Emission: Scandinavian Enviro Systems
- Aktiekurs
- 0.83
- Bransch
- Avfall & Återvinning
- Lista
- First North Stockholm
- Emissionsvolym
- 297 MSEK
- Teckningskurs
- 0,83 SEK
- Teckningsperiod
- 20 maj – 3 juni
- Första handelsdag
- N/A
- Garanti- och teckningsåtagande
- 81 %
AKTIE 0,83 SEK
INVESTERING 1 BTU
VALUATION ~669,5 MSEK
Enviro är ett miljöteknikbolag med egenutvecklad och patenterad pyrolysteknik för återvinning av råvaror från kasserade och uttjänta däck som i dagsläget anses som waste och som därför har en låg inköpskostnad. Genom processen utvinns värdefulla sekundära råvaror såsom kimrök, pyrolysolja och stål, vilka kan återanvändas inom bland annat däck-, kemi- och oljeindustrin. På så sätt omvandlar bolaget ett globalt miljöproblem till kommersiellt värdefulla resurser – ett tydligt exempel på Waste to Value. Sedan 2020 är Michelin bolagets största ägare och en av bolagets större kunder.
En fullstor typanläggning i den kommande Europiska expansionen väntas ha en årlig kapacitet om cirka 70 000 ton. Enviros teknologi bedöms möjliggöra en stark finansiell profil, där en sådan fullstor typanläggning väntas kunna uppnå en EBITDA-marginal om cirka 60 procent före overhead- och licenskostnader. Detta möjliggörs bland annat av att uttjänta däck som råvara har en låg inköpskostnad.
Enviros teknologi möjliggör en koldioxidbesparing på upp till 93 % jämfört med nytillverkning av däck som innehåller jungfrulig (fossil) kimrök, en viktig råvara vid tillverkning av nya däck. Lösningen bidrar därmed till ökad cirkularitet och minskad miljöpåverkan. Även den pyrolysolja som produceras kan användas för att ersätta fossil olja. Efterfrågan på återvunnen kimrök och pyrolysolja är stor, vilket bekräftas av de långsiktiga leveransavtal med ledande aktörer som redan tecknats med stora aktörer som Michelin, Nokian Tyres, Preem och H&R Group – med ett totalt ordervärde om cirka två miljarder kronor.
Enviro har under de senaste åren fokuserat på att expandera sin verksamhet genom joint venture-bolaget Infiniteria tillsammans med Antin Infrastructure Partners och med stöd av Michelin. Målet är att skapa världens första storskaliga däckåtervinningskoncern, med ambitionen att etablera anläggningar över hela Europa med en total kapacitet att återvinna upp till en miljon uttjänta däck årligen.
Den första fabriken, som kommer att fungera som ett ramverk och språngbräda för den bredare europeiska expansionen, är under uppbyggnad i Uddevalla. Anläggningen väntas vara driftsatt mot slutet av 2025 och beräknas nå sitt första operativa mål, Provisional Acceptance Certificate (PAC), motsvarande cirka 65 procent produktionskapacitet, i mitten av 2026.
Anläggningen i Uddevalla kommer vid slutligt färdigställande vara den första fullskaliga anläggningen baserad på Enviros egenutvecklade och patenterade metod för att återvinna värdefulla råvaror från uttjänta däck. I ett första steg kommer anläggningen i Uddevalla ha en årlig kapacitet att återvinna 34 500 ton däck, vilket därefter planeras utökas till 60 000 ton per år.
En investering i Scandinavian Enviro Systems AB (”Enviro” eller ”Bolaget”) ger exponering mot den snabbt växande marknaden för cirkulär däckåtervinning, med fokus på Bolagets patenterade teknik för återvinning av kimrök, pyrolysisolja och stål från uttjänta däck. Enviro har etablerat sig som en ledande aktör inom miljöteknik och cirkulär ekonomi med starka industriella samarbeten, däribland i form av joint venture-bolaget Infiniteria tillsammans med Antin Infrastructure Partners, som stöds av den franska däcktillverkaren Michelin.
Enviro står nu inför ett avgörande skede i sin expansion, drivet av det strategiska joint venture-bolaget Infiniteria. Partnerskapet har som mål att skala upp utvecklingen av Bolagets egenutvecklade patenterade teknik genom etablerandet av återvinningsanläggningar över hela Europa. Den första fabriken är under uppbyggnad i Uddevalla och väntas vara driftsatt mot slutet av 2025. Efter att ha säkerställt cirka 80.7 procent av företrädesemissionen bedömer Analyst Group att Enviro är väl positionerat för kommersialisering i stor skala.
