Umida är en företags- och varumärkesgrupp som är verksamma inom dryckesbranschen, där Bolaget utvecklar, marknadsför och säljer dryckesprodukter med och utan alkohol via egna eller externa varumärken. Umida besitter tre affärsområden: Umida Brands, Brands for Fans, och Umida Partners, varav Umida Brands och Brands for Fans idag utgör den huvudsakliga verksamheten. Försäljning av dryckesprodukter sker till dagligvaruhandeln/grossist, systembolaget och export. Umida B är noterat på Spotlight Stock Market.
Pressmeddelanden
Stärkta marginaler i spåren av Jolucas framgångsrika lansering
Umida är en företags- och varumärkesgrupp som utvecklar, marknadsför och säljer drycker med och utan alkohol genom egna och externa varumärken. Historiskt har Systembolaget utgjort Umidas största försäljningskanal, men genom förvärvet av Ekobryggeriet under år 2023, med en marknadsledande position inom premiumtonic, samt den framgångsrika lanseringen av Jolucas funktionsdrycker under Q3-24 estimeras Bolaget öka försäljningen av alkoholfria drycker inom dagligvaruhandeln, vilket Q3-rapporten var ett tydligt kvitto på. Detta, i kombination med en renodling av verksamheten och ökad försäljning via egna varumärken, förväntas medföra att Umida uppnår högre bruttomarginaler och lönsam tillväxt under de kommande åren. För år 2025 estimeras ett EBITDA-resultat om 18 MSEK och baserat på en antagen EV/EBITDA-multipel om 11,5x, härleds ett potentiellt nuvärde om 4,3 kr per aktie i ett Base scenario.
- Joluca utgör en stark tillväxtdrivare
Umidas nettoomsättning exklusive punktskatter uppgick till 25,2 MSEK (18,8) under Q3-24, vilket motsvarar en tillväxt om 34 % Y-Y och 57 % Q-Q. Jolucas funktionsdryck lanserades i butik under Q3-24 över hela landet, vilket utgjorde en stark tillväxtdrivare under kvartalet och bidrog med en försäljning om cirka 12 MSEK, ett resultat av den initiala försäljningen under cirka 1–2 månader. Vid slutet av kvartalet hade Joluca en butiksdistribution om cirka 750, vilket i delårsrapporten (15 november) uppges ha stigit till cirka 1 300 – motsvarande en ökning om cirka 86 %. Detta ligger till grund för en fortsatt hög försäljning framgent. Till följd av den framgångsrika lanseringen av Joluca har försäljningen via dagligvaruhandeln utgjort en allt större del av Bolagets totala försäljning, där dagligvaruhandeln stod för 76 %, medan exempelvis Systembolaget stod för 21 % under kvartalet.
- Starka marginaler
Bruttomarginalen uppgick till cirka 42 % under Q3-24 (21 %), vilket motsvarar en ökning om hela 21,1 procentenheter Y-Y. Under Q3-24 har Joluca utgjort den största intäktsdrivaren, vilket har bidragit till en expansion av bruttomarginalen. Följaktligen har Umida uppvisat en stark lönsamhet under kvartalet, där EBITDA-resultatet uppgick till 3,3 MSEK (-1,3), motsvarande en EBITDA-marginal om 13 %. EBIT-resultatet uppgick till 2,2 MSEK, motsvarande en EBIT-marginal om 8 %.
- Stärkta utsikter
Under kvartalet har Umida framgångsrikt lanserat Joluca, och trots att lanseringen är i ett tidigt skede påvisar detta Umidas förmåga att utveckla egna varumärken samt de marginaler Bolagets affärsmodell besitter, i synnerhet vid en förbättrad produktmix och ökad försäljning via egna varumärken. Därutöver har Umida stärkt balansräkningen genom TO 6B efter kvartalets utgång, där Bolaget tillfördes 9,2 MSEK. Sammantaget har Umida avsevärt stärkt positionen för att leverera både ett starkt avslut av år 2024 och ett starkt helår 2025, där vi estimerar en lönsam tillväxt framgent.
