Emission: Zoomability
- Aktiekurs
- 1.07
- Bransch
- SE0012740074
- Lista
- Spotlight Stock Market
- Emissionsvolym
- 6 MSEK
- Teckningskurs
- 1,1 SEK
- Teckningsperiod
- 14 - 28 nov
- Första handelsdag
- N/A
- Garanti- och teckningsåtagande
- 18 %
AKTIE 1,1 SEK
INVESTERING N/A
VALUATION 17,8 MSEK
Tid kvar att teckna
Zoomability Int AB (”Zoomability” eller ”Bolaget”) har under åren 2023 och 2024 fortsatt stärka Bolagets marknadsposition och förbättrat tillväxtutsikterna genom en utökad och breddad distribution, samt godkännande enligt rullstolsdirektivet. I kombination med att JV-bolaget i Kina förväntas att bidra till en effektiviserad och ökad produktionskapacitet, samt öppnar upp för försäljning i Kina och Sydkorea, anser Analyst Group att Zoomability har lagt en solid grund för att fortsatt skala upp försäljningsvolymerna på Bolagets etablerade marknader och därigenom förbättra lönsamheten. Sammantaget bedömer Analyst Group att Zoomability besitter flera värdedrivare på kort- och medellång sikt, vilket gör att den nuvarande Pre Money-värderingen om 17,8 MSEK genom pågående företrädesemission erbjuder en attraktiv risk/reward.
Zoomability utvecklar och säljer produkten Zoom Uphill®, vilket är en blandning av en fyrhjulsdriven elrullstol och ett All Terrain Vehicle (ATV), d.v.s. en elektrisk minifyrhjuling. Produkten är primärt anpassad och konstruerad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna. Zoomen är ett enmansfordon som hjälper funktionshindrade av olika slag att eliminera deras hinder i stadsmiljö och natur. Teknologin som gör detta möjligt bygger på en patenterad motståndskompenserande boggyavdelare, vilket innebär att alla fyra hjul alltid ligger mot marken och upprätthåller en konstant fyrhjulsdrift. Genom eldriften upplever användaren en tyst drift, snabb acceleration samt en maxhastighet om 20 km/h.
Zoom Uphill® primära målgrupp utgörs av personer med begränsad rörelsefrihet, såsom personer med medfödda skador eller personer som delvis eller helt förlorat rörelsefrihet via olyckor eller sjukdom. Exempel på sådana målgrupper är personer med ryggmärgsskador, MS eller andra degenerativa muskelsjukdomar.
Sedan lanseringen har Bolaget sålt över 1 000 exemplar av Zoom Uphill® globalt. Bolaget har huvudkontor i Sverige och fram tills idag byggt upp ett brett nätverk av återförsäljare och partnerskap globalt. Marknadsföring och försäljning sker primärt genom distributörer och/eller via egna kanaler, där Zoomability säljer flest Zoomar på Bolagets huvudmarknader, vilka utgörs av USA, Sverige, Norge och Italien, men har därutöver sålt Zoomar via distributörer större delen av Europa. Förutom i Europa och USA säljer Bolaget även Zoomar i Kanada, Australien och Nya Zeeland. Via JV-bolaget kommer Zoomability nu även adressera den kinesiska och sydkoreanska marknaden.
Zoom Uphill® är nu helt färdigutvecklad och anpassad enligt gällande regelverk, inklusive CE-märkning enligt MDR 2017/745C och elrullstolsdirektivet EN 12184. Zoomability har därutöver ansökt om en FDA-registrering för att Zoom Uphill® ska kunna klassas som medicinsk utrustning i USA, vilket anses utgöra en språngbräda för högre försäljningsnivåer på den nordamerikanska marknaden.
Joint Venture i Kina
Zoomability har ingått ett JV-avtal med Ouhua Ruihe i Kina för att tillverka och sälja Zoom Uphill samt utveckla nya produkter baserade på Zoomabilitys teknik och patent. Då JV-bolaget nu är registrerat och under uppstart, kommer Bolaget successivt att stärka produktionskapaciteten och konkurrenskraften genom att låta Zoom Uphill produceras via JV-bolaget. Samtidigt öppnar JV-bolaget upp för försäljning på de stora marknaderna Kina och Sydkorea utan att belasta Bolagets finansiella resurser.