Givet att investerare som tecknar sig för erbjudandet kommer in på en Pre-Money värdering om cirka 669,5 MSEK genom att teckna företrädesemissionen, bedömer Analyst Group att det finns en attraktiv Risk/Reward-profil i Enviro i relation till Bolagets teknikledarskap, miljöprofil och potentiella framtida intäktsströmmar från framtida expansion.
Lönsam process att återvinna waste-däck (Waste-to-Value)
Enviros teknologi bygger på stark ekonomisk fundamenta. Däck anses idag som waste och har därmed en väldigt låg inköpskostnad. Tidigare kommunicerade beräkningar för fullstora typanläggningar har på anläggningsnivå visat på en indikativ EBITDA-marginal om cirka 60 procent före overhead och licenskostnader, givet vissa antaganden om kostnader och priser.
Bevisad teknologi och kommersiellt genombrott
Enviro skalar upp en bevisad teknologi som har varit i kommersiell drift vid anläggningen i Åsensbruk sedan 2016. Genom denna modulära process och världsledande teknik har bolaget sedan 2020 levererat kommersiella produkter till kunder som Michelin, Nokian Tyres, och Preem.
Antin Infrastructure Partners genomförde en grundlig teknisk granskning innan de valde att satsa på just Enviros teknologi och sätta upp och investera i det gemensamma bolaget Infiniteria tillsammans med Enviro.
De långsiktiga leveransavtal som redan tecknats med stora aktörer som Michelin, Nokian Tyres, Preem och H&R Group – med ett totalt ordervärde om cirka två miljarder kronor – visar på ett brett och växande förtroende för bolagets lösning och slutprodukter.
Redo att skala upp efter utvecklingsinvesteringar
Efter många års utvecklingsarbete befinner sig Enviro i ett avgörande skede – bolaget bygger nu den första fullskaliga anläggningen åt Infiniteria i Uddevalla, med en initial kapacitet att återvinna 34 500 ton däck per år.
Genom det strategiska joint venture-bolaget Infiniteria kombineras Enviros patenterade teknologi med Michelins ledande expertis inom hållbara däck och Antin Infrastructure Partens expertis i att utveckla infrastrukturplattformar. Infiniteria har därmed en stark position i Europa inför en framtida storskalig expansion.
Genom företrädesemissionen om cirka 297 MSEK får investerare möjlighet att gå in i Enviro till en värdering om 669,5 MSEK som bedöms attraktiv sett till bolagets teknikledarskap och kommersiella potential. Projektet i Uddevalla har redan till stor del finansierats genom investeringar och brygglån, och kapital från emissionen ska användas för att färdigställa anläggningen, inleda produktion och påbörja nästa expansionsfas i Europa.
Produktionen förväntas börja under fjärde kvartalet 2025, och anläggningen beräknas nå sitt första operativa mål, Provisional Acceptance Certificate (PAC), motsvarande cirka 65 procent produktionskapacitet, i mitten av 2026. Efter framgångsrik driftsättning av Uddevallafabriken förväntas beslut om den vidare europeiska utbyggnaden att fattas, samt om en utbyggnad av den nuvarande fabriken till en kapacitet om 60 000 ton per år.
Intresset för Enviros teknologi och cirkulära produkter ökar kraftigt. Bakgrunden är att producenter inom gummi, däck-, olje- och kemikalieindustrin alla har en tydlig målsättning att framöver tillverka klimatneutrala produkter. Här kan både Enviros återvunna kimrök (rCB) och däckpyrolysolja (TPO) spela en central roll.
Bolaget har tecknat långsiktiga leveransavtal med stora aktörer som Michelin, Nokian Tyres och H&R Group, med ett totalt värde om cirka två miljarder kronor, vilket visar ett utbrett förtroende för Bolagets teknologi och produkter.
Enviro har erhållit ISCC-certificering för sin kimrök. Certifikatet visar att användningen av Enviros rCB miskar CO2-avtrycket med mer än 90 procent jämfört med användningen av fossil kimrök. Enviros återvunna kimrök erbjuder dessutom en kostnadsfördel jämfört med jungfrulig kimrök.