9
Värdedrivare
3
Historisk lönsamhet
7
Ledning & Styrelse
8
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Det bubblar i Umida – står inför ett skifte mot lönsam tillväxt
Umida är en företags- och varumärkesgrupp som utvecklar, marknadsför och säljer alkoholdrycker och alkoholfria drycker genom egna och externa varumärken. Historiskt har Systembolaget utgjort Umidas största försäljningskanal, men genom förvärvet av Ekobryggeriet under år 2023, med en marknadsledande position inom premiumtonic, samt lanseringen av Jolucas funktionsdrycker, med central listning hos samtliga detaljhandelsaktörer, estimeras Bolaget öka försäljningen av alkoholfria drycker inom dagligvaruhandeln. Detta, i kombination med en renodling av verksamheten och ökad försäljning via egna varumärken, förväntas medföra att Umida uppnår högre bruttomarginaler och lönsam tillväxt under de kommande åren. För år 2025 estimeras ett EBITDA-resultat om 18 MSEK och baserat på en antagen EV/EBITDA-multipel om 11,5x, härleds ett potentiellt nuvärde om 4,2 kr per aktie i ett Base scenario.
- Framgångsrik lansering av Jolucas funktionsdryck
Umida har under år 2024 utvecklat en funktionsdryck tillsammans med humorgruppen JLC för varumärket Joluca. Redan innan lanseringen lyckades Joluca teckna en av de ledande säljparterna, Arvid Nordquist, och erhöll centrala listningar hos samtliga av de största aktörerna inom dagligvaru- och servicehandeln. Detta, i kombination med att Joluca kan marknadsföras via JLC:s egna kanaler, som totalt har över 4 miljoner följare, har lagt grunden för en framgångsrik lansering. Joluca har mötts av en hög efterfråga och nådde en försäljning om 12 MSEK under Q3-24 och dubblerade försäljningsprognosen för år 2024. Sammantaget utgör Joluca en stark värdedrivare för Umida framgent.
- Renodlar verksamheten för att driva lönsam tillväxt
Som ett led i att renodla verksamheten har Umida under år 2024 genomfört en strategisk översyn och har därmed initierat en utvärdering av en potentiell avyttring av affärsområdet Brands for Fans, samt undersöker förvärvsmöjligheter som en del av tillväxtstrategin för att driva lönsam tillväxt framgent. Umida renodlar verksamheten i syfte att dels öka försäljning via egna varumärken, dels höja bruttomarginalen genom att förädla affären. Ekobryggeriets starka position inom premiumtonic, i kombination med lanseringen av Jolucas funktionsdryck, har medfört en större exponering mot försäljning inom dagligvaruhandeln, vilket likväl möjliggör en full utväxling på marknadsföring i jämförelse med alkoholdrycker.
- Stärkt kassa möjliggör lönsam tillväxt
Under inledningen av år 2024 genomförde Umida en riktad emission om 8 MSEK för att stärka balansräkningen och aktieägarbasen. Därutöver beslutade Bolaget om en riktad emission av teckningsoptioner till befintliga aktieägare, där aktieägare kan teckna nyemitterade aktier till en kurs om 1,3 kr mellan den 1 oktober och den 15 oktober 2024, vilket vid full teckning motsvarar en emissionslikvid om ca 10 MSEK, vilket avses att användas för att stärka Bolagets finansiella ställning och exekvera på Bolagets strategi för lönsam tillväxt.
9
Värdedrivare
3
Historisk lönsamhet
7
Ledning & Styrelse
8
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Umidas vunnna upphandlingar på Systembolaget
2024-10-21
Umida Group AB (”Umida”, ”koncernen” eller ”bolaget”) meddelade den 21 oktober år 2024 att bolaget har vunnit tre upphandlingar på Systembolaget. Umida deltog i tre spritupphandlingar under Systembolagets första upphandlingsfönster för år 2025, där Umida vann samtliga tre upphandlingar som avgjordes via blindprovning. De vunna upphandlingarna beräknas tillföra cirka 4 MSEK i nettoomsättning exklusive alkoholskatt under 2025.