Breddat distributionsnätverk
Zoomability har fram till dags dato byggt upp ett betydande nätverk av samarbetspartners som distribuerar Zoom Uphill i flera länder runtom i Europa, men även Australien, Nya Zeeland, Hong Kong, USA och Kanada. Zoomability genomför nu en fullständig översyn av Bolagets samtliga distributörer, där Bolaget prospekterar marknaden för att hitta de bäst lämpade, accelerera tillväxten och stärka Bolagets närvaro på marknaden globalt.
FDA-registrering
Zoomability har investerat i riktade insatser för marknadsgodkännande och möjlighet att erhålla subventioner, där Bolaget nu befinner sig i en process för FDA-registrering av Zoom Uphill. USA är den största marknaden, och ett FDA-godkännande skulle därmed betydligt stärka Bolagets marknadsposition, vilket skulle möjliggöra att Zoom Uphill® i högre grad kan föreskrivas, upphandlas och finansieras av olika organisationer och myndigheter.
Zoomability har ingått ett Joint Venture-avtal med Ouhua Ruihe i Kina för att tillverka och sälja Zoom Uphill, samt utveckla nya produkter baserade på Zoomabilitys patent. Avtalet innebär att Zoomability äger 51 % av JV-bolaget Zoomability Technology Co. Ltd. i Kina, medan Ouhua Ruihe äger resterande 49 %. JV-avtalet öppnar marknaderna i Kina och Sydkorea utan att påverka Zoomabilitys finansiella resurser, då Ouhua Ruihe investerar motsvarande värdet av Zoomabilitys IP till ett värde om 21 MRMB, motsvarande cirka 31 MSEK, vilket också understryker värdet av Bolagets immateriella tillgångar. Genom JV möjliggörs produktionen av Zoom Uphill, vilket kan leda till en mer kostnadseffektiv produktionsprocess och en konkurrenskraftigare prisbild för kunder på Zoomabilitys etablerade marknader.
Utöver en unik design och ett patenterat chassi, samt fyrhjulsdrift, har Zoom Uphill även andra egenskaper som skiljer den från konkurrenterna på marknaden för elrullstolar anpassade för terrängkörning. Med en vikt på 108 kg är Zoom Uphill betydligt lättare än den genomsnittliga vikten om cirka 185 kg för konkurrerande elrullstolar. Den lägre vikten är avgörande för att användaren i hög utsträckning ska kunna hantera fordonet i svår terräng och använda det över längre sträckor.
Den avsevärt lägre vikten är essentiell för att användaren ska ha möjlighet att i så stor utsträckning som möjligt kunna hantera fordonet i tuffare terräng samt använda den längre sträckor. Därutöver har Zoom Uphill en maxfart om 20 km/h och en räckvidd på upp till 40 km, vilket är betydligt högre än de flesta konkurrerande produkter. Likaså i de flesta fall betydligt bättre framkomlighet utanför asfalterade ytor, i kuperad terräng och vid vinterväglag. Den högre maxfarten och räckvidden understryker att Zoom Uphill också är bättre anpassat som rekreationsfordon och bäddar för ett mer flexibelt användande i jämförelse med övriga eldrivna rullstolar. Det lägre listpriset i USA för Zoom Uphill i relation till jämförelsegruppen har även potential att verka som en katalysator för ökad försäljning.
Zoomability har gjort riktade insatser för marknadsgodkännanden och möjlighet till subventioner, bland annat genom att inleda processen för FDA-registrering av Zoom Uphill under tredje kvartalet 2023. En FDA-registrering skulle avsevärt stärka Bolagets position på den amerikanska marknaden, som idag utgör den största marknaden globalt. Genom en FDA-registrering skulle Zoom Uphill kunna förskrivas, upphandlas och finansieras av olika myndigheter och organisationer i betydligt högre utsträckning. Sedan 2019 är Zoomability även registrerad i EU som medicintekniskt hjälpmedel klass 1 enligt MDR:2017/745C, och Zoom Uphill har genomgått testning enligt rullstolsdirektivet EN 12184, vilket ökar sannolikheten för en framgångsrik FDA-ansökan.