Med stöd av ISCC-certifiering för återvunnen kimrök samt etablerade industriella samarbeten bedöms Enviro ha en unik möjlighet att ta marknadsandelar i en sektor som kombinerar miljönytta med affärspotential. Den första fullskaliga anläggningen i Uddevalla är ett steg mot att etablera en ny industriell standard inom cirkulär däckåtervinning.
Enviros teknologi bygger på stark ekonomisk fundamenta. Tidigare kommunicerade beräkningar för fullstora typanläggningar har på anläggningsnivå visat på en indikativ EBITDA-marginal om cirka 60 procent före overhead och licenskostnader, givet vissa antaganden om kostnader och priser. Detta möjliggörs bland annat av att uttjänta däck som råvara har en låg inköpskostnad.
Enviros affärsmodell bygger på en licensierad och industriell skala för återvinning av uttjänta däck, där Bolaget genererar intäkter genom försäljning av återvunna råvaror samt strategiska samarbeten med globala industripartners. Intäktsströmmarna kan delas in i följande kategorier:
- Försäljning av återvunnen kimrök, pyrolysolja och stål: Enviros största intäktskälla är försäljningen av kimrök till däck- och gummiindustrin. Produkterna ersätter fossil kimrök och har en tydlig miljöprofil. Pyrolysoljan används inom bränsle- och kemiindustrin, med potential till höga marginaler och ökad efterfrågan från aktörer med hållbarhetsfokus. Uttjänta däck innehåller även stål som kan separeras och säljas som återvunnen metall till stålproducenter.
- Milstolpebetalningar och serviceavgifter: Enviro har rätt till milstolpebaserade ersättningar samt serviceavgifter för tillhandahållna tjänster till Infiniteria. Hittills har 150 MSEK erhållits i form av milstolpeersättningar och kostnadsersättningar.
- Licensbaserad ersättning: kopplad till varje anläggnings resultat och lönsamhet. Intäktsgenerering för Enviro kommer att ske i takt med att varje anläggning blir lönsam och genererar positivt resultat.
- Värdeskapande från långsiktigt ägande i Infiniteria: Verksamhetens mognad väntas medföra betydande värdeskapande för Infiniterias ägare. För Enviro innebär detta en potentiell värdeökning med framtida finansiella intäkter. Storleken av intäkterna kommer att bero på ägarandelen vid tidpunkten.
Enviros modell möjliggör skalbarhet med hög miljömässig effekt, där varje anläggning förväntas bidra med stabila kassaflöden efter uppstart. Strategin fokuserar på att rulla ut flera anläggningar i Europa under de kommande åren.
Enviro befinner sig i ett kommersialiseringsskede där fokus historiskt har legat på teknikutveckling, certifieringar och etablering av strategiska partnerskap. Bolaget har därför ännu inte uppvisat positivt rörelseresultat, undantaget milstolpebetalningar och kostnadsersättningar från Infiniteria, men har under perioden lagt grunden för framtida intäkter genom:
- Färdigställande av en första pilotanläggning i Åsensbruk
- Framgångsrika tester och produktcertifieringar för återvunnen kimrök och olja
- Tecknat långsiktiga leveransavtal med stora aktörer som Michelin, Nokian Tyres och H&R Group, med ett totalt värde om cirka två miljarder kronor
- Bildat joint venture-bolaget Infiniteria tillsammans med Antin Infrastructure Partners, med stöd av Michelin
- Inlett byggnationen av Infiniterias första fullskalig anläggning i Uddevalla under 2024
Enviro har stärkt sin finansiella ställning genom investeringar från strategiska ägare samt pågående emission om cirka 298 MSEK. Bolagets utveckling visar en tydlig väg mot industrialisering, där lönsamhet förväntas följa i takt med att återvinningsanläggningen tas i drift och fler enheter etableras i Europa.
Enviro har under de senaste åren fokuserat på teknikvalidering och etablering av industriella partnerskap, vilket resulterat i begränsade intäkter men starka strategiska positioner.
I syfte att finansiera färdigställandet av bolagets första fullskaliga återvinningsanläggning i Uddevalla samt stärka rörelsekapitalet genomför Enviro nu en företrädesemission om cirka 298 MSEK. Teckningskursen är satt till 0,83 SEK per aktie (3,32 SEK för 1 unit, motsv. 0,83 SEK per aktie, då en unit består av (4) fyra aktier och en (1) teckningsoption av serie TO 5), vilket innebär en kraftig rabatt mot tidigare handelskurs.