Systembolagets dryckessortiment styrs av kundernas efterfrågan, där även säsong, högtider och internationella trender påverkar urvalet. Inköpsprocessen baseras bland annat på Systembolagets sortimentsstrategi, som ligger till grund för deras lanseringsplan och därmed styr vilken typ av dryck som Systembolaget efterfrågar vid sortimentinköp. Vid varje lansering gör Systembolaget en offertförfrågan, vilket genomförs genom en upphandling som sker fyra gånger per år, till dryckesleverantörer som ges möjlighet att skicka in varuprover efter Systembolagets produktspecifikation. Dessa prover blindtestas, och de drycker som bäst motsvarar den efterfrågade stilen och håller högsta kvalitet väljs ut till lansering.
För det första upphandlingsfönstret från Systembolaget för 2025 offererade Umida på tre av Systembolagets upphandlingar, vilka avsåg spritprodukter inom smaksatt rom, smaksatt ekologisk gin och hallonlikör. En produkt upphandlas efter att ha vunnit blindprovningsutvärderingen, där konkurrensen i dessa upphandlingar utgjordes av 27, 33 respektive 38 produkter inom smaksatt rom, smaksatt ekologisk gin respektive hallonlikör. Umida vann samtliga tre upphandlingar och erhåller därmed garanterad butiksnärvaro i 9 månader för smaksatt rom, 12 månader för bolagets smaksatta ekologiska gin och 9 månader för bolagets hallonlikör. Ekologiska produkter som upphandlas erhåller en bredare distribution och en garanterad butiksnärvaro i 12 månader, istället för 9 månader för produkter som inte är ekologiskt klassificerade. Givet de vunna upphandlingarna och utifrån distributionen samt erhållen garanterad butiksnärvaro beräknas Umida erhålla en nettoomsättning exklusive alkoholskatt om 4 MSEK under 2025. Umida kommer att återkomma med detaljer kring varumärken för respektive produkt.
Vinsterna innefattade produkterna:
- Smaksatt rom med konsumentpris om 219 kr, vilken paketeras i en 700ml PET-flaska och listas i minst 213 av Systembolagets butiker från den första mars med garanterad butiksnärvaro i 9 månader.
- Smaksatt ekologisk gin med konsumentpris om 149 kr, vilken paketeras i en 350ml PET-flaska och listas i samtliga Systembolagets 448 butiker från den första mars med garanterad butiksnärvaro i 12 månader.
- Hallonlikör med konsumentpris om 149 kr, vilken paketeras i en 500ml PET-flaska och listas i minst 213 av Systembolagets butiker från den första juni med garanterad butiksnärvaro i 9 månader.
Analyst Groups kommentar på Umidas vunna upphandlingar på Systembolaget
Umida har under de senaste åren uppvisat en stark historik av att vinna Systembolagets upphandlingar genom blindprovningar, där bolaget i synnerhet har ett starkt track-record inom rom- och ginprodukter, vilket även bekräftas genom vinsterna i Systembolagets första upphandling för år 2025. Vinsterna förväntas vara ett resultat av ett högt fokus på smak och kvalitet, vilket även bekräftas av att Umidas spritprodukter har konkurrerat med ett stort antal produkter i respektive blindprovning. Den smaksatta romen och den smaksatta ekologiska ginen kommer att listas i butiker från och med den 1 mars 2025 och kommer därmed att påverka bolagets omsättning från och med Q1-25, medan bolagets hallonlikör kommer att listas den 1 juni 2025. Utöver den garanterade butiksnärvaron styr efterfrågan på produkterna listningen framöver, där en bevisad stark efterfrågan för produkten stärker utsikterna för en hög distribution efter perioden med garanterad butiksnärvaro.
