de länder där Nosa Plugs nu har tecknat ett exklusivt avtal, vilket innefattar Tyskland, Schweiz, Österrike, Belgien, Nederländerna, Frankrike och UK, där fler länder kan tillkomma framgent. Således är flertalet länder som Analyst Group ser som viktiga för Nosa Plugs tillväxt inom B2C inkluderade i avtalet, där bl.a. Smell Training sedan tidigare är tillgängligt i Tyskland och Schweiz och där Nosa Plugs tidigare under år 2025 meddelade att hela konsumentsortimentet rullades ut tillsammans med Frankrikes största onlineapotek.
Fördelarna för Pharmacure med lanseringen antas vara att bolaget får tillgång till Nosa Plugs utbredda distributörsnätverk på den europeiska apoteksmarknaden för att expandera Nozoil till nya geografiska marknader.
Om Pharmacure Healthcare International AB
Pharmacure är ett svenskt företag baserat i Göteborg, specialiserat på utveckling, marknadsföring och distribution av läkemedel och medicintekniska produkter med fokus på näshälsa och komfort. Produktportföljen inkluderar bl.a. Nozoil, en mjukgörande nässpray för personer med torr nässlemhinna, samt NoZone, en nässpray avsedd att användas vid de första tecknen på förkylning, vilken verkar genom att fånga och inaktivera virus i bakre delen av näsan, vilket hjälper kroppen att naturligt eliminera dem innan en fullskalig förkylning utvecklas.
Sammantaget anser Analyst Group att lanseringen är ett steg för att bibehålla Nosa Plugs höga tillväxttakt, där Nosa Plugs B2C-produktportfölj på den europeiska apoteksmarknaden ses som en viktig tillväxtdrivare framgent. Smell Training ses som den viktigaste produkten inom denna kategori och utöver nya intäktsströmmar från NOSA Nozoil så förväntas lanseringen göra Nosa Plugs till en mer relevant spelare på den europeiska apoteksmarknaden, något som även förväntas stärka försäljningen av övriga B2C-produktportföljen, inklusive Smell Training.