Kommentar på Kinda Braves Q2-rapport


Kinda Brave Entertainment Group AB (”Kinda Brave” eller ”Koncernen”) har publicerat Koncernens delårsrapport för det andra kvartalet år 2024. Följande är några punkter som vi valt att belysa i samband med rapporten:

  • Förlagsavtal med spelförläggaren Knights Peak
  • Tillkännagivande av flaggskeppstiteln ”Hela” på Gamescom
  • Växande kostnadsbas till följd av accelererad spelutveckling
  • Den finansiella positionen förväntas stärkas av erhållna milstolpsbetalningar

Ingått förlagsavtal med den europeiska spelförläggaren Knights Peak

Efter utgången av Q2-24 meddelade Kinda Brave att det helägda dotterbolaget, Windup Games AB (”Windup”), ingått ett förlagsavtal med Knights Peak, den nystartade divisionen för premiumspel inom PC och konsol, som tillhör den europeiska förläggaren MY.GAMES, avseende Koncernens flaggskeppstitel ”Hela”. Avtalets sammanlagda värde uppgår till 4,5 MUSD, varav 3,8 MUSD avses betalas ut kontant, förutsatt att Koncernen levererar vissa överenskomna milstolpar för utvecklingen av ”Hela”. Efter utgången av Q2-24 har Koncernen erhållit en första milstolpsbetalning om 0,3 MUSD, och väntas framgent erhålla löpande betalningar, givet att Kinda Brave levererar på ovan nämnda milstolpar. Resterande summa om 0,7 MUSD avses användas för att täcka förläggarens kostnader för en omfattande marknadsföring av ”Hela”, allmänna förlagsrelaterade kostnader, arbete med kvalitetssäkring av produkten i förhållande till förläggandet etc. Förlagsavtalet innefattar en exklusiv rätt för Knights Peak till de globala rättigheterna för att distribuera och sälja Koncernens flaggskeppsspel ”Hela” på samtliga globala plattformar för PC och konsol.

Knights Peak leds av industriveteraner som alla besitter gedigen erfarenhet från gamingbranschen. Bland annat har en av frontfigurerna inom divisionen, Eugenio Vitale, arbetat med både interna studior och externa partners på IP:s som Dead Island, Metro och Saints Row.

Analyst Group ser positivt på att Koncernen säkerställt full finansiering av ”Hela”, då det är en kritisk faktor för att kunna exekvera på den uttalade tidsplanen och leverera ett högkvalitativt spel, samtidigt som det reducerar den finansiella risken i investeringscaset. Att avtal har ingåtts med en väletablerad aktör är ytterligare ett styrketecken, då Koncernen får tillgång till förläggarens breda nätverk och gedigna humankapital. I en bransch präglad av hård konkurrens är det faktum att ”Hela” blir ett av divisionens första och större projekt en tydlig indikation på den potential som förläggaren ser i spelet.

Tillkännagivande av flaggskeppstiteln ”Hela”

Ytterligare en ljuspunkt att belysa efter utgången av kvartalet var tillkännagivandet av Koncernens flaggskeppstitel, som går under benämningen ”Hela”. Debuttrailern av spelet, som kan ses här, visades upp på Gamescom, en av världens största tv- och dataspelsmässor som äger rum i Köln, Tyskland.

Spelet beskrivs som ett hjärtevärmande 3D-äventyr i öppen värld som spelas i tredje person, skapat av kreatörerna bakom den mångmiljonsäljande succéserien Unravel. Då ”Hela” är ett co-op spel i en öppen värld, som bygger på de tematiska elementen i samma anda som bidrog till Unravels framgång, anser Analyst Group att det har goda förutsättningar att skapa en stark igenkänningsfaktor och därigenom generera en hög konverteringsgrad från Unravels spelarbas.

Spelet har mottagits väl bland presumtiva spelare, och drygt två dygn efter annonseringen av titeln har trailern redan nått över 100 000 visningar på Youtube, vilket tyder på ett betydande intresse inom gamingkollektivet. Ytterligare en aspekt att beakta är att trailern för ”Hela” visades upp på IGN, en erkänd aktör inom gamingbranschen. Då IGN mottar en mängd propåer avseende marknadsföring av nya spel, är det positivt att den etablerade plattformen valde att framhäva ”Hela”, vilket Analyst Group bedömer som värdefull exponering för spelet inför den globala spelpubliken.