Kommentar på Umidas utfall avseende nyttjande av teckningsoptioner av serie TO 6 B
2024-10-17
Umida Group AB (”Umida”, ”koncernen” eller ”bolaget”) meddelade den 17 oktober år 2024 utfallande avseende nyttjande av teckningsoptioner av serie TO 6B, vilka emitterades i samband med bolagets riktade emission under våren 2024. Totalt nyttjades 7 073 250 teckningsoptioner av serie TO 6B för teckning av 7 0 73 250 B-aktier, innebärande att cirka 91,25 % av utestående teckningsoptioner nyttjades för teckning av aktier. Teckningskursen per B-aktie vid nyttjande av teckningsoptionerna av serie TO 6B fastställdes till 1,3 kr per B-aktie och genom nyttjandet av teckningsoptionerna tillförs Umida cirka 9,2 MSEK före emissionskostnader.
Analyst Groups kommentar på utfallet av nyttjande teckningsoptioner
Under mars månad år 2024 genomförde Umida en riktad emission om 8 MSEK för att stärka balansräkningen och aktieägarbasen, därutöver beslutade Umida om en vederlagsfri överlåtelse av teckningsoptioner till befintliga aktieägare, där aktieägare kunde teckna nyemitterade aktier till en kurs om 1,3 kr, vilket vid full teckning motsvarar en emissionslikvid om ca 9,8 MSEK. Utfallet av nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO 6B innebär att Umida tillförs cirka 9,2 MSEK före emissionskostnader, vilka estimeras uppgå till cirka 0,4 MSEK.
Emissionslikviden avses att användas för att stärka bolagets finansiella ställning, vilket förväntas medföra en stark kapitalstruktur och minskade räntekostnader, samt för att exekvera på bolagets strategi för lönsam tillväxt. Vid utgången av Q2-24 uppgick bolagets kassa till cirka 2,3 MSEK och bolagets totala skulder till cirka 52 MSEK. Det ska tilläggas att övriga skulder (∼21 MSEK) till stor del avser alkoholskatt, medan leverantörsskulder uppgick till ca 15,5 MSEK. Därutöver har Umida ett lån från DBT Bank som upptogs i samband med förvärvet av Ekobryggeriet, vilket Analyst Group beräknar uppgå till cirka 7 MSEK vid utgången av september månad 2024 (Q3). Lånet förväntas amorteras ned genom emissionslikviden och från bolagets kassaflöde, och därigenom nå en starkare kapitalstruktur innan slutet av år 2024, vilket stärker utsikterna för år 2025. Analyst Group ser därför positivt på genomförandet och utfallet av teckningsoptionerna samt tillhörande teckningsgrad, vilket möjliggör en stark kapitalstruktur framgent och innebär en stark position för Umida att exekvera på bolagets strategi för lönsam tillväxt framgent.
Analyst Groups syn på Umida som en investering
Umida är en företags- och varumärkesgrupp som utvecklar, marknadsför och säljer alkoholdrycker och alkoholfria drycker genom egna och externa varumärken. Historiskt har Systembolaget utgjort Umidas största försäljningskanal, men genom förvärvet av Ekobryggeriet under år 2023, med en marknadsledande position inom premiumtonic, samt lanseringen av Jolucas funktionsdrycker, med central listning hos samtliga detaljhandelsaktörer, estimeras bolaget öka försäljningen av alkoholfria drycker inom dagligvaruhandeln. Detta, i kombination med en renodling av verksamheten och ökad försäljning via egna varumärken, förväntas medföra att Umida uppnår högre bruttomarginaler och lönsam tillväxt under de kommande åren. För år 2025 estimeras ett EBITDAresultat om 18 MSEK och baserat på en antagen EV/EBITDAmultipel om 11,5x, härleds ett potentiellt nuvärde om 4,2 kr per aktie i ett Base scenario.
