Neovici AB (”Neovici” eller Bolaget”) meddelade den 20 december att bolaget har ingått avtal avseende förvärv av samtliga aktier i Wraptech Svenska AB (”Wraptech”). Köpeskillingen uppgår till 5 MSEK, samt med en potentiell tilläggsköpeskilling om ytterligare högst 32 MSEK, förutsatt att förutbestämda finansiella mål och villkor uppfylls, varför den totala köpeskillingen kan uppgå till maximalt 37 MSEK. Tillträde förväntas ske i början av 2025 och förvärvet avses finansieras via ett upptaget lån om 11 MSEK som kommunicerades i anslutning till förvärvsnyheten. Lånet är utställt av Exelity AB i syfte att finansiera förvärvet samt genomföra operativa investeringar efter förvärvet. Lånet har en uppläggningsavgift om 6 % och löper med en ränta om 1,25 % per varje påbörjad 30-dagarsperiod på det totala utestående lånet, inklusive upplupen ränta och uppläggningsavgift.
Analyst Groups syn på förvärvet av Wraptech och det upptagna lånet
Neovici markerar startskottet som börsbolag med såväl organisk som förvärvsdriven tillväxt. Bolaget har genomfört ett förvärv av en ledande aktör inom Internet of Things (IoT)-produkter för detaljhandeln till ett förmånligt pris med en låg direktbetalning och stärker nu positionen mot Retail genom att addera en etablerad aktör med ett produkterbjudande som väl överensstämmer och kompletterar Neovicis nuvarande erbjudande inom Retail. Neovici och Wraptech har under flera år samarbetat som affärspartners vilket förenklar integrationsprocessen väsentligt.
Analyst Group ser tydliga synergier mellan de två bolagen då båda är specialister inom optimering av butiksprocesser och där goda förutsättningar för uppsälj till varandras kunder finns. Neovici har sedan tidigare en stark position inom Retail genom bland annat ICA som kund, vilka använder Bolagets senaste lansering, Retail Brain. Retail Brain sammanflätar olika datakällor och möjliggör för kunden att automatisera fler processer såsom inköp och lagerhantering. Retail Brain skapar kännedom kring bland annat återstående hållbarhetstid för varor och när det är dags att sänka priset. Ett exempel där Wraptech kommer in i denna process och ytterligare stärker erbjudandet blir genom Bolagets elektroniska prisettiketter som synkroniseras med kassasystemet och E-handeln. Retail Brain kommer nu utöver att prediktera optimal prissättning, också kunna uppdatera priset automatiskt vilket ytterligare automatiserar och optimerar kundens processer. Tillsammans kommer de två bolagens lösningar erbjuda betydande besparingar för kund vilket är av stor vikt inom Retailbranschen, vilken ofta präglas av låga marginaler.
Wraptechs produkter säljs i hela Sverige och öppnar därmed för ett vidgat nätverk av potentiella kunder att adressera för Neovici. Affärsmodellen har redan påvisat värdet av varje enskild kund genom stigande försäljning till befintliga kunder över tid. Därutöver öppnar nykundsförsäljning för ytterligare försäljning till kundens egna nätverk av leverantörer och kunder genom Cosmoz Basic. Sammantaget innebär därför förvärvet att erbjudandet stärks, samtidigt som förutsättningar ökar väsentligt för flertalet nya kunder att addera under år 2025.
Wraptech har uppvisat en stabil lönsamhet under de senaste tre åren, där Bolaget bland annat har uppvisat en genomsnittlig EBITDA-marginal om 5,7 % (år 2021–2023). Vidare har Neovici kommunicerat att lönsamheten för Wraptech ökat ytterligare under 2024. Med en tydlig exponering mot retailsegmentet, där över 50 % av intäkterna under helåret 2023 kommer från Retail, förväntas Neovicis starka marknadsposition och etablerade kontaktnätverk inom Retailsegmentet kunna bidra till en tydlig tillväxtpotential framgent.
Neovici är redan idag specialister på automatisering av butiker genom Bolagets senaste lansering, Retail Brain och ovan nämnt exempel av lösningar från Wraptech illustrerar hur Neovicis erbjudande gentemot butiker kompletteras ytterligare och möjliggör för Bolaget att bli en helhetsleverantör gällande uppkopplade affärssystem för detaljhandeln. Tillträde av Wraptech avses ske i början av 2025 och detta förväntas leda till betydande synergier inom försäljning och kostnadseffektivitet vilket därmed möjliggör förstärkt tillväxt och lönsamhet framgent.