Nettoomsättning och kostnadsbas

Under det andra kvartalet år 2024 uppgick nettoomsättningen till 0,4 MSEK (0,0), där omsättningen primärt härrör från spelen Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Inga intäkter från flaggskeppstiteln ”Hela” har erhållits under kvartalet, men däremot förväntas en mer substantiell nettoomsättning under Q3-24, bl.a. då den initiala milstolpsbetalningen om 0,3 MUSD  erhölls efter det andra kvartalets utgång. Under kvartalet uppgick aktiverat arbete för egen räkning till ca 8,8 MSEK, hänförligt till investeringar i spelutveckling, vilket kan ställas i relation till ca 8 MSEK under föregående kvartal.

Under Q2-24 uppgick Koncernens totala rörelsekostnader (exkl. COGS och D&A) till ca 12,5 MSEK (4,7), vilket motsvarar en ökning om ca 165 % i jämförelse med Q2-23 och en ökning om ca 7 % jämfört med föregående kvartal (Q1-24). Värt att förtydliga är dock att den ökade kostnadsmassan Y-Y huvudsakligen är hänförlig till de förvärv som skedde under Q3-23, då Kinda Brave förvärvade inkråmet från konkursbona i bolagen Ember Trail AB, Dinomite Games AB, Spagank AB och Kinda Brave Publishing AB. Således anser Analyst Group att den sekventiella jämförelsen Q-Q ger en mer representativ bild av hur verksamhetens underliggande kostnadskostym förändras.

Lejonparten av Koncernens kostnadsbas utgörs av personalkostnader, som under Q2-24 uppgick till ca 8 MSEK, följt av övriga externa kostnader som uppgick till ca 4,4 MSEK under kvartalet. Den svällande kostnadskostymen Q-Q (+7 %) är primärt hänförlig till ökade personalkostnader, en naturlig följd av den accelererande utvecklingen av Koncernens spelportfölj.

Solid finansiell position

Vid utgången av Q2-24 uppgick kassan till 10,8 MSEK, att jämföra med utgången av Q1-24 då kassan uppgick till ca 25 tSEK. Den finansiella ställningen har stärkts under kvartalet till följd av den genomförda nyemissionen i samband med den övertecknade noteringen som ägde rum den 3 juni 2024, där nettoemissionslikviden uppgick till ca 30,4 MSEK. Koncernens operativa kassaflöde efter förändringar i rörelsekapital uppgick till -19,6 MSEK, och har dels belastats av den ökade rörelseförlusten till följd av intensifierade utvecklingssatsningar, dels till följd av förändringar i rörelsekapital, där minskning av rörelseskulder tyngt kassaflödet med ca -14,7 MSEK under kvartalet. Värt att betona är dock att det råder tydliga fluktuationer i rörelsekapitalet, vilket H1-24 exemplifierar, då kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till ca 7,8 MSEK under Q1-24. Följaktligen uppgår kassaflödet från den löpande verksamheten under H1-24 till ca -11,9 MSEK, motsvarande en genomsnittlig kapitalförbrukning, s.k. burn rate, om ca -2,0 MSEK/månad under det första halvåret.

Med hänsyn till Koncernens rapporterade kassa vid utgången av juni (10,8 MSEK) och den tillkommande kontantbetalningen om ca 3,8 MUSD, hänförlig till förlagsavtalet, anser Analyst Group att Koncernen har en solid finansiell ställning framåt, förutsatt att Kinda Brave uppfyller de överenskomna milstolparna kopplade till flaggskeppstiteln ”Hela” och därmed erhåller den totala kontantbetalningen. Vidare har teckningsoptioner med inlösen under år 2024 och år 2025 potential att tillföra Koncernen totalt ca 27 MSEK, vilket förväntas stärka likviditeten ytterligare framgent.

Sammantaget levererade Kinda Brave en Q2-rapport där siffrorna inte bjöd på några större överraskningar, men där nyheterna som presenterades efter kvartalets utgång utgör stora utropstecken. Kinda Brave befinner sig fortfarande i ett tidigt skede, men med en spelstudio som leds av erfarna branschveteraner med en beprövad historik av framgångsrika lanseringar, och som backas av en etablerad förlagsaktör som tillhandahåller full finansiering fram till spelets lansering, således bedömer Analyst Group att Kinda Brave har krattat manegen för en framgångsrik marknadsintroduktion av spelet ”Hela”. Framöver kommer Analyst Group primärt att bevaka de aktiviteter som rör ”Hela”, både vad gäller marknadsföring av spelet och de milstolpar som Kinda Brave behöver uppnå för att erhålla den totala kontantbetalningen om 3,8 MUSD.