Kommentar på Hifabs nya strategiska inriktning och namnbyte till Hultström Group


Hifab Group AB (”Hifab”, ”Koncernen” eller ”Bolaget”) meddelade den 23 september år 2025 att Hifab Group har antagit en ny strategisk inriktning för att skapa förutsättningar för Koncernens långsiktiga tillväxt. Fokuset i Bolagets nya strategiska inriktning ligger på förändring och utveckling inom samhällsbyggnad genom förvärv, organisk utveckling samt uppstart och uppskalning av nya bolag. I samband med den nya strategiska inriktningen kommer moderbolaget byta namn till Hultström Group AB.


Analyst Groups syn på Hifab Groups nya strategiska inriktning

Hifab Groups nya strategiska inriktning anser Analyst Group markerar en ny fas i Koncernens utveckling och tydliggör att Bolaget avslutar den genomförda turnarounden och påvisar att Bolaget går in i en mer offensiv fas. Sedan år 2022 har Bolaget arbetat strukturerat med att stärka lönsamheten, vilket bland annat inneburit effektivisering av interna stödfunktioner, kostnadsbesparingar, och ökat kundfokus. Detta har resulterat i en EBIT-marginal som har ökat från 1,5 % år 2022 till 8 % för helåret år 2024, samt 7,9 % LTM. Det motsvarar en EBIT-tillväxt om 258 % under år 2023 och 64 % under år 2024. Givet denna utveckling beaktar Analyst Group turnarounden som genomförd. Bolaget har även under år 2025 genomfört en utdelning om 10,3 MSEK för år 2024, motsvarande cirka 40 % av resultatet efter skatt, vilket understryker förtroendet till den förbättrade lönsamheten och finansiella stabiliteten.

Den nya strategiska inriktningen som avser skapa förutsättningar för långsiktig tillväxt via förvärv och uppskalning av nya verksamheter bedöms bygga på en finansiellt hållbar position och innebär ett tydligt skifte mot ett ökat fokus på långsiktig tillväxt samt genom att vinna marknadsandelar. Hifab har tidigare bevisat Bolagets förmåga att lansera nya tillväxtinitiativ genom etableringen av Hifab Advisory och Hifab Tech, vilka adresserar ett ökat behov av strategisk rådgivning och teknisk omställning. Det bedöms därmed som rimligt att Bolaget nu utökar tillväxtagendan genom förvärv samt uppstart och uppskalning av nya verksamheter, vilket estimeras kunna bidra till en ökad skalbarhet och stärkt konkurrenskraft genom ett breddat kunderbjudande och fler kundsegment. Den nya strategin förväntas vidare öka Hifab Groups marknadspotential inom en fragmenterad marknad, där Bolaget genom framtida förvärv och organiskt tillväxtdrivna initiativ kan förstärka Koncernens position i marknaden och i upphandlingar, vilket estimeras kunna öka Bolagets marknadsnärvaro och skala, vilket i sin tur möjliggör förbättrad operationell hävstång och ökad lönsamhet framgent. Samtidigt som den nuvarande lönsamhetsnivån och en god balansräkning skapar utrymme för selektiva förvärv, bedömer Analyst Group att det är centralt att förvärvsstrategin balanseras med en hållbar finansieringsstruktur, särskilt vid en eventuell större transaktion.

Att Hifab Group nu ompositionerar det noterade moderbolaget som Hultström Group markerar denna strategiska förflyttning. Hifabs kärnaffär förväntas fortsatt att utgöra en central del av Hifab Group, men där den nya strategiska inriktningen påvisar en mer offensiv position, vilket förväntas driva Koncernen mot en bredare bolagsstruktur och en tydligare plattform för framtida tillväxtinitiativ. Analyst Group anser att förändringen är en naturlig vidareutveckling efter genomförd lönsamhetsförbättring, och skapar förutsättningar för att realisera ytterligare värdedrivande initiativ framgent.

Om Hifabs nya strategiska inriktning och namnbytet

Styrelsen har antagit en ny strategisk inriktning och för att tydligt markera att bolaget går in i nästa fas byter det noterade moderbolaget namn till Hultström Group. Den nya inriktningen tar avstamp i ambitionen att bygga en bredare bolagsgrupp med fokus på förändring och utveckling inom samhällsbyggnad. Detta genom ett ökat fokus på förvärv samt uppstart och uppskalning av nya bolag. Befintliga Hifab-bolag fortsätter att utvecklas som oberoende rådgivare inom strategi, projekt och teknik – framgent som en hörnsten i en framväxande bolagsgrupp.

Det nya namnet är en hommage till Bror Hultström som var en entreprenör och innovatör inom fastighetsbranschen och som 1947 grundade Hifab.