Kommentar på avtalet med Lexington och Sophie by Sophie


Spherio Group AB (publ) meddelade under torsdagen den 15 september att bolaget har ingått ett avtal med The Lexington Company AB för sin SaaS-plattform Spherio Solutions, där Lexington kommer att driva digitala utförsäljningar. Dessförinnan, den 2 september, meddelade Spherio Group att bolaget har ingått avtal med Sophie By Sophie för sin SaaS-plattform Spherio Solutions, där Sophie by Sophie kommer att driva digitala utförsäljningar.

Avtalet med Lexington innebär att Spherio Group nu har signerat avtal med fem kunder för sin SaaS-plattform, vilket innebär ett nytt intäktsben med återkommande mångtaliga intäkter samt en intäkt per hanterad produkt. Lexington är ett välrenommerat och etablerat märke inom premium home-, lifestyle- och fashionsegmentet. Lexington kommer driftsättas på Spherio Solution under november månader och kommer sälja utgående lager på bolagets plattform Yaytrade med preliminär start för den första försäljningen under oktober, vilket således innebär månatliga intäkter från oktober månad.

Tidigare i september meddelade Spherio Group även att bolaget ingått avtal med Sophie by Sophie för sin SaaS-plattform Spherio Solutions. Sophie by Sophie innebär det första samarbetet inom segmentet smycken, där märket är i framkant inom smyckesdesign för kvinnor i alla åldrar. Sophie by Sophie kommer att driftsättas under oktober månad på Spherio Solutions och kommer sälja utgående lager på bolagets plattform Yaytrade med preliminär start för den första försäljningen under september, vilket innebär månatliga intäkter från september månad.

”Vi ser positivt på att Spherio Group redan har signerat fem kunder till Spherio Solutions sedan lansering i maj 2022 och där samarbeten överskrider flertalet segment. Med månatliga intäkter förväntar vi oss att det nya intäktsbenet kommer bidra till stabilare kassaflöden från och med H2-22”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.