Neovici upptar även ett lån från Exelity om 11 MSEK samt omförhandlar löptid för befintlig kredifacilitet till 31 december år 2027, samtidigt som löptiden för Bolagets lån från Mikael Berggren också omförhandlas till 31 december år 2027. Lånet från Exelity kan efter ackumulerad ränta högst uppgå till 13,5 MSEK, givet att långivaren inte väljer att konvertera lånet till aktier i Neovici. En eventuell konvertering kan som högst leda till en utspädningseffekt om 3,04 % för befintliga aktieägare.
Neovici har sedan utgången av det tredje kvartalet 10 MSEK i outnyttjat belopp från kreditfaciliteten, samtidigt som 6 MSEK återstår av lånet från Exelity, efter direktbetalning för Wraptech. Dessa finansieringsåtgärder säkerställer därför en finansiering för förvärvet som överstiger direktbetalningen, samtidigt som finansiering av operativa investeringar, såväl som rörelsekapitalbehovet tillfredsställs. Neovici besitter därmed en stark position genom en stark kapitalstruktur för att fortsätta exekvera på en expansionsstrategi för tillväxt.
Förvärvet av Wraptech
Förvärvet avser samtliga aktier i Wraptech och den initiala köpeskillingen uppgår till 5 MSEK, varav tilläggsköpeskillingen uppgår till maximalt 32 MSEK, baserat på förutbestämda mål om att väsentligt ökad vinst uppnås, med årlig avstämning fram till och med år 2026. Baserat på helåret 2023 förvärvas Wraptech på en skuldfri basis som motsvarar en EV/S-multipel om 0,2x och en EV/EBITDA-multipel om 4,9x. Om hela tilläggsköpeskillingen inkluderas förvärvas Wraptech på en skuldfri basis som motsvarar en EV/S om 1,0x och en EV/EBITDA om 21,2 MSEK. Det ska dock tilläggas att tilläggsköpeskillingen har högt ställda krav för att bli verklighet samtidigt som EBITDA för år 2024 förväntas vara högre än år 2023. Neovici har därför lyckats genomföra förvärvet till ett förmånligt pris.
Om Wraptech
Wraptech är en ledande aktör inom Internet of Things (IoT)-produkter för detaljhandeln. Bolaget grundades år 2006 och är ett familjeägt företag baserat i Grums, Värmland. Wraptech erbjuder innovativ mjuk- och hårdvara inom butiksrelaterad utrustning. Wraptechs grundidé är att förbättra funktioner och effektivitet vilket därigenom ökar lönsamheten i kundens butik.
Bolaget erbjuder bland annat elektroniska hyllkantsetiketter, vilka säkerställer att priset på hyllkanten alltid är detsamma för såväl priset i kassan som priset i web-shoppen samtidigt som nya prisuppdateringar automatiseras. Produkterna möjliggör därmed för automatiserad flervägssynkronisering av priser vilket leder till betydande besparingar för kund, då manuella uppgifter i samband med prisuppdateringar och kontroller elimineras. Ett annat exempel på produkter som ökar kundens effektivitet och lönsamhet är Wraptechs prismärkare vilka med användarvänlig applikation läser av butiksvarors befintliga streckkoder och möjliggör för utskrivning av en ny etikett med exempelvis nedsatt pris och en ny uppdaterad streckkod för kassan, utan att förstöra originaletiketten. Detta leder bland annat till att kundens svinn reduceras kraftigt, då exempelvis varor med kort datum såsom kött, chark och mejeriprodukter kan säljas till lägre pris istället för att slängas.
Under helåret 2023 uppgick Wraptechs omsättning till cirka 43 MSEK och en vinst före skatt på 0,9 MSEK. Omsättningen för innevarande år förväntas vara i nivå med föregående år, men med en betydligt högre vinst. Bolagets nettoomsättning har ökat från 27,9 MSEK år 2020 till 43,2 MSEK år 2023 vilket motsvarar en CAGR om 15,5 %. Wraptech har varit lönsamma sedan 2021 med en EBITDA-marginal som pendlat mellan 6,7 % och 4,5 %.