Kommentar på Neovicis nyhet om expansion till Asien


Den 26 mars meddelade Neovici att Bolaget ingått avtal med två lokala försäljningsteam i Sydostasien, vars primära syften är att bredda kundbasen för Neovicis affärssystem, AI-plattformen Cosmoz, samt med ett särskilt fokus på Bolagets skräddarsydda detaljhandelslösning, Retail Brain. Den senare lösningen möjliggör datadriven optimering vid flera beslutsled inom detaljhandeln där stora delar av den finansiella kedjan i en butik integreras till ett automatiserat flöde. Lösningen möjliggör en process från inköp av varor via leverantörer till optimerad prissättning och slutligen försäljning av dessa varor i butik eller via e-handel.


Två konkreta exempel på detta är följande:

  • Inköp av varor med säkerställd realtidsuppdatering gällande inköpspriser, där exempelvis en på förhand överenskommen mängdrabatt och liknande aspekter i samarbetsavtalet upprätthålls utan avvikelser, eftersom leverantörer också är anslutna till Cosmoz.
  • Optimerad prissättning av varor, vilket avser priser på veckobasis alternativt till timbasis eller sekunder, beroende av rådande utbuds- och efterfrågesituation, möjliggjort av Bolagets AI-motor, vilken automatiskt beräknar prissättningen genom att ta hänsyn till samtliga relevanta datapunkter i realtid.

Det genomgående temat för Neovicis lösningar, och Retail Brain i synnerhet, är att de optimerar kundens verksamhet. Detta illustreras bland annat av de lyckade utrullningar som genomförts till ICA, där en automationsgrad överstigande 90 %, har uppnåtts hos kunden inom de områden Cosmoz och Retail Brain berör. Denna påtagliga automatisering möjliggör därför i förlängningen kostnadsbesparingar över tid. Aspekten bedöms förenkla införsäljningsprocessen, i synnerhet när ett starkt partnernätverk kombineras med eftersträvansvärda referenskunder att tillgripa.

Med våra system blir det mycket enklare att upptäcka och motverka olika former kapitalläckage, vilket kan spara bolagen stora belopp varje år”, kommenterar Neovicis VD Jan Berggren.

Neovici etablerar nu två lokala kontor i Sydostasien, i samarbete med Siam Airmove Company Ltd i Bangkok (Thailand) samt PT Valco Mulia Internasional i Jakarta (Indonesien). Indonesien är, med sina cirka 282 miljoner medborgare, det fjärde mest folkrika landet i världen. I Thailand bor cirka 70 miljoner människor, och tillsammans representerar de två marknaderna därmed fler än 350 miljoner medborgare. Detta kan ställas i relation till cirka 10 miljoner medborgare på den svenska marknaden, vilken är Neovicis största marknad idag.

En av de mest fundamentala aspekterna i Neovicis affärsmodell är dessutom att en ny primärkund, vilket i detta fall avser en motsvarighet till ICA i Indonesien eller Thailand, möjliggör långt fler potentiella kunder genom att addera primärkundens leverantörer till Cosmoz-nätverket. Varken Indonesien eller Thailand har i dagsläget nått lika långt gällande digitalisering och automatisering av finansiella tjänster, varför den potentiella nätverkseffekten för Neovicis lösningar på dessa marknader bedöms som betydande.

Neovici har sedan tidigare lång erfarenhet av internationell expansion, där Bolaget bland annat erhållit en stark ställning i Latinamerika genom att ha Mexikos största telekomföretag, Telcel, som kund. Detta vittnar dels om att Bolaget förmår attrahera globala multiföretag, och vidare illustrerar det hur Neovici uppnått framgångsrika resultat vid tidigare geografiska expansioner, varför Analyst Group bedömer att goda förutsättningar föreligger för denna expansion.

Det faktum att den asiatiska expansionen i detta stadie genomförs genom samarbete med två lokala partners bedöms av Analyst Group vara ett strategiskt korrekt beslut. Siam Airmove Company och PT Valco Mulia ansvarar för att driva tillväxt och sköta lokal support, vilket förenklas av redan etablerad lokal kännedom om respektive marknad. Detta möjliggör för Neovici att allokera inhemska säljresurser till fortsatt bearbetning av den europeiska och mexikanska marknaden, vilket innefattar utökade affärer hos befintliga kunder såväl som addering av helt nya kunder.

Varje marknad har unika utmaningar gällande framgångsrik utrullning av AI-system, vilket kräver en anpassningsförmåga hos leverantören. Det faktum att Neovici lyckats så väl på den latinamerikanska marknaden, vilken skiljer sig avsevärt jämfört med den svenska, bevisar Bolagets anpassningsförmåga att hantera lokala regler och utmaningar. Neovici förväntas nu nyttja denna anpassningsförmåga i Sydostasien, vilket innebär en tydlig potential för ett ”first mover advantage”, då konkurrensen från exempelvis amerikanska AI-jättar är mindre påtaglig inom denna region.

Därutöver möjliggör expansionen för Neovici att diversifiera kundbasen, inte bara till fler unika kunder utan även till fler marknader. Detta är relevant ur flera aspekter; genom att ha fler kunder reduceras effekten av ett eventuellt kundtapp avsevärt då intäktsbasen diversifierats, vidare pareras lokala marknadssvängningar som kan uppstå, där exempelvis risken för politisk instabilitet i en region får lägre effekt på Koncernen som helhet.

Sammanfattningsvis bedömer Analyst Group att den geografiska expansion som nu inleds är högst relevant, där en branschspecifik Vertical-AI-lösning redan lanserats för detaljhandeln i form av Retail Brain, vilket förenklar införsäljningsprocessen hos nya kunder då tydliga referenskunder och exempel på kostnadsbesparingar nyttjas under införsäljningsprocessen. Vidare genomförs expansionen till låg kostnad och med låg risk för Neovici, då Siam Airmove Company och PT Valco Mulia ansvarar för kundbearbetning och lokal support. Slutligen diversifieras kundbasen, vilket medför flera positiva effekter. Neovici har sedan tidigare bevisat förmåga att framgångsrikt expandera till nya marknader. Detta initiativ banar därför väg för en potentiellt stark tillväxt framgent och bekräftar Analyst Groups vy om förväntad accelererad tillväxt och efterföljande lönsamhet under det andra halvåret av år 2025.