Emission: Clean Motion
- Aktiekurs
- 0.31
- Bransch
- Fordon
- Lista
- Nasdaq First North
- Emissionsvolym
- 44,7 MSEK
- Teckningskurs
- 0,55 SEK
- Teckningsperiod
- 16–30 september
- Första handelsdag
- N/A
- Garanti- och teckningsåtagande
- 60 %
AKTIE 0,55 SEK
INVESTERING N/A
VALUATION 39 MSEK
Tid kvar att teckna
Clean Motion AB (”Clean Motion” eller ”Bolaget”) utvecklar och erbjuder hållbara transportlösningar för urbana miljöer, med fokus på att minska koldioxidutsläpp och öka energieffektiviteten i leveranskedjan. Bolagets framtida flaggskeppsprodukt, EVIG, är ett eldrivet lättviktigt samt trehjuligt fordon utrustat med solcellspaneler för att bemöta den ökade efterfrågan på hållbara transportalternativ inom last-mile-leveranser. EVIG har under juni år 2024 uppnått en viktigt milstolpe i att erhålla godkännande för vägtrafik samt försäljning inom EU. Bolaget innehar en innovativ produkt inom hållbara leveransalternativ och förväntas därmed, genom ett konkurrenskraftigt produktutbud och vidhängande tjän-ster, kapitalisera på den starkt växande marknaden. Sammantaget ser Analyst Group en attraktiv investeringsmöjlighet att teckna i emissionen till en Pre-Money värdering om 39 MSEK i Clean Motion.
Clean Motion, grundat år 2009, är specialiserade på tillverkning av hållbara transportfordon för urbana miljöer. Bolaget säljer lätta kommersiella elfordon (”eLCV”), designade för att vara energi- och resurseffektiva. Clean Motion har slutfört utvecklingsfasen av Bolagets nya produkt EVIG, som redan har fått erkännande av flera storkunder med ett kommunicerat behov av att elektrifiera sina transportflottor med solladdade fordon. Bolagets tidigare fordon Zbee, som LTM omsatte 5,9 MSEK, och bekräftar Bolagets förmåga att utveckla och sälja resurssnåla och nyskapade elfordon. Försäljningen av EVIG riktar sig främst till kunder inom last-mile-leveranser såsom budföretag liknande Tip-tapp eller Budbee men kan även anpassas mot kundbehov exempelvis genom ett kylt lastbagage vilket möjliggör matleveranstransporter till potentiella kunder såsom Foodora eller Mathem. Därigenom ser Analyst Group goda möjligheter till intäkter framgent i samband med kommersialiseringen av fordonet EVIG.
Clean Motion har två huvudprodukter:
- EVIG – Är en trehjulig eLCV med en lastkapacitet om ca 350 kg, anpassat för last-mile-leveranser i urbana miljöer. Fordonet är utrustat med solpaneler, vilket minskar behovet av laddningsinfrastruktur. EVIG är utformat för tilläggstjänster i form av datainhämtning relaterat till flotthantering, vilket möjliggör efter-marknadsförsäljning av digitala tjänster. Fordonet erhöll godkännande för försäljning inom EU under juni år 2024, vilket medför att Bolaget är redo för kom-mersialisering av fordonet.
- Zbee – Är en trehjulig eLCV, lämpat för kortdistans-transporter av upp till tre personer samt mindre gods. Zbee riktar sig mot transport av passagerare i form av taxiföretag inom täta stadsmiljöer.
Bolagets fokusmarknader innefattar last-mile-leveranser i stadsmiljöer främst inom södra Europa, där solpanelerna utgör en viktig konkurrensfördel på grund av det lokala klimatet.
Innovativ lösning
Länder i södra Europa har en mindre utvecklad laddningsinfrastruktur vilket försvårar elektriska hållbara last-mile-leveranser. Clean Motions fordon EVIG adresserar problematiken genom att vara utrustad med solcellspaneler på taket och därigenom differentiera sig mot konkurrenter i form av att reducera behovet för en välutvecklad laddningsinfrastruktur. På så sätt bemöter EVIG den rådande efterfrågan för hållbara transportlösningar inom stadsmiljöer.
