On May 23, 2025, Nosa Plugs AB (“Nosa Plugs” or “the Company”) announced that it has entered into a distributor agreement with Norengros AS, Norway’s largest distributor of disposable products for both the private and public sectors. In connection with the agreement, an initial order has been placed, although the order value has not been disclosed.
Analyst Group’s View on the Distributor Agreement
Prior to this announcement, Nosa Plugs had not conducted any significant sales activities in Norway. Therefore, this expansion is viewed as a natural step in the Company’s continued growth journey. Norengros is Norway’s largest distributor of disposable products to both private and public sectors and will deploy its entire sales force to support a broad launch of Odor Control in the market. Combined with Odor Control’s proven competitiveness in other markets, we see strong growth potential for Nosa Plugs through this expansion into Norway.
A key growth driver in several of Nosa Plugs’ other markets has been the successful inclusion of products in procurement processes. Norengros is reported to work actively with its more than 100,000 recurring customers on procurement, with hospital tenders expected to serve as an important trigger for increasing and recurring sales.
The expansion into Norway is a growth initiative we view positively, given the strong sales momentum Nosa Plugs has demonstrated in other geographies. At the same time, such growth initiatives may affect short-term profitability negatively. In its sales strategy for other markets, Nosa Plugs has included the distribution of product samples to hospitals, allowing healthcare professionals to try the products and subsequently request them from their institutions—an approach that can be costly in the early stages. This strategy is assumed to result in somewhat longer initial sales cycles; however, once the products are established among users, it contributes to recurring customers and thereby recurring revenue.
In summary, Analyst Group views the expansion into the Norwegian market through a partnership with the country’s largest distributor of disposable products to both the private and public sectors as a positive step in continuing the Company’s growth journey. While expansion into new markets may initially have a negative impact on profitability, we believe continued growth investments are the right path forward given the current sales momentum. Nosa Plugs reported a significantly improved EBITDA result and positive cash flow in Q1 2025, which in Analyst Group’s view validates that the Company is now in a position to independently manage its financial development through a balanced focus on growth and profitability.
Analyst Group kommenterar Nosa Plugs distributörsavtal i Norge
Nosa Plugs AB (”Nosa Plugs” eller ”Bolaget”) meddelade den 23 maj år 2025 att Bolaget har ingått ett distributörsavtal med Norengros AS, Norges största distributör av engångsartiklar mot både privat- och offentlig sektor. I samband med det knutna avtalet tas även en första order emot, ordervärdet anges inte.
Analyst Groups syn på distributörsavtalet
Nosa Plugs har före detta annonserade avtalet inte bedrivit någon betydande försäljning i Norge, varför expansionen ses som ett naturligt steg i Bolagets fortsatta tillväxtresa. Norengros är Norges största distributör av engångsartiklar till både privat och offentlig sektor, och kommer att aktivera hela sin säljkår för en bred lansering av Odor Control på marknaden. I kombination med Odor Controls bevisade konkurrenskraft på andra marknader, ser vi goda tillväxtmöjligheter för Nosa Plugs genom expansionen till Norge.
En viktig tillväxtdrivare på vissa av Nosa Plugs övriga marknader har varit att få produkter upphandlade, något som Norengros uppges arbeta aktivt med bland dess över 100 000 återkommande kunder, där upphandlingar inom exempelvis sjukhus förväntas vara en viktig trigger för ökande samt återkommande försäljning.
Expansionen till Norge är en tillväxtsatsning som vi ser positivt på givet det starka försäljningsmomentum som Nosa Plugs har inom andra geografier. Samtidigt är det även en sådan tillväxtsatsning som kan påverka lönsamheten negativt i ett kortsiktigt perspektiv. I Nosa Plugs försäljningsstrategi har det på andra marknader ingått att ge ut produkter, s.k. samples, till sjukhus för att de anställda ska kunna prova produkterna och därefter efterfråga dem från sjukhusen, vilket initialt kan vara kostsamt. Strategin antas medföra något längre säljcykler initialt, men när produkterna väl har blivit etablerade bland användarna bidrar detta till återkommande kunder och därmed också intäkter.
Sammanfattningsvis ser Analyst Group positivt på att Nosa Plugs nu expanderar till den norska marknaden med Norges största distributör av engångsartiklar mot både privat- och offentlig sektor för att driva tillväxtresan vidare. Expansion till nya marknader kan initialt påverka lönsamheten negativt men vi anser att fortsatta tillväxtsatsningar är rätt väg att gå givet nuvarande försäljningsmomentum. Nosa Plugs redovisade ett kraftigt förbättrat EBITDA-resultat och positivt kassaflöde under Q1-25, vilket enligt Analyst Group validerar att Nosa Plugs nu befinner sig i en position där Bolaget själva kan styra över den finansiella utvecklingen, utifrån en avvägning mellan investeringar i tillväxt och lönsamhet.