Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen uppgick till 13,8 MSEK (13,3) – främst drivet av återkommande intäkter
- ARR uppgick vid kvartalets utgång till 68,7 MSEK – motsvarande en ökning om hela 24,2 %
- Bruttoresultatet ökade och uppgick till 10,4 MSEK (10,3) – fortsatt stark bruttomarginal om 75,3 %
- Tillträde till förvärvet av det ledande IoT-bolaget Wraptech ägde rum under inledningen av 2025 och ökar omedelbart kundbasen med 1 000 nya kunder
- Säkrad finansiering genom omförhandlad kreditfacilitet till en längre löptid samt upptaget lån om 11 MSEK i anslutning till förvärvet av Wraptech
- Lansering av Retail Brain, en intelligent plattform för butiker som möjliggör väsentligt ökad automation i hela butiksflödet
- Dagens redovisade siffror fångar varken de konsoliderade siffrorna med Wraptech, vilka tillkommer framgent, eller den stora potential som existerar i Neovicis affärsmodell och som förväntas bli än mer synliggjord de kommande åren. Den konsoliderade omsättningen mellan Neovici och Wraptech överstiger 100 MSEK på årsbasis, och Wraptech uppvisar dessutom lönsamhet redan idag och bidrar i ökande takt till Koncernens framtida resultat allt eftersom synergierna får effekt.
- Neovici kommunicerar att fler förvärv kan vara aktuella under år 2025, vilket utgör en ytterligare potentiell värdedrivare, utöver den organiska tillväxt som förväntas.
Krattar manegen för stark tillväxt under år 2025
Bolagets nettoomsättning uppgick till 13,8 MSEK under det fjärde kvartalet och 65,3 MSEK på helårsbasis, vilket var 1,7 MSEK under Analyst Groups prognos för helåret och förklaras av en periodiseringseffekt av Bolagets återkommande intäkter (68,7 MSEK), med följden att differensen intäktsbokförs under år 2025 i stället. Bolagets intäktsbas, inklusive Wraptech, överstiger nu 100 MSEK, varför väsentligt högre intäkter än dagens redovisade är att vänta när år 2025 summeras.
Neovici avslutar år 2024 i ett högt tempo avseende framgångsrik exekvering på den utstakade strategin om att nå lönsam tillväxt under år 2025. Bolaget demonstrerar en fortsatt stark intäktsbas, främst drivet av återkommande intäkter genom den egenutvecklade AI-plattformen Cosmoz. Denna intäktsbas består av abonnemang och transaktionsbaserade avgifter, vilka kontinuerligt vuxit över tid genom ett utökat användande hos Bolagets största kunder såsom ICA och Mexikos största telekombolag, Telcel. En stabil grund av primärkunder utgör Neovicis grundstomme, vilken Bolaget nyttjar för att såväl diversifiera antalet intäktsben som att öka total intäktsbas ytterligare. Detta sker dels genom utrullning av nya innovativa och skräddarsydda lösningar till befintlig kundbas, demonstrerat av den senaste ICA-anpassade Retail Brain-lanseringen, vilken sammanflätar och automatiskt korrigerar data från olika källor.
Retail Brain möjliggör att stora delar av den finansiella kedjan i en butik integreras till ett automatiserat flöde, hela vägen från inköp av varor via leverantörer till optimerad prissättning och slutligen försäljning av dessa varor i butik eller via e-handel. Vidare utgör de starka primärkunderna en potential för fortsatt penetration av respektive primärkunds egna leverantörer och kunder, vilka integreras in i AI-plattformen, Cosmoz och ingår tillsammans i ett växande ekosystem för automatiserad hantering av finansiella transaktioner med ett win-win-scenario för samtliga parter som följd. Neovicis starka utgångsläge genom kombinationen av stora primärkundanvändare av Cosmoz, samt lanseringen av Retail Brain, lade grunden för logiken i det nya strategiska förvärvet av Wraptech.
Strategiskt förvärv med synergieffekter att vänta
Wraptech är ett ledande IoT-bolag, specialiserat på hårdvaror såsom bland annat elektroniska hyllkantsetiketter, vilka automatiserar prisuppdateringar. Givet Neovicis redan väletablerade bas innebär förvärvet av Wraptech betydande synergieffekter. Synergierna kan sammanfattas i att Wraptechs hårdvarulösningar integreras med Neovicis mjukvarulösningar och får till följd att en svåröverträffad helhetslösning för butiker skapas, en helhetslösning vilken bland annat automatiserar följande beslutskedjor:
- Inköp av varor med säkerställd realtidsuppdatering gällande inköpspriser, där exempelvis en på förhand överenskommen mängdrabatt och liknande aspekter i samarbetsavtalet upprätthålls utan avvikelser genom att leverantörer också är anslutna till Cosmoz
- Optimerad prissättning av varor, vilket gäller priser på veckobasis, ända ned till timbasis eller ännu lägre, beroende av rådande utbuds- och efterfrågesituation, möjliggjort av Bolagets AI-motor, vilken automatiskt beräknar prissättningen genom att ta hänsyn till samtliga relevanta datapunkter i realtid.