De positiva effekterna av ett godkänt FDA-godkännande för försäljningen i USA skulle vara mycket betydelsefulla, då den amerikanska marknaden är världens största och således även Bolagets viktigaste. Zoomability inledde ansökning under slutet av år 2023 och ett FDA-godkännande förväntas erhållas under inledningen av år 2025. EN 12184-certifieringen underlättar även för Zoomability att erhålla statliga subventioner för Zoom Uphill på flera europeiska marknader, framför allt i Norge, som är den största marknaden för elrullstolar i Norden.
Zoomability erbjuder ett efterfrågat alternativ riktat till rörelsenedsatta som inte vill begränsa sin livsstil på grund av sitt rörelsehinder. Zoomability addresserar primärt personer som har svårigheter att gå, det kan vara personer med medfödda skador eller de som delvis, alternativt helt och hållet, förlorat sin rörelsefrihet i de nedre extremiteterna via olycka eller sjukdomar. Mer specifikt kan Bolagets målgrupp delas in i fyra huvudgrupper och avser personer med; 1) Ryggmärgsskador, 2) MS eller annan degenerativ sjukdom, 3) Amputerade ben samt 4) Krigsveteraner.
Personer som har behov av rullstol som hjälpmedel upplever i hög utsträckning att de behandlas på ett sätt som kan upplevas som stigmatiserande. Zoomability har tagit detta i beaktandet vid designen av Zoom Uphill som i högre grad än konkurrenter kan liknas vid ett allmänt rekreationsfordon snarare än ett hjälpmedel. Med ett generellt ökande intresse för människor att söka sig till naturen och utomhusaktiviteter är Zoomability väl positionerat för att kapitalisera på efterfrågan då Bolaget erbjuder marknaden en lättare, säkrare och mer framkomlig rullstol än Bolagets konkurrenter. Zoomability har i dag återförsäljare och partnerskap i bland annat Nordamerika, stora delar av Europa samt Australien, Nya Zeeland, Hongkong, samt Kina och Sydkorea via JV-bolaget.
Med hänsyn tagen till Zoom Uphill®:s egenskaper adresserar produkten marknaden för elektriska rullstolar samt marknaden för eldrivna fyrhjulingar. Marknaden för elektriska rullstolar estimeras enligt Research and Markets öka med en CAGR om 12,1 % mellan 2024 och 2028, för att år 2026 vara värderad till 8,8 mdUSD. Bakomliggande drivkrafter för tillväxten på elrullstolsmarknaden är bl.a. ökande åldrande population i behov av en automatiserad och självständig rullstol, ökade statliga investeringar inom hälsovård och en stigande disponibel inkomst i utvecklade länder samt ökad reglering som främjar handikappvänliga platser.
För marknaden för eldrivna fyrhjulingar (ATV och UTV) förväntas statliga initiativ accelerera elektrifieringen, bättre tillgänglighet i laddningsinfrastrukturen samt ökat behov av att minska utsläpp av koldioxid utgöra viktiga drivkrafter för marknaden framgent. Den globala marknaden för eldrivna fyrhjulningar estimeras enligt PS Market Research växa med en CAGR om 20,7 % mellan år 2021 samt år 2030.
Bolaget har fram till dags dato byggt upp ett betydande nätverk av samarbetspartners som distribuerar Zoom Uphill i de flesta länder runtom i Europa, men även Australien, Nya Zeeland, Hong Kong, USA och Kanada, där USA är den största och viktigaste marknaden. I och med det nya JV-bolaget i Kina öppnas även de omfattande kinesiska och sydkoreanska marknaderna upp för försäljning. Därutöver säljer Bolaget Zoomen via e-handel, där Living Spinal och Top Moblity är två företag som tillhandahåller Zoomen, vari sistnämnda är USA:s största hemsida för mobilitetsprodukter. Sedan starten år 2011 har Zoomability sålt över 1 000 zoomar världen över. Den 18 oktober 2024 ingick Zoomability ett nytt avtal med den schweiziska distributören NICON-TEC GmbH som därmed på exklusiv basis får möjlighet att sälja i Schweiz och Lichtenstein samt på icke-exklusiv basis i Tyskland.