Okt
Intervju med Umida Groups VD Filip Lundquist
Aktiekurs
1.58
Värderingsintervall
2024-11-21
Bear
1,2 SEKBase
4,3 SEKBull
5,7 SEKUtveckling
Huvudägare
2024-09-30
Kommentar på Umidas Q3-rapport 2024
2024-11-14
Umida Group (”Umida”, ”koncernen” eller ”bolaget”) publicerade den 14 november 2024 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet år 2024. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
Nettoomsättningen (exkl. punktskatter) i linje med estimat – uppgick till 25,2 MSEK
Umidas nettoomsättning redovisas inklusive och exklusive punktskatter. För det tredje kvartalet år 2024 uppgick den totala nettoomsättningen till 34,0 MSEK (33,6), och nettoomsättningen exklusive punktskatter till 25,2 MSEK (18,8). Punktskatterna, vilka uppgick till 8,8 MSEK under Q3-24, utgörs av alkoholskatt och varierar beroende på typ av alkoholvara och alkoholhalten i drycken. Nettoomsättningen exklusive punktskatter är därmed de intäkter som tillfaller Umida. Nettoomsättningen (exkl. punktskatter) om 25,2 MSEK under kvartalet motsvarar en tillväxt om 34 % Y-Y och 57 % Q-Q, vilket även är i linje med Analyst Groups estimat. Intäktsökningen tillskrivs lanseringen av funktionsdrycken Joluca, vilken bidrog med en försäljning om 11,8 MSEK under kvartalet och är i linje med bolagets tidigare kommunikation i slutet av september, när bolaget uppdaterade försäljningsestimaten för år 2024 avseende Joluca. Till följd av en framgångsrik lansering av Joluca och en försäljning som utgör cirka 47 % av bolagets nettoomsättning under kvartalet, har försäljningen via dagligvaruhandeln/grossist (DVH) utgjort en allt större del av bolagets totala försäljning. Försäljningen via DVH utgjorde 76 % av bolagets totala försäljning, medan Systembolaget och export stod för 21 % respektive 3 %. Detta är i linje med bolagets kommunikation och långsiktiga strategi om att minska beroendet av en enskild kund, där Systembolaget historiskt har utgjort bolagets största försäljningskanal och exempelvis stod för 59 % av bolagets totala försäljning under år 2023.
Umida är som nämnt en företagsgrupp inom dryckesbranschen med både egna och externa varumärken, där affärsområdena utgörs av Umida Brands, Brands for Fans och Umida Partners, där sistnämnda affärsområdet är förnärvarande vilande. Sett till intäktsfördelningen utgör Umida Brands lejonparten och stod för cirka 84 % (21,1 MSEK) av bolagets totala försäljning under kvartalet, där Joluca utgör den största intäktsdrivaren. Varumärket Ekobryggeriet, vilka innehar produkter inom premiumtonics (alkoholfria) samt gin (Ekobryggeriets ekologiska gin), stod för en försäljning om 4,6 MSEK, medan varumärket Elin, vilka innehar produkter inom gin och cider, stod för 2,1 MSEK och storkökssortimentet (Blomberg och Monteflor) för 2,2 MSEK.
Sett till nettoomsättning för de senaste tolvmånaderna (LTM) uppgick den till 74,2 MSEK, vilket kan jämföras med 66,6 MSEK under motsvarande period föregående år eller 72,6 MSEK under helåret 2023.
Framgångsrik lanseringen av funktionsdrycken Joluca
Intäktsökningen under kvartalet har drivits av den framgångsrika lanseringen av funktionsdrycken Joluca. Umida meddelade under H1-24 att bolaget lanserar funktionsdrycker via varumärket Joluca, vilket är ett varumärke som är samägt med humorgruppen JLC. Lanseringen har genomförts med hjälp av sälj- och distributionspartnern Arvid Nordquist, vilket har bidragit till att Joluca har erhållit centrala listningar hos samtliga av de största aktörerna inom dagligvaru- och servicehandeln, såsom Ica, Axfood, Coop, Pressbyrån och 7-Eleven. Joluca lanserades i butik under Q3-24 över hela landet, vilket innebär att försäljningen om cirka 12 MSEK är ett resultat av den initiala försäljningen under cirka 1–2 månader. Lanseringen har därmed varit framgångsrik och initialt mötts av en hög efterfrågan, där bolagets VD, Filip Lundquist, vittnar om en betydande positiv feedback. Den höga efterfrågan från lanseringen föranledde en uppreviderad prognos från bolaget för helåret 2024, som reviderades från 10–12 MSEK till 20–25 MSEK. Vid slutet av september hade Joluca en butiksdistribution om cirka 750, vilket uppges i rapporten ha stigit till cirka 1 300, motsvarande en ökning om cirka 86 %. Jolucas funktionsdryck bedöms ha potential att nå en butiksdistribution om cirka 5 000 under år 2025.