- Optimerad AI-beräknad prissättning blir synliggjord för kund, dels genom Wraptechs elektroniska hyllkantsetiketter vilka integreras med Neovicis AI-motor, dels genom interaktiv AR (Augmented Reality), vilken skräddarsyr kunderbjudanden och förbättrar butiksbesökarens upplevelse och stärker därmed besökarens butikslojalitet över tid.
Förvärvet av Wraptech med Neovici innebär ett stärkt helhetsgrepp av butiken och att Bolaget därmed ökar nyttjandet av Cosmoz hos befintlig kundbas samt kan adressera liknande aktörer på såväl den svenska som internationella spelplanen, bekräftat av VD Jan Berggren, som nämner ett riktat fokus på Europa, Sydamerika och Sydostasien framgent.
Därutöver medför förvärvet av Wraptech ett omedelbart övertagande av värdefulla kunder till Neovicikoncernen, bekräftat av Neovicis tillkännagivande i Q4-rapporten om en utökad kundbas uppgående till hela 1 000 nya kunder. Den nya kundbasen öppnar dessutom för ytterligare tillväxt genom den underliggande nätverkseffekt Cosmoz innehar, där ett övertagande av ett antal nya kunder medför en potential att addera dessa kunders leverantörer till Cosmoz, varför kundbasen förväntas öka ytterligare.
Sammantaget medför förvärvet betydande möjligheter till upp- och merförsäljning, vilket förväntas sätta ett tydligt positivt avtryck i Koncernens redovisade siffror framgent.
Det tillfredsställande utgångsläge som rådde inför Q4-perioden, gemensamt med ovan nämnda strategiska initiativ som vidtagits under Q4-perioden, har krattat manegen för en stark intäktstillväxt framgent.
God kostnadskontroll och förväntningar om lönsam tillväxt runt hörnet som följd
Under det fjärde kvartalet demonstrerar Neovici en god kostnadskontroll, givet de accelererade tillväxtsatsningar som genomförts. Bruttomarginalen ligger fortsatt kvar på en hög nivå, uppgående till 75,3 % (77,6 %). Bolagets operativa kostnader (OPEX) uppgick till 24,6 MSEK, en minskning om 11 % jämfört med Q4 år 2023, detta trots att Neovici ökat ARR med hela 24 % till 68,7 MSEK under samma period. Detta samband visar tydligt hur Neovicis intäkter växer snabbare än kostnadsmassan och lägger grunden för skalbar lönsam tillväxt framgent. Vidare är Wraptech, vilket inbringar drygt 40 MSEK i intäkter på helårsbasis, redan lönsamt på helårsbasis, varför Analyst Group antar lönsamhet på EBITDA-nivå för Koncernen när år 2025 summeras.
Solid finansiell position med potential för fler förvärv
I samband med förvärvet av Wraptech ingicks ett låneavtal om 11 MSEK, av vilka 5 MSEK nyttjades omedelbart i syfte att finansiera förvärvet. Vidare kommunicerades en förlängning till och med år 2027 av den kreditfacilitet som Bolaget sedan tidigare besatt om 28 MSEK, av vilka 18 MSEK nyttjats. Sammantaget säkerställer detta en solid finansiell bas, tills dess att Neovici når lönsamhet och är självfinansierat. Vidare öppnar lånen för flexibilitet gällande nya framtida förvärv. VD Jan Berggren kommenterade under Q4-rapporten att Neovici löpande undersöker möjligheten att genomföra nya attraktiva förvärv med en liknande profil som Wraptechs.
Sammanfattningsvis anser Analyst Group att Neovici tagit betydande framsteg i syfte att nå målet om lönsamhet med start under år 2025. Q4-24 fångar varken de konsoliderade siffrorna med Wraptech, som tillkommer framgent, eller den stora potential som existerar i Neovicis affärsmodell och som förväntas bli än mer synliggjord under de kommande åren. Analyst Group antar en stark tillväxt under året med lönsamhet under H2 år 2025.
Analyst Group kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Neovici.