Fördelar med Zoomabilitys Zoom Uphill gentemot konkurrenters produkter:
- Lägre vikt (108 kg) än konkurrerande produkter möjliggör ett mer flexibelt användande
- En maxfart om 20 km/h och en räckvidd om 40 km är längre än de flesta konkurrerade produkter
- Det lägre listpriset i USA för Zoom Uphill® i relation till konkurrerande produkter
Zoomability har under det senaste året stärkt Bolagets marknadsposition för att accelerera tillväxten genom bl.a. registrerat JV i Kina, ett breddat distributionsnätverk samt godkännandet av rullstolsdirektivet. Därutöver har Zoomability genomfört investeringar avseende varumärkeskännedom och försäljningsorganisationen för att nå globala marknader och möjliggöra ökad försäljning, vilket i sin tur förväntas förbättra lönsamheten i Bolaget. Dock har tillväxttakten varit begränsad då Bolaget binder betydande kapital i produktionen och är därmed beroende av kapital för att kunna öka produktionstakten och exekvera på Bolagets expansionsplan. Under år 2023 uppgick Zoomabilitys nettoomsättning till 6,7 MSEK, vilket motsvarar en tillväxt om 1,1 %. Sett till de senaste tolv månaderna (LTM) uppgår nettoomsättningen till 5,3 MSEK, där minskningen förklaras av att Zoomability inte har kunnat leverera Bolagets erhållna ordrar till följd av en ansträngd finansiell situation och komponentbrist. Analyst Group anser att Zoomability har lagt en solid grund för att visa en stark tillväxt framgent, givet att Bolaget erhåller en emissionslikvid om 6 MSEK samt genom en kostnadseffektiv produktion via JV-bolaget i Kina.
Baserat på Zoomabilitys Pre Money-värdering om
17,9 MSEK värderas Zoomability till en P/S-multipel om 3,4x. Analyst Group anser att det nyligen registrerade JV-bolaget i Kina stärker Bolagets potential, och att det även belyser värdet i Zoomabilitys IP genom Ouhua Ruihes investering i JV-företaget. Trots att Bolaget historiskt har haft en relativt ansträngd finansiell ställning, vilket har hämmat tillväxttakten, bedömer Analyst Group att Bolaget besitter starka värdedrivare på både kort och lång sikt, däribland ett FDA-godkännande för marknaden i USA och potentialen JV-bolaget medför. Bolaget tillhandahåller en såväl unik som patenterad konkurrenskraftig produkt med flera användningsområden inom en snabbväxande marknad, samt har möjlighet att nå en betydligt större marknad genom JV i Kina, vilket utgör en stark värdedrivare framgent.
Enligt Analyst Groups kännedom finns det idag ingen annan noterad aktör än Zoomability som tillhandahåller en terränggående elrullstol. För att ge ett perspektiv på värderingspotentialen av Zoomability görs därför en kort jämförelse med två peer-bolag som verkar inom olika mobilitetslösningar, eldrivna och manuella rullstolar och eldrivna fordon som ATV (All Terrain Vehicle). Trots att jämförelsebolagen utvecklar och säljer olika typer av produkter, som i varierande grad skiljer sig från Zoomabilitys Zoom Uphill, anser Analyst Group att det finns likheter avseende affärsmodell, underliggande marknadstillväxt, lönsamhetspotential och kundgrupp.