Produktionsanläggning möter efterfrågan
Ett av Europas största logistikföretag har påbörjat pilottester av EVIG. På grund av den påvisade efterfrågan har Clean Motion nyligen färdigställt en större produktionsanläggning med kapacitet för att producera volymer om 600 fordon per år. Bolaget förväntas därför vara gynnsamt positionerat för att bemöta den bevisade efterfrågan, genom att skala upp produktionsvolymen med låga investeringskrav.
Robust marknadstillväxt
Den europeiska marknaden för last-mile-leveranser estimeras växa med en årlig tillväxt (”CAGR”) om 16 % fram till år 2030. Vidare förväntas den större mängden last-mile-leveranser att öka den totala mängden koldioxidutsläpp, vilket Clean Motion motverkar genom klimatneutrala fordon. Marknaden för eLCVs estimeras femfaldigas fram till år 2030, vilket förväntas bidra till en ökad efterfrågan på Clean Motions produkter framgent.
EVIG är ett fordon som gynnas av skärpta regleringar och förbud inom städer då traditionella fordon utesluts. Analyst Group ser hög potential avseende EVIG då den innovativa lösningen, med en lättviktsdesign utrustad med solcellspaneler, mynnar ut i en hög energieffektivitet samt möjlighet för att möta klimatmål i områden med begränsad laddningskapacitet.
Clean Motion har samtidigt som utvecklandet av EVIG bedrivit försäljning av Bolagets taxi- och lastfordon Zbee. Bolaget investerade 6,8 MSEK i det indiska företaget Clean Mobility och tecknade den 16 maj år 2024 ett licensavtal för tillverkning av Zbee i Indien, vilket möjliggör försäljning direkt från landet. Detta positionerar Clean Motion för lägre transportkostnader genom reducerade importtullar samt en lokal närvaro i ett av de mest taxi-trafikerade länderna.
Bolaget har genomfört flertalet marknadsaktiviteter för att påskynda kommersialiseringen av EVIG, såsom utställning av fordonet på en av världens största bilmässor med inriktning mot hållbara lösningar. I samband med ett ökat kundmedvetande har ett av Europas fem största logistikföretag påbörjat pilottester av EVIG i syfte att undersöka fordonets lämplighet i företagets verksamhet. Analyst Group estimerar en potentiell försäljningsvolym om ca 300-800 fordon till logistikföretaget vid lyckade pilottester, vilket kan sättas i relation till nuvarande produktionskapacitet om 600 fordon. Vidare finns det en efterfrågan för fyrhjuls-drivna EVIG för att vidareanpassa med utökad lastkapacitet, vilket leder till en anpassningsbar produktportfölj utifrån kundernas behov.
Clean Motion har redan säkerställt stöd för vidareutveckling av en fyrhjulig version av EVIG, vilket medför högre last-kapacitet. Bolaget har därutöver möjlighet att ansöka om stöd från Horizon Europe-programmet som ämnar att bistå med subventioner till forskning och utveckling (”FoU”) för projekt inom bland annat e-mobilitet. Subventionerna omfattar perioden år 2021-2027 och sker inom ramen för EU:s mål att uppnå 100 klimatneutrala städer vid utgången av år 2030. Clean Motion har således möjlighet att säkra EU-stöd för utvecklingsfinansiering, en möjlighet som redan erhållits av Bolaget vid utvecklingen av EVIG. Ytterligare har Clean Motion ansökt om flera stora EU-finansierade projekt vilket ytterligare förväntas öka Bolagets FoU-kapacitet. Därigenom kan Clean Motion upprätthålla en konkurrenskraftig produkt till en låg FoU-kostnad. I tandem med möjligheten till EU-finansierad FoU, har fokuset avseende EVIG möjliggjort ett utökat produkterbjudande genom att erbjuda uppkopplade tilläggstjänster.