Efter emissionen beräknas bolaget ha en god finansiell grund för att färdigställa Uddevalla-anläggningen och förbereda för etablering av fler anläggningar inom ramen för joint venture-bolaget med Antin Infrastructure Partners. Första produktionsstart är planerad till 2025 och förväntas innebära ett tydligt skifte mot intäktsgenerering och positivt kassaflöde.
Sett till bolagets teknikledarskap, långsiktiga avtal, strategiska partners och en tydlig skalbar affärsmodell, bedömer Analyst Group att nuvarande värdering om 669,5 MSEK (pre-money) ger investerare en attraktiv ingång i ett bolag med hög framtida tillväxtpotential inom hållbar industriell återvinning.
Genom den pågående företrädesemissionen om cirka 297 MSEK, där aktier erbjuds till en teckningskurs om 0,83 SEK per aktie, får investerare möjlighet att ta position i Enviro till en Pre-Moneyvärdering om 669,5 MSEK som bedöms vara attraktiv sett till bolagets teknikplattform, strategiska partnerskap och framtida kassaflödespotential.
Enviro befinner sig i ett skede där industrialiseringen av bolagets patenterade teknik står inför sitt kommersiella genombrott. Det pågående anläggningsbygget i Uddevalla förväntas utgöra startskottet för en serie europeiska etableringar i samarbete med Antin Infrastructure Partners – en strategi som på sikt kan generera betydande återkommande intäkter.
Värderingen erbjuder en intressant ingång jämfört med etablerade miljöteknikbolag i scale-up-fas, särskilt med hänsyn till:
- Enviros teknologi bedöms möjliggöra en stark finansiell profil, där en sådan fullstor typanläggning väntas kunna uppnå en EBITDA-marginal om cirka 60 procent före overhead- och licenskostnader. Detta möjliggörs bland annat av att uttjänta däck som råvara har en låg inköpskostnad.
- Bolagets unika teknologi och ISCC-certifierade rCB-produkter. Enviros teknik möjliggör en koldioxidbesparing på upp till 93 % jämfört med fossil produktion av kimrök. Lösningen bidrar därmed till ökad cirkularitet och minskad miljöpåverkan, något som kunder efterfrågar i sin omställning till en cirkulär ekonomi
- Tecknat långsiktiga leveransavtal med stora aktörer som Michelin, Nokian Tyres och H&R Group, med ett totalt värde om cirka två miljarder
- En skalbar affärsmodell med låg operationell risk genom joint venture-struktur
Bolaget har erhållit teckningsavsikter från ett antal befintliga aktieägare, inklusive Michelin Ventures SAS, Handelsbanken Fonder, Swedbank Robur Fonder, Lannebo Kapitalförvaltning och Coeli Circulus som sammanlagt uppgår till cirka 54,5 MSEK, motsvarande cirka 18,3 procent av Företrädesemissionen.
Sammanfattningsvis ger företrädesemissionen en möjlighet att investera i ett teknikledande bolag med stark miljöprofil, industriell förankring och tydlig tillväxtstrategi i en global framtidsmarknad.
Dessa analyser, dokument eller annan information härrörande AG Equity Research AB (vidare AG) är framställt i informationssyfte, för allmän spridning, och är inte avsett att vara rådgivande. Informationen i analyserna är baserade på källor och uppgifter samt utlåtanden från personer som AG bedömer vara tillförlitliga. AG kan dock aldrig garantera riktigheten i informationen. Alla estimat i analyserna är subjektiva bedömningar, vilka alltid innehåller viss osäkerhet och bör användas varsamt. AG kan därmed aldrig garantera att prognoser och/eller estimat uppfylls. Detta innebär att investeringsbeslut baserat på information från AG eller personer med koppling till AG, alltid fattas självständigt av investeraren. Dessa analyser, dokument och information härrörande AG är avsett att vara ett av flera redskap vid investeringsbeslut. Investerare uppmanas att komplettera med ytterligare material och information samt konsultera en finansiell rådgivare inför alla investeringsbeslut. AG frånsäger sig allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av material härrörande AG. Läsare kan anta att Analyst Group har mottagit ersättning för att framställa detta material.
Nordnet eller Avanza har inte varit part i framtagandet av erbjudandet, utan mottar och administrerar endast ansökningar om teckning.