Potential och värdering av JV-bolag
JV-avtalet öppnar upp marknaden i Kina och Sydkorea utan att belasta Zoomabilitys finansiella resurser, då Ouhua Ruihe förbinder sig att tillföra kapital motsvarande värdet av Zoomabilitys IP, det vill säga patent och strukturkapital, till ett uppskattat värde om 21 MRMB, vilket motsvarar cirka 31 MSEK (baserat på växelkursen per 2024-11-12), vilket belyser det underliggande värdet av Zoomabilitys immateriella tillgångar. Utöver att Zoom Uphill nu kan börja marknadsföras och säljas i Kina och Sydkorea, möjliggör JV-bolaget produktion av Zoom Uphill, vilket Analyst Group bedömer kommer att leda till en mer kostnadseffektiv produktionsprocess och därmed en konkurrenskraftigare prisnivå för Bolagets huvudmarknader, där Zoomability redan har en etablerad marknadsposition.
Zoomability är nu i process att överföra Bolagets IP och etablera en produktionsanläggning i Shanghai som uppfyller Bolagets kvalitetskrav. Bolaget estimerar att överföringen av IP och uppbyggnaden av produktionen ska vara slutförd under inledningen av år 2025, med en planerad produktionsstart och leverans av Zoomar från och med början av samma år.
Ouhua Ruihe kommer att äga 49 % av JV-bolaget, medan Zoomabilitys ägarandel uppgår till 51 %. Med en värdering av Ouhua Ruihes investering om 21 MRMB, motsvarande cirka 30 MSEK, skulle JV-bolagets totala värdering indikativt uppgå till 61,2 MSEK, varav Zoomabilitys andel värderas till cirka 31,2 MSEK. Analyst Group har dock valt att tillämpa en substansrabatt avseende värderingen, då Ouhua Ruihe ännu inte har genomfört hela sin investering. Analyst Group betonar emellertid den betydande potentialen i JV-bolaget med förbättrad produktionskapacitet och hög försäljningspotential, där vi i nuvarande värdering av JV-bolaget enbart belyser värderingspotentialen baserat på Ouhua Ruihes investering. Efter att ha applicerat en rabatt om 20 % på Zoomabilitys ägarandel, värderas JV-bolaget till cirka 28 MSEK.
Sammanfattningsvis anser Analyst Group att en fulltecknad emission, som kan tillföra Zoomability 6 MSEK, skulle ge Bolaget möjlighet att realisera och kapitalisera på de tillväxtmöjligheter som marknaden erbjuder och därmed öka produktionstakten. Detta, i kombination med de tillväxtmöjligheter som JV-bolaget i Kina representerar samt ett potentiellt FDA-godkännande för den amerikanska marknaden i närtid, medför att Analyst Group bedömer att nuvarande Pre Money-värdering om 17,8 MSEK, där det är värt att notera att enbart Zoomabilitys andel i JV-bolaget värderas till cirka 31 MSEK baserat på Ouhua Ruihes avsedda investering, innebär att emissionsvillkoren erbjuder en attraktiv risk/reward.
1 Baserad på Pre Money-värdering och rapporterade LTM-siffror.
Dessa analyser, dokument eller annan information härrörande AG Equity Research AB (vidare AG) är framställt i informationssyfte, för allmän spridning, och är inte avsett att vara rådgivande. Informationen i analyserna är baserade på källor och uppgifter samt utlåtanden från personer som AG bedömer vara tillförlitliga. AG kan dock aldrig garantera riktigheten i informationen. Alla estimat i analyserna är subjektiva bedömningar, vilka alltid innehåller viss osäkerhet och bör användas varsamt. AG kan därmed aldrig garantera att prognoser och/eller estimat uppfylls. Detta innebär att investeringsbeslut baserat på information från AG eller personer med koppling till AG, alltid fattas självständigt av investeraren. Dessa analyser, dokument och information härrörande AG är avsett att vara ett av flera redskap vid investeringsbeslut. Investerare uppmanas att komplettera med ytterligare material och information samt konsultera en finansiell rådgivare inför alla investeringsbeslut. AG frånsäger sig allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av material härrörande AG. Läsare kan anta att Analyst Group har mottagit ersättning för att framställa detta material.
Nordnet eller Avanza har inte varit part i framtagandet av erbjudandet, utan mottar och administrerar endast ansökningar om teckning.