EVIG är utformad för uppkopplade tjänster, såsom flotthantering, där kunder kan exempelvis övervaka fordonets status, batterinivå och resväg, samt tjänster såsom geo-fencing och fjärrdiagnostik. Detta skapar möjligheter för Bolaget att generera återkommande intäkter genom försäljning av digitala tilläggstjänster som prenumerations-abonnemang till kunder med EVIG som elektrisk fordonsflotta. Data som samlas in från fordonsflottorna möjliggör en utökat databas baserad på kundmönster och preferenser samt populära leveranssträckor, vilket Analyst Group bedömer som en viktig del i erbjudandet likväl ett starkare försäljningsargument samt viktig data för tredje part. Vidare, då konstruktionen av både EVIG och Zbee primärt innefattar en arbetskraftsintensiv kompositkaross, är tredjepartstillverkning en framtida möjlighet. Därigenom kan fordonen monteras av lokala tillverkare genom licensförsäljning. Denna strategi fokuserar särskilt på marknader utanför EU, där lokalmontering dels reducerar kostnaden genom importtullar och därmed minskar transportkostnader vid geografisk expansion, samtidigt som det möjliggör återkommande intäktsströmmar.
Snabb förväntad försäljningstillväxt
Den europeiska fordonsflottan för lätta kommersiella fordon (”LCV”) uppgick till 29,5m enheter under år 2023. Marknaden för LCV förväntas att uppgå till 89,9 MdEUR år 2024 och estimeras växa med en CAGR om 7,8 % till år 2030, vilket resulterar i ett estimerat marknadsvärde om ca 142,2 MdEUR. Clean Motions transportlösningar används främst inom last-mile-leveranser, där den europeiska marknaden estimeras växa med en CAGR om 16 %, för att uppnå ett marknadsvärde om 27,3 MdEUR år 2030. Tillväxten drivs primärt av ökad urbanisering, stärkt köpkraft bland medelklassen samt ett större utbud av varor inom e-handel. Antalet last-mile-leveranser estimeras öka framgent, vilket innebär att marknaden förväntas blir mer utsläppsintensiv, något som Clean Motion förväntas att kapitalisera på genom att fokusera på den europeiska marknaden för eLCVs. Antalet eLCVs växte med 60 % mellan åren 2022-2023, vilket motsvarar de 150 000 sålda fordon under år 2023. Försäljningstillväxten på eLCV-marknaden är främst driven av regulatoriska medvindar, regeringsincitament, teknologiska framsteg och förändrade konsumentpreferenser. Marknaden för eLCVs estimerades uppgå till 2,2 MdEUR år 2023 och förväntas femfaldigas fram till år 2030. Vidare karaktäriseras marknaden för eLCVs av en fragmenterad konkurrenssituation, vilket kan ses som ett resultat av den snabba tillväxttakten drivet av elektrifieringsmegatrenden.
Starka regulatoriska medvindar
Den primära drivaren för framtida tillväxt inom eLCV-marknaden förväntas vara striktare regulatoriska ramverk i form av miljömål. European Climate Law reglerar koldioxidutsläpp inom EU med målsättningen att uppnå klimatneutralitet år 2055. För att uppnå målsättningen har delmål kommunicerats, bland annat EU:s mål att göra 100 städer ”smarta” genom att förbättra lokaltrafiken i stadskärnor, vilket förväntas öka efterfrågan på hållbara transportlösningar. Vidare förväntas lågutsläppzoner att införas i flertalet europeiska städer, vilket innebär förbjud eller begränsad användning av fordon med höga nivåer av koldioxidutsläpp.
På grund av detta tvingas företag att övergå till eldrivna fordon för att kunna färdas i urbana miljöer. Idag används ca 3,5 miljoner fordon i dessa städer, som i och med lågutsläppszoner nu behöver elektrificeras fram till år 2030. På grund av denna låga penetrationsgrad förväntas regulatoriska medvindar att agera som en stark drivare för ökad försäljning av eLCVs likt EVIG framgent.