Lanseringen befinner sig i ett tidigt skede och har uppvisat en initial hög efterfrågan, samtidigt som det ska tillägas att år 2024 betraktas som en uppbyggnadsfas. För att ytterligare stärka Jolucas marknadsposition kommer Joluca börja rulla ut egna Joluca-kylskåp i butikerna för att kunna erbjuda konsumenterna en kyld dryck, där bolaget även avser att utöka butiksdistributionen och erbjuda nya smaker under år 2025.
I delårsrapporten meddelar Umida att det tidigare kommunicerade avtalet med Salling Group har avslutats. Därmed har Jolucas tidigare produkt, alkoholhaltiga färdigblandade drinkar (produkterna Joluca Rom & Cola och Joluca Gin & Tonic), inte lanserats i Danmark. Den inställda lanseringen innebär en förväntad minskning i nettoomsättningen under H2-24 om cirka 2 MSEK. Som en konsekvens av den uteblivna lanseringen hos Salling Group har produkterna blivit överskottslager och riskerar att nedskrivas, eventuell destruktion av lager. Detta skulle resultera i en negativ resultatpåverkan om cirka 1,5–2 MSEK.
Förbättrad produktmix har bidragit till stärkt bruttomarginal – uppgick till 42 % under Q3-24
Under kvartalet uppgick Umidas bruttomarginal (justerad för övriga rörelseintäkter) till cirka 42 % (21 %), vilket innebär en ökning om hela 21,1 procentenheter. Bruttomarginalen kan även sättas i relation till helåret 2023, då den var 19 %. Den lägre bruttomarginalen under 2023 förklarades av en högre försäljning av blanddryck samt förvärvet av Ekobryggeriet, som historiskt har haft bruttomarginaler omkring 20 %. Därutöver var helåret 2023 tyngd av engångskostnader, såsom nedskrivning av lager, påverkade bruttomarginalen negativt under 2023. Hittills under år 2024 har Umida fokuserat på att stärka bruttomarginalen genom en förbättrad produktmix, bland annat genom att förbättra marginalerna inom Ekobryggeriet. Detta har genomförts framgångsrikt, då bruttomarginalen uppgick till 28 % under H1-24, att jämföras med 21 % under H1-23. Under Q3-24 har Joluca utgjort den största intäktsdrivaren, vilket har bidragit till en expansion av bruttomarginalen. Bruttomarginalen som uppgick till 42 % under kvartalet, har medfört att bruttomarginalen för de första nio månaderna 2024 (jan–sep 2024) uppgick till cirka 35 %. Detta indikerar en stark bruttomarginal inom försäljningen av Jolucas funktionsdrycker och bäddar för en stegvis förbättrad bruttomarginal framgent. Samtidigt ser Analyst Group positivt på det arbete Umida har fokuserat på inom Ekobryggeriet samt den förbättrade produktmixen, bland annat inom alkoholförsäljning. Detta, i kombination med en stark försäljning av Jolucas funktionsdryck, har resulterat i betydande marginalförbättringar.