Statliga investeringar och teknologiska framsteg
Då 18 % av koldioxidutsläppen i Europa härrör från transportsektorn har flertalet europeiska regeringar implementerat diverse ekonomiska incitament, inklusive subventioner, skatteavdrag och bidrag för att främja elektrifiering av den inhemska fordonsflottan. Utöver incitamenten för ökad försäljning bidrar EU med Horizon Europe-programmet som erbjuder finansiering för forskning och utveckling inom e-mobilitet, vilket gynnar en innovativ produktutveckling. Detta medför teknologiska framsteg inom batteriteknik och energieffektivitet vilket ökar prestandan för eLCVs och gör fordonen mer konkurrenskraftiga gentemot LCVs med förbränningsmotorer. Statliga subventioner har gjort det möjligt för Clean Motion att säkra Bolagets utvecklingsfinansiering och därmed erbjuda lägre priser, vilket minskar den totala ägandekostnaden för en eLCV och resulterar i en låg switching cost för kunder som behöver ett klimatsmart transportalternativ. Till följd av klimatmål och statliga investeringar ökar miljömedvetenhet bland kunder, vilket förväntas driva på försäljningen av Clean Motions fordon, då företag söker lösningar för att minska sitt koldioxid-avtryck.
Konkurrenssituation
Clean Motion verkar på den snabbt växande marknaden för elektriska samt lätta kommersiella fordon, där konkurrensen har intensifierats i takt med att fler aktörer etablerats inom segmentet. På marknaden möter Clean Motion konkurrens från både välkända fordonstillverkare och nya, innovativa företag. Bolagets konkurrenter inom segmentet för LCVs (N1), är exempelvis Renault Kangoo Z.E. och Nissan e-NV200, vars fordon är mindre lämpade för trånga stadsmiljöer, vilket ger Clean Motion en konkurrensfördel genom att erbjuda ett kompaktare fordon, som EVIG, vilket kan färdas effektivare i stadsmiljöer. Samtidigt finns det även konkurrens från mindre elfordon och golfbilar, där aktörer såsom Goupil G4 och Paxster är verksamma. Clean Motion är differentierade genom att erbjuda fordon med avancerad teknik, såsom solcellsladdning, vilket ger Bolaget en unik position på marknaden, då fordonen är oberoende av en välutvecklad laddningsinfrastruktur. Trots konkurrensen bedöms Clean Motion ha en fördel genom prisvärda erbjudande jämtemot den tyngre klassen N1 och en högre lastkapacitet än mindre elfordon och golfbilar, vilket gör Bolaget till ett attraktivt alternativ för transportlösningar inom urbana miljöer.
Finansiering för att kapitalisera
Clean Motion genomför nu en företrädesemission för att stärka Bolagets finansiella position och möjliggöra fortsatt tillväxt. Emissionskapitalet uppgår till 44,7 MSEK vid full teckning före emissionskostnader. Analyst Group estimerar allokering mot följande områden: I syfte att förbereda Bolaget för en ökad efterfrågan förväntas signifikant kapital allokeras mot produktionsprocessen av EVIG, i form av handelsvaror och andra bruttokostnader. Vidare estimeras kapitalet fördelas mot säkerställning av kapitalbindningen i den vardagliga operationella verksamheten i takt med en estimerad ökad försäljning. I samband med kommersialiseringen av EVIG estimeras Bolaget utföra åtgärder för att skapa en ökad kundmedvetenhet genom att allokera kapital mot marknadsföring samt närvaro på diverse branschmässor. Dessutom prognostiseras en mindre del av kapitalet att allokeras mot anpassningar av EVIG samt potentiell nödvändig FoU-finansiering mot utvecklandet av den fyrhjuliga fordonsmodellen. Resterande kapital estimeras att allokeras mot övriga kostnader relaterade till verksamheten. Vidare finns det vidhängande optioner, i form av TO3 vilket kan inbringa ytterligare ca 22 MSEK vid full teckning under september år 2025, vilket kan främja tillväxtsatsningar ytterligare.
Färdigställd konkurrenskraftig produkt
Clean Motion har under de senaste åren genomgått en utvecklingsfas för att säkerställa ett konkurrenskraftigt fordon som prissätts till en tredjedel av priset för ett liknande elfordon med samma lastkapacitet. Detta möjliggörs genom att EVIG är fem gånger så energieffektiv i jämförelse med andra elfordon, främst tack vare fordonets låga vikt. I samband med det lägre behovet av en välutvecklad laddningsinfrastruktur är därmed driftkost-naderna för EVIG endast 8 % jämfört med motsvarande eldrivna fordon, vilket positionerar Clean Motion med en konkurrenskraftig produkt i en attraktiv marknad.
Ökad produktionskapacitet förväntas påvisa skalbarhet
Bolaget har kommunicerat en estimerad bruttomarginal om ca 50 % för EVIG, härlett från försäljningspriset om 178 000 SEK. Bolaget har en låg rörelsekapitalbindning tack vare licenseringstillverkning utanför EU samt genom goda relationer med leverantörer, vilket möjliggör förmånliga betalningsvillkor. Vidare förväntas den operationella kostnadsbasen vara semi-fixerad till följd av det låga investeringsbehovet som är förknippat med den nya produktionsanläggningen, vilket förväntas realisera den operationella hävstången och därmed leda till en marginalexpansion. Analyst Group estimerar att Bolaget behöver sälja ca 240 fordon per år, motsvarande en årlig om-sättning om ca 43 MSEK, för att nå break-even, vilket kan sättas i relation till kapaciteten om 600 fordon i Bolagets produktionsanläggning. Därefter estimeras Bolagets operationella hävstång resultera i en marginalexpansion i takt med att försäljningsvolymerna ökar.
EVIG bemöter uppdämt behov på last-mile-marknaden
Clean Motions innovativa fordon EVIG som är konstruerad med låg vikt och solceller på taket, möjliggör låg energiförbrukning. EVIG kan adressera geografiska marknader med en outvecklad laddningsinfrastruktur, vilket skapar en unik positionering mot marknader med lägre konkurrens av hållbara transportlösningar. Därigenom förväntas Bolaget att kapitalisera på den starka underliggande marknadstillväxten inom last-mile-leveranser och bemöta efterfrågan med låga investeringsbehov. Detta på grund av den utvidgade produktionskapaciteten, vilket leder till en ökad skalbarhet. Vidare erbjuder EVIG tilläggstjänster i form av flotthantering, som ökar mervärdet hos kunden men även skapar återkommande intäktsströmmar.
Analyst Group ser Clean Motion som en innovativ aktör inom marknaden för hållbara transportlösningar, särskilt inom marknaden för last-mile-leveranser. Bolagets unika fordon, EVIG, utrustad med solpaneler och hög energieffektivitet, positionerar Clean Motion i framkant av om-ställningen mot mer utsläppsfria städer. Till följd av presentationer av EVIG finns det en stor efterfrågan hos potentiella storkunder och möjligheter till att kapitalisera på marknaden samt dess tillväxt. Detta bevisas genom säkerställt finansieringsstöd för att ta fram en fordonsmodell med utökad lastkapacitet och fyra hjul, vilket bekräftar tesen om värdet hos EVIG. Vidare möjliggör investeringar i produktionskapacitet för en gynnsam positionering för Bolaget att möta efterfrågan och uppnå skalfördelar. Dessutom är uppbyggnaden av EVIG anpassad för kundens behov, där Bolagets affärsmodell kan uppnå återkommande intäktsströmmar i form av eftermarknads- och licensförsäljning. Sammantaget anser Analyst Group att en investering i Clean Motion till en Pre-Money värdering om 39 MSEK, i samband med pågående företrädesemission, bjuder in till en attraktiv Risk/Reward för en investerare.
Dessa analyser, dokument eller annan information härrörande AG Equity Research AB (vidare AG) är framställt i informationssyfte, för allmän spridning, och är inte avsett att vara rådgivande. Informationen i analyserna är baserade på källor och uppgifter samt utlåtanden från personer som AG bedömer vara tillförlitliga. AG kan dock aldrig garantera riktigheten i informationen. Alla estimat i analyserna är subjektiva bedömningar, vilka alltid innehåller viss osäkerhet och bör användas varsamt. AG kan därmed aldrig garantera att prognoser och/eller estimat uppfylls. Detta innebär att investeringsbeslut baserat på information från AG eller personer med koppling till AG, alltid fattas självständigt av investeraren. Dessa analyser, dokument och information härrörande AG är avsett att vara ett av flera redskap vid investeringsbeslut. Investerare uppmanas att komplettera med ytterligare material och information samt konsultera en finansiell rådgivare inför alla investeringsbeslut. AG frånsäger sig allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av material härrörande AG. Läsare kan anta att Analyst Group har mottagit ersättning för att framställa detta material.