Uppvisar stark lönsamhet under kvartalet – EBITDA-marginal om 13 %
Under kvartalet uppgick EBITDA-resultatet till 3,3 MSEK (-1,3), vilket motsvarar en EBITDA-marginal om cirka 13 %. Det starka EBITDA-resultatet kan jämföras med föregående kvartal, då EBITDA-resultatet uppgick till -1,9 MSEK. De totala rörelsekostnaderna (exkl. bruttokostnader) uppgick till 7,8 MSEK (5,8), vilket innebär att de totala rörelsekostnaderna har ökat med 14 % Y-Y och 33 % Q-Q, men därmed ökat i lägre takt än intäkterna. Kostnadsposterna har drivits av lanseringen av Joluca, där marknads- och säljinvesteringar avseende varumärket förklarar kostnadsökningarna. Marknads- och säljinvesteringarna har samtidigt drivit en stark försäljning genom lanseringen av Joluca, vilket tillsammans med en stark bruttomarginal och god kostnadskontroll har resulterat i en stark marginal under kvartalet. EBIT-resultatet uppgick till 2,2 MSEK (-2,1), vilket motsvarar en EBIT-marginal om 8 %.
Sett till de nio första månaderna under år 2024 uppgår EBITDA-resultatet till 1,7 MSEK och EBIT-resultatet till -1,6 MSEK. Umida estimeras gå mot ett rekordår avseende både försäljning och rörelseresultat, trots en förväntad påverkan av en nedskrivning avseende Jolucas alkoholhaltiga färdigblandade drinkar, som estimeras tynga resultatet med cirka 1,5–2 MSEK.
Stärkt balansräkning genom riktad emission samt starkt kassaflöde
Vid utgången av Q3-24 uppgick kassan till 6,2 MSEK, vilket motsvarar en ökning om ca 4,0 MSEK jämfört med utgången av föregående kvartal om 2,3 MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till starka 6,3 MSEK, vilket har påverkats positivt av en minskning av kortfristiga fordringar och en ökning av leverantörsskulder, men påverkas likväl negativt av en ökning av kundfordringar, men som sammantaget har resulterat i ett starkt kassaflöde under kvartalet. Bolagets totala skulder uppgick till cirka 56 MSEK vid utgången av Q3-24, där det bör tilläggas att övriga skulder (∼21 MSEK) till stor del avser alkoholskatt, medan leverantörsskulder uppgick till ca 20 MSEK. Lanseringen av Joluca har under kvartalet drivit leverantörsskulderna, vilka estimeras stabiliseras under kommande kvartal. Därutöver har Umida ett lån från DBT Bank som upptogs i samband med förvärvet av Ekobryggeriet, vilket uppgår till cirka 6,7 MSEK vid utgången kvartalet.
Efter kvartalets utgång har Umida stärkt kassan och balansräkningen genom teckningsoptioner av serie TO 6B, vilka emitterades i samband med bolagets riktade emission under våren 2024. Totalt tecknades 91,3 % av optionerna, vilket har inneburit att Umida har tillförts cirka 9,2 MSEK före emissionskostnader efter kvartalets utgång. Emissionslikviden avses att användas för att stärka bolagets finansiella ställning, vilket förväntas medföra en starkare kapitalstruktur framgent samt minskade räntekostnader. Lånet från DBT Bank förväntas amorteras ned genom emissionslikviden och via bolagets kassaflöde, för att därigenom nå en starkare kapitalstruktur innan slutet av år 2024, vilket estimeras stärker utsikterna för år 2025.
Sammanfattningsvis anser Analyst Group att Umida har levererat ett starkt kvartal vilket visar på en stark tillväxt och en hög intjäning, i synnerhet drivet av en framgångsrik lansering av det egna varumärket Joluca. Lanseringen är i ett tidigt skede, men påvisar dels Umidas förmåga att utveckla egna varumärken, dels lönsamheten i bolagets affärsmodell. Sammantaget bekräftar delårsrapporten även det arbete som Umida har drivit under år 2024, med ett ökat fokus på egna varumärken, ett minskat beroende av försäljningen via Systembolaget samt marginalförbättringar. Rapporten utgör ett starkt steg mot bolagets långsiktiga målsättningar, vilket bland annat innefattar en bruttomarginal om 45 % och en uthållig EBITDA-marginal om 10 %.
Analyst Group kommer att återkomma med en analys